Emigreren USA vader

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Martin & Marianne »

Dreamer66 schreef:
06 aug 2022, 09:09
Hoe zit dat precies met die belasting? Ik heb hier toch al mijn belasting betaald en nooit daar gewerkt? Of wil dit zeggen dat ik over mijn gewerkte uren hier nogmaals belasting moet betalen ??
Dat je aangifte doet betekent niet dat je ook moet betalen. Er is al meer over geschreven op het forum. Probeer de zoekfunctie eens (uitgebreid zoeken, via dat tandwieltje rechtsboven), bijvoorbeeld met de woorden 'belastingen'' en 'dubbel', en dan zoeken in het emigratie-forum.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren USA vader

Bericht door hemmie »

Wat betreft belasting, een amerikaan moet altijd aangifte doen in de VS, waar hij/zij ook woont, en dat heb je niet gedaan (aangenomen dat je amerikaan bent). Dat moet dus eerst gecorrigeerd worden.

Op de DS11 staat duidelijk dat je bewijs moet meesturen dat je amerikaan bent, dus nogmaals de vraag, wat ga je meesturen? Als je niets meestuurt is je aanvraag niet compleet en zal niet behandeld worden.
Ik kan overigens nuets bedenken waarom je wel of juist niet zou moeten trouwen voor je paspoortaanvraag. Je paspoortaanvraag gaat alleen over jou, staat helemaal los van je partner. Het is sowieso natuurlijk een kleine stap, je vraagt alleen een paspoort aan. De nationaliteit (waar het om gaat als je naar de VS wil emigreren) heb je al, of niet dus, en in dat laatste geval gaat dit allemaal niet door.

Wat je partner betreft, die kan niet zomaar met jou in de VS gaan wonen, die heeft een visum/verblijfsvergunning nodig (je kinderen ook, want die zijn ook niet amerikaan, maar ik heb geen idee hoe dat werkt, waarschijnlijk eenvoudiger). Als je man niet zelf een visum heeft via werk o.i.d. (en dat is heel lastig, dus waarschijnlijk geen optie) zal het via jou moeten gaan. Je kunt eerst trouwen en dan een immigrant visum (cr-1) voor hem aanvragen, of hij kan op een k1 verloofdenvisum naar de VS en dan na huwelijk alsnog een green card krijgen. Zoek beide opties op, maar in beide gevallen moet jij hem sponsoren (financieel), en beide worden normaal gesproken aangevraagd terwijl de amerikaanse partner in de VS woont, dus dat zou betekenen een periode gescheiden zijn.
Terug in Texas!
Dreamer66
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2022, 14:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Dreamer66 »

"t Hemmie bedankt,

als bewijs heb ik mijn geboortecertificaat waar mijn vader mij erkend is dat niet voldoende? ?Hij leeft zijn hele leven al daar.
Wat houd dat sponsoren precies in? want het vermogen is van hem zelf :p
Gescheiden leven is sws geen optie daar begin ik niet aan
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Emigreren USA vader

Bericht door dutchie_in_boston »

Is dat een Amerikaans of Nederlands geboorte certificaat?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Hockey »

@Dreamer66, heb je wel eens via Google gezocht naar informatie over dit alles?

Ik heb dat uit interesse gedaan. En dat leverde onder andere de volgende twee links op. Vooral de link naar die van de VS ambassade in Nederland is interessant.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren USA vader

Bericht door hemmie »

Op de Ds11 staat wat je nodig hebt, heb je het formulier wel helemaal gelezen? Een geboorteakte van een geboorte buiten de VS is NIET genoeg. Een amerikaans paspoort heb je nooit gehad, een naturalisatieakte ook niet, dus je hebt absoluut een CRBA nodig. Ik ben er niet mee bekend, maar als ik het zo lees heb je daarbij hulp van je vader nodig, en het is mij nog onduidelijk of dat uberhaupt nog kan na je 18e. Al het andere is irrelevant totdat je dit voor elkaar hebt.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Dutchess »

Dreamer66 schreef:
06 aug 2022, 17:13
als bewijs heb ik mijn geboortecertificaat waar mijn vader mij erkend is dat niet voldoende? ?Hij leeft zijn hele leven al daar.
Nee, dat is niet voldoende. Je moet op z'n minst bewijs kunnen leveren dat hij z'n hele leven daar woont. Hoe hij dat doet staat o.a. hier.

Je zegt dat je alles tot in de puntjes wil uitzoeken. Heb je al gegoogeld naar relevante officiële bronnen? Of is dit forum jouw enige bron naast het contact met het consulaat? Als jij zegt "Consular Report of Birth geen idee wat dat is" heb je dan ook verder gezocht om te leren wat dat is?

Wij hebben je met z'n allen ook al heel wat links gegeven. Heb je die allemaal al doorgenomen? B.v. op deze link die ik al eerder gaf (en Hockey hierboven ook), staan 16 punten waaraan je moet voldoen om je Amerikaanse staatsburgerschap te bewijzen. Heb je alles in dat lijstje bij elkaar?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
DaanL
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigreren USA vader

Bericht door DaanL »

Zoals anderen ook al hebben gezegd, je kan niet zomaar een DS-11 opsturen en een paspoort ontvangen. Je zult bewijs moeten meesturen dat je inderdaad Amerikaans bent en recht hebt op een Amerikaans paspoort.

Ik heb aan de hand van deze tabel (pagina 5-8, child born out of wedlock to U.S. citizen father and alien mother) en de relevante wet (Sec. 309(a) INA) het volgende kunnen vinden.

Voor kinderen van U.S. citizen fathers geboren buiten Amerika tussen November 1971 en November 1986 (er van uitgaande dat je in 1984 of 1983 bent geboren), moet (naast vermelding van je vader op de geboorteakte) het volgende gelden om als kind U.S. citizenship te ontvangen:
Blood relationship established between father and child, father a U.S. citizen at time of child's birth, father (unless deceased) agrees in writing to support child until 18 years (...)
De website van de USCIS geeft daarbij de volgende uitleg:
Written Agreement to Provide Financial Support

In order for a child born out of wedlock outside of the United States (or one of its outlying possessions) to acquire U.S. citizenship through his or her father, Congress included a requirement that the father agree in writing to provide financial support for the child until the child reaches the age of 18. Congress included the language to prevent children from becoming public charges. USCIS interprets the phrase in the statute “has agreed in writing to provide financial support” to mean that there must be documentary evidence that supports a finding that the father accepted the legal obligation to support the child until the age of 18.

The written agreement of financial support may be dated at any time before the child’s 18th birthday. If the child is under the age of 18 at the time of filing an Application for Certificate of Citizenship, the father may provide the written agreement of financial support either concurrently with the filing of the application or prior to the adjudication of the application. USCIS may request the written agreement of financial support at the time of issuance of a Request for Evidence or at the time of an interview (unless the interview is waived).

Alternatively, if the applicant is already over the age of 18, he or she may meet the requirement if one or more documents support a finding that the father accepted his legal obligation to support the child. In such cases, the evidence must have existed (and have been finalized) prior to the child’s 18th birthday and must have met any applicable foreign law or U.S. law governing the child’s or father’s residence to establish acceptance of financial responsibility.

In all cases, the applicant has the burden of proving the father has met any applicable requirements under the law to make an agreement to provide financial support. A written agreement of financial support is not required if the father died before the child’s 18th birthday.
Heeft je vader, je moeder/jouw financieel ondersteund voor je 18e? (Edit: ik lees nu dat je moeder en vader een tijd samen zijn geweest. Dit lijkt me dus wel). Zo ja, kun je daar bewijs van vinden? Dan kun je dit meesturen met je DS-11 en mogelijk alsnog een paspoort ontvangen (ondanks het feit dat er nooit een CRBA is opgesteld). Het wordt me aan de hand van deze tekst niet duidelijk of je in jouw geval ook bewijs moet leveren dat je vader je tot je 18e (en niet op een moment voor je 18e) heeft ondersteund.

Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt je (voor zo ver ik het begrijp) niet als U.S. citizen gezien. Het had immers voor je 18e verjaardag moeten gebeuren (netzoals het opstellen van een CRBA).

Misschien kun je jouw situatie doornemen met een immigration lawyer? Die zal hier ongetwijveld meer over weten dan wie dan ook op dit forum. Ook hebben die vaak ervaring met het invullen van dit soort documenten en het vinden/meesturen van bewijs.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Disney-Golf »

Dreamer66 schreef:
05 aug 2022, 20:06
Ook al zou ik nu mijn paspoort verkrijgen wil het niet zeggen dat we DIRECT daarheen gaan ( sws niet vanwegen de covid restricties momenteel)
Begrijp ik dan goed dat jullie niet gevaccineerd zijn?
Weet dat wanneer je naar de V.S. gaat emigreren je verplicht een cocktail van vaccins gaat krijgen waaronder een covid-19 booster.
Dus mochten jullie anti-vaxxers zijn (no judgement here) zul je toch van jullie priciepe moeten afstappen…. 🤷‍♂️
Dreamer66
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2022, 14:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Dreamer66 »

Een Nederlands Geboortecertificaat, en hij woont al zijn hele leven daar ja. Enkel hier met t leger geweest
Dreamer66
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2022, 14:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Dreamer66 »

Dank jullie voor alle antwoorden, ik ga het een en ander doorlezen van links.
We hebben niks geregeld voor mijn 18e helaas, heb daar nu spijt van, toen wilde ik dat niet. Hij heeft hier in het leger gezeten, heb ook een papier waar ik gedoopt ben waar zijn naam op staat en natuurlijk foto's ook van onze tijd daar, mijn hele familie daar kan dat bewijzen ik ben er zovaak geweest en zelfs als baby gewoond met mijn moeder.

@t disney, we zullen zien hoelang dit kaartenhuis overeind blijft staan ;-) vast niet voor altijd, en anders pech. Anti vaxxers zo zou je het kunnen noemen, ofwel mensen die wakker zijn. Verder wil ik hier geen discussie over dat word eindeloos.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Pete.Z »

Volgens mij zijn veel vaccinaties nog steeds verplicht om te immigreren?
Misschien niet met Amerikaans paspoort, maar je man en kinderen toch wel dan?
Dreamer66
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2022, 14:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Dreamer66 »

zolang die regelsn met vaxxen zijn gaan we sws niet
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Hockey »

Dreamer66 schreef:
07 aug 2022, 11:02
@t disney, we zullen zien hoelang dit kaartenhuis overeind blijft staan ;-) vast niet voor altijd, en anders pech. Anti vaxxers zo zou je het kunnen noemen, ofwel mensen die wakker zijn. Verder wil ik hier geen discussie over dat word eindeloos.
Herhaal deze tekst even als je de VS binnenkomt en je spreekt met de ambtenaar van immigrations. Grote kans dat je dan het land niet wordt binnengelaten.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren USA vader

Bericht door hemmie »

Dreamer66 schreef:
07 aug 2022, 12:17
zolang die regelsn met vaxxen zijn gaan we sws niet
Als je tegen alle vaccinaties bent kun je het dan wel vergeten, voor een green card is een waslijst aan vaccinaties nodig. Ik betwijfel eerlijk gezegd of de covid-vaccinatie weer uit de lijst gaat verdwijnen, de griepprik zit er immers ook bij.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren USA vader

Bericht door hemmie »

Wat bedoel je met "onze tijd daar"? Heb je als kind in de VS gewoond?
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Emigreren USA vader

Bericht door ADE01 »

Veel mensen die proberen te helpen en goede informatie hebben gegeven terwijl je zelf maar het halve verhaal verteld, altijd fijn. Je lijkt nog steeds niet te begrijpen dat een Nederlandse geboorteakte niet voldoende is. Anti vax gaat niet werken want je moet inderdaad een hele berg vaccinaties krijgen voordat je mag gaan. Tegelijk met je man verhuizen gaat ook niet werken. Als je echt wilt dan kan het, en er is genoeg informatie gegeven hier, maar als ook maar 1 van die 3 zaken te veel voor je is kun je het beter laten vallen.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Pete.Z »

Dreamer66 schreef:
07 aug 2022, 12:17
zolang die regelsn met vaxxen zijn gaan we sws niet
Als het alleen over een eventuele Covid vaccinatie gaat heb je kans dat die ergens de komende 5 jaar niet meer verplicht is, maar om te emigreren naar de VS heb je serieus verplichte, en bewijsbare, vaccinaties nodig, tegen van alles en nog wat. Als jullie dat serieus niet willen, kan je nu gelijk stoppen met alle moeite.

( overigens, vrijheid blijheid, haal je prikken wel of niet, moet iedereen wat mij aangaat zelf beslissen, zeker als je daar goede redeneringen bij hebt.Dus geen wappie verhalen over 5G en magnetische mensen) :wink:
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Emigreren USA vader

Bericht door Disney-Golf »

Dreamer66 schreef:
07 aug 2022, 11:02
@t disney, we zullen zien hoelang dit kaartenhuis overeind blijft staan ;-) vast niet voor altijd, en anders pech. Anti vaxxers zo zou je het kunnen noemen, ofwel mensen die wakker zijn. Verder wil ik hier geen discussie over dat word eindeloos.
Begrijp ik volledig, vandaar dat ik schreef “no judgement here” langs mijn kant.
Echter langs de kant van de U.S.C.I.S…. Zij en enkel zij beslissen wie het land in komt en wie niet en als jij geen vaccinaties wil… Is “pech” inderdaad het juiste woord … Want het gaat echt niet lukken!
Neem het aan van iemand die de procedure heeft doorlopen of vraag het voor de zekerheid ook eens aan anderen die het traject hebben doorlopen!
Die zullen je inderdaad bevestigen dat de vaccines cocktail “mandatory” was om je “ toegangsticket” tot de U.S.A. te kunnen krijgen.
Verder wil ik er ook geen discussie over voeren, het is jullie goed recht vaccinaties te weigeren maar het is Uncle Sam ook zijn goed recht je te weigeren als jullie niet gevaccineerd zijn of willen worden en toch willen emigreren, toch? 🤷‍♂️
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Emigreren USA vader

Bericht door GoBucks »

Zoals aangeven door @DaanL ... heeft jou vader allimentatie betaalt aan jouw moeder vanaf jouw geboorte tot aan je 18e verjaardag? En heb je daar bewijs van? Zo niet, dan voldoe je niet aan de voorwaarden on een US paspoort aan te vragen.


Hoe is de relatie met jouw vader? goed / slecht? Hij zal toch mee moeten werken aan een eventueel paspoort. Andere familie is totaal irrelevant in dit, Leuk dat je op bezoek bent geweest, maar het enige dat van belang is, is de relatie tussen jouw en je vader.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer