K1-visum en wachttijden COVID-19

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
DClara
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 16:18

K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door DClara »

Hopelijk kan iemand ons helpen!

Mijn partner heeft een job offer gekregen in the states per volgend jaar. De startdatum is in de zomer. Contract is ondertekend. We willen graag gaan verhuizen naar zijn homeland. Dus nu willen we ons visa proces starten zodat ik mee kan gaan.
Ons plan was met een K1 visa naar de US. Alleen zijn we ons nu aan het oriënteren en zien we dat de wachttijden niet meer hetzelfde zijn als voor COVID.

Wat zouden jullie ons aanraden?
Een optie is om mogelijk nu al de I-129f petition te filen. Aangezien er een lange wachttijd aan vast zit. Mocht het langer duren kan ik nog alleen iets later naar de US vertrekken.
Maar momenteel heeft hij geen inkomen in de US (hij doet een double degree in NL momenteel) Dit is er pas vanaf de zomer. Nu heb ik gelezen dat de “affidavit of support” pas later in het proces gevraagd worden. En vanwege de wachttijd zou dit goed uitkomen. Maar mijn vraag is of dit een gevolg heeft voor de goedkeuring van de I-129f?

Ik weet niet of de CR1 eventueel ook een optie zou kunnen zijn.
Stel dat we niet de K1 aanvraag al kunnen beginnen. Ik wil namelijk niet maanden tot een jaar lang wachten zonder elkaar.

Hoop dat iemand wat antwoorden heeft!!
Laatst gewijzigd door DClara op 28 nov 2021, 22:15, 3 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door kastelke »

Wie is de Amerikaan in deze relatie? Jij, of je partner?

Edit: laat maar, ik zie dat je vandaag 3 berichten geplaatst hebt, en dat maakt het meer duidelijk. Het is handiger als je die dingen in 1 bericht zet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DClara
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 16:18

Re: K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door DClara »

Hij inderdaad! Ik ben Nederlandse.
Mag ik vragen in hoeverre dat relevant is?
Heb je verder antwoorden mbt wachttijden momenteel voor K1? Wat de beste optie zou zijn momenteel K1 or CR1?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door Dutchess »

Dezelfde vraag kwam bij mij op. Het is relevant omdat het duidelijk maakt wat de status is van degene die de baan heeft aangeboden gekregen. Je partner kan dus met de nieuwe baan beginnen, ongeacht waar jullie zijn in het immigratieproces, en de keus tussen K-1 en CR-1 hoef niet per se gebaseerd te zijn op de startdatum van die baan.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
DClara
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 16:18

Re: K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door DClara »

De vraag is meer wanneer ik naar de US zou kunnen gaan.
Zoals ik het lees kan ik niet met hem mee naar de US als we mijn visa aanvraag pending is.
En het probleem is dat bij de aanvraag hij een “affidavit of support” moet kunnen aan tonen. Op dit moment heeft hij dat dus nog niet.
We wilde de K1 starten maar twijfelen nu of we niet de CR1 gewoon moeten starten. Aangezien K1 een enorme wachttijd heeft opgelopen door COVID-19.

Zijn er misschien mensen die hun proces dit jaar zijn gestart?
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door MariekeH »

Ik raad je aan om je keuze niet alleen af te laten hangen van de processing times. De K-1 was altijd wat sneller dan de CR-1, maar het scheelt tegenwoordig maar een paar maanden. Een groot nadeel van de K-1 is dat je na aankomst in de VS Adjustment of Status en je Employment Authorization Document moet aanvragen. Ik heb in 2017 zeven maanden op mijn EAD moeten wachten, en ik zie nu berichten van mensen die al 8 maanden wachten. Zonder EAD mag jij niet werken, en in sommige staten kan je zonder green card of EAD ook geen rijbewijs aanvragen.
Met een CR-1 ben je meteen een legal permanent resident zodra je het lang binnenkomt, dus je mag meteen werken en een rijbewijs is ook geen probleem.
Dus hoewel je met een K-1 waarschijnlijk net iets sneller zal kunnen verhuizen, zal je met een CR-1 eerder mogen werken. Het is maar net wat voor jullie belangrijker is. Ik heb zelf enorm veel spijt gehad van onze keuze voor de K-1; zeven maanden thuis zitten in een nieuw land zonder sociaal netwerk vond ik erg moeilijk. Pas toen ik mijn EAD had en aan het werk kon, begon ik me meer thuis te voelen in de VS.

Voor zowel de K-1 als de CR-1 is de affidavit of support (I-134 voor de K-1 en I-864 voor de CR-1) pas nodig als je in de interviewfase zit (voor de CR-1 is het 1 van de documenten die je upload vlak voordat je je interview kan plannen, voor de K-1 neem je het mee naar je interview). Dat duurt dus nog wel even, en de kans is vrij groot dat hij eerder naar de VS zal moeten verhuizen dan jij. En dan heeft hij inkomen om jou te kunnen sponsoren. Je kan ook op zoek gaan naar een joint sponsor, als hij tegen die tijd nog geen inkomen in de VS heeft.

Succes!
DClara
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 16:18

Re: K1-visum en wachttijden COVID-19

Bericht door DClara »

@MariekeH dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Word enorm gewaardeerd.

We neigen inderdaad meer naar de CR1 op dit moment. Een paar maanden terug dachten we gewoon de K1 route te nemen. Maar we zien inderdaad meer voordelen voor de CR1.

Bedankt voor de tips!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer