Behouden Nederlanderschap

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Hallo Nederlandse vrienden,

Recentelijk ben ik genaturaliseerd als Amerikaans staatsburger aangezien mijn vrouw een US Citizen is (gebaseerd op huwelijk 3jaar).

Nu is mijn vraag wat zijn de benodigdheden om mijn Nederlanderschap te behouden, ik heb het volgende gevonden om een verklaring van Nederlanderschap aan te vragen op verschillende fora. Ik wil puur mijn Nederlanderschap behouden en mijn huidige NL paspoort is geldig tot eind 2025. Zie mijn antwoorden in vetgedrukte letters, klopt dit en kan dit bevestigd worden?

Toon aan dat deze uitzondering op u van toepassing is. Dit doet u met:

- Uw naturalisatiedocument* (hiermee versta ik dat je een certified copy moet aanvragen bij USCIS, en deze vervolgens opsturen naar the Department of State voor een Apostille)
- Uw huwelijksakte* of een bewijs van geregistreerd partnerschap* (Hiermee versta ik dat de Marriage Certificate een Apostille moet krijgen, dit kan ik krijgen via de staat (NJ) waar ik woon.
- Het bewijs van nationaliteit van uw partner (er staat hier geen asterisk achter dus ga er van uit dat niets gelegaliseerd hoeft te worden, vragen ze hier om een simpele kopie van de geboorteakte of paspoort van mijn Amerikaanse vrouw?))

*Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren (link opent in een nieuw tabblad) en vertalen. De regels voor legalisatie verschillen per land.

Bron - Nederlandwereldwijd.nl

Ik hoop dat iemand me hier wegwijs kan maken op deze vragen, en zou het erg waarderen! De Nederlandse ambassade heeft tot nu toe niet gereageerd. Ook een vraag hieronder met betrekking tot de aanvraag Nederlanderschap document. Waar val ik onder? Aangezien ik citizenship heb gekgregen onder voorbehoud van mijn huwelijk.

Op welke wijze heeft u de andere nationaliteit verkregen? | How did you obtain this other nationality?
Geboorte/Birth - Huwelijk/Marriage - Naturalisatie/Naturalisation - Anders/Other (please specify):
Laatst gewijzigd door NJGuy op 15 sep 2021, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Old Faithful »

Allereerst hartelijk welkom op het forum. :hello2:

Ik weet dat forumlid Bennogr hierover weleens geschreven heeft. Hij woont al tientallen jaren in Amerika en hij is ook met een Amerikaanse getrouwd. Misschien reageert hij nog. Je zou het ook via de zoekfunctie van het forum kunnen proberen.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

De Nederlandse ambassade in Washington DC heeft een waslijstje van wat je allemaal nodig hebt. En het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken en/of de Nederlandse immigratiedienst heeft ook de nodig informatie. Uit m'n hoofd want het is al een tijdje geleden (2003) onder meer een officiele kopie van je naturalisatie (kopie moet gecertificeerd worden door USCIS, niet een plaatselijke instantie), officele certificatie van het geboortebewijs van je vrouw (aan te vragen bij de Secretary of State van de staat waar ze geboren is) en nog zo wat. Vandaar dus: zoek het lijstje op.

En vergeet niet meteen ook een "verklaring van behoud van Nederlanderschap" (of hoe dat tegenwoordig officieel heet) aan te vragen, maakt verlenging van je paspoort elke 10 jaar een stuk eenvoudiger.

En er is een facebook groep over Nederlandse nationaliteit (weet precieze naam niet meer, maar moet te vinden zijn) met erg veel zeer deskundige informatie.

Succes, 't is even doorbijten, maar goed te doen. En het grootste voordeel: (eventuele) (klein)kinderen kunnen ook de Nederlandse nationaliteit krijgen als jij Nederlander blijft. Altijd handig als ze later willen gaan studeren of werken in de EU.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Gefeliciteerd met je staatsburgerschap!
NJGuy schreef:
14 sep 2021, 19:31
- Het bewijs van nationaliteit van uw partner (er staat hier geen asterisk achter dus ga er van uit dat niets gelegaliseerd hoeft te worden, vragen ze hier om een simpele kopie van de geboorteakte of paspoort van mijn Amerikaanse vrouw?))
Ik meen me te herinneren dat ik wel de geboorteakte van mijn man heb legaliseren. Dat is over het algemeen vrij eenvoudig via de Secretary of State van de geboortestaat.
NJGuy schreef:
14 sep 2021, 19:31
Op welke wijze heeft u de Nederlandse nationaliteit verkregen? | How did you obtain Dutch nationality?
Geboorte/Birth - Huwelijk/Marriage - Naturalisatie/Naturalisation - Anders/Other (please specify):
In jouw geval ben je toch Nederlander via geboorte? Of ben je op andere manier Nederlander geworden?

Je kan overigens ook contact opnemen met BuZa voor je vragen: https://www.nederlandwereldwijd.nl/cont ... tactcenter
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Old Faithful schreef:
15 sep 2021, 14:28
Allereerst hartelijk welkom op het forum. :hello2:

Ik weet dat forumlid Bennogr hierover weleens geschreven heeft. Hij woont al tientallen jaren in Amerika en hij is ook met een Amerikaanse getrouwd. Misschien reageert hij nog. Je zou het ook via de zoekfunctie van het forum kunnen proberen.

Succes.
Dankjewel voor de verwelkoming, blij dat ik deze fora heb mogen vinden. Ik had er al wat over gelezen, maar het wordt wel lastig gemaakt door onze Nederlands overheid!
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Bennogr schreef:
15 sep 2021, 16:29
De Nederlandse ambassade in Washington DC heeft een waslijstje van wat je allemaal nodig hebt. En het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken en/of de Nederlandse immigratiedienst heeft ook de nodig informatie. Uit m'n hoofd want het is al een tijdje geleden (2003) onder meer een officiele kopie van je naturalisatie (kopie moet gecertificeerd worden door USCIS, niet een plaatselijke instantie), officele certificatie van het geboortebewijs van je vrouw (aan te vragen bij de Secretary of State van de staat waar ze geboren is) en nog zo wat. Vandaar dus: zoek het lijstje op.

En vergeet niet meteen ook een "verklaring van behoud van Nederlanderschap" (of hoe dat tegenwoordig officieel heet) aan te vragen, maakt verlenging van je paspoort elke 10 jaar een stuk eenvoudiger.

En er is een facebook groep over Nederlandse nationaliteit (weet precieze naam niet meer, maar moet te vinden zijn) met erg veel zeer deskundige informatie.

Succes, 't is even doorbijten, maar goed te doen. En het grootste voordeel: (eventuele) (klein)kinderen kunnen ook de Nederlandse nationaliteit krijgen als jij Nederlander blijft. Altijd handig als ze later willen gaan studeren of werken in de EU.
Hallo Bennogr!

Hartelijk dank voor je antwoord. Ben me momenteel wegwijs aan het maken, en al het een en ander gevonden. Tot nu toe helaas geen contact kunnen opnemen met de Nederlandse ambassade/consulaat hier. De Facebook groep waar je het over hebt heb ik gevonden "Netherlands/Dutch Nationality Law Issues & Latent Dutch Nationality. Dus als ik je goed begrijp raad je aan om alles tegelijk te doen, meteen een verklaring Nederlandschap aan te vragen, en dan direct een paspoort?

Stap 1 - Verklaring Nederlanderschap
Stap 2 - Paspoort direct aanvragen na ontvangen van bovenstaande verklaring?
Laatst gewijzigd door NJGuy op 15 sep 2021, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Dutchess schreef:
15 sep 2021, 17:30
Gefeliciteerd met je staatsburgerschap!
NJGuy schreef:
14 sep 2021, 19:31
- Het bewijs van nationaliteit van uw partner (er staat hier geen asterisk achter dus ga er van uit dat niets gelegaliseerd hoeft te worden, vragen ze hier om een simpele kopie van de geboorteakte of paspoort van mijn Amerikaanse vrouw?))
Ik meen me te herinneren dat ik wel de geboorteakte van mijn man heb legaliseren. Dat is over het algemeen vrij eenvoudig via de Secretary of State van de geboortestaat.
NJGuy schreef:
14 sep 2021, 19:31
Op welke wijze heeft u de Nederlandse nationaliteit verkregen? | How did you obtain Dutch nationality?
Geboorte/Birth - Huwelijk/Marriage - Naturalisatie/Naturalisation - Anders/Other (please specify):
In jouw geval ben je toch Nederlander via geboorte? Of ben je op andere manier Nederlander geworden?

Je kan overigens ook contact opnemen met BuZa voor je vragen: https://www.nederlandwereldwijd.nl/cont ... tactcenter
Hallo Dutchess,

Allereerst dankjewel voor je reactie.
Ik meen me te herinneren dat ik wel de geboorteakte van mijn man heb legaliseren. Dat is over het algemeen vrij eenvoudig via de Secretary of State van de geboortestaat.
Dit had ik ook begrepen na het lezen van verschillende fora, mijn vrouw is in NYC geboren (Manhattan) en heeft al een geboorteakte tot haar beschikking die zouden we dan alleen moet legaliseren in het ergste geval.
In jouw geval ben je toch Nederlander via geboorte? Of ben je op andere manier Nederlander geworden?
Excuses voor mijn typefout de vraag luidt als volgt "Op welke wijze heeft u de andere nationaliteit verkregen? | How did you obtain this other nationality?" en dan kan je uit de de volgende antwoorden kiezen Geboorte/Birth - Huwelijk/Marriage - Naturalisatie/Naturalisation - Anders/Other (please specify): Ik begrijp hier niet helemaal het antwoord ik ben natuurlijk vrijwillig genaturaliseerd maar wel op basis van 3 jaar huwelijk met mijn vrouw. En mijn vrouw heeft alleen de Amerikaanse nationaliteit. Zelf ben ik geboren en getogen Nederlander.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

NJGuy schreef:
15 sep 2021, 18:41

Excuses voor mijn typefout de vraag luidt als volgt "Op welke wijze heeft u de andere nationaliteit verkregen? | How did you obtain this other nationality?" en dan kan je uit de de volgende antwoorden kiezen Geboorte/Birth - Huwelijk/Marriage - Naturalisatie/Naturalisation - Anders/Other (please specify): Ik begrijp hier niet helemaal het antwoord ik ben natuurlijk vrijwillig genaturaliseerd maar wel op basis van 3 jaar huwelijk met mijn vrouw. En mijn vrouw heeft alleen de Amerikaanse nationaliteit. Zelf ben ik geboren en getogen Nederlander.
Jij hebt de Amerikaanse nationaliteit verkregen door naturalisatie. Er bestaan (of bestonden) landen waar je automatisch de nationaliteit van je echtgeno(o)t(e) krijgt als je trouwt, maar in de VS is dat niet het geval.
Laatst gewijzigd door Dutchess op 16 sep 2021, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

NJGuy schreef:
15 sep 2021, 18:38
Dus als ik je goed begrijp raad je aan om alles tegelijk te doen, meteen een verklaring Nederlandschap aan te vragen, en dan direct een paspoort?

Stap 1 - Verklaring Nederlanderschap
Stap 2 - Paspoort direct aanvragen na ontvangen van bovenstaande verklaring?
Je hoeft ze niet allebei aan te vragen (je hebt de verklaring niet nodig om je paspoort aan te vragen). Als het mogelijk is om naar een consulaat of naar NL te reizen, raad ik je aan om gewoon een paspoort aan te vragen. Je moet, de eerste keer na naturalisatie, dezelfde bewijzen leveren als voor de verklaring. Als je ze allebei aanvraagt, maak je alleen maar extra kosten.

Toen Benno en ik door dit proces gingen, vrij kort nadat de wet veranderd was, was zo'n verklaring nog wel belangrijk, maar de procedures zijn inmiddels veranderd. Nu is zo'n verklaring eigenlijk voornamelijk handig als je niet persoonlijk bij een consulaat of in NL je paspoort aan kan vragen, omdat je de verklaring ook per post of email kan aanvragen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Dutchess schreef:
15 sep 2021, 19:39
NJGuy schreef:
15 sep 2021, 18:38
Dus als ik je goed begrijp raad je aan om alles tegelijk te doen, meteen een verklaring Nederlandschap aan te vragen, en dan direct een paspoort?

Stap 1 - Verklaring Nederlanderschap
Stap 2 - Paspoort direct aanvragen na ontvangen van bovenstaande verklaring?
Je hoeft ze niet allebei aan te vragen (je hebt de verklaring niet nodig om je paspoort aan te vragen). Als het mogelijk is om naar een consulaat of naar NL te reizen, raad ik je aan om gewoon een paspoort aan te vragen. Je moet, de eerste keer na naturalisatie, dezelfde bewijzen leveren als voor de verklaring. Als je ze allebei aanvraagt, maak je alleen maar extra kosten.

Toen Benno en ik door dit proces gingen, vrij kort nadat de wet veranderd was, was zo'n verklaring nog wel belangrijk, maar de procedures zijn inmiddels veranderd. Nu is zo'n verklaring eigenlijk voornamelijk handig als je niet persoonlijk bij een consulaat of in NL je paspoort aan kan vragen, omdat je de verklaring ook per post of email kan aanvragen.
Dankjewel voor de reactie, de Facebook groep bovengenoemd is heel behulpzaam geweest. En jullie ook. Het consulaat hier in NYC heeft toevallig ook gereageerd en alles verduidelijkt. Zij hebben mij het volgende geadviseerd (ook handige voor toekomstige Amerika Forum bezoekers):

- Direct paspoort aanvragen (makkelijk als je vlakbij woont, in plaats van verklaring Nederlanderschap)
- Huwelijksdocument voorzien van een Apostille bij de Secretary of State in uw staat
- Naturalisatie document "True copy" halen bij USCIS en dan voorzien van een Apostille bij Department of State, Washington, DC.
- Bewijs nationaliteit partner, dit mag doormiddel van een US paspoort geldig voor en ten tijde van uw naturalisatie tot US citizen.
- Pasfoto (Nederlandse eisen)
- Affidavit of Marital Status ondertekend door mijn vrouw

Ze gaven ook aan dat de 10 jaar klok ook pas begint te lopen bij het moment dat je genaturaliseerd bent als Amerikaan ongeacht wanneer je paspoort verloopt. Zie quote "De binnen 10 jaar in bezit zijn van een geldig NL paspoort loopt vanaf de datum dat u dual citizen bent geworden." maar ze raden wel aan om natuurlijk altijd een geldig paspoort aan te houden om het zo simpel mogelijk te houden dit was bij mij bevestigd over e-mail en in de Facebook groep "Netherlands/Dutch Nationality Law Issues & Latent Dutch Nationality. Bovenstaande is mij geadviseerd met betrekking tot mijn situatie, in iemand anders specifieke geval kan dit altijd afwijken natuurlijk! Dus raad altijd aan je eigen "due dilligence" te doen.

Ben nog heel blij om dit forum te hebben gevonden, leuk om allemaal gelijkgezinde mensen te zien. Het is nogal eenzaam soms als Nederlander in een groot land als Amerika! Waardeer het echt.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door SemJes »

Welkom! Heel fijn dat je alles zo op een rijtje hebt gezet, ook voor toekomstige forum bezoekers.

Ik ben ook vast bezig met wat vooronderzoek. Mijn NLse man heeft in november vorig jaar zijn naturalisatie aanvraag gedaan (nog aan het wachten op het interview), en ik een paar maanden later. We wilden niet dat we toevallig tegelijk uitgenodigd zouden worden en ik dan misschien geen aanspraak op de uitzonderings-regeling zou kunnen maken.

Nog wat vraagjes mocht jij of iemand anders dit weten:
- Wij zijn getrouwd in Nederland en hebben dan ook een NLs huwelijksdocument. Neem aan dat dit voldoende moet zijn aangezien je op zo'n NLs document geen apostille kunt krijgen.
- Als ik de checklist doe en invul dat ik mijn naam ga wijzigen naar die van mijn man (en voordat iemand vraagt; ja daar heb ik goed over nagedacht) staat er:
Toon aan dat uw naam is veranderd. Dit doet u met een officieel document. Bijvoorbeeld een rechterlijke uitspraak, akte van de burgerlijke stand of een Koninklijk Besluit.

Zou het naturalisatie document (met apostille) hiervoor tellen?
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Billy Bob »

Bedankt voor het delen van de infomatie van het consulaat in NYC, @NJGuy! Gaven ze ook aan waarom ze aanraden om meteen een nieuw Nederlands paspoort aan te vragen terwijl je huidige paspoort nog 4 jaar geldig is?
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

SemJes schreef:
16 sep 2021, 03:11
Welkom! Heel fijn dat je alles zo op een rijtje hebt gezet, ook voor toekomstige forum bezoekers.

Ik ben ook vast bezig met wat vooronderzoek. Mijn NLse man heeft in november vorig jaar zijn naturalisatie aanvraag gedaan (nog aan het wachten op het interview), en ik een paar maanden later. We wilden niet dat we toevallig tegelijk uitgenodigd zouden worden en ik dan misschien geen aanspraak op de uitzonderings-regeling zou kunnen maken.

Nog wat vraagjes mocht jij of iemand anders dit weten:
- Wij zijn getrouwd in Nederland en hebben dan ook een NLs huwelijksdocument. Neem aan dat dit voldoende moet zijn aangezien je op zo'n NLs document geen apostille kunt krijgen.
- Als ik de checklist doe en invul dat ik mijn naam ga wijzigen naar die van mijn man (en voordat iemand vraagt; ja daar heb ik goed over nagedacht) staat er:
Toon aan dat uw naam is veranderd. Dit doet u met een officieel document. Bijvoorbeeld een rechterlijke uitspraak, akte van de burgerlijke stand of een Koninklijk Besluit.

Zou het naturalisatie document (met apostille) hiervoor tellen?
Hi Semjes!

Zo te horen zijn jullie bijna Amerikaan. Nog even volhouden. Zie quote van consulaat met betrekking tot document van huwelijksakte. Aangezien dit nodig is om een paspoort aan te vragen de eerste keer als je hier in aanmerking voor komt.

uw huwelijksakte* of een bewijs van geregistreerd partnerschap met appostille indien gehuwd in de VS/ huwelijks akte ingeschreven in Nederland dan een uittreksel.
Met betrekking tot de tweede vraag hier heb ik geen vraag over gesteld omdat deze situatie niet voor mijn vrouw en ik geldt. Dus helaas geen idee, sorry :(
Laatst gewijzigd door NJGuy op 16 sep 2021, 05:34, 11 keer totaal gewijzigd.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Billy Bob schreef:
16 sep 2021, 03:21
Bedankt voor het delen van de infomatie van het consulaat in NYC, @NJGuy! Gaven ze ook aan waarom ze aanraden om meteen een nieuw Nederlands paspoort aan te vragen terwijl je huidige paspoort nog 4 jaar geldig is?
Geen probleem, deel graag wat ik heb gekregen! :thumbup: Geen specifieke reden ik was bezig met vroegtijdig informatie inwinnen over een nieuw paspoort/verklaring Nederlanderschap en wil zelf graag een nieuw paspoort binnen een jaar. Beter te vroeg dan te laat zeggen we maar. Een verklaring Nederlanderschap heeft bijna dezelfde eisen als meteen een paspoort aanvragen. Ik denk dat ik ook gewoon beide doe eerst de verklaring van nederlanderschap, en vervolgens meteen een paspoort aanvragen.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door SemJes »

Bedankt @NJGuy. Altijd fijn om dit soort dingen even door te nemen met mensen die al een stapje verder zijn/het al hebben doorlopen!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door hemmie »

Zowel Verklaring als paspoort is zover ik weet gewoon weggegooid geld. Als je ook al een paspoort aanvraagt heeft de Verklaring geen enkele toegevoegde waarde.

@SemJes over die naamsverandering heb ik verschillende dingen gehoord. Sommige mensen geven aan dat ze o.b.v. amerikaanse paspoort/naturalisatie document daarna ook gewoon hun nederlandse paspoort in die naam kregen, maar ik heb volgens mij van meer mensen gelezen dat ambassade/consulaat/grensgemeente dat niet accepteerde en aangaf alleen een nederlands paspoort op andere naam af te geven als je officieel in NL een naamswijziging doet (wat heel lastig is). Wij gaan binnenkort hetzelfde traject in, ik had eerst wel overwogen ook mijn naam te wijzigen (gebruikte in NL ook mijn mans naam), maar ik denk dat ik daar toch vanaf zie. Deels omdat ik hier nu juist weer gewend begin te raken aan het gebruiken van mijn meisjesnaam, maar deels ook omdat ik ook niet sta te springen om 2 paspoorten met verschillende namen.

Wat zegt BuZa hierover als je het ze vraagt?
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door hemmie »

Ik vind het trouwens ook een vreemd advies om z.s.m. een nieuw nederlands paspoort aan te vragen, je hebt daar immers 10 jaar de tijd voor. Ik zal het zelf waarschijnlijk wel direct doen, maar dat hangt samen met kinderen die rond die tijd ook 18 worden en dus moeten aantonen dat hun moeder nog de nederlandse nationaliteit had op hun 18e verjaardag. Dus dan maar beter direct een paspoort of Verklaring aanvragen, zodat hun paspoortaanvraag daarna makkelijk is.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

Ik raad altijd aan om meteen een verklaring van behoud Nederlanderschap aan te vragen. Ik heb dat indertijd niet gedaan en moest toen bij de volgende verlenging van mijn Nederlandse paspoort de hele stapel papier opnieuw inleveren. Na die verklaring hoefde dat niet meer.

Als je paspoort bijna verlopen is, zou ik meteen een nieuwe aanvragen, hoef je maar 1 keer naar de Nederlandse vertegenwoordiging. Als je Nederlandse paspoort nog een paar jaar geldig is, zou ik daar even mee wachten. Maar ik zou wel beginnen met het proces om je paspoort te verlengen (of liever: een nieuw paspoort aan te vragen, verlengen doen ze al lang niet meer) een jaar voor de verloopdatum. Je weet immers maar nooit welke beren je op de weg vindt. En als alles makkelijk gaat, hoef je in ieder geval voorlopig niet meer paniekerig midden in de nacht wakker te schrikken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

hemmie schreef:
16 sep 2021, 15:56
Zowel Verklaring als paspoort is zover ik weet gewoon weggegooid geld. Als je ook al een paspoort aanvraagt heeft de Verklaring geen enkele toegevoegde waarde.
Ben ik helemaal met je eens. Zonde van het geld.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Goed om iedereen zijn ervaring te horen. Zodra ik mijn US passport terug heb met mijn naturalisatie certificaat maak ik een afspraak bij USCIS voor een “certified true copy” en vervolgens bij de department of State in Washington voor een apostille. Ik zal iedereen hier op de hoogte houden. Een apostille voor mijn marriage certificate doe ik dan tegelijkertijd op hetzelfde moment.

Nederland moet hier echt de regels veranderen met zo veel NL wereldburgers. We lopen achter op de rest van Europa, daar is dat niet nodig.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer