Studeren en wonen in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
emiyd_
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2022, 02:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Studeren en wonen in Amerika

Bericht door emiyd_ »

Ik ben 16 jaar en ik volg op dit moment een MBO niveau 4 opleiding middenkaderfunctionaris bouw (bouwkunde) en zit nu in het eerste jaar. Mijn droom is om te gaan studeren in Amerika en ook daar uiteindelijk te gaan wonen. Ik wil daar computer science studeren. Nou heb ik al mijn eigen onderzoek gedaan en weet ik dat het erg prijzig is om in de VS te studeren en te leven. En ook dat je na je opleiding in de VS geen permanente toegang hebt tot de VS maar enkel voor de duur van de studie. Voordat ik wil gaan studeren wil ik wel een MBO niveau 4 diploma behalen. Mijn plan is ook om waarschijnlijk te veranderen van opleiding naar een MBO niveau 4 ICT opleiding omdat dat waarschijnlijk wel beter uitkomt aangezien ik computer science wil studeren.
Mijn vragen zijn nu: Voldoet een MBO niveau 4 diploma aan de eisen om te kunnen studeren in de VS?
Kan ik een lening aanvragen de studiekosten?
Wat voor studie zouden jullie mij aanraden? (associate degree?) (community college?)
Hoe groot zijn nou echt mijn kansen om deze droom te kunnen bereiken?

Ik ben nog jong en heb heel mijn leven voor mij, maar ik heb er alles voor over en zal er alles voor doen om te kunnen studeren en misschien wonen in de VS.

Antwoorden worden heel erg gewaardeerd!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Studeren en wonen in Amerika

Bericht door Nagini »

Hallo emiyd, welkom op het forum! Tof dat je zo'n droom hebt :)

Op nuffic.nl vind je 'conversies' van Amerikaans naar Nederlandse diploma's: https://www.nuffic.nl/en/education-syst ... valuations. Zij zijn de meest gebruikte instantie om diploma's over en weer te laten taxeren.
Wat de eisen zijn van een universiteit zal afhankelijk zijn van welke universiteit/college je kiest. Betere universiteiten hebben vaak meer eisen, bijvoorbeeld dat je een hoog cijfer gemiddelde hebt. Verder is vaak ook een bepaald niveau engels vereist voor buitenlandse studenten, bijvoorbeeld een minimum score voor de TOEFL of IETS testen. In principe zijn studie-visums best makkelijk te verkrijgen, zolang je aan de voorwaarden van de opleiding voldoet en de tuition kan laten zien. Hoe realistisch dat is is dus afhankelijk van je achtergrond en je financiele situatie.

Wat goedkopere opties: zodra je een Highschool equivalent diploma bezit of weet dat je die binnen een jaar gaat bezitten (HAVO of MBO), kun je je inschrijven voor de diversity lottery. De inschrijving is elk jaar in de herfst, en daar heb je een 1:70 kans om een groene kaart te winnen. Goedkoper en permanenter wordt het niet, maar het blijft een loterij en geen plan. Zo ben ik de VS in gekomen.

Verder kun je soms stage lopen in de VS zonder de lokale tuition te betalen. Dat heb ik gedaan tijdens mijn universitaire Master, en zo kon ik een half jaar in de VS wonen en contacten op doen. Ik hoefde alleen mijn onderhoud en Nederlandse tuition te betalen, een paar duizend euro totaal. Of dat op het MBO kan weet ik niet, maar je kunt je studieadviseur erover vragen.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Studeren en wonen in Amerika

Bericht door Jessica88 »

Hoi Emiyd,

Leuk dat je wil gaan studeren in Amerika. Zoals Nagini al aangaf, zijn de eisen per university en college erg verschillend. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn op jouw school, maar je zou kunnen kijken of er een uitwisseling mogelijk is. Op die manier doe je niet een hele studie in de VS, maar een semester of een jaar. Dit heb ik ook gedaan. Het voordeel hiervan was dat ik op deze manier in Nederland collegegeld betaalde, maar in Amerika kon studeren: het was echt een 1:1 uitwisseling.

Ik ben op het moment PhD student in de VS, en mijn universiteit heeft mij een beurs gegeven om te kunnen studeren. Ik betaal geen collegegeld, maar in ruil daarvoor ben ik wel teaching assistant. Ik weet niet of er zulke opties zijn, maar je zou dus ook kunnen kijken naar colleges en universiteiten die beurzen verstrekken aan hun studenten.

Voordat ik aan mijn PhD begon, heb ik een master gedaan in Londen. Toen heb ik collegekrediet aangevraagd. Dit was een (erg hoge!) lening, maar zo kon ik toen wel mijn collegegeld betalen. Dat was ook een stuk duurder dan in NL, dus ik kreeg ook meer collegekrediet. Dit is inmiddels ook alweer 8 jaar geleden, dus je zou het even moeten uitzoeken of dit nog mogelijk is.

Verder kun je ook nog kijken naar beurzenverstrekkers zoals het VSBfonds, of Fullbright.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer