Verhuizen naar Texas

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
DeniseIssa
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2022, 17:45

Verhuizen naar Texas

Bericht door DeniseIssa »

Hi allemaal !

Al jaren lang dromen we om te emigreren naar Amerika! Nu willen we het eindelijk gaan doen, maja door mijn Hollandse Nuchterheid zie ik nu dat het niet zo 1 2 3 zal gaan. Ik ben al bezig met solliciteren gewoon om te kijken wat mijn kansen zijn, aanstaande Dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek Online. Echter ben ik nog niet in bezit van een Visum. Hoe realistisch is het dat een Amerikaans bedrijf mij daarbij zal helpen? Zijn er andere Visum wat ik zou kunnen aanvragen waarbij mijn man meereist en onze 2 kinderen.

Mijn plan zou als volgt zijn:
Spullen verkopen, alles inpakken en vertrekken 😂😂 maja zo denkt natuurlijk iedereen.

Stel een bedrijf begint de petitie en ik mag erheen om te werken, zit ik dan vast aan deze werkgever? Stel ik vind een betere baan mag ik dan switchen?
Kan ik bijvoorbeeld een Visum aanvragen voor wonen en werken voordat ik verhuis naar Texas maar nog geen baan heb?
Mag mijn man dan mee reizen op dit Visum? Of dient hij zelf een Visum aan te vragen.


Zoveel vragen maar ook teveel antwoorden op internet, kom er niet meer wijs uit 😂.

Ik zie sommige YouTube vloggers hun vertellen dood leuk dat ze hun banen hebben opgezegd en zijn vertrokken. Maar hoe dan ?

Ik hoop hier antwoorden te vinden. Alvast bedankt
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door hemmie »

Angezien je al een partner hebt zijn er 3 opties denk ik.
De diversity lottery (inschrijving zal weer in oktober zijn), een green card loterij. Je kunt dan zelfstandig naar de VS verhuizen en werken waar je wil, maar de winkans is heel erg klein.
In andere gevallen zul je niet alleen eerst een baan moeten vinden, maar ook nog bij een werkgever die je wil sponsoren voor een visum (lang en duur proces), en de baan moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Kijk eens hier voor de verschillende visa.
Of je kunt zelf een bedrijf starten/overnemen dat ook weer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Maar deze optie leidt volgens mij niet tot een green card, dus dat is een groot nadeel. Zie hier.
Terug in Texas!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door mtl »

Die verhalen van die YouTubers moet je met een korreltje zout nemen.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Corv »

@DeniseIssa

Kan je misschien wat info geven wat je huidige werk is, opleiding en dergelijke?

'Mijn plan zou als volgt zijn:
Spullen verkopen, alles inpakken en vertrekken'

Zo werkt het dus niet als je naar de V.S. wilt emigreren.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Disney-Golf »

DeniseIssa schreef:
24 mei 2022, 17:56
aanstaande Dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek Online. Echter ben ik nog niet in bezit van een Visum.
Heb je dit ook verteld bij je sollicitatie?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door goldenhills »

DeniseIssa schreef:
24 mei 2022, 17:56
Hoe realistisch is het dat een Amerikaans bedrijf mij daarbij zal helpen? Zijn er andere Visum wat ik zou kunnen aanvragen waarbij mijn man meereist en onze 2 kinderen.
Voor sommige industrieën is het heel normaal om werknemers uit het buitenland aan te nemen en een visum aan te vragen, maar zeker de kleinere werkgevers hebben geen idee wat dat inhoud en haken af als ze er achter komen dat ze een advocaat moeten inhuren en/of uitvinden aan welke regels ze moeten voldoen. Waar jouw potentiële werkgever valt zul je moeten uitzoeken. Soms staat het expliciet in de vacature.

Mocht de werkgever inderdaad een visum voor je willen aanvragen dan mogen je echtgenoot en kinderen onder de 21 mee. Maar goede kans dat je echtgenoot niet mag werken (of zelf voor een werkvisum zorgen). En reken er op dat de procedure heel wat tijd in beslag gaat nemen, er zijn jaarlijkse lotingen, processing delays, etc.
Motion
Amerikafan
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2008, 09:36
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Motion »

@DeniseIssa

Misschien helpt het als je de vraag stelt in het juiste forum, dit is een reisforum, je moet bij het emigratieforum zijn!
:arrow:
https://forum.allesamerika.com/viewforum.php?f=12
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Nagini »

Zoals hemmie al goed uitlegde hangt veel af van je achtergrond & middelen. Een paar opties zijn:

1) De visumloterij winnen. Zo ben ik binnengekomen, en hoewel het veel hurry up en wait is krijg je aan het eind van de winst een groene kaart, waarbij jij en je gezin vrij zijn om te wonen en te werken waar je wilt. Maar: de winkans is ongeveer 1:72, dus het is geen 'plan'. Jij en je partner kunnen in October allebei meedoen, voor 2x kansen. Dit gaat er van uit dat ten minste een van jullie in NL/BE/EU geboren is; sommige geboortelanden zijn uitgesloten.

2) L1 visa: het interne overplaats visum (https://www.uscis.gov/forms/explore-my- ... ry-workers). Hiervoor moet je in NL/BE/EU een werkgever vinden die ook in Amerika actief is. Na 1 jaar werken kom je in aanmerking als je dan naar de VS wordt overgeplaatst. Voordelen van dit visum zijn dat het makkelijker is voor de werkgever dan een H1B visum en niet aan jaarlijkse limieten is gebonden. Je familie kan mee op L2 en ook werken op dit visum. Met dit visum kun je niet van werkgever switchen (maar wel bijvoorbeeld naar een andere locatie of dochterbedrijf). Je werkgever kan na verloop van tijd een groene kaart voor je aanvragen.

3) H1B visum: Het standaard werkvisum (https://www.uscis.gov/forms/explore-my- ... orkers-and). Je moet hiervoor minstens een bachelor hebben. Als je soliciteert bij een amerikaanse werkgever, moeten zij bereid zijn dit visum voor je aan te vragen. Dit visum kost de werkgever enkele duizenden dollars, en daarbij duurt het proces een paar maanden. Ook zijn er jaarlijks meer aanvragen dan visas beschikbaar zijn en wordt er geloot welke aanvragen doorgaan. Het lange, dure proces zonder zekerheid is de reden dat veel werkgevers 'must be eligeable to work in the United States' of iets dergelijks in hun vacatures zetten. Ze moeten je dus echt graag willen. In bepaalde industries is het veel normaler om buitenlanders aan te nemen via H1B, bijvoorbeeld in de ICT of universitaire/wetenschappelijke instellingen. Die laatste zijn ook cap-exempt, ze hoeven dus niet mee te doen aan de loterij. Het hebben van een Master is ook een voordeel; die hebben een hogere cap. Je familie kan mee op een H4 visum, en kunnen werken maar moeten dan eerst een EAD aanvragen. Van baan wisselen kan alleen als je nieuwe werkgever ook een H1B voor je wil aanvragen. Je werkgever kan na verloop van tijd een groene kaart voor je aanvragen.

Dit zijn de meest gebruikte/makkelijkste visas . Er zijn nog andere visums (https://travel.state.gov/content/travel ... visas.html), waaronder het investor E-visum, maar daar is veel meer geld voor nodig, of O/P visa's voor bijzondere talenten/banen (zoals sporters, journalisten en muziekanten).
Dbacktoo
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2022, 01:26

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Dbacktoo »

Gek hè of je nou op Facebook vraagt of hier.. het antwoord blijft hetzelfde..
Er is geen zomaar.. geen makkelijke weg.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Pete.Z »

Gokje, de zoveelste dromer die nooit meer terug komt?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door mtl »

Eerlijk gezegd vind ik dit soort topics van die dromers altijd erg vermakelijk. :lol:
tomdr
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 aug 2011, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door tomdr »

Pete.Z schreef:
28 mei 2022, 13:33
Gokje, de zoveelste dromer die nooit meer terug komt?
:offtopic: Om even de dromers hoop te geven... Ik was er ook eentje in 2011 :D Maar waar een wil is is een weg, met een duidelijk doel voor ogen, de nodige research en volharding geraak je al ver.
Voor mij persoonlijk nu bezig met mijn 2de (werkgelrelateerde) verhuis richting USA. Na een eerste kennismaking van 6 maanden 3 jaar geleden, deze keer hopelijk voor goed :-).

En zeker voor een land als Amerika:
The world belongs to the dreamer and doer
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Pete.Z »

Deel je verhaal zou ik zeggen, laat de topicstarter weten hoe het moet!
tomdr
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 aug 2011, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door tomdr »

Met plezier, al zal mijn specifiek pad naar Amerika natuurlijk niet voor iedereen relevant zijn natuurlijk.

Mijn verhaal begon met een soortgelijke post in 2011: Verliefd op Amerika, geen plan maar we willen verhuizen! :-) En zoals je al kan raden waren de reacties identiek als hierboven.
De opties:
  • DV Lottery
  • Werk vinden in Amerika en hopen op een sponsor => H1B
  • Werk vinden in Europa en hopen op een overplaatsing => L1 A/B
Ik ben in 2012 vol enthousiasme begonnen met optie 2 en beginnen te solliciteren in de USA, alle mogelijke regio's, alle industrieën en all grote spelers in de markt die ook maar een beetje aansloten bij mijn profiel (zijnde technisch SAP consultant).
6 maanden later en na interview 15 werd het wel duidelijk dat ik een gewild profiel had met een heel mooi CV maar vanaf het moment dat het over practicalities ging, zijnde visum, dit toch een onoverkomelijke hindernis leek te zijn.
Na deze eerste "terug met de voetjes op de grond" en een tijd van bezinning ben ik specifiek op zoek gegaan naar bedrijven en dienstverleners met een internationale uitstraling. Dit bracht mij via Microsoft naar Deloitte waar beloftes werden gemaakt omtrent "internationale projecten". Na projecten in zuiderse locaties zoals Frankrijk, Ukraine, Tsjechië en Nederland had ik de hoop eerlijk gezegd al opgegeven op leuke locaties. De "toffe" locaties leken altijd net aan mij voorbij te gaan.
In 2016 bleek de combinatie van een toekomstig project opnieuw in Ukraine en de jongste telg die toch wat meer aandacht nodig had, de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging. Via een headhunter ben ik dan terecht gekomen bij een Japans bedrijf met Europese hoofdzetel in België. En ineens kwam ik dus terecht in globale organisatie waar ik sinds mijn start meerdere projecten heb kunnen doen in Japan en USA. In 2018 -19 werkte ik mee aan een project in NJ en na een tijdje merkten ze ineens op of het niet beter zou zijn om een tijdje te relocaten ipv elk 2 weken op en af te komen...
Zo gezegd zo gedaan en zijn we dus van april tot oktober 2019 in NJ gaan wonen.
En toen er vanuit onze vestiging in Florida een vraag werd gesteld of ik dergelijke move nog eens wou maken maar deze keer (zeker) tot einde juni 2024 moesten we hier thuis ook niet heel lang nadenken.
Dus op dit moment bezig met alle voorbereidingen en praktische zaken die nu heel veel tijd en energie vragen maar eenmaal je daar bent, vergeten we dat weer snel..

Moesten er nog vragen zijn, laat maar horen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Hockey »

@tomdr, wat is je opleiding en wat voor werk doe je? Dat zal voor TS ook van belang zijn om te bepalen of deze route voor haar iets is. Want H1-B is gebonden aan opleidingseisen.

Als de TS tenminste ooit nog terugkeert en reageert. Pas dan kunnen we wellicht gericht helpen.
tomdr
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 aug 2011, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door tomdr »

Misschien niet helemaal duidelijk uit mijn epistel hierboven...
Ik ben de eerste keer via L1B naar NJ verkast en deze keer vermoedelijk via L1A.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Pete.Z »

Een L1 visum is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar, moet je functie wel bij aansluiten, en je bedrijf moet aan de voorwaarden voldoen qua vestigingen.
Maar het is absoluut een manier om in Amerika te kunnen werken en wonen, en met wat mazzel uiteindelijk (als je dt wil) een green card te bemachtigen.

Ik zie het bij mijn werkgever ook met regelmaat gebeuren dat mensen tijdelijk, en een enkeling voorgoed, die kant op gaan op een L visum.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door dutchie_in_boston »

tomdr, ik ben onder de indruk. In tien jaar tijd gaan van droom naar werkelijkheid door goed uitzoeken en hard werken heeft mijn bewondering. Nederland gaat je missen en Amerika is een initiatiefnemer rijker. I wish you continued success!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door Hockey »

@tomdr, nogmaals de vraag: wat voor opleiding heb je en wat voor werk doe je? In het kader van deze discussie is dat interessant.
tomdr
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 aug 2011, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Verhuizen naar Texas

Bericht door tomdr »

dutchie_in_boston schreef:
03 jun 2022, 15:08
tomdr, ik ben onder de indruk. In tien jaar tijd gaan van droom naar werkelijkheid door goed uitzoeken en hard werken heeft mijn bewondering. Nederland gaat je missen en Amerika is een initiatiefnemer rijker. I wish you continued success!
En België nog meer ;-)
Hockey schreef:
03 jun 2022, 15:47
@tomdr, nogmaals de vraag: wat voor opleiding heb je en wat voor werk doe je? In het kader van deze discussie is dat interessant.
Opleiding: Professionele Bachelor Toegepaste Informatica,
huidige job: Sr. Manager Technology Platforms (kort door de bocht verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met " (future) new technology")
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer