CR-1 SCOMMT

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

Dag allemaal,

Om mijn steentje bij te dragen aan dit forum heb ik besloten dit topic te openen. Jullie hebben veel waardevolle informatie hier staan en de leden hebben veel kennis in huis. Mijn topic zal een toevoeging zijn aan dit forum vanwege het post-COVID processing era. Ik denk dat het goed is om een idee te krijgen hoe lang alles hedendaags duurt (behoorlijk lang aan de processing times te zien).

Om een beetje een idee over onze casus te krijgen, zal ik wat achtergrondinformatie aan jullie geven.
Mijn vrouw komt uit New Jersey en heeft in Nederland en Praag gestudeerd. We hebben elkaar in 2016 ontmoet bij een wielervereniging voor studenten. Veel samen gefietst, maar we waren allebei in een langere relatie. Heel begin 2020 allebei uit een lange relatie, kwamen elkaar weer tegen en de spark die er in 2016 ook was, ontvlamde nu en er was geen houden aan. Juni 2020 al samen gaan wonen. We hebben inmiddels alles afgerond in Nederland. De definite van alles is voor ons de studie. Ik heb twee masters, mijn vrouw heeft ook twee masters en een PhD. Allebei lekker aan het werk in NL. Om te werken in de US hebben we dus een goed profiel (beide STEM). We zijn in april 2022 getrouwd en hebben al twee jaar mingled finances, wonen samen, hebben een hond etc.

Initieel was het plan om over 5 jaar te gaan, met hopelijk onze kinderen, maar vanwege een verandering in carriere is voor ons het moment eigenlijk eerder aangebroken en hebben we de afgelopen twee weken gewerkt aan ons CR-1 pakket. We gaan aanstaande week (4 juli 2022) online de i-130 indienen.

Initieel gaan we naar New Jersey, maar mijn vrouw kreeg afgelopen week een mooi post-PhD programma aangeboden door haar Amerikaanse werkgever. Daarmee gaan we misschien eerst naar San Diego/San Jose/Atlanta/Chicago. Om vervolgens te landen bij het hoofdkantoor in NJ en dichtbij de familie te zijn. Een leuk avontuur voor twee dus.

Goed om te weten dat we in principe geen haast hebben, maar hopen wel rond september 2023 die kant op te gaan.
We hebben volgend jaar nog wel onze bruiloft (officieus) in NJ, voor alle 200 Amerikaanse gasten (schoonmoeders wil is wet!)


Voor nu hebben we het volgende:
1. Trouwakte kopie (Multilanguage)
2. Geboorteakte petitioner (NJ)
3. Periodes van 3x4 maanden bankafschriften (begin, midden, eind)
4. Huurcontract samen
5. Fotoboekje van 2016 tot juli 2022 (nu 26 pagina's, maar zou hier graag wat uitsnijden. Advies?)
6. Paar chatlogs van reconnecting periode
7. Affidavit van broer beneficiary, broer petitioner, best friend beneficiary (mogelijk meer nodig? Iemand advies)?
8. Facturen en tickets (verlovings- en trouwringen, fotograaf factuur, vliegtickets etc)
9. Ingevulde i-130A

10. Alleen de pasfoto's 2*2" moeten we nog. Dan lijkt het compleet, mocht dit niet zo zijn, roep het dan even!

Ik hoop dat dit topic nuttig gaat zijn om te volgen met oog op de timeline.
Als je vragen of opmerkingen hebt, hoor ik het graag.

Groetjes,
Martijn
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

5 juli 2022 i-130 ingediend rond 20:00.
Receipt/NOA1 ontvangen op dezelfde avond en het dossier ligt bij Nebraska Service Center.


Spannende tijden :)
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

Inmiddels is de case status ook al veranderd naar "Actively being reviewed by USCIS".
Dat lijkt me wel extreem snel, maar sommige verhalen op het internet geven ook aan dat het een kwestie van enkele weken was.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door MariekeH »

Veel succes met het proces! Ik ben zelf 5 jaar geleden op een K-1 naar de VS gekomen, maar de CR-1 is absoluut de betere keuze, zeker gezien jullie omstandigheden.

Verwacht niet teveel van "actively being reviewed"; het betekent vooral dat ze je aanvraag hebben ontvangen en dat het op iemands stapel/caseload ligt. Kan inderdaad enkele weken duren als je heel veel geluk hebt, maar ga maar uit van maanden.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

Dankjewel!
Leuk! Hoe bevalt het?

Ik verwacht er niet te veel van. Het internet staat vol met mensen die het ook al binnen één dag hadden. We hebben geen concrete verwachting, maar hopen toch stiekem op een proces van 14+- maanden. Dat lijkt me ook redelijk.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door goldenhills »

Veel succes met de aanvraag!

Mijn vrouw heeft een GC gekregen op basis van ons huwelijk en mijn GC, vlak nadat DOMA gevallen was (we waren uit noodzaak op aparte visa naar de VS gekomen omdat ons NL huwelijk destijds niet werd erkend). Voor ons dossier en het interview hadden we het gangbare bewijsmateriaal verzameld, en dat werd tijdens het interview een beetje doorgebladerd. Waar de official blij van werd waren de fotos van ons huwelijk waar familie op stond, en helemaal die waar onze wederzijdse ouders de trouwakte tekenden. Ik neem aan dat dat als goed bewijs wordt gezien dat je een 'echt' huwelijk hebt. We hadden kopieën van die fotos, en die wilde ze graag houden en in hun papieren dossier stoppen.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

@goldenhills wat fijn dat het uiteindelijk is gelukt! Ik heb net nog even gekeken in onze foto timeline, en zie daar tweemaal een foto met alle vier ouders in staan. Eén tijdens de ceremonie en één na, waar alle groepsfoto´s zijn genomen. Moet goedkomen denk ik. Ik heb niet bizar veel foto's gestuurd. We hebben een erg sterk verhaal in foto's, timeline, gemengde financienm huurcontract, hondje etc. Komt vast helemaal goed.

Ik merk een beetje dat ik zoveel vreugde heb, maar dit moeilijk kan delen, omdat niemand anders er zo in staat natuurlijk. Lezen op fora helpt een beetje.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

Nou, tijd voor een update!

Ondanks dat we alles zorgvuldig hebben samengesteld en geupload, kreeg ik op 20 juni een RFIE voor het marriage certificate.
Deze wordt in NL in 12 talen uitgegeven, maar de officer heeft gewoon niet goed gekeken (de vierde taal, en dus woord, is in het Engels).
RFIE zei dat er een vertaling met certificaat moet komen.

Dit zelf geformat, vertaald (woorden overgschreven, lol) en een certificaat dat aangeeft dat ik vloeiend ben in beide talen.
Op de 21 ingediend en op de 22 kregen we approval! Heel blij mee dat dit gedeelte achter de rug is.

Echter, wegens prachtig nieuws stellen we het iets uit. We zijn inmiddels 13 weken in verwachting.
In begin oktober zal ik het NVC traject starten, om zo rond februari (hopelijk, niks valt te plannen) een interview te krijgen.
Onze planning is dan dat mijn vrouw zwangerschapsverlof kan genieten tot we weggaan, we zijn dan ook 2 jaar getrouwd en dan krijg ik een IR-1 ipv CR-1. Ook heeft mijn vrouw dat haar Nederlandse paspoort. Halverwege mei 2024 gaan we vertrekken!
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door hemmie »

Gefeliciteerd, spannend allemaal!

Ik heb het laatste jaar vaker gelezen dat de internationale versie van een akte niet geaccepteerd werd en er een vertaling gevraagd werd, lijkt een verandering in beleid? Daarvoor nooit gelezen dat dat een probleem was (bij ons ook niet destijds).
Terug in Texas!
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

Dankjewel! Ja, leuke dingen allemaal.

Ik heb ook enkele gevallen gezien waar een RF(I)E kwam door dit certificaat, dus ik zou iedereen aanraden om er een vertaling bij te doen.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Sebaszjuh
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2022, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door Sebaszjuh »

Hey SCOMMT,

Interessant om te lezen, wij hebben precies hetzelfde gehad en mijn eerste aanname was ook dat de officer niet goed heeft gekeken :roll:.
Ik ben in hetzelfde CR-1 proces en mocht je er wat aan hebben qua "plannen" heb je onze tijdlijn:

Begin juni welkomst bericht NVC,
Halverwege juniDS-260 formulier ingevuld
Begin juli alle documenten goedgekeurd in het online portal
Begin augustus bericht voor interview begin september.


TIP: Mocht je het NVC proces starten en je moet pasfoto's inleveren. De Amerikaanse pasfoto 5' x 5' standaard is afwijkend van de Nederlandse standaard :P

Succes met het proces!
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

He @Sebaszjuh ,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb deze week de DS260 ingevuld en we zijn nu langzamerhand alle documenten voor AOS van mijn schoonouders aan het verzamelen.
We proberen mijn interview een beetje te timen. De NVC heeft de laatste tijd een doorlooptijd van 10-15 dagen, dus dat houd ik goed in de gaten. Bericht voor een interview duurt wat langer. Ik gok op een doorlooptijd van +-3 maanden voor alles inzenden tot interview.

Eind oktober/begin november gaat de boel de deur uit. Er komt namelijk een kleine eind december/begin januari. Verhuisdatum zal halverwege mei 2024 zijn, na het geboorteverlof.

Over de pasfoto's wist ik! Bij de I-130 moesten we ook wat inleveren.

Heb je je interview inmiddels gehad? En door wie werd je gesponsord?
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Sebaszjuh
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2022, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door Sebaszjuh »

Hi @SCOMMT

Ik heb je bericht niet gezien, maar ja ik heb mijn interview begin september gehad op het consulaat in Amsterdam. Super spannend allemaal, maar het viel uiteindelijk heel erg mee. Hele map vol met papieren meegenomen, uiteindelijk is er alleen gekeken naar mijn geboorteakte, huwelijksakte en DS-260 :shock:.

Mijn vrouw wie Amerikaans burger is, heeft mij gesponsord.

Ik hoop dat bij jou ook wat progressie is ondertussen! Mocht je nog vragen hebben let me know. Anders heel veel succes aankomende tijd met de kleine en alle papieren.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: CR-1 SCOMMT

Bericht door SCOMMT »

Ha, geen probleem.

Ik had inderdaad pasfoto's laten maken voor de NVC, om er vervolgens achter te komen dat ik ook 4 nodig heb voor de medical. Nu heb ik dus twee onbruikbare (recent gemaakt). Achja, dat kost ook niet de wereld.

Inmiddels ben ik ook DQ'ed (24 oktober). Nu wachten op een uitnodiging voor het interview.
Goed om te horen dat alles goed ging. Waren er nog bijzonderheden?

Wij gaan pas in mei 2024 verhuizen, dus geen haast.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer