Terugverhuizen naar NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Papageno
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Wellesley close to Boston

Terugverhuizen naar NL

Bericht door Papageno »

Hi All,

Per eind Juni verhuizen wij, om meerdere redenen, terug naar NL.
Nu weet ik dat meeste mensen hier komen om te ontdekken hoe men naar USA gaat maar mogelijk dat er informatie is over immigratie.

Vragen die wij nu hebben:
  • Welke verhuizer hebben jullie gebruikt?
    Waar op te letten als men een verhuizer kiest?
    Hoe lang houd je je USA bankrekening aan?
    Welke andere hints/tips heb je? Of wat had je graag anders gedaan (behalve blijven in USA).
Alvast bedankt voor de input.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Disney-Golf »

Tips heb ik niet maar wel een opmerking… Waar haal je het in Godsnaam vandaan om terug naar Nederland te willen gaan?…🤦‍♂️
Nee, effe serieus je zult inderdaad je redenen wel hebben en voor jou/jullie de juiste keuze hebben gemaakt. 👍
Dat is voor ieder verschillend maar wat me wel intrigeerd is of er heimwee naar Nederland in het spel zit of dat Boston niet de juiste locatie is?
Wil je hierop antwoorden? Dank je!
Indien niet, geen probleem hoor, ik kon het maar geprobeerd hebben? 😉😀
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door RaphaelB »

Ik snap het wel hoor, heb soms ook een nostalgisch of een heimwee gevoel. Maar dan schud ik mezelf weer wakker dat ik het gewoon momenteel veel beter heb hier in de VS met m’n Amerikaanse vrouw en kids, en vooral financieel schoot het in Nederland totaal niet op. Hier in de VS is het economisch gezien voor mij letterlijk 10x beter.

Snap alleen niet waarom mensen hun hele inboedel over de wereld willen mee slepen. Het is heerlijk om gewoon alles te verkopen / weg te doen en met een schone lei weer te beginnen. Scheelt je ook zeker 10k aan verhuis kosten. Je Amerikaanse bank rekening kan je gewoon aanhouden toch? En anders kan je via (transfer)Wise je dollars naar een Nederlandse bank account sturen
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Corv »

@Papageno Verhuisbedrijven die goede recensies krijgen op Thailand blog.

Windmill Forwarding en Transpack in Nederland, Gosselin in België. Deze verhuisbedrijven kunnen ook regelen dat je spullen in een groupage container gaan, zodat je geen hele container hoeft te huren.
Papageno
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Wellesley close to Boston

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Papageno »

Top thanks!
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Corv »

@Papageno

Denk er eventueel ook aan dat je een auto, als onderdeel van het verhuisgoed, vrij van invoerrechten, BPM en BTW mee terug kunt nemen.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Corv »

Papageno schreef:
28 mar 2022, 17:52


Welke andere hints/tips heb je

Dodge Hellcat/Demon kopen daar en in het verhuisgoed mee terug nemen naar NL. Je kan hem hier natuurlijk altijd verkopen 😎
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door goldenhills »

Even snel kopen en dan weer verkopen gaat um niet worden…
U woonde ten minste 12 opeenvolgende maanden buiten de Europese Unie.
U hebt de goederen ten minste 6 maanden in bezit en in gebruik.
U hebt de goederen gebruikt en u gaat ze ook weer gebruiken.
U voert de goederen in binnen 12 maanden nadat u in Nederland bent gaan wonen.
U gaat de goederen niet uitlenen, verpanden, verhuren of overdragen binnen 12 maanden na de datum waarop de goederen zijn ingevoerd.
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Yasmin_22 »

Ik begrijp heel goed dat je terug wilt gaan naar Nederland. Na 12 jaar in Amerika gewoond te hebben wil ik ook graag terug naar NL. Hopelijk lukt het dit jaar nog.

Helaas heb ik geen tips voor jou maar ik heb zelf een vraag:

Graag zou ik willen weten dat als men terug verhuist naar NL of men zich hier in Amerika moet uitschrijven.

Alvast bedankt.

Yasmin.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door hemmie »

Waar zou je je moeten uitschrijven? Je bent toch ook nergens ingeschreven?

Wel moet je wellicht je green card opgeven als je die hebt. Of niet, maar dan blijf je belastingplichtig (tot je hem alsnog kwijtraakt/opgeeft).
Terug in Texas!
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Yasmin_22 »

hemmie schreef:
17 mei 2022, 00:53
Waar zou je je moeten uitschrijven? Je bent toch ook nergens ingeschreven?

Wel moet je wellicht je green card opgeven als je die hebt. Of niet, maar dan blijf je belastingplichtig (tot je hem alsnog kwijtraakt/opgeeft).
En wat als je geen greencard meer hebt maar citizen bent?
(Ik heb ook myn Nederlandse paspoort nog.) Kan ik dan in Nederland gaan wonen?

Ja klopt ik heb nergens ingeschreven inderdaad toen ik naar Amerika kwam. In Nederland ging ik bij de gemeente uitschrijven toen ik hier naar toe ging verhuizen. En hier ging ik met myn Amerikaanse man trouwen.

Dus als ik in Nederland werk moet ik hier in Amerika belasting betalen?

Alvast bedankt.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Dutchess »

Als jij nog steeds de NL nationaliteit hebt, kan je in NL gaan wonen. Paspoort alleen is niet voldoende, want als je de Amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen, moet je wel bewijzen dat je onder 1 v.d. 3 uitzonderingsregels valt om daarnaast je NL nationaliteit te behouden.

Je moet als Amerikaans staatsburger (en ook als je een green card hebt) wel altijd een Amerikaanse belastingaangifte doen, waar ter wereld je ook woont. Maar NL en de VS hebben een belastingverdrag waardoor je niet dubbel belast wordt. Als je in NL belast wordt (waar de belasting over het algemeen hoger is dan in de VS), zal je waarschijnlijk in de VS niet nog eens belasting hoeven betalen. Maar de aangifte moet je wel elk jaar indienen bij de IRS.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Yasmin_22 »

Dutchess schreef:
17 mei 2022, 05:24
Als jij nog steeds de NL nationaliteit hebt, kan je in NL gaan wonen. Paspoort alleen is niet voldoende, want als je de Amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen, moet je wel bewijzen dat je onder 1 v.d. 3 uitzonderingsregels valt om daarnaast je NL nationaliteit te behouden.

Dit stond er in de link:
U neemt de nationaliteit aan van uw echtgenoot of echtgenote of geregistreerde partner. Als u gaat scheiden of uw partner overlijdt, heeft dat geen gevolgen voor uw Nederlandse nationaliteit. U blijft Nederlander. U moet bij de overheid van de andere nationaliteit vragen of u de niet-Nederlandse nationaliteit mag houden.

Ik kwam naar Amerika met K-1visa en ging hier met myn Amerikaanse man trouwen dat is eigenlijk de reden dat ik naar Amerika kwam.
Twee jaar geleden ben ik citizen geworden omdat hij ook American citizen is. Geld de uitzondering in myn geval?
Heb ik dan nog steeds de Nederlandse nationaliteit of ben ik die kwijt?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door hemmie »

Ja, je hebt nog de nederlandse nationaliteit. Maar let op, normaal gesproken moet je bij de eerste paspoortaanvraag (of aanvraag Verklaring Nederlanderschap) na naturalisatie aantonen dat je recht hebt op dubbele nationaliteit. Daarvoor heb je o.a. huwelijksakte, naturalisatieakte (en ik geloof ook geboorteakte partner als die van geboorte amerikaan is) nodig, met apostilles. Als je dat nog niet hebt gedaan dan ia er kans dat ze je in NL pas in willen schrijven als je aan hen aangetoond hebt nog de nederlandse nationaliteit te hebben. Ik zou je in dat geval dus aanraden dat proces nu alvast te doorlopen, zodat je bij verhuizing naar NL geen vetraging oploopt voor inschrijving (want zonder inschrijving geen verzekeing, etc). Verklaring Nederlanderschap kan helaas op dit moment niet aangevraagd worden (voor onbepaalde tijd), dus dan is alleen een paspoortaanvraag mogelijk.
Sowieso dus van belang om voor vertrek die aktes met apostlle te regelen, als je eenmaal weer in NL woont is dat nog ingewikkelder, en je zult zonder geen nieuw nederlands paspoort kunnen krijgen.
Terug in Texas!
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Yasmin_22 »

hemmie schreef:
17 mei 2022, 14:19
Ja, je hebt nog de nederlandse nationaliteit. Maar let op, normaal gesproken moet je bij de eerste paspoortaanvraag (of aanvraag Verklaring Nederlanderschap) na naturalisatie aantonen dat je recht hebt op dubbele nationaliteit. Daarvoor heb je o.a. huwelijksakte, naturalisatieakte (en ik geloof ook geboorteakte partner als die van geboorte amerikaan is) nodig, met apostilles. Als je dat nog niet hebt gedaan dan ia er kans dat ze je in NL pas in willen schrijven als je aan hen aangetoond hebt nog de nederlandse nationaliteit te hebben. Ik zou je in dat geval dus aanraden dat proces nu alvast te doorlopen, zodat je bij verhuizing naar NL geen vetraging oploopt voor inschrijving (want zonder inschrijving geen verzekeing, etc). Verklaring Nederlanderschap kan helaas op dit moment niet aangevraagd worden (voor onbepaalde tijd), dus dan is alleen een paspoortaanvraag mogelijk.
Sowieso dus van belang om voor vertrek die aktes met apostlle te regelen, als je eenmaal weer in NL woont is dat nog ingewikkelder, en je zult zonder geen nieuw nederlands paspoort kunnen krijgen.
Ok heel erg bedankt voor je reactie. Myn Nederlandse paspoort is nog 2 jaar geldig.

Dus ik moet onze huwelijksakte hebben, en myn naturalisatieakte, myn partner heeft geen geboorteakte moet ik een kopie van zijn nutralisatieakte ook hebben? Natuurlijk alle documenten met apostilles.

Wat als we in de toekomst uit elkaar willen gaan? Wat zijn dan de regels? Kan ik alsnog in Nederland gaan wonen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door hemmie »

Ik snap je vraag niet, als jij nog de nederlandse nationaliteit hebt, kun je toch altijd in NL wonen?

Als ik het goed heb heb je een certified true copy nodig van de naturalisatieakte. Maar ga sowieso op nederlandwereldwijd.nl na wat je nodig hebt, je kunt daar een checklist aanmaken, en als je twijfelt, vraag het na. Als je eenmaal weg bent uit de VS wordt het allemaal nog ingewikkelder.

Of je paspoort nog geldig is of niet, door nu nog geen nieuw paspoort aan te vragen kun je straks problemen krijgen bij inschrijving in NL. Als ik jou was zou ik nu direct achter een nieuw paspoort aan gaan. Daarnaast, de documenten die je aan moet leveren bij een paspoortaanvraag mogen vaak max. 1 jaar oud zijn (was door covid een tijdje niet nodig, weet niet hoe het nu is, maar verwacht dat die eis weer terugkomt), dus als je ze nu aanvraagt moet je niet te lang wachten met de paspoortaanvraag.
Terug in Texas!
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Yasmin_22 »

Heel erg bedankt. Ik heb alles goed door gelezen op nederlandwereldwijd.nl.

Heb nog een vraagje over de geboorteaktes van onze kinderen.

Ik wil ook graag de Nederlandse paspoort voor hun aanvragen.
Hij zijn hier in Amerika geboren voordat ik de Amerikaanse citizenship kreeg. Toen hun geboren werden had ik de Nederlandse nationaliteit met een Amerikaanse green card.
Voor de geboorteaktes van onze kinderen heb ik de apostilles maar het is een paar jaar oud, kan ik dat nog steeds gebruiken of moet ik opnieuw apostille aanvragen?

Alvast bedankt.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Dutchess »

Op nederlandwereldwijd staat bij de checklist over de geboorteakte voor minderjarigen:
Het maakt niet uit wanneer het document is afgegeven en gelegaliseerd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door hemmie »

Op dit moment niet, maar ik zou het in de gaten houden, want pre-covid mochten de documenten niet ouder dan 1 jaar zijn, en ik heb geen idee of ze van plan zijn dat weer in te voeren.

Overigens zullen ze voor je kinderen pas een paspoort af willen geven nadat vastgesteld is dat jij (en dus je kinderen) nog de nederlandse nationaliteit hebben. En ook daar kun je dus weer problemen mee krijgen bij inschrijving bij een gemeente in NL.
Terug in Texas!
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Terugverhuizen naar NL

Bericht door Yasmin_22 »

Dus het feit dat toen de kinderen geboren werden ik geen Amerikaanse citizenship had maar de Nederlandse nationaliteit had geldt dus niet?

Ik ben van plan om myn Nederlandse paspoort en die van de kinderen hier aan te vragen voordat we naar NL gaan. Zou het dan nog steeds problemen kunnen leveren als we eenmaal daar zijn?

Ik wist niet dat terug gaan naar NL zo ontzettend moeilijk zou zijn :(
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer