Ervaringen verschillende visums

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Martijn88 »

@Xkim01

Oh ja zeker! Had m'n USCIS goedkeuring in Juni 2020 en NVC approval in Oktober 2020. In December eerst afspraak op het consulaat en daarna medical. Op 4 januari visum in m'n paspoort. Dus al met al duurde het bijna 1.5 jaar, maar was ook tijdens Covid waardoor sommige dingen vertraagd waren maar ook sommige dingen veel sneller gingen.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@Martijn88

Haha ja volgens mij hebben we in die FB groep ook contact gehad 😄

Nee ik snap dat er geen “vaste” tijdslimiet aan zit hoor

We nemen het gewoon zoals het komt!
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@RaphaelB

Nee ik wil inderdaad ook echt niet van hem afhankelijk zijn, al helemaal niet echt wel een langere tijd.
We zijn er dus 100% over uit eerst te trouwen.
Dit gaat in januari gebeuren hier in NL
Zijn hele familie komt over ervoor 🥰
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@SCOMMT

We hebben inderdaad besloten eerst te trouwen, hij is het toch wel met me eens dat dit de verstandigere keuzen is.

ik werk gewoon heel “saai” in een kleding winkel.
Heb hier wel een opleiding gedaan (verkoopmedewerker 2) via v&d destijds dus denk niet dat ik daar mega veel aan zal hebben🤣

Ik ben van plan, voor nu, hier savonds een opleiding te gaan volgen.
Wendydg
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2022, 13:01

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Wendydg »

Ik heb hier een vraag over. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd. Ik ben een aantal keren op ESTA naar de US geweest. Dan zou ik de komende keer dat ik ga moeten trouwen en dit dan ook eerlijk aangeven bij de controle bij aankomst? En dan daar of thuis de I-30 invullen? En mag ik tussendoor dan nog wel heen en weer reizen?
Nagini schreef:
22 sep 2022, 16:04
Hallo Sooners,

Op boundless kun je een tijdslijn vinden voor K1: https://www.boundless.com/immigration-r ... visa-take/ (negeer de "voor 900$ helpen we je!" prompts. Heb je niet nodig!). Voor CR1 is er ook een: https://www.boundless.com/immigration-r ... ouse-visa/. Op https://egov.uscis.gov/processing-times/ kun je de processing times vinden voor verschillende forms.

K1 process:
  • Stap 1: Aanvraag K1. Deze stap kost tussen de 4.5 en 13 maanden afhankelijk van je processing center. Dit word je toegewezen, hier heb je geen controle over. Zie https://egov.uscis.gov/processing-times/, en kies dan "I-129F | petition for alien fiancee" om de verschillende processing times te zien. Boundless geeft 6-8 maanden als average aan.
  • Stap 2: Aanvraag goedgekeurd, visa interview. Wachttijden verschillen per ambassade, maar reken hier 1-2 maanden voor. Dit is hetzelfde tussen cr1 en k1.
  • Stap 3: 90 days! Je gaat naar de VS om te trouwen. Je kunt niet door met de volgende stap tot je trouwt. Dit duurt dus ergens tussen 1 dag en 3 maanden, plus de tijd tussen je visa interview en je reis.
  • Stap 4: Adjustment of status aanvraag. Dit is de reden dat de meeste mensen CR1 aanraden. Selecteer op https://egov.uscis.gov/processing-times/ het formulier I-485 en dan "family based adjustment". Adjustment of status duurt op dit moment volgens boundless gemiddeld 11-20 maanden(!). Er zijn ook processing centers met langere wachttijden...
Het probleem is dat veel activiteiten niet mogelijk zijn terwijl je in 'limbo' bent tussen het aflopen van je K1 en de goedkeuring van je adjustment of status. Je mag in deze periode niet werken (let op: vrijwilligerswerk is ook werk), niet de VS verlaten (https://www.uscis.gov/green-card/while- ... with-uscis, de aanvraag voor een reisdocument duurt >10m), kunt geen SSN aanvragen als je dat niet al gedaan hebt tijdens je K1, en voor een rijbewijs heb je meestal een SSN, EAD (alleen geldig tijdens de 90 dagen van K1), en/of een verblijfsvergunning (de greencard) nodig. Niet alle staten vereisen dat, je kunt de eisen vinden op de lokale dmv website. Ook krijg je in sommige staten tijdens je K1 alleen een 'tijdelijk' rijbewijs, wat afloopt met je K1. Met een beetje pech ben je na je 90 dagen dus volledig afhankelijk van je partner, op veel plekken in de VS kun je nergens naar toe lopen of fietsen. Naar welke staat ga je?

Het voordeel van de CR1 is dat de "adjustment of status" ingebakken zit in het proces. Je kunt dus vrijwel gelijk aan het werk, een rijbewijs aanvragen, etc.
  • stap 1: Trouwen. Dit kan zo kort of ver in de toekomst zijn als je wil, maar misschien is het een eerder tripje waard...
  • stap 2: Aanvraag CR1: Zie https://egov.uscis.gov/processing-times/, en kies dan "I-130 | petition for alien relative" om de verschillende processing times te zien. boundless geeft 4 to 6 maanden aan, processing times laten 10-13 zien. Interessant, dit zou betekenen dat CR1 nu korter is dan K1?
  • stap 3: Interview. Wachttijden verschillen per ambassade, maar reken hier 1-2 maanden voor. Dit is hetzelfde tussen cr1 en k1.
  • stap 4: Na goedkeuring verhuis je naar de VS! Je SSN komt meestal automatisch na de aanvraag, en je krijgt je groene kaart thuis gestuurd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

Hallo @Wendydg,

Even een tip: volledige berichten quoten mag niet op het forum. Het helpt ook meestal niet, ik weet niet waar je nu precies vragen over hebt...

Ik denk niet dat er een probleem is met aangeven dat je je vriend/fiancee gaat bezoeken. Als je die trip gaat trouwen, is het iets om over na te denken. Er is op dit forum vaker debat over het wel of niet aangeven bij immigrations als je op een ESTA gaat trouwen. Persoonlijk ben ik van het 'eerlijk duurt het langst'. Het risico is dat de immigrations officer denkt dat er een kans is dat je permanent in de VS gaat proberen te blijven. Als je verder gewoon nog een baan of een (huur)huis etc in Nederland hebt en kunt uitleggen wat je plan is (CR1), lijkt het mij dat je die angst toch grotendeels kan wegnemen. Maar de beslissing ligt bij de immigrations officer (en ligt dus ook een beetje aan je situatie en bijv of hij zijn koffie al heeft gehad die dag), dus je kunt nooit 100% zeggen dat het geen probleem gaat worden. Hetzelfde probleem heb je bij tussendoor reizen; je moet gewoon steeds aannemelijk kunnen maken dat je weer terug naar Nederland gaat tot je spousal visum geregeld is (door middel van oa een vliegticket terug en banden met Nederland).

De amerikaanse partner is eigenlijk degene die de I-130 invult. Dat kan dus gelijk na het trouwen, maar je moet dan natuurlijk wel alle nodige documenten klaar hebben.
Wendydg
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2022, 13:01

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Wendydg »

Dank je wel voor de tip. Mijn angst is dat ze mij niet binnen laten en ik er niet meer in kom. Ik heb hier gewoon een vaste baan en een koophuis. Moet ik daar bewijs van meenemen misschien? En moet ik eerst trouwen en dan pas mijn partner de i30 in laten vullen? Ik heb zoveel vragen. Weet iemand misschien een goede immigratie advocaat?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

@Wendydg
Op dit forum vind je meerdere voorbeelden van mensen die zelf door het CR1 process zijn gegaan. Een immigratieadvocaat is dan ook niet nodig mits je geen bijzondere omstandigheden hebt (denk: iemand met een drugs veroordeling). Lees vooral dit topic nog eens terug, of kijk bijvoorbeeld op boundless:https://www.boundless.com/immigration-r ... explained/ . Je moet inderdaad eerst trouwen voordat je I-130 ingestuurd kan worden. Je moet namelijk een kopie van je trouwcertificaat meesturen als bewijs van de relatie tussen jou en je partner, en dat kan moeilijk voordat je getrouwd bent :lol:

Zeker met een koophuis en een baan heb je veel banden met Nederland, en dus relatief weinig risico dat je niet wordt binnengelaten. Meenemen van bewijs zoals een kopie van je werkcontract of hypotheek kan helpen, zeker als dat je ook meer rust geeft. Let wel: beantwoord alleen de vragen die je krijgt bij immigratie, en geef niets als daar niet om gevraagd wordt. Komt goed! Elk jaar trouwen duizenden buitenlanders met Amerikanen. Die worden heus niet allemaal teruggestuurd als ze even op bezoek komen.

Zelfs als je teruggestuurd wordt bij bezoekjes na je huwelijk is het enige risico wat je loopt dat je niet meer op een ESTA kunt reizen en je partner moet missen tot je CR1 visumproces afgerond is. Je krijgt niet gelijk en ban of iets dergelijks, en je visumaanvraag loopt ook geen gevaar. Je wordt dan namelijk afgewezen omdat ze denken dat je een immigrant bent, en dat geeft geen problemen bij een immigratie-visum interview (want dat is precies de bedoeling van zo'n visum).
wendg81
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 nov 2021, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door wendg81 »

@Nagini Heb jij zelf ervaring met door de customs heen te gaan op deze manier?
Dus als customs bv mij niet vraag wat ik kom doen zeg ik niks. De reden waarom ik hier "bang" voor ben is omdat ik laatste keer dat ik ging een man voor mij had die kwam voor een vriend die ging trouwen maar legde dat niet goed uit waarbij ze dachten dat hij ging trouwen en ze gingen moeilijk doen. En ik wil mijn partner niet zo lang missen, daar hebben we met Covid al gehad, dat was echt een hel. En sorry voor al de vragen hoor. Maar dan trouwen we, ik ga terug en wie moet dan de I-130 invullen is hij dat of ik.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Dutchess »

De Amerikaanse staatsburger (je partner dus) is degene die de I-130 indient (zoals Nagini hierboven ook al schreef). Je partner zal waarschijnlijk samen met jou de informatie verzamelen die ingevuld & toegevoegd moet worden, maar hij is de aanvrager (petitioner/sponsor).

Heb je die link al gelezen die Nagini hierboven gaf? Daar staan de formulieren en het proces omschreven.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

@Wendydg ik ben niet getrouwd dus ik heb helaas geen ervaring met door de customs gaan voor het trouwen :lol: . Ik heb wel meerdere amerikaanse partners gehad, en bij die reizen heb ik nog nooit echt vragen gehad. Wel heb ik recent een keer 10 minuten bij de immigrations gestaan en allerlei vragen moeten beantwoorden omdat de beamte vragen had over mijn ingetrokken ESTA (die automatisch was ingetrokken toen ik mijn greencard kreeg, een proces waar ze hoop ik toch vanaf weten). Ze kunnen dus echt overal moeilijk over doen als ze daar zin in hebben.

Maar inderdaad, als ze niets vragen, ook niets zeggen. Het kan inderdaad zijn dat als ze vragen 'why are you visiting?' en je antwoord 'to marry my american fiance' dat je meer vragen krijgt dan iemand die op vakantie is. Maar meer vragen betekend niet gelijk dat ze je terugsturen, en zelfs als je naar de secundaire controle moet kun je nog steeds worden binnen gelaten. Je moet een goed verhaal hebben, ondersteund door feiten zoals een vliegticket terug en banden met het thuisland zoals je baan, en dat heb je. Als je alleen zegt 'to visit my boyfriend' kan het zijn dat er daarna geen vragen meer komen, maar als ze doorvragen en ze komen er achter dat je van plan bent te gaan trouwen dan is dat dan ook gelijk verdacht. Dat is een risico wat je alleen zelf kunt afwegen.
Wendydg
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2022, 13:01

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Wendydg »

@Nagini ok ik snap het. Ik krijg meestal wel de vraag wat ik kom doen en hoelang ik blijf maar ik zal wel gewoon eerlijk zijn dat is t beste denk ik
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Martijn88 »

Ik denk zelf dat het ook helpt als je op de hoogte bent van het proces. Als je officer wat vragen gaat stellen kan je eerlijk antwoorden dat je weet dat jouw toekomstige spouse het formulier I-130 gaat filen en dat je dit verder in Nederland gaat afwachten. Ik had altijd een heel pak aan papieren mee nadat we de I-130 hadden gefiled, een werkgeversverklaring, contract van ons huur huis, eventueel toekomstige afspraken (concerten, toekomstige vluchten etc.). Er is echter nog nooit naar gevraagd voor mij.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer