Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door Big Al »

Ik ben van plan om in december mijn familie in Nederland te bezoeken. Met mijn dubbele nationaliteit zou dat volgens mij redelijk goed kunnen.

De eisen, met name van de Nederlandse overheid, zijn echter vrij ondoorzichtig. Bovendien krijg ik de indruk dat de regels geen of weinig rekening houden met de staatsinrichting in andere landen. Zo gaat Nederland er bijvoorbeeld vanuit dat alle landen een corona-applicatie voor mobiele telefoons hebben. De V.S. hebben dat voor zover ik weet echter niet.

Mijn huidige vraag betreft het vaccinatiebewijs dat verplicht lijkt te zijn voor reizigers uit "zeerhoogrisicogebieden", waaronder de V.S. op dit moment vallen.

Eén van de eisen is dat de naam van het land waar het vaccin is toegediend op het vaccinatiebewijs staat. Op het vodje van de CDC staat dit echter niet duidelijk aangegeven. Het staat in het logo van het DHS, maar dat ik volgens mij louter toeval en vergt een vergrootglas om het te lezen.

Weet iemand of het Amerikaanse vaccinatiebewijs voldoet aan de Nederlandse eisen?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door hemmie »

Om naar NL te reizen schijnt het CDC vaccinatiekaartje gewoon voldoende te zijn (dat was in augustus zo, toen hoefde je niet te testen als je gevaccineerd was, nu moet iedereen weer testen en hoef je als nederlander neem ik aan geen vaccinatiebewijs meer te tonen voor je reist).
Eenmaal in NL is het een ander verhaal, je kunt dan alleen je vaccinatie aantonen als je je CDC kaart registreert in NL, en dat kan alleen op afspraak in Utrecht als je een BSN hebt. In het begin deden ze geloof ik moeilijk over het CDC kaartje, dat lijkt nu beter te gaan.
Wij gaan er zwlf vanuit dat als de aituatie zo blijft als die is wij in de kerstvakantie niet naar restaurants e.d. kunnen. We hebben geen tijd om naar Utrecht te gaan, en dochter heeft niet eens BSN, dus veel te veel gedoe. Maar we hebben nog 3 dagen, hopelijk verandert er nog wat.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
16 sep 2021, 16:05
Om naar NL te reizen schijnt het CDC vaccinatiekaartje gewoon voldoende te zijn (dat was in augustus zo, toen hoefde je niet te testen als je gevaccineerd was, nu moet iedereen weer testen en hoef je als nederlander neem ik aan geen vaccinatiebewijs meer te tonen voor je reist).
Volgens mij is het nu wel verplicht voor reizen daar de VS nu als "zeerhoogrisicogebied" zijn aangemerkt.
Naar Nederland reizen met een vaccinatiebewijs

EU-burgers kunnen na volledige vaccinatie een EU Digitaal Corona Certificaat (DCC) aanvragen en daarmee Nederland inreizen. Heeft u geen EU DCC of bent u geen ingezetene van EU/Schengen? Dan mag u meestal een papieren vaccinatiebewijs gebruiken om Nederland in te reizen.

Inreizen uit zeerhoogrisicogebied: vaccinatiebewijs niet genoeg
Reist u naar Nederland uit een zeerhoogrisicogebied? Dan is een vaccinatiebewijs of herstelbewijs niet genoeg. U heeft dan ook een testbewijs nodig om naar Nederland te kunnen reizen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
Een NAAT- of antigeentestuitslag is wel nodig als u komt uit een zeerhoogrisicogebied. Ook al heeft u een vaccinatiebewijs of herstelbewijs.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... onderingen
Ik kwam net een telefoonnummer van het contactcenter (sic) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken tegen en besloot maar even te bellen. Wat betreft de toegang tot de horeca enzovoorts, volgens de medewerkster mogen restaurateurs en organisaties zelf bepalen of ze andere bewijsvormen (zoals het papiertje van de CDC) van vaccinatie accepteren.

Tussen haakjes, als je als buitenlander in quarantaine moet na aankomst op Schiphol dan mag je met het openbaar vervoer naar je quarantaineadres reizen...

De quarantaineverplichting voor zeerhoogrisicogebieden vervalt echter op 22 september, zo hoorde ik van de medewerkster.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door hemmie »

Voor amerikanen geldt een inreisverbod, maar zij mogen wel NL in als ze gevaccineerd zijn (en moeten dat dus bewijzen). Maar als jij nederlands bent val je sowieso niet onder het inreisverbod.
Omdat de VS een Zeer hoogrisicoland is moet je wel altijd testen. En algemeen heb je óf een vaccinatiebewijs óf een herstelbewijs óf een negatieve testuitslag hebben, dus aangezien je die negatieve testuitslag sowieso al moet tonen zou je vaccinatiebewijs niet meer nodig zijn.

Maar echt duidelijk is de website niet, dus ik kan het mis hebben. Zal zeker CDC-kaartje meenemen natuurlijk, maar mochten ze het wel willen zien dan zal dat voldoende zijn. De controle vind nl. hier in de VS plaats door de vliegmaatschappijen, en die accepteren zo ver ik heb begrepen gewoon het CDC kaartje.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door Big Al »

Ik dacht dat ook Nederlanders uit zeerhoogrisicogebieden zowel een vaccinatiebewijs als een negatieve testuitslag moeten hebben, maar dat verandert allemaal weer op 22 september. Dan vervalt ook de quarantaineplicht.

Maar het duurt nog een paar maanden voordat het december is dus zal het allemaal nog wel een keer of tien veranderen...
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door hemmie »

Ik kan nergens iets vinden over een vaccinatieplicht.

Maar inderdaad, eerst maar eens afwachten, nog 3 maanden te gaan.
Terug in Texas!
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door NJGuy »

Ik heb toevallig gister de Rijksoverheid en het ministerie van BZ gebeld. Heb het volgende doorgekregen.

- Quarantaineverklaring met uitzondering op basis van langdurig gescheiden met familie vanwege de COVID 19 pandemie (eerste en tweede graads familie).
- Gezondheid verklaring invullen
- Negatieve PCR test

Hoe lang die negatieve van tevoren moest zijn ben ik even vergeten, maar is gemakkelijk online te vinden! Ik ben van plan in Oktober te vertrekken voor een week.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door Big Al »

Ze zijn nu waarschijnlijk met man en macht nieuwe versies van al die pagina's aan het maken zijn gebaseerd op de laatste besluiten van het kabinet en de Tweede Kamer.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door goldenhills »

California heeft een website waar je je digitale vaccinatie record kunt downloaden met QR code die je in je digitale wallet op je mobieltje kunt opslaan. Onze apotheek (Rite-Aid) kan blijkbaar ook een digital record verstrekken, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door Big Al »

Maar dat geldt in Nederland niet - het moet door het land worden afgegeven, niet door een staat of een medische instantie.

Amerikaanse geboorteakten zijn in Nederland ook niet geldig; daar moet een apostille bij. Het zit ze volgens mij verschrikkelijk dwars dat de federale overheid dat hier niet doet. Alleen de staat kan dat.

Zelfs het Certificate of Naturalization wordt in Nederland niet geaccepteerd zonder apostille. Dat door dezelfde overheidsinstantie wordt afgegeven als het certificaat zelf...

Dan komt daar nog eens de ongelooflijke inconsequente houding bij. Zo was ik verplicht om een apostille aan te vragen voor de geboorteakte van mijn vrouw voor een Verklaring van Nederlanderschap.
Toen ik eindelijk de apostille had (compleet met een fluwelen strikje en een gouden sticker) vroeg ik hoe BuZa het wilde ontvangen. Aangetekende post? "Ach nee, meneer, u mag wel een fotokopie via e-mail naar ons toesturen."

Overigens wel vreemd dat er in Nederland de overtuiging bestaat dat je zonder QR-code van de overheid de kroeg niet meer binnenkomt, terwijl BuZa zegt dat de kroegbaas zelf mag bepalen wat voor bewijs hij accepteert.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Als Nederlander in de VS naar Nederland reizen tijdens de pandemie

Bericht door NJGuy »

goldenhills schreef:
18 sep 2021, 06:32
California heeft een website waar je je digitale vaccinatie record kunt downloaden met QR code die je in je digitale wallet op je mobieltje kunt opslaan. Onze apotheek (Rite-Aid) kan blijkbaar ook een digital record verstrekken, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Big Al schreef:
18 sep 2021, 16:53
Maar dat geldt in Nederland niet - het moet door het land worden afgegeven, niet door een staat of een medische instantie.

Amerikaanse geboorteakten zijn in Nederland ook niet geldig; daar moet een apostille bij. Het zit ze volgens mij verschrikkelijk dwars dat de federale overheid dat hier niet doet. Alleen de staat kan dat.

Zelfs het Certificate of Naturalization wordt in Nederland niet geaccepteerd zonder apostille. Dat door dezelfde overheidsinstantie wordt afgegeven als het certificaat zelf...

Dan komt daar nog eens de ongelooflijke inconsequente houding bij. Zo was ik verplicht om een apostille aan te vragen voor de geboorteakte van mijn vrouw voor een Verklaring van Nederlanderschap.
Toen ik eindelijk de apostille had (compleet met een fluwelen strikje en een gouden sticker) vroeg ik hoe BuZa het wilde ontvangen. Aangetekende post? "Ach nee, meneer, u mag wel een fotokopie via e-mail naar ons toesturen."

Overigens wel vreemd dat er in Nederland de overtuiging bestaat dat je zonder QR-code van de overheid de kroeg niet meer binnenkomt, terwijl BuZa zegt dat de kroegbaas zelf mag bepalen wat voor bewijs hij accepteert.
Je moet je Amerikaans vaccinatiebewijs omzetten in Utrecht als je een QR code wilt, heel inconsequent weer van de Nederlandse overheid. Wel het land in zonder QR code, maar een restaurant in ho maar. Fantastisch geregeld. Ik vertrek in Oktober.

Met betrekking tot de documenten benodigd voor een verklaring Nederlanderschap/Paspoort de eerste keer, laat ik daar maar niet over beginnen. Weer aan de papierwinkel. Gelukkig heb ik nog 10 jaar, maar ben hier wel van plan zo snel mogelijk mee te beginnen.

Een nieuw kabinet moet dit beleid voor behoud Nederlanderschap serieus moderniseren. Beetje de bakker die zijn eigen broodjes keurt met betrekking tot het naturalisatie certificaat. De federale overheid moet certificeren dat het document dat door hun zelf is afgegeven valide is anders accepteert de Nederlandse overheid het niet. En het meest belachelijke zodra je de apostille hebt mag je deze wel als kopie opsturen….

@Big Al - Hoe makkelijk of moeilijk ging het je af deze apostilles te verkrijgen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer