K1 visa of CR1 visa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

K1 visa of CR1 visa

Bericht door Xkim01 »

hoii,

ik ben samen met mijn vriend aan het kijken om te trouwen, we kennen elkaar al 5/6 jaar en willen nu graag de volgende stap in ons leven nemen.
Wij zijn beiden 21. Ik weet dat dit erg jong is, maar we hebben hier al vaker over gepraat en zijn echt klaar voor de volgende stap.

Mijn vriend en ik zagen dat er het K1 visa en CR1 visa zijn, maar wij twijfelen welke route we willen nemen omdat ik zag dat er bij 'wachttijd' niet meer zoveel verschil zat qua hoe lang het proces duurt. Ik zag wel dat bij het K1 visa dat je niet meteen mag werken en ongeveer 6+ maanden moet wachten tot je pas mag gaan werken persoonlijk zie ik het me niet voor dat ik zo lang bij hem thuis moet zitten en niet kan werken etc. Mijn vriend denkt er hetzelfde over.

Zijn er op dit forum koppels/getrouwde koppels die hun ervaringen kunnen delen, en wat ze zelf aanraden.


Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door hemmie »

Persoonlijk geen ervaring, maar als je in deze groep zoekt op K1 of Cr1 zul je al veel info vinden. Er is ook een (nederlandse) Facebook groep over: https://www.facebook.com/groups/543171465882326
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door Hockey »

Xkim01 schreef:
05 sep 2022, 15:58
Ik zag wel dat bij het K1 visa dat je niet meteen mag werken en ongeveer 6+ maanden moet wachten tot je pas mag gaan werken persoonlijk zie ik het me niet voor dat ik zo lang bij hem thuis moet zitten en niet kan werken etc. Mijn vriend denkt er hetzelfde over.
Dan heb je denk ik zelf al het antwoord gegeven.

Ik kan je niet verder helpen, behalve met 1 tip. Als je eenmaal daar bent en mag werken, pak alles aan. Werkelijk elk baantje dat je kan krijgen, pak het aan. Doe je werk dan goed, wees een betrouwbare werknemer en bouw aldus referenties op waarmee je een springplank hebt naar een betere/beter betaalde baan.
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door MariekeH »

Ik ben in 2017 op een K-1 visum naar de VS verhuisd. Wij kozen destijds voor de K-1 omdat dat toen nog beduidend sneller was dan de CR-1. Inmiddels zit er niet zoveel verschil in qua tijd.

Als je nu al weet dat je het niet ziet zitten om 6-8 maanden niet te mogen werken en niet het land te kunnen verlaten (en in veel staten kan je ook geen rijbewijs krijgen totdat je je EAD/AP hebt), ga dan vooral niet voor de K-1. Ik vond het ontzettend zwaar. Je verhuist naar een nieuw land, hebt geen sociaal netwerk, en je man zal veel werken om jullie beiden financieel te onderhouden. Je wereld wordt op die manier heel erg klein. De eerste paar weken zijn nog wel prima, je gaat je buurt een beetje verkennen, je nieuwe thuis inrichten, enz. Maar na een paar weken ben je daar echt wel klaar mee. Ik begon me pas thuis te voelen hier toen ik 8 maanden na mijn verhuizing aan het werk kon.
Laatst gewijzigd door MariekeH op 06 sep 2022, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door SCOMMT »

@Xkim01 je geeft zelf al antwoord. Mijn vrouw woont gelukkig in Nederland (al 8 jaar). Wij hebben afgelopen juli het proces voor de CR-1 gestart.

Hockey schreef:
05 sep 2022, 22:29
Ik kan je niet verder helpen, behalve met 1 tip. Als je eenmaal daar bent en mag werken, pak alles aan. Werkelijk elk baantje dat je kan krijgen, pak het aan. Doe je werk dan goed, wees een betrouwbare werknemer en bouw aldus referenties op waarmee je een springplank hebt naar een betere/beter betaalde baan.
@Hockey sorry, maar ik vind dit een vreemd advies. Niet neerbuigend bedoelt, maar ik begrijp deze aanpak als je minder of niet geschoold bent. Voor iemand met degelijke diploma's kan dit wel eens verkeerd uitpakken. Persoonlijk zou ik dit niet op mijn CV willen hebben, daar gaan sowieso vragen over komen.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door MariekeH »

SCOMMT schreef:
06 sep 2022, 17:58
Voor iemand met degelijke diploma's kan dit wel eens verkeerd uitpakken. Persoonlijk zou ik dit niet op mijn CV willen hebben, daar gaan sowieso vragen over komen.
@Xkim01 is 21 en zal sowieso nog erg weinig werkervaring op haar CV hebben, en heeft al helemaal geen werkervaring in de VS. Ze moet ergens beginnen, en laten zien dat ze bereid is om te werken ziet er beter uit op haar CV dan een employment gap omdat ze wacht op de baan die past bij haar diploma's.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door SCOMMT »

@MariekeH daar heb je helemaal gelijk in. Goede nuance. Toch, als ze bijvoorbeeld een master volgt, zou ik zeker niet gaan proberen om bij Cracker Barrel (niks mis mee!) te gaan werken, maar lekker in een YP programma beginnen als je die master hebt afgerond.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door Xkim01 »

@MariekeH @SCOMMT dankjewel voor het advies, master daar zit ik nog lang niet en ga ik persoonlijk nooit doen. Ik heb in 2019 mijn diploma mbo niveau 2 gehaald, (ik wil uiteraard doorleren, ik wist niet zo goed wat ik wou doen)

ik heb nu een baan in de zorg, hier kan ik ook meer verder leren voor verzorgende ig/verpleegkundige, nu weet ik niet zeker of ik dit wil. En wil uiteindelijk mijn hbo (bachelor) van social werk hebben, ik kan eventueel bachelor ook in Amerika doen (liefste natuurlijk niet, maar ik sta er wel open voor.

Ik heb in 2019-2020 ook nog in de zorg gewerkt maar was daar gestopt vanwege de reden dat ik niet wist wat ik wou doen. ik weet dat het misschien niet het slimste is alleen niveau 2 te hebben, maar ik geloof dat op dit forum meerdere zijn die niet ver hebben geleerd, daarom vind ik persoonlijk soms het schoolsysteem niet al te goed hier, omdat er zoveel onderscheid is, soms lijkt het net of het kabinet een beetje laat overkomen komen dat mbo-ers "dom" zijn en geen ''echte studenten'' zijn.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door Hockey »

@SCOMMT ik had in eerdere topics al de leeftijd en het opleidingsniveau van Xkim01 gelezen.

@Xkim01 mijn advies is niet zozeer gebaseerd op je opleidingsniveau, maar op het feit dat Amerikanen geen idee hebben wat de opleidingsniveaus in Nederland zijn, hoeveel ze voorstellen etc. Dat is voor hun heel moeilijk in te schatten, dus zijn ze geneigd mensen niet op het juiste niveau in te schalen qua werkniveau, en hangen ze dus ook meer aan referenties van mede-Amerikanen qua wat iemand op werkgebied heeft gepresteerd.
Het goede nieuws is dat ik laatst (hooguit een paar maanden gelezen) een artikel in de krant las van iemand die via een VS bedrijf naar de VS was gegaan en aangaf in de VS juist veel meer op werkprestaties te worden beoordeeld dan in Nederland, waar de opleiding die emand had gevolgd veel sterker bepaalde tot hoever je kan komen.

Aangaande thuis moeten zitten, je vliegt inderdaad op een gegeven moment tegen de muren op. Zonder de bevoegdheid tot werken mag je inderdaad helemaal niks en kan je dus ook niks. Misschien, met nadruk op misschien, mag je op school nog pakjes melk uitdelen, maar meer mag je ook niet qua vrijwilligerswerk. Zie dan maar eens iets op te bouwen qua sociale contacten, want je mag ook niet echt een opleiding volgen, behalve bijvoorbeeld een cursus schilderen in de VS versie van het buurthuis.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: K1 visa of CR1 visa

Bericht door RaphaelB »

Mijn Amerikaanse vrouw stelde de K1 voor, maar ik wou voor de CR1 gaan. Want ik wou absoluut niet daar in de USA gaan zitten niksen. Dus ik werkte door in NL en af en toe bezocht ik haar tussendoor in de VS tot alles gereed was (duurde in totaal ruim 2.5 jaar ofzo). Dit gaf me ook genoeg tijd om alles netjes en rustig af te ronden in Nederland.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer