Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door Dutchess »

In april van dit jaar werd de mogelijkheid tot het aanvragen van een Verklaring van Nederlanderschap tijdelijk stopgezet omdat het aanvraagproces fraudegevoelig bleek. Het proces is nu herzien en het aanvragen is weer mogelijk.

Volgens FB pagina van Nederland Wereldwijd:
Er is wel wat veranderd. Zo kun je de verklaring niet meer aanvragen als je nooit een Nederlands paspoort of ID-kaart hebt gehad. Heb je een Nederlands paspoort of ID-kaart maar is deze verlopen? Dan kun je alleen per aangetekende post een aanvraag doen. Is je paspoort of ID-kaart nog geldig? Dan kun je de aanvraag online doen.
Details: Verklaring van Nederlanderschap aanvragen als u in het buitenland woont
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door SemJes »

Bedankt voor de info! Zal binnenkort een aanvraag doen. Wat handig dat dit gewoon per email kan (al voelt het wel een beetje onveilig met alle persoonlijke documenten).

Een certified true copy van de naturalisatie + apostille lijkt dus niet nodig te zijn?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door hemmie »

Dat stukje vond ik ook onduidelijk, ondat dat stuk over legalisatie direct na het atuk over de situatie van een verlopen paspoort gaat, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet meer nodig is.
Terug in Texas!
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door dutchie_in_boston »

Is het nog steeds zo'n lullig briefje? Ik was teleurgesteld toen ik dat briefje kreeg, na al dat werk :lol:.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door Bennogr »

Nou ben ik helemaal verward. Ik ben meteen in 2003 Amerikaan geworden en Nederlander gebleven (Amerikaanse vrouw). Kreeg na alle papieren weer een nieuw Nederlands paspoort. De volgende keer werd weer de hele papierwinkel aan me gevraagd. Gedaan en opnieuw Nederlands paspoort, inclusief 'verklaring van behoud Nederlanderschap'. De volgende keer gewoon nieuw paspoort na bezoek aan het Nederlandse consulaat in New York. In 2024 loopt mijn huidige Nederlandse paspoort af. Moet ik dan weer helemaal opnieuw door die ambtelijke molen, of heb ik zo langzamerhand voldoende 'broodkruimeltjes' achtergelaten op de lange weg door de instellingen dat ze 'mijn op me worden gelofe' (om het maar op een beetje Amsterdams te zeggen)?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door Dutchess »

Ik ben in 2006 genaturaliseerd, heb in 2008 de verklaring aangevraagd en tegelijk m'n paspoort vernieuwd, in 2013 weer m'n paspoort vernieuwd en de verklaring laten zien (niet meer de hele papierwinkel nodig gehad, alleen de verklaring), in 2017 paspoort vernieuwd en toen de verklaring niet meer nodig gehad (en ook geen papierwinkel). Dus ik verwacht dat jij geen extra documenten meer hoeft te overleggen.

De checklijst op Nederlandwereldwijd zou moeten aangeven wat je nodig hebt, al geef ik toe dat die niet altijd helemaal duidelijk of logisch is. Dus neem voor alle zekerheid je verklaring en je naturalisatiecertificaat mee (daar zit vast nog die apostille op van toen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door hemmie »

Ik weet dat er in het verleden een iets andere Verklaring was, die heb jij denk ik. Die was dan ook twlkens weer nodig bij paspoortvernieuwing.meen ik, maar dat is al een tijd niet meer zo. In de huidige situatie zijn de Verklaring en een paspoort in principe gelijk (behalve dan natuurlijk dat je met de Verklaring niet kunt reizen). Beide documenten zorgen ervoor dat de 13- jaren klok voor verlies van de nederlandse nationaliteit weer op 0 wordt gezet. De eerste keer dat je na naturalisatie één van beide documenten aanvraagt (je mag zelf kiezen welke, beide is nooit nodig) moet je extra documenten aanleveren die aantonen dat je inderdaad dubbele nationaliteit mag hebben en de nederlandse nationaliteit niet kwijt bent geraakt, maar daarna zouden die extra documenten nooit meer gevraagd moeten worden. Jij hebt neem ik aan in 2014 voor het laatst een nieuw paspoort gekregen, dat was (ruim) na je naturalisatie, dus je hebt al.lang aangetoond dat je nog nederlands bent. Je zou dus bij een volgende paspooortaanvraag geen extra documenten nodig moeten hebben, en de checklist op nederlandwereldwijd.nl zal dat ook aangeven.
Terug in Texas!
tanteto
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door tanteto »

Bedankt voor het posten van deze informatie. Ik had geen idee dat dit nodig was bij een dubbele nationaliteit.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door hemmie »

Die Verklaring is dus alleen nodig als je niet telkens binnen 13 jaar een nieuw nederlands paspoort verkrijgt, en sowieso alleen als je buiten de EU woont
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Verklaring Nederlanderschap aanvragen is weer mogelijk

Bericht door Bennogr »

Dank voor de geruststellingen. Ik zal jullie antwoorden meenemen naar het consulaat voor alle zekerheid <grijns>.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer