Ervaringen verschillende visums

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Hoi, ik ben net terug van mijn laatste tripje om mijn vriend te zien.
Hij heeft mij ten huwelijk gevraagd (zijn 2 jaar samen, kennen elkaar al veel langer, allebei 30+) maar ik reis met ESTA aangezien dat de snelste manier was na covid etc elkaar eindelijk weer te kunnen zien.
Nu mogen we natuurlijk daar niet trouwen (afspraak gehad daar met een advocaat die het advies gaf onmiddelijk te trouwen, green card aan te vragen en gewoon te blijven) dit was geen optie aangezien ik gewoon mijn baan, appartement etc heb, en nu mogen we natuurlijk niet de volgende keer dat ik heen ga toch wel gaan trouwen.
Nu kan/mag ik natuurlijk ook geen ander soort visum aanvragen totdat mijn esta verloopt, toch?

Zou dan de beste optie zijn om te wachten tot die verloopt, en dan een k1 visum aan te vragen? Of in Nederland trouwen, en dan een cr1 visum aanvragen?
Ander advies, tips etc zijn van harte welkom. We willen dit natuurlijk op de juiste manier doen
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door MariekeH »

Je mag best naar de VS reizen om te trouwen op een ESTA. Wat niet mag, is naar de VS reizen met de intentie om te trouwen en Adjustment of Status aan te vragen. Zolang jij na jullie trouwen gewoon weer terug naar Nederland komt, mag je wel op een ESTA naar de VS komen om te trouwen. Neem wel bewijs mee dat je weer van plan bent terug te gaan; je baan en appartement zijn al goede bewijzen.

Je hoeft niet te wachten totdat je ESTA verloopt; je kan de I-130 indienen zodra jullie getrouwd zijn. Jullie kunnen in Nederland, de VS, of ergens anders trouwen; dat maakt voor het CR-1 proces niets uit.

De K-1 raad ik af. Ik heb hier op dit forum al meerdere malen beschreven dat het lange wachten op Employment Authorization nadat je op een K-1 het land in reist ontzettend zwaar is. Met de CR-1 ben je meteen een Permanent Resident zodra je met je visum het land in komt, dus je mag meteen werken en kan meteen reizen.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Dus dit valt dan niet onder adjustment of status?

Dit is wat die advocaat ons vertelde:
you can get married in the U.S. while on a B-1/B-
2 tourist visa or a visa waiver program. However,
coming to the U.S. as a visitor with the sole purpose of
getting married and then filing for adjustment of status is
considered fraud.

En dat je dan dus het land weer uitgezet wordt.

Maar als we dus zouden trouwen, en niet daar iets anders aanvragen, ik netjes weer naar huis ga (wat sowieso voorlopig het plan is) en we dan zodra ik terug in Nederland ben dus die I-130 etc aan zouden vragen is er geen probleem?
Laatst gewijzigd door markro op 12 sep 2022, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Die I-130 kan alleen echt mega lang duren lees ik.
13.5-35.5 months.
En zonder dat kan je die CR-1 niet aanvragen en kan je nog niet bij elkaar zijn.

Of begrijp ik het nou verkeerd?

Sorry voor alle vragen, maar ik zie zelf door de bomen het bos even niet meer.
Laatst gewijzigd door markro op 12 sep 2022, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door IngridUSA »

Quoten is niet nodig (en niet toegestaan) als je op een bovenliggend bericht reageert. Verder alvast gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk 😊
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Oh sorry 🙈

Dankje!!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door hemmie »

Ja, een cr-1 duurt lang. Maar als je die eenmaal hebt mag je wel direct werken in de VS. k1 duurt misschien iets minder lang, maar dan moet je na aankomst nog trouwen en AOS doen en daarna mag je pas werken. Derde optie is trouwen terwijl je op een esta in de VS bent, blijven en AOS (ook waarschijnlijk lamg proces en dus niet werken). Is niet helemaal de bedoeling maar wordt normaal gesproken geaccepteerdzoalng ze niet denken dat je het zo had gepland. Maar als je nu niet wil blijven worst dat een volgende keer wellicht lastig om te doen, want je zou moeten liegen om ze ervan te overtuigen dat het niet gepland was, geen aanrader dus.
Al met al, er is geen makkelijke en snelle manier.

Zoek in het forum op cr1 en k1, is al heel veel over geschreven.
Terug in Texas!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Willem1 »

Anderen (die persoonlijke ervaring hebben met deze materie) zullen waarschijnlijk ook nog wel reageren, maar toch alvast:

- Tot voor kort duurde de aanvraag van een I-864 / K-1 (fiance/financee) vrijwel even lang als die van een I-130 / CR-1 (marriage). Ik weet niet zeker of het nu nog zo is, maar daar had je dus nauwelijks (tijd)voordeel van, terwijl het je wel een hoop nadelen oplevert verderop in het traject (grootste nadeel: een tijdlang niet mogen werken terwijl je al in de VS woont, terwijl dat juist de periode is dat de meeste mensen enthousiast en hard aan de slag willen met het opzetten van hun nieuwe leven).

- De VS geeft ruimte aan het "romantische" beeld van: een Amerikaan(se) komt spontaan in de VS een buitenlander (die daar toevallig is, bijvoorbeeld op een toeristenvisum), ze worden hoteldebotel verliefd en willen nooit meer zonder elkaar. Onder die omstandigheden mag de buitenlander in de VS blijven en Adjustment of Status (namelijk: adjustment van "status als non-immigrant" naar "status als immigrant (permanent resident)") aanvragen. Ook die aanvraag duurt lang, en in de tussentijd mag je niet werken of reizen, maar dan ben je dus wel bij elkaar (in de VS). Maar let op: dit mag dus geen vooropgezet plan zijn. Als je als toerist op een ESTA binnenkomt, de CBP officer vraagt wat je komt doen, en je zegt: "trouwen", dan gaan alle alarmbellen af en zul je heel stevig bewijs nodig hebben om aan te tonen dat het echt niet je plan is om in de VS te blijven. En als de CBP-officer het niet vertrouwt, dan word je teruggestuurd (zonder mogelijkheid tot bezwaar/beroep) met alle gevolgen van dien.

- Terwijl je I-130 loopt, staat het je vrij om alsnog op een ESTA in- en uit te reizen, waarbij de normale beperkingen (o.a. niet mogen werken) op je van toepassing zijn.

Er gaat nu eenmaal flink tijd overheen voordat je je op basis van een relatie permanent in de VS zult kunnen vestigen. Een supersnelle route is er niet. Het enige geluk dat je hebt (tov mensen uit andere landen) is dat je kunt reizen op een ESTA, en dat Amerikanen ook zonder visum op bezoek kunnen in Nederland/de EU.

Having said all that: gefeliciteerd!! Verhuizen is een grote stap - in ieder geval zul je een deel van de tijd die je op je visum moet wachten toch wel nodig hebben om zaken te regelen :-)
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Maar als ik dus over een paar maanden weer op vakantie ga om hem te zien, zal ik natuurlijk wel moeten vermelden dat ik mijn verloofde kom zien, en het zou best kunnen dat we dan dus wel van plan zijn om te trouwen, zonder dus die adjustment of status. Want zodra we getrouwd zijn zouden we dan die I-130 kunnen aanvragen? Of we moeten hier trouwen

Hier zal ik dan natuurlijk wel eerlijk over moeten zijn, en ook zal ik dus zorgen dat ik bewijs van vaste baan, apartement etc meeneem wat aantoont dat ik zeker van plan ben weer terug te gaan.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Willem1 »

Sooners schreef:
13 sep 2022, 01:48
... , en ook zal ik dus zorgen dat ik bewijs van vaste baan, apartement etc meeneem wat aantoont dat ik zeker van plan ben weer terug te gaan.
Dat inderdaad, en indien gevraagd ook laten blijken dat je snapt wat de regels zijn en die respecteert. Dan kweek je al een hoop goodwill.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door USInsider »

Waarom zou je gaan vertellen dat je komt om te trouwen ? US immigration: hoe minder je zegt hoe minder kans op problemen.
Of was je van plan een enorme bruidsjurk in je koffer te stoppen ?

Als ik de keuze had zou ik voor K-1 gaan. Je hebt genoeg te doen die eerste maanden, zoals rijbewijs halen, een arts vinden, papierwerk organiseren voor de I-864. Plus in alle plaatsen is onderwijs voor volwassenen in een veelheid van onderwerpen.

Ik stelde Hockey's opm. zeer op prijs. Maar het was niet in de eerste maanden/het eerste jaar dat ik tegen de muren ging van ellende en eenzaamheid. Dat kwam pas in jaar drie.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door hemmie »

Volgens mij kun je in veel staten de eerste tijd nadat je met k1 aankomt nog geen rijbewijs halen, dua dan kun je verder ook niet veel. Dat zou ik wel even goed uitzoeken!
Terug in Texas!
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

USInsider schreef:
14 sep 2022, 21:11

Als ik de keuze had zou ik voor K-1 gaan. Je hebt genoeg te doen die eerste maanden, zoals rijbewijs halen, een arts vinden, papierwerk organiseren voor de I-864. Plus in alle plaatsen is onderwijs voor volwassenen in een veelheid van onderwerpen.

Voor die K1 moet ik alleen wachten tot mijn ESTA verloopt, toch?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door hemmie »

Waarom zou je moeten wachten tot je esta verloopt?
Terug in Texas!
tanteto
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door tanteto »

Veel goedbedoelde reacties hier. Maar als jij en je vriend super serieus zijn, zou ik een immigratie lawyer in de US of A raadplegen.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@tanteto
Dat hebben we gedaan, zijn daar langs geweest, en het enige wat die zei was “dan moeten jullie morgen trouwen, green card aanvragen en hier blijven” wat dus geen optie was ivm werk, woning etc hier.

Hij zei dat ik dan dus moet wachten tot mijn esta verloopt als we dus een verloofde/spousal visum wilden aanvragen
Plus het hele visums aanvragen etc vond ie allemaal maar belachelijk.

Mn vriend is nu op zoek naar iemand anders daar voor advies etc. Maar wil hier ook graag ervaringen horen van mensen
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@hemmie

Dit vertelde die advocaat waar we geweest zijn ons 😵💫

Maar dat is dus helemaal niet zo
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door hemmie »

Andere immigration lawyer zoeken, weg daar! Of gewoon zonder. Zelf geen ervaring, maar de meeste mensen doen het volgens mij zelf.

Er is een nederlandse FB groep hiervoor: https://www.facebook.com/groups/5431714 ... ?ref=share

Of kijk op https://www.visajourney.com/
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

Je bent niet de eerste buitenlander die met een Amerikaan wil trouwen. Gewoon eerlijk zijn en een goed verhaal hebben. Advocaat niet nodig zolang er geen rare omstandigheden zijn (ben je drugsdealer of moordenaar? etc). Als je aangeeft de regels te kennen, en zeker nu je nog banden met nederland hebt zoals een huis/baan, begrijpt een co ook wel dat jullie volgens de regels willen emigreren, en je weer teruggaat na het trouwen of bezoeken. Nederland is geen high-fraud land waar mensen uit weg proberen te vluchten. Krijg je misschien meer vragen bij immigratie? Ja. Gaan ze je terugsturen? Dan moet je toch wel de strengste co op een slechte dag treffen (of je moet liegen en ze vinden die trouwjurk in je koffer...).

K1 -> daar kun je nu mee beginnen. Je kunt het hele proces zien op de officiele site: https://www.uscis.gov/family/family-of- ... s-citizens. Je hebt al best wat informatie gehad. Het voordeel van K1 is dat je niet gelijk hoeft te trouwen, en soms dat het sneller is, alhoewel dat op dit moment wel meevalt. Het nadeel is dat je status adjust nadat je trouwt, en je dus een paar maanden zonder werkvergunning zit. Afhankelijk van de staat is het erg lastig om een rijbewijs te halen voor je een SSN/EAD hebt, dus kijk goed uit wat je wel en niet kan in de tussentijd. Studeren zou in theorie wel moeten kunnen, maar ook hier kunnen bedrijven/colleges lastig doen als je niet de juiste papieren kan laten zien. Ik ben zelf met de visumloterij ge-emigreerd, en de eerste weken/maanden waren lastiger omdat het even duurde voor ik in de juiste systemen bekend was.

CR1 -> heeft de voorkeur zolang er geen langere wachttijd is, denk ik. Je moet wel eerst trouwen, dus het proces wacht daarop. Dit kan zowel in NL als de US (als enig ander land waarvan de trouwakte in US/NL geaccepteerd wordt). Eventueel trouw je eerst alleen 'op papier', alhoewel er tijdens het visum-interview ook vaak naar de ceremonie wordt gevraagt, dus zorg dat het niet verdacht lijkt (bijvoorbeeld door allebei je ouders als getuigen te hebben, later een grote ceremonie te hebben, etc). Daarna file je I-130: https://www.uscis.gov/family/bring-spouse-to-live-in-US. Je kunt in de tussentijd gewoon je partner blijven bezoeken, maar permanent blijven kan niet. Ook hier zul je niet de eerste zijn, en je aanvraag is al een teken dat je de regels volgt.
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door MariekeH »

USInsider schreef:
14 sep 2022, 21:11
Je hebt genoeg te doen die eerste maanden, zoals rijbewijs halen, een arts vinden, papierwerk organiseren voor de I-864.
In veel staten kan je geen rijbewijs halen zonder EAD of green card; ik moest hier wachten op mijn EAD voordat ik mijn rijbewijs kon halen. En de I-864 stuur je mee met je AOS, dus als het goed is gebruik je geen maanden om dat voor elkaar te krijgen. Je hebt inderdaad in het begin wel genoeg te doen, maar na een maand of 2 ben je het wachten echt wel zat. Ik heb 7 maanden thuis gezeten voordat ik mocht werken en dat raad ik niemand aan.

@Nagini geeft een goed overzicht van je beide opties. Kies wat het beste werkt voor jullie; de K-1 kan je nu al meteen aanvragen, voor de CR-1 moet je eerst trouwen. Je ESTA heeft hier niets mee te maken. Het hele proces is prima te doen zonder advocaat, tenzij jullie bijzondere omstandigheden hebben (eerder illegaal in de VS verbleven, crimineel verleden, enz.). Lees alle formulieren en bijbehorende instructies goed door. Op www.visajourney.com vind je goede overzichten van de verschillende processen. Ik heb alles zelf zonder advocaat gedaan (K-1, Adjustment of Status, Removal of Conditions, en binnenkort citizenship) en de meeste mensen die ik ken doen het zonder advocaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer