Heeft een Social Security Number voordelen voor de credit score?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
tomnl
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Heeft een Social Security Number voordelen voor de credit score?

Bericht door tomnl »

Op dit forum heb ik al veel gelezen over de credit score en hoe dit werkt in Amerika. Nu heb ik jaren geleden ooit gewerkt in Amerika en daarom een Social Security Number. Wel staat er op deze kaart dat deze alleen geldig is met goedkeuring van de INS. Destijds had ik ook een bankrekening bij de US Bank. Maar nadat ik gestopt ben bij die Amerikaanse werkgever, heb ik die rekening ook opgeheven. Ik doe ieder jaar mee aan de DV Lottery. Daarom ben ik benieuwd of het hebben van dit nummer nog voordelen heeft voor de credit score? Of doe ik er verstandig aan om tijdens een vakantie een Amerikaanse bankrekening te openen en mijn SSN te koppelen, ook al ben ik er nu niet woonachtig?
Laatst gewijzigd door markro op 08 nov 2021, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voor de duidelijkheid de topictitel aangepast.
Nagini
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Heeft een Social Security Number voordelen voor de credit score?

Bericht door Nagini »

In principe heeft een open bankrekening geen effect op je kredietscore (google het maar, bijv https://www.ecredable.com/resources/edu ... edit-score ), behalve in bepaalde gevallen waar het een negatief effect heeft (bijv als je veel bankrekeningen tegelijk opent, fraudulente bankrekeningen opent, etc). Zeker als je niet van plan bent de bankrekening te gebruiken, zul je er niet veel aan hebben voor je kredietscore.

Een alternatief wat ik en een aantal mensen op dit forum hebben gebruikt is het nemen van een American Express kaart. Als je dan naar de VS verhuist, kun je die kaart overzetten en gaat een gedeelte van de opgebouwde kredietscore over. Ook krijg je op deze manier snel een creditkaart met een hoger limiet.
Andere opties zijn waarschijnlijk erg voorbarig, want meedoen aan de loterij is geen plan, het is een loterij. De winkans is 1 op ~72, dus de meeste mensen zullen nooit winnen. Een Amex kaart kun je in NL ook gebruiken, en de kosten zijn niet zo hoog.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Zover ik weet kun je zonder SSN geen credit score/credit history opbouwen, die is gelinkt aan je SSN. Dus in zoverre heeft een SSN wel een voordeel. Jezult echt nu toch niets verder opbouwen, want dat gebeurt alleen als je rekeningen betaalt (met name credit card betalingen) of leningen hebt, maar beide zal niet het geval zijn zolang je in NL woont.
Terug in Texas!
tomnl
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door tomnl »

Dank voor de terugkoppeling. Een AMEX kaart heb ik en houd ik inderdaad aan. Heb wel begrepen dat je daarmee geen creditscore opbouwt, maar dat AMEX wel de Nederlandse kaart voor je omzet naar een Amerikaanse zodat je niet verplicht bent eerst een prepaid kaart te nemen. Dit heeft alleen dan nog geen effect op mogelijkheden voor een hypotheek. Maar aan de andere kant hoeft huren nog niet zo heel erg te zijn voor de eerste maanden. Kun je rustig op zoek naar de juiste woning in de juiste wijk. Bedankt voor jullie snelle reacties. Eerst maar eens winnen :)
Martijn88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Martijn88 »

Ik ben in April in de US aangekomen en had inderdaad een Amex. Kon vrij gemakkelijk een kaart met een limiet van zo'n $8K krijgen, maar heb net mn eerste credit reports ontvangen en de historie vanuit NL is niet meegenomen. Het belangrijkste bij credit score, naast natuurlijk goed betaalgedrag, is historie. Ik heb geluk dat mijn vrouw mij kon toevoegen op haar credit card, dus mijn gemiddelde age is inmiddels bijna 3 jaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer