Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
steve_young
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 mei 2014, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Bentonville arkansas

Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Bericht door steve_young »

Hey iedereen,

Het is inmiddels alweer een aantal jaren geleden dat ik gepost heb.
Ik woon nog steeds in Northwest Arkansas, en nog steeds gelukkig getrouwd.
Inmiddels is het 7 jaar geleden dat ik ben geëmigreerd, en afgelopen augustus is ons eerste baby geboren.

Als ik het goed begrijp is ze automatisch Nederlands, aangezien ik nog steeds mijn NL nationaliteit heb.
Zover ik online heb kunnen vinden kan ik gewoon een Nederlands paspoort aanvragen voor haar, met mijn paspoort en een geboorte certificaat met een apostille.
En het lijkt dat er geen tijdframe is dat je het moet doen.

Ik ben benieuwd of hier andere leden zijn die dit hebben meegemaakt? We hebben een US paspoort voor haar aangevraagd, en ik denk dat we later dit jaar een reisje plannen om haar NL-paspoort aan te vragen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor dochter

Bericht door hemmie »

Inderdaad, je kunt vrij eenvoudig een paspoort voor haar aanvragen (als je zelf in de VS bent getrouwd moet je ook een trouwakte met apostille regelen. Wat je precies nodig hebt staat op nederlandwereldwijd.nl.
Paspoort aanvragen hoeft niet, kind kan gewoon op amerikaanse paspoort op vakantie in NL. Kind blijft nederlands zo lang het een nederlandse ouder heeft. Pas als kind 18 is en nog steeds buiten de EU woont moet het zelf zorgen voor behoud van nederlandse nationaliteit door elke 13 jaar een nieuw nederlands paspoort óf Verklaring Nederlanderschap te verkrijgen, de 1e keer dus tussen de 18e en 31e verjaardag en dan steeds weer binnen 13 jaar.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Bericht door Bennogr »

Let wel op dat een Nederlands paspoort voor kinderen onder de 18 maar vijf jaar geldig is. Niet de 10 (of tegenwoordig 13!!??) jaar voor een volwassenen.

Steeds op tijd verlengen wordt dus wat duurder alles bij elkaar, maar dan heb je ook zekerheid, want je weet maar nooit wat voor vreemde sprongen ze ooit gaan maken in ons kikkerklandje.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Bericht door hemmie »

Paspoort voor volwassenen is nog steeds gewoon 10 jaar geldig, dat staat helemaal los van de verandering van 10 naar 13 jaar voor automatisch verlies van de nederlandse nationaliteit.

Het lijkt mij persoonlijk nogal doemdenken om je zorgen te maken over het geldig houden van het paspoort van je minderjarige kind. Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze ooit de wet zo gaan aanpassen dat een kind de nederlandse nationaliteit zou kunnen verliezen terwijl een ouder nog wel nederlands is. Maar goed, iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Terug in Texas!
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Bericht door clp90 »

Ik heb vorig jaar voor mijn dochter een Nederlanders paspoort aangevraagd bij de desbetreffende balie op schiphol. Binnen zo’n 15 minuten was het geregeld en ik geloof binnen ongeveer een week werd het paspoort afgeleverd.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... land-woont

Hier staat het proces uitgelegd. Kan dus op schiphol of in een aantal steden hier in de VS.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Bericht door hemmie »

Het kan niet alleen op Schiphol in NL, maar op 11 locaties. https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... nsgemeente
Terug in Texas!
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor dochter.

Bericht door clp90 »

Zijn wel wachttijden zo te zien, dat is wel iets om rekening mee te houden, ts.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer