F2A Visa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
JohnK
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2022, 18:51
Aantal x V.S. bezocht: 0

F2A Visa

Bericht door JohnK »

Beste forumleden,

Wie kan mij helpen met het volgende? Ik kom er namelijk echt niet uit, zelfs na vele uren op fora, Reddit, en immigratiewebsites te hebben gezocht.
Mijn vriend is een PR in de VS (komt voorlopig niet in aanmerking voor citizenship) en ik wil dus op een F2A daarnaartoe komen (consular processing, ben niet in de US). Nou dacht ik altijd dat de wachttijd voor een visum voornamelijk door het visa-bulletin werd beheerst, en die is momenteel CURRENT voor F2A. Maar nu zie ik dat alleen al voor het formulier I-130, waar we mee zouden moeten beginnen, een krankzinnig variabel wachttijd is van 5-35 maanden, compleet afhankelijk van het service center waar je applicatie terecht komt (zie https://egov.uscis.gov/processing-times/). Wij willen wel 6-12 maanden wachten, maar veel langer dan dat en het is voor ons niet meer interessant (dan maar ergens anders waar we wel bij elkaar mogen zijn, zelfs als dat het verlies van de GC van mijn vriend betekent).

Een paar vragen waar iemand hier wellicht mee zou kunnen helpen:

- Zijn de aangegeven wachttijden realistisch, of misschien behoorlijk verstoort door COVID zodat die de komende maanden misschien snel afnemen?

- Hoe groot is de kans dat je bij Nebraska Service Center terechtkomt? Die heeft als enige een acceptabele wachttijd range van 5-7 maanden.

- Waar komt die gigantische variabiliteit vandaan? Maakt het nog uit uit welk land je de aanvraag doet?

Ik zou jullie hulp met deze vragen echt ontzettend waarderen!

Groet, John.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: F2A

Bericht door hemmie »

Ik heb er geen ervaring mee, maar zover ik weet is het voor een permanent resident altijd al een langdurig proces geweest om een spouse naar de VS te krijgen. Het duurt voor een citizen vaak al die 6-12 maanden (of nog langer), dus voor een permanent resident nog veel langer.

Hier hebben ze het ook over jaren https://www.alllaw.com/articles/nolo/us ... pouse.html
Terug in Texas!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: F2A

Bericht door Jessica88 »

Ook ik heb geen ervaring met dit proces, wel met de aanvraag van een green card. De tijden die toen bij mij aangegeven waren, via een andere route, waren toen accuraat.

Overigens, toen ik hier kwam op een visum en een werkvergunning moest aanvragen, stond de wachttijd op 8 maanden of iets dergelijks, en was het uiteindelijk geregeld in drie.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: F2A Visa

Bericht door GoBucks »

Vraagje....ga je trouwen voordat je de aanvraag doet? F2A is alleen voor de getrouwde partner (spouse).
Second preference (F2A) - spouses and children (unmarried and under 21 years of age) of lawful permanent residents;

Edit: Hoeft niet per-se man/vrouw te zijn. Een homo huwelijk is ook geldig, mits je getrouwd bent in een land waar een homo huwelijk erkent wordt.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: F2A Visa

Bericht door Nagini »

6-12 maanden is vrijwel onmogelijk. Na de wachttijden voor de I-130 (waar je inderdaad niet zoveel controle over hebt, zover ik weet/op dit forum heb gezien) komen daar de wachttijden voor interviews etc bij. De wachttijden voor een interview in A'dam zijn bijvoorbeeld op dit moment 270 dagen. Dit komt inderdaad gedeeltelijk door corona, maar ik heb niet zoveel hoop dat die situatie zich in een paar maanden zal stabiliseren (ambassades/consulaten zijn maandelang dicht geweest en hebben meestal nog steeds personeelstekort).

Dat betekent natuurlijk niet dat je je partner moet missen terwijl de aanvraag loopt. Je kunt ondertussen gewoon op ESTA blijven reizen, en hij kan gewoon deze kant op blijven komen. Wel vind ik dat je de waarde van een greencard niet moet onderschatten. Je kunt niet na een paar jaar in de EU zo'n kaart gewoon weer aanvragen. Veel forumleden zijn al tientallen jaren bezig met hun emigratiepoging, vaak zonder resultaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer