Gescheiden, dan emigreren naar USA met kinderen!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
natasja
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 mar 2005, 23:29
Locatie: macon Ga
Contacteer:

Gescheiden, dan emigreren naar USA met kinderen!

Bericht door natasja »

Ik ben een gescheiden moeder en heb kinderen, me vriend en ik trouwen zeer binnenkort hier in Nederland, hij wil daarna een aanvraag indienen om mij over te laten komen. Nu heb ik de kinderen onder mijn hoede en verblijven de kinderen ook bij mij, ben hun hoofd verblijfplaats. Voor de Nederlandse wet mag ik gaan verhuizen waar ik wil zonder zijn toestemming; ik weet dat ik hem op de hoogte moet brengen, dit kan via telefoon en via brief, dat is voor de Nederlandse wet.

Maar wat is de usa wetgeving hier in???? Als mijn vriend die aanvraag indient voor ons over te laten komen. Moet de toestemming dan voor de kinderen gegeven worden door mijn ex-man om te verhuizen of niet???

De bezoekregeling voor mijn ex-man is al afgesproken, dat zit zou zijn in de vakanties als hij dit wil. Ik verwacht niet dat hij echt moeilijk gaat doen, maar wat als hij dit wel zou doen??????

kan iemand mij wat meer informatie geven?

groetjes natasja
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien even de moeite doen om een advocaat te raadplegen?
En vraag vooral eens naar de gevolgen van het Verdrag van Den Haag (want ik weet dat een streekgenoot die gescheiden is van zijn Amerikaanse vrouw zo de kinderen terug naar België heeft gekregen).
Mondelinge afspraken zijn niks nada noppes waard. Deze week stond in België nog het verhaal in de krant van iemand die met mondelinge toestemming van haar ex met haar kinderen naar het buitenland verhuisde, tot mijnheer zich na een paar maanden bedacht, en zei dat hij dacht toestemming gegeven te hebben om op vakantie te gaan, niet te verhuizen. Mevrouw Ex (én de kinderen) zijn nu terug naar af, gewikkeld in een vermoedelijk lange en dure procedureslag.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
natasja
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 mar 2005, 23:29
Locatie: macon Ga
Contacteer:

Bericht door natasja »

ja daar ben ik dus ook bang voor ik ga hem dus wel een papier laten onder tekenen en dit zo iwe zo mee te nemen duidlijk in te laten staan dat ik gescheiden ben en ga verhuizen want ik wil dit zo wie zovia wet doen zo dat hij me niks kan maken

:)
JohnNJ
Amerikakenner
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 dec 2006, 21:59
Locatie: USA

Re: gescheiden dan emigreren naar usa met kinderen!!!!

Bericht door JohnNJ »

natasja schreef:....Maar wat is de usa wet geving hier in????
De Amerikaanse wetten zijn in dit geval voor jou niet rechtstreeks van belang. Alles heeft zich in Nederland afgespeeld, en je valt dan uitsluitend onder de jurisdictie van Nederland. Als je volgens Nederlands recht je kinderen mee mag nemen naar het buitenland, is er niets aan de hand. De Amerikaanse wetgever bemoeit zich daar niet mee. Als je daarentegen de kinderen zonder toestemming van de vader naar het buitenland brengt, kan er sprake zijn van ontvoering. Ik ken de Nederlandse wetten op dit punt echter niet, zodat ik niet weet of dit inderdaad wordt beschouwd als ontvoering. Bij ontvoering krijg je wel te maken met de Amerikaanse wetten. Je loopt dan het risico dat de Amerikaanse autoriteiten, op verzoek van de Nederlandse autoriteiten, zullen proberen de kinderen terug te krijgen naar Nederland.

--john
Gebruikersavatar
mirdj
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 05 apr 2005, 20:56
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Wat John zegt klopt, kijk maar naar wat er met Amar en Sara is gebeurd en met Amerika heeft Nederland echt een verdrag in tegenstelling tot Syrie (of waar ze ook zaten). Je moet schriftelijk toestemming hebben van je ex om je kinderen mee te mogen nemen naar het buitenland. Ga in ieder geval bij een advokaat langs om te zorgen dat je weet wat je precies moet doen en dat er geen gaten zitten in de overeenkomst die je met je ex afsluit, want dat is in feite wat je gaat doen.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Gebruikersavatar
natasja
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 mar 2005, 23:29
Locatie: macon Ga
Contacteer:

Bericht door natasja »

dank je voor je berichtje ik weet dat ik kan verhuizen heb een advokaat geraadpleegd het feit is dat ik de kids kan mee nemen .Naar buiten land om dat hun hooft verblijfplaats bij mij is. ik doelde meer op het feit dat er misschien door mijn exman een papier op het consulaat getekend moet worden????? weet even niet of iemand daar iets van af weet???
JohnNJ
Amerikakenner
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 dec 2006, 21:59
Locatie: USA

Bericht door JohnNJ »

natasja schreef:... ik doelde meer op het feit dat er misschien door mijn exman een papier op het consulaat getekend moet worden?????
Neen. Het valt allemaal onder Nederlands recht. Een vertaling van de verklaring waaruit blijkt dat de vader geen bezwaar heeft is voldoende.

--john
Gebruikersavatar
natasja
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 mar 2005, 23:29
Locatie: macon Ga
Contacteer:

Bericht door natasja »

okay thx voor deze info ik heb die verklaring in mijn handen
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Hoi Natasja,

Hier een ervaringsdeskundige (mag ik ondertussen wel zeggen :-( ). Je zegt dat je bent gescheiden en dat de kinderen hoofdverblijfplaats bij jou hebben. Dat is een mooi uitgangspunt maar niet genoeg. Heeft je ex mede het ouderlijk gezag over de kinderen? Zo ja, dan mag jij niet zonder zijn toestemming de kinderen naar het buitenland meenemen, of ze nou hoofdverblijf bij jou hebben of niet. Heeft hij geen ouderlijk gezag over de kinderen dan ben je in principe vrij om te gaan. Ik roep heel hard "in principe", want ondanks dat mijn ex geen ouderlijk gezag had over de kinderen heeft hij mij (herstel; de kinderen) wel 2 dagen voor de definitieve verhuizing tegen weten te houden middels een kort geding. Ook ik dacht dat alles rond was, ook ik was vantevoren naar een advocaat en de rechtswinkel geweest om advies in te winnen. Ik heb zelfs met de Raad voor de kinderbescherming gebeld en ook die zeiden dat ik zo kon vertrekken. Maar als de vader dus moeilijk wil doen dan kan dat en dan heb je grote kans dat het feest (tijdelijk) niet doorgaat. Bij mij heeft het 9 maanden geduurd voor ik uiteindelijk mijn kinderen mee mocht nemen, inclusief ellendige rechtszaken, onderzoeken door de Raad voor de Kinderbescherming etc.

Ik gun dit niemand en weet inmiddels wel dat je dus niet altijd het juiste advies krijgt. Een belangrijk deel heeft te maken met de omgangsregeling. Is jouw ex accoord met de omgang als de kinderen eenmaal in de US zijn? En dan niet een simpel ja-knikken, maar ik bedoel dan echt dat je de omgang door de rechter laat vastleggen in de nieuwe situatie als jullie in de US zitten. Die omgangsregeling is namelijk essentieel.

Heeft je ex niet het ouderlijk gezag over de kinderen, dan is het mogelijk dat je de kinderen eerst meeneemt naar de US en dan de eerste dag dat je daar bent een advocaat in Nederland een zaak over de omgang op laat starten. Mocht je ex inmiddels op de hoogte zijn van je plannen, ga dan voor het zekere en zorg dat je in Nederland eerst deze dingen geregeld hebt voor je gaat. Kinderontvoering word je niet in dank afgenomen en kan zelfs tegen je werken en zorgen dat je ze straks niet eens meer mee mag nemen, omdat je bijv. uit de ouderlijke macht wordt gezet. Laat zien dat je weet waar je aan begint, dat je verantwoordelijk bent en dat je je kinderen niet bij hun vader weg wilt houden en regel dingen op papier en via de rechter.

Heb je nog vragen dan mag je me ook een pb sturen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
natasja
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 mar 2005, 23:29
Locatie: macon Ga
Contacteer:

Bericht door natasja »

ik heb nu een getekende verklaring waar in hij verklaard dat hij toestemming geeft om te verhuizen naar usa met de kinderen ik heb zelf de voogdij in handen maar ga zeker alles goed nakijken en via advokaat een omgangregeling vastlaten leggen als ik naar de usa ga

groetjes natasja
Lilala13
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2024, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: gescheiden dan emigreren naar usa met kinderen!!!!

Bericht door Lilala13 »

Beste,

Is het destijds gelukt en via welke weg?
Ging het moeizaam via een rechter toestemming te krijgen?

mvg
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Gescheiden, dan emigreren naar USA met kinderen!

Bericht door mtl »

@Lilala13 Lees de verdere postings van @natasja goed door. Dan krijg je een idee hoe het afliep.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1235
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Gescheiden, dan emigreren naar USA met kinderen!

Bericht door IngridUSA »

Zij is al 13 jaar niet meer actief op dit forum. Wacht anders eerst even wat reacties af in je eigen topic.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer