Ben recentelijk Amerikaan geworden maar wil mijn Nederlandse nationaliteit niet kwijt (getrouwd met Amerikaan). Over 2 maanden ga ik op bezoek in NL en ik was van plan om daar mijn paspoort te vernieuwen. Ik had al een keer gekeken wat ik allemaal nodig had maar dacht dat ik apostilles gewoon hier in m'n woonplaats kon krijgen. Nu kom ik er dus achter dat het allemaal veel meer gedoe is. (In my defense - ik moest eerst mijn eigen Amerikaanse paspoort en die van m'n kids regelen, en kan maar 1 berg papieren tegelijk aan

) Marriage certificate moet kunnen lukken in 2 maanden, maar ik maak me zorgen om de Certificate of Naturalization. Ik woon 2 uur van de dichtstbijzijnde USCIS office vandaan en heb geen idee wanneer ik daar terecht kan. Krijg ik daar m'n copy, moet ie daarna nog op de post voor een apostille. Als ik dat eindelijk terugkrijg alles inscannen voor de balie op Schiphol, waar staat dat het 4 weken kan duren om alles goed te keuren. Ik begin een beetje wanhopig te worden!
Mijn vragen zijn dit:
1. Kan ik mijn originele naturalization certificate opsturen voor een apostille?
2. Als ik nu alles aanvraag en het komt te laat terug, kan ik de apostilles gebruiken de volgende keer dat ik naar Nederland kom? Ik zag ergens op dit forum een geldigheid van 6 maanden maar kon dit niet vinden op nederlandwereldwijd.nl
3. Behoud van Nederlanderschap - dit leek me een goed alternatief, maar zie dat sinds April 2022 je dit niet meer kan aanvragen. Weet iemand waarom niet?
Mijn paspoort is nog geldig tot 2024, maar vernieuwen hier in de US is lastig aangezien ik 8 uur rijden van een consulaat woon. Anyway, dit forum is altijd zo behulpzaam, hoop dat er iemand is die hier wat wat meer inzicht/tips over kan geven?