Vaste lasten upstate NY

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Marieke2022
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2022, 17:13

Vaste lasten upstate NY

Bericht door Marieke2022 »

Hi allemaal,

Ik lees al een paar jaar regelmatig mee, maar nu dan ook een account aangemaakt.
Mijn gezin en ik gaan dit jaar najaar verhuizen naar upstate NY, voor 2-3 jaar vanwege werk.

We proberen nu zo goed en kwaad een overzicht te maken van de vaste lasten, maar zouden jullie mee kunnen denken? Ik heb oude draadjes gelezen over de Gas/water/licht kosten etc, maar dat was van 2012 dus niet meer up2date.

Voor een gezin van 5 en een huis van ongeveer 2000m2, enig idee waar we rekening mee moeten houden qua utilities?
Daarnaast hebben we jonge kinderen die we in een goed schooldistrict naar school willen sturen (public school), waar moeten we aan denken qua belastingen?
Het is een huurhuis, maar zijn er nog andere kosten waar we aan moeten denken?

En daarnaast hebben we allebei een auto nodig. 1 grote en 1 kleinere (wel alsnog voor 4 personen), ervaringen met huurprijzen voor langere tijd of raden jullie aan dan toch beter iets te kopen?

Alvast bedankt voor de moeite!
Groetjes
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Nagini »

Hey Marieke,

Wat spannend voor je! Waar je precies gaat wonen maakt erg uit voor de vragen die je hebt. "Upstate new york" is nog steeds 2x Nederland, met alle verschillen van dien.
Er zijn een aantal websites waar je de gemiddelde utility bills per staat kan vinden. Met een gezin van vijf zul je daar waarschijnlijk wel iets boven zitten. Bijvoorbeeld iets als: https://www.move.org/utility-bills-101/ (scroll helemaal naar beneden, 2022 ge-update tabel). Houd er verder rekening mee dat als je nieuw in de VS bent, de meeste utility companies een bedrag of een maand aan betalingen als borg willen hebben. Ook voor huurhuizen is dat meestal zo.

Het klinkt alsof je al een huis op oog hebt! Houd er rekening mee dat in de meeste amerikaanse staten, het district waar je woont bepaald naar welke public scholen je kinderen kunnen. Soms is dat zelfs verplicht, of is het mogelijk maar erg moeilijk om buiten je 'zone' naar school te gaan (of betaal je bijvoorbeeld veel meer tuition). Kijk bijvoorbeeld op zillow in welk schooldistrict je gekozen huurwoning valt. Zillow verteld je ook het cijfer dat een school krijgt, zodat je kunt zien waar de betere scholen liggen.

Op dit moment ben je waarschijnlijk sowieso duur uit met de auto. Huurkosten voor een auto (zelfs longterm) zullen makkelijk rond de ~3000 dollar/pm lopen, en als je een wat duurdere/grotere suv wil zal het waarschijnlijk meer zijn. Voor die kosten had je binnen een half jaar ook zelf een prima tweedehands auto kunnen kopen. Toen ik zelf (permanent) naar de vs verhuisde, heb ik eerst 2 maanden gehuurd, en ondertussen mijn rijbewijs gehaald en een auto gekocht. In mijn ervaring was het goedkoper/makkelijker om een auto te kopen toen ik eenmaal een amerikaans rijbewijs had.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door hemmie »

2000m2 lijkt me wat overdreven ik neem aan dat je 200 bedoelt, of 2000cuft😉

Ik kan je niet echt helpen, ik woon aan de andere kant van het land, vermoedelijker een stuk goedkoper dan in NY. Maar ik beem aan dat je hier op een tijdelijk visum komt, persooyzou ik dan zeker geen huis kopen. Als je contract plotseling beeindigd wordt moet je binnen 30 dagen het land uit en is dat huis een blok aan je been. En als je een hypotheek nodig hebt wordt kopen waarschijnlijk sowieso niets, want dan heb je eerst een paar jaar credit history nodig.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door goldenhills »

Mooi avontuur!

Voor ons was een bankrekening openen bij een credit union een goede zet. Ze waren goed bekend met verse immigranten en het openen van een bankrekening en aanvragen van (welliswaar secured) credit cards ging makkelijk. Verder heeft onze credit union een auto koop service, wat een goede manier kan zijn om deals te vinden en advies welke modellen meer betaalbaar zijn. De automarkt is nog steeds bizar hier, met tot 50% markup op populaire modellen. Ze onderhandelen voor je, en helpen met de papierwinkel. Een autolening kan lastig worden, zonder credit history. Maar misschien kan de credit union ook daar bij helpen.

De energierekening zal sterk afhangen van de kwaliteit van het huis. Upstate NY is (zoals jullie vast weten) koud in de winter!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door dutch_in_seattle »

hemmie schreef:
19 aug 2022, 18:59
2000m2 lijkt me wat overdreven ik neem aan dat je 200 bedoelt, of 2000cuft
Ik vermoed dat hier 2.000 vierkante voet (sq.ft.) wordt bedoeld. Dat is, zeker in steden, een heel normale huisgrootte. Hier in de V.S. telt doorgaans elke ruimte mee behalve de garage. (De gewoonte in Nederland om woonruimte in kubieke meters weer te geven heb ik nooit begrepen... :-) )
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door hemmie »

Toen ik het typte had ik al het gevoel dat er iets niet klopte :lol:
Terug in Texas!
Marieke2022
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2022, 17:13

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Marieke2022 »

Bedankt voor de reacties!

Ja sorry, idd square ipv m2.
We willen graag dat de kinderen ook weer een eigen slaapkamer hebben en met 4 slaapkamers en liefst 2 badkamers (ivm bezoek familie/vrienden) kom je al snel in grotere huizen.

Het betreft syracuse area en hebben idd wel specifieke wijken op t oog ivm school. Helaas niet heel veel huurhuizen in die buurten, maar wat ik daar via zillow zie is al snel 4000 dollar per maand.
Maar 3000 per maand voor de auto, wauw. Daar komen de vergoedingen die we krijgen bij lange na niet in de buurt. Moet ik misschien toch m’n elektrische fiets uit Nederland mee nemen haha.
Het is idd erg koud in de winter. We krijgen wel vergoeding voor cost of living maar t blijft lastig inschatten.
Thnx voor die website, ga ik bekijken!

Ook eerst een afspraak nog krijgen bij t consulaat (L1 &L2)Het bedrijf wil het liefst start zsm, maar ik begreep dat er echt lange wachttijden zijn. We krijgen daar wel hulp bij gelukkig.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door RaphaelB »

Bouw zo snel mogelijk een creditscore op als je eenmaal hier in de VS bent. Zonder (goede) creditscore kan je hier niet veel. Een huis kopen kon ik pas na 2 jaar, dus je kan beter gaan huren voorlopig.

Wat vervoer betreft, Ik huurde ook eerst een auto maar was maar rond de $200 kwijt per week. Kijk op jetcost om goedkope auto huur prijzen te vergelijken. Ik had binnen een maand opnieuw m’n rijbewijs gehaald in de VS, daarna een auto gekocht. Auto prijzen zijn erg gestegen na covid en door de chip tekorten. Het beste is leasen, maar als je hier toch maar een paar jaar blijft is leasen misschien niet de moeite waard.

Misschien kan je werk je ondersteuning bieden? Qua woning en vervoer
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Nagini »

Met een specifieke stad kun je autoverhuurders vergelijken: zo zie je dat een kleine sedan (volkswagen jetta, ford fiesta) tussen de 1600 en 1900 pm is. Maar een SUV is minimaal >2000, tot ver over de 3k pm. Dat is iets goedkoper dan de prijzen die ik eerder had gevonden, waarschijnlijk omdat het verder van NY city is. Kijk bijvoorbeeld op: https://www.kayak.com/cars/Syracuse,NY- ... rclass=SUV (of een soortgelijke vergelijker). Maar ik zou wel aanraden een auto te kopen/huren. Ik ken syracuse niet, maar de meeste amerikaanse steden zijn niet ingericht op fietsers, en voetgangers meestal alleen in bepaalde stukjes. Soms kun je ergens vlak naast wonen, maar er niet naartoe kunnen lopen omdat er een drukke weg tussen zit zonder een plek om over te steken.
MGTOW_Homeboy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2020, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door MGTOW_Homeboy »

1. Zonder een Amerikaans rijbewijs ben je meestal verplicht om op een vliegveld bij de 'grotere' verhuur bedrijven te huren met de verplichte dagelijkse schade verzekeringen (verborgen kosten).
2. Zonder het rijbewijs is het niet mogelijk om een auto te kopen.
3. Het rijbewijs is weer niet mogelijk zonder een adres en een ssn (laat staan een verzekering of registratie/pate voor een auto).
4. En een adres is moeilijk te krijgen zonder een goede creditscore.

Bij sommige verhuurders kun je een forse bankrekening laten zien om alsnog voor een hogere prijs te mogen huren, maar of je direct een huisje kunt krijgen voor $4k per maand en geen credit score lijkt me het eerste jaar onwaarschijnlijk zonder een flinke bankrekening of aanbetaling.

Het is zoals Nagini aangeeft in de eerste maanden snel alles regelen en slikken dat je veel zult betalen voor een huurauto.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door hemmie »

Dat soort regels verschillen per staat, hier in TX konden we gewoon een auto kopen zonder amerikaans rijbewijs, en ook een rijbewijs zonder SSN was mogelijk.
Huurwoning was destijds ook geen probleem zonder SSN, ze wilden alleen een brief van de werkgever zien om te weten dat mijn man een vaste baan had met een goed salaris.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door USInsider »

Sommige reacties hier hebben geen betrekking op jullie situatie.

Vraag een HR een brief te schrijven op co. briefpapier waarin verklaard wordt dat je man (naam) per (datum) in dienst is van het bedrijf, met functie, jaarlijks inkomen (bruto), enz.
Gebaseerd op zo'n verklaring zul je woonruimte kunnen huren. Vaak is het een goed idee een plaatselijke makelaar in te schakelen - die kent de omgeving, de schooldistricten, en denkelijk ook het bedrijf waar je man voor gaat werken.
Verhuurders die een huurder zoeken voor een langere periode hebben graag een huurder zoals jullie, met vast werk/inkomen, enz.
Wat het lastiger kan maken is als jullie een huisdier hebben (tenzij het een goudvis is).

Het is gebruikelijk de eerste maand te betalen plus de laatste maand als sec. deposit. Soms vraagt verhuurder laatste maand plus sec. dep. maar in veel staten mag dat niet meer.
Voor je je meubilair naar binnen sleept, fotografeer ieder bluste op een muur, in de verf, etc. om straks als je weggaat niet n de problemen te komen. Is de vloerbedekking gereinigd, zijn de airco-ducts schoon ? (belangrijk als iemand in je gezin last heeft van allergische reacties).

De meeste werkgevers geven een expat op zijn minst 1 reis naar de US om woonruimte te zoeken en eea. te regelen.

Je zult na aankomst een aantal weken in een hotel of in een gemeubileerd appartement moeten verblijven tot je meubilair enz. arriveert. Dan kun je ook een paar keer op verschillende dagen/uren langsgaan bij het huis dat je wilt huren en een indruk krijgen van de buurt, de hoeveelheid verkeer daar, ev. lawaai-overlast, enz.

Zodra je op je visum binnen bent kun je naar een kantoor van de S.S. administratie en S.S.## aanvragen.

Wij konden destijds een auto kopen met onze Ned. rijbewijzen en het vehikel ook verzekeren. We hebben een tussenpersoon gebruikt want niet alle maatschappijen verzekeren iemand met een niet-US rijbewijs.
Zodra je een SS# heb kun je je rijbewijs gaan halen (ik heb een paar lessen genomen voor alle zekerheid) Bestudeer de theorie goed, zou jammer zijn als je daarop zakte. Vragen beschikbaar op de website van de plaatselijke DMV.
Veel zaken zijn per staat anders geregeld mbt. auto-registratie, ev. belastingen, kenteken sticker, rijbewijs, enz.

Met een SS# kun je een bankrek. openen - gratis als je kiest voor direct deposit van je man's inkomen. Open daarbij een spaarrek. waarop je $ 500 stort en koppel de rekeningen. Mocht je ooit meer geld uitgeven dan op je betaalrek. staat, dan wordt automatisch het bedrag van de spaarrek. afgehaald.
Je kunt meestal gebaseerd op de vaste baan enz. een credit card aanvragen, in eerste instantie een beperkte met weinig mogelijkheden. Dat wordt vanzelf een echte c.c. Wij kochten een auto en lieten de helft financieren, zo bouwden we credit score op.

Als je denk 2-3 jaar in de US te zijn is huren een betere optie dan kopen. Vergis je niet in de kosten van kopen/verkopen huis, groot/klein onderhoud, onroerend goed belastingen, enz.

Ik hoop dat jullie werknemersverz. in Ned. doorlopen aangezien je wordt uitgezonden ? Van groot belang zeker als je kinderen hebt !
En houdt je AOW rechten op peil door vrijwillig door te verzekeren. Meestal draagt de werkgever dergelijke kosten.

De werkgever zal ziektenkosten-verz. aanbieden. Ik heb altijd gekozen voor PPO (duurste/meest uitgebreide versie, minste beperkingen) en aanvullend dental. Vision kun je doen als iemand van jullie gezin een bril draagt.

Hoe duur je utilities zijn hangt voor een groot deel van jezelf af. In de winter sloffen en een dikke trui, in de zomer dun aankleden. Niet in de winter een oven en zomers een koelkast. Lampen uit indien je de kamer uitgaat, idem computer, tv. enz. Tijdig filters vervangen in furnace/airco, enz.
Je kunt als je een huis huurt, aan de verhuurder vragen om de rekenIngen van de utilities te mogen zien van het afgelopen jaar. Plus als er een tuin is, wordt die bewatert en zo ja hoe, en wat kost dat per maand.

Bij een huis hoort meestal een tuin. Wie gaat de onderhouden ? Sommige verhuurders sturen zelf een bedrijf langs en dat moeten jullie dan betalen.

Wij hebben geen kids dus ik heb weinig te melden mbt. tot schoolkeuze. Ik weet wel dat kids gevaccineerd moeten zijn dus vergeet de inentingsboekjes/bewijzen niet (stop belangrijke papieren in handbagage).

Ik nam ook mee geboortebewijzen plus bewijs huwelijk (internat. versies).
Marieke2022
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2022, 17:13

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Marieke2022 »

Echt super bedankt voor het uitgebreide antwoord.

We zullen dus wel echt een Amerikaans rijbewijs moeten halen? Als ik je goed begrijp is een internationaal rijbewijs (omzetten bij anwb) is dus niet voldoende voor lease/huren/kopen in de staat NY? Want dan wordt het dus huren bij t vliegveld voor toeristen, en de hoofdprijs betalen.
Is echt lastig inschatten alsnog de kosten, zeker omdat we dus idd nog geen cc-score ook hebben. We blijven lezen, googlen en zoeken en dan maar ruwe schatting maken haha.😅😅

We krijgen idd relocation bureau gekoppeld die alst goed is allerlei praktische ondersteuning gaat geven. En taxfiguur die belasting gaat regelen want hij blijft op Nederlandse payroll staan. En ik ook, want wil na een poosje wel remote gaan werken voor een Nederlands bedrijf.

En dan wachten hoelang t visa proces voor gezin gaat duren 😅
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1228
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door IngridUSA »

Een internationaal rijbewijs is niet meer dan een vertaling:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/rijb ... -rijbewijs
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door USInsider »

Het internationale rijbewijs is inderdaad een papiertje met een vertaling. Toch zijn er staten in de US die erom vragen. NY staat behoort dat niet bij - dat was althans de info die ik vond.

Het is in de US - al is het per staat verschillend - stukken makkelijker een rijbewijs te halen dan in Ned.
Je hoeft er niet tegenop te zien. Gewoon een kwestie van doen. In Ned. willen ze je laten zakken, in de US willen ze je laten slagen (even grof gesteld).
Zoals ik al aangaf, ik heb een paar lessen genomen, dat gaf me mee zekerheid bij het afrijden.

En, zoals ook al aangegeven, oefen theorie vragen op de website van de NY DMV. Je kunt meestal via de website ook een afspraak bij de plaatselijke motor vehicle bureau (heet per staat verschillend). Let op dat je de officiële site moet hebben, er bestaan na-apers.

Je rijbewijs is ook je ID. Wij hebben nu rijbewijzen waarmee we ook een vliegtuig in kunnen. Maar misschien geldt dat bij alle rijbewijzen die nu worden afgegeven ? Iemand ?

Nog even mbt. van je huurcontract. Vraag om een ontbindende clausule als je een lease van een jaar sluit. Je weet niet wat de toekomst brengt. Gebruikelijk is een boete van twee maanden huur.
Je kunt na een jaar overgaan op van van maand tot maand huren. Vordeel: je kunt per maand opzeggen. Nadeel: je kunt per maand opgezegd worden.
Ik heb zelf altijd leases voor een jaar gedaan - met ontbindende voorwaarden (overlijden kostwinner, verlies van baan, relocation).

Je kunt niet nu al woonruimte zoeken/vinden want huurders hebben 30 dagen opzegtermijn. Een verhuurder weet dus pas eind september wat er begin november beschikbaar is.
In sommige staten worden huurpanden aangemeld bij de zg. Multiple Listing Service (MLS) voor makelaars, waar ook de koopwoningen op worden vermeldt.
Als je gaat kijken naar een huis, presenteer jezelf in je "zondagse" kleren, enz. Dat is hier belangrijk. Bedank na een showing, enz.

Wat ik vergat: je moet een huurders-verzekering afsluiten voor je spullen en ook voor aansprakelijkheid in en om het huis.

Hang je niet op aan "geen credit score". Met een brief van HR plus een "wij zijn nette mensen" presentatie zul je woonruimte kunnen huren.
Wel kunnen utilities je om een borgsom vragen.

Je hebt het over werken. Het totalisatie-verdrag waardoor de L-1 in Ned. belastingplichtig kan blijven en dat dan niet is in de US, geldt niet voor de L-2 (tenzij dit is veranderd, vraag de belastingadviseur). De US belast wereldinkomen en NY State richt zich daarnaar. (Ik vond dat sinds eind vorig jaar een L-2 visumhouder geen EAD meer hoeft aan te vragen om in de US te mogen werken).

Zolang je nog geen vast adres hebt, kun je bij een UPS store een mailboxje huren. Voordeel van de UPS store is, dat je een straat adres krijgt. Veel instanties verzenden nl. niet naar mailboxes in postkantoren.
Wij hebben ooit anderhalf jaar "gewoond" in een mailbox in upstate NY.
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 aug 2022, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Nagini »

Zoals US insider al vertelde, Amerikaans rijbewijs halen is echt een eitje. Je kunt alles wat je moet weten vinden in de pdf op https://dmv.ny.gov/driver-license/drive ... tice-tests . Hier zijn ook handige 'interactive tests' en op andere sites kun je meestal ook online vragen vinden om te oefenen. Verder mag je ook vaak veel fouten maken. Het lastigst is meestal het drank en drugs gedeelte, omdat die wetgeving zo specifiek en anders is dan in NL. Het rij-examen is helemaal makkelijk; ik had 9 van de 25 toegestane strafpunten bij mijn examen in WI, zonder ook maar iets specifieks te leren (2x illegal lane change (ik wist niet eens dat dit een regel was, zie dagelijks agenten ed hetzelfde doen) en 1x niet genoeg naar achteren kijken bij het nemen van een bocht).
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Big Al »

MGTOW_Homeboy schreef:
21 aug 2022, 11:51
1. Zonder een Amerikaans rijbewijs ben je meestal verplicht om op een vliegveld bij de 'grotere' verhuur bedrijven te huren met de verplichte dagelijkse schade verzekeringen (verborgen kosten).
2. Zonder het rijbewijs is het niet mogelijk om een auto te kopen.
3. Het rijbewijs is weer niet mogelijk zonder een adres en een ssn (laat staan een verzekering of registratie/pate voor een auto).
4. En een adres is moeilijk te krijgen zonder een goede creditscore.
1. Bedrijven als "Rent-a-Wreck" verhuren volgens mij ook aan buitenlanders.
2. Hangt van de staat af. In Massachusetts is het bijvoorbeeld wel mogelijk om een auto te kopen zonder een MA-rijbewijs. Je mag er alleen niet in rijden... (anderen mogen er wel in rijden - ook zonder MA-rijbewijs).
3. SSN hangt ook weer van de staat af. Steeds meer staten geven nu rijbewijzen af voor illegale buitenlanders, die per definitie geen (eigen...) SSN hebben.
4. Dat klopt niet helemaal. Je heb vaak alleen een (residentieel) postadres nodig.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Big Al »

Nagini schreef:
29 aug 2022, 09:33
Zoals US insider al vertelde, Amerikaans rijbewijs halen is echt een eitje. Je kunt alles wat je moet weten vinden in de pdf op https://dmv.ny.gov/driver-license/drive ... tice-tests . Hier zijn ook handige 'interactive tests' en op andere sites kun je meestal ook online vragen vinden om te oefenen. Verder mag je ook vaak veel fouten maken. Het lastigst is meestal het drank en drugs gedeelte, omdat die wetgeving zo specifiek en anders is dan in NL. Het rij-examen is helemaal makkelijk; ik had 9 van de 25 toegestane strafpunten bij mijn examen in WI, zonder ook maar iets specifieks te leren (2x illegal lane change (ik wist niet eens dat dit een regel was, zie dagelijks agenten ed hetzelfde doen) en 1x niet genoeg naar achteren kijken bij het nemen van een bocht).
Klopt helemaal. Ik heb destijds mijn rij-examen (in Massachusetts) in 1 minuut en 27 seconden gehaald...

Ik had wel wat fouten op het theorie-examen daar ik de antwoorden niet wist op vragen zoals wie ik mee mocht nemen in de auto als ik nog geen achttien was of hoeveel glazen je mag drinken voordat je wettelijk gezien beschonken bent.

Tussen haakjes, ga er niet vanuit dat rij-instucteurs of examinatoren de verkeerswet kennen. De boekjes die door de staten worden afgegeven bevatten vaak ook informatie die niet strookt met de wet.

Er staat bijvoorbeeld in het boekje van Virginia dat "als het verkeerslicht van groen op geel springt moet je stoppen als dat veilig kan". Wettelijk gezien bestaat er geen "geel licht" en bovendien staat er in de wet dat je aangeraden wordt om juist door te rijden als dat veilig kan. Een ander voorbeeld: in VA mag je van baan verwisselen als er een ononderbroken (enkele) streep is.

Ga er echter vanuit dat je zal zakken als je doorrijdt bij een 'geel' licht of een ononderbroken lijn overschrijdt... (je kan daar ook een boete voor krijgen, maar die kan je met success aanvechten).

Let op: dit geldt voor Virginia. Elke staat heeft z''n eigen verkeersregels (en soms zelfs per regio of stad)!
Laatst gewijzigd door Big Al op 29 aug 2022, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Big Al »

USInsider schreef:
29 aug 2022, 06:47
Als je gaat kijken naar een huis, presenteer jezelf in je "zondagse" kleren, enz. Dat is hier belangrijk. Bedank na een showing, enz.

Wat ik vergat: je moet een huurders-verzekering afsluiten voor je spullen en ook voor aansprakelijkheid in en om het huis.
Helemaal mee eens. Particuliere verhuurders kiezen voor het gezin dat ze het aardigste (en vooral: netste!) vinden waarvan ze vermoeden dat die op tijd de huur zullen betalen.

De hele familie op z'n paasbest en de kinderen goed instrueren over hoe ze zich moeten gedragen. Opzitten en pootjes geven...

Wat die verzekering betreft, die is meestal niet verplicht maar het zou wel heel dom (en oer-Amerikaans) zijn om die niet af te sluiten. Ik zou dit ook opspelen in het gesprek met de mogelijke huisbaas. Vraag om een aanbeveling voor een goede verzekeringsagent "want we willen zeker een inboedelverzekering afsluiten". Dat geeft de verhuurder ook weer een goede indruk.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Vaste lasten upstate NY

Bericht door Big Al »

USInsider schreef:
29 aug 2022, 06:47
Je rijbewijs is ook je ID. Wij hebben nu rijbewijzen waarmee we ook een vliegtuig in kunnen. Maar misschien geldt dat bij alle rijbewijzen die nu worden afgegeven ? Iemand ?
Klopt - alle staten geven nu rijbewijzen af die voldoen aan de voorwaarden van "Real-ID". Daarmee kan je inderdaad vliegen. Paspoorten kunnen wettelijk gezien ook gebruikt worden als identificatie, maar veel particulieren en bedrijven zullen daar huiverig voor zijn.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer