Trouwen met een Amerikaan.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Flora1961@
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2022, 14:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Trouwen met een Amerikaan.

Bericht door Flora1961@ »

Goedemiddag,
Ik heb een Amerikaanse vriend en wij zijn van plan om te gaan trouwen, maar ik heb zelf verschillende vragen:
- In welke land is het beste om te trouwen?
- Waar moet ik opletten?
- Moeten we getrouwd zijn om in de USA te kunnen wonen?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: trouwen met een Amerikaans

Bericht door harryh »

@Flora1961@ dit is het "Reizen Algemeen" topic - je vraag heeft niet zoveel met reizen te maken, je kunt je vraag beter hier viewforum.php?f=12 stellen. ;)

Opmerking moderator

Dit topic is verplaatst uit "Reizen Algemeen".
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Trouwen met een Amerikaan.

Bericht door Nagini »

Om je laatste vraag eerst te behandelen: ja, om bij je partner in de VS te kunnen komen moet je eerst trouwen. Er bestaat helaas niet zoiets als een vriend(in)en-visum. Maar: trouwen geeft je niet gelijk een verblijfsvergunning. Ervanuitgaande dat je naar je vriend in de VS wil en daar permanent wil wonen, zijn er twee routes/visa types die je kunt volgen:

1. K1 visum, het verloofde visum. Dit visum vraag je voordat je gaat trouwen aan. Na goedkeuring reis je op het K1 visum naar de VS en heb je 90 dagen om daar te trouwen. Nadat je trouwt verander je dan van status en vraag je een werkvergunning aan. Dit kan soms meerdere maanden duren, en in die tijd mag je niet werken.
2. Het CR1 visum, het spousal visum. Dit visum vraag je aan nadat je getrouwd bent. Trouwen kan (bijna) overal, ook in de VS of Nederland. Nadat je getrouwd bent, vul je het papierwerk in en is het proces vergelijkbaar met het K1visum. Bij goedkeuring krijg je een groene kaart en kun je gelijk werken.

Waar je dus trouwt hangt af van welke route je wil volgen. Het K1 visum was vroeger populair omdat de procestijd korter was dan het CR1, maar op dit moment liggen de wachttijden veel dichter bij elkaar. Op https://egov.uscis.gov/processing-times/ kun je kijken hoe lang het duurt voordat je I-130 (CR1 visum) of I129F (K1 visum) is verwerkt. Voor CR1 is dat 6-12 maanden, en voor K1 5-13 maanden. Je kunt niet beinvloeden welk processing center je krijgt. Na het verwerken van het formulier moet je nog een interview doen op de ambassade/consulaat in het land waar je woont. Ook het inplannen van het interview heeft een wachttijd van enkele weken tot maanden.

Tips: als er geen complicaties zijn (bijv: ben je al tig keer eerder getrouwd? Heb je een crimineel verleden? Drugsgebruik? etc) is het proces zelf goed te doen. Anders is het raadzaam een advocaat te raadplegen. Als je partner een militair is, hebben zij ook vaak diensten die je kunnen helpen. Op dit forum (het emigratie-gedeelte) zijn veel verhalen te vinden van mensen die in de afgelopen jaren het K1 of CR1 proces hebben doorlopen. Neem de tijd om hun ervaringen door te lezen, er is veel informatie te vinden. Verder zijn er online sites zoals https://www.boundless.com/immigration-r ... reen-card/ met handige tips, overzichten en vergelijkingen van visas (ze bieden ook diensten aan, maar zoals ik al zei als je geen lastig case hebt is het proces goed zelf te doen).
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Trouwen met een Amerikaan.

Bericht door MariekeH »

@Nagini heeft al een heel helder overzicht gegeven van je mogelijkheden. Ik heb een paar toevoegingen.

Heb je deze Amerikaan al in het echt gezien? Zo niet, dan is dat de eerste stap. Je kan geen K-1 aanvragen zonder bewijs dat je elkaar in de 2 jaar voor de aanvraag in het echt gezien hebt.

Staar je niet blind op processing times. Hoewel de verwerkingstijd van een K-1 visum iets korter is, moet je daarna in de VS nog een Adjustment of Status proces doorlopen, wat afhankelijk van de staat waarin je woont een jaar of nog langer kan duren. Je mag niet werken zonder een Employment Authorization Document en je kan het land niet verlaten zonder Advanced Parole (en in sommige staten kan je geen rijbewijs krijgen); dat proces duurt voor sommigen een paar maanden, maar er zijn ook mensen die daar 8 maanden op moeten wachten. Ik kwam in 2017 op een K-1 het land in, en moest 7 maanden wachten op EAD en AP.

Met een CR-1 visum ben je meteen legal permanent resident zodra je het land in komt. Je mag meteen werken, kan reizen, kortom, je kan met je nieuwe leven in de VS beginnen in plaats van maanden met flink wat beperkingen te leven.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Trouwen met een Amerikaan.

Bericht door Martijn88 »

Je hebt al vrij duidelijk antwoord gekregen. Ik heb mijn Amerikaanse vrouw in NL leren kennen, tijdje samen gewoond en uiteindelijk in NL getrouwd. Daarna zijn we de CR1 procedure gestart, dat heeft al met al bijna 1.5 jaar geduurd. Was voor mij erg fijn dat ik gelijk een Permantent Resident was nadat ik het land in kwam, had binnen twee weken m'n SSN en binnen 4 weken m'n Greencard in huis. Dat was wel fijn qua identificeren voor bankrekeningen, credit cards, rijbewijs etc. Als je niet samen woont kan K1 wellicht iets sneller zijn, en het geeft je ook nog wat tijd om te wennen voordat je echt gaat trouwen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer