Behouden Nederlanderschap

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

Wat die verklaring van behoud Nederlanderschap betreft: 'weggegooid geld' is natuurlijk een echt Nederlandse reactie, we blijven zuinig! Mijn leus is altijd: beter mee verlegen dan om verlegen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door SemJes »

Bedankt @hemmie. Ik zal een update plaatsen als ik meer informatie heb in de loop van het jaar/volgend jaar.

Toevallig vandaag net mijn man's uitnodiging gekregen voor het interview, spannend!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door KnurfDutch »

Hi Semjes,

Ik begrijp dat jullie allebei NL zijn en beide gaan voor US Citizenship, met een paar maanden tussenpoze. Als een van de twee van jullie het nederlanderschap verliest, wat is jullie plan om het nederlanderscahp terug te krijgen? Of maakt het jullie niet uit dat een van de twee de NL nationaliteit verliest?

Gr, Knurf
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door hemmie »

Als degene die de nederlandse nationaliteit is kwijtgeraakt geboren en getogen is in NL kan hij/zij altijd weer heel eenvoudig een wedertoelatingsvisum voor NL krijgen. Nadat je dan weer 1 jaar in NL hebt gewoond kun je dan via optie de nederlandse nationaliteit terugkrijgen, met behoud van de amerikaanse.
Wij hebben zelf geen plannen weer in NL te gaan wonen (en het is dus ook geen groot probleem om geen nederlandse nationaliteit te hebben), maar mochten de dingen toch anders lopen dan is dit dus ons plan.
Terug in Texas!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door KnurfDutch »

Of het heel eenvoudig is weet ik niet. En als je niet terugwilt maar wel gewoon de EU in en uit wilt reizen? Ik las al dingen over een Europese versie van ESTA. Is er een mogelijkheid de NL nationaliteit weer in de VS aan te vragen?
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Als degene die de nederlandse nationaliteit is kwijtgeraakt geboren en getogen is in NL kan hij/zij altijd weer heel eenvoudig een wedertoelatingsvisum voor NL krijgen. Nadat je dan weer 1 jaar in NL hebt gewoond kun je dan via optie de nederlandse nationaliteit terugkrijgen, met behoud van de amerikaanse.
Wij hebben zelf geen plannen weer in NL te gaan wonen (en het is dus ook geen groot probleem om geen nederlandse nationaliteit te hebben), maar mochten de dingen toch anders lopen dan is dit dus ons plan.
KnurfDutch schreef:
18 sep 2021, 00:44
Of het heel eenvoudig is weet ik niet. En als je niet terugwilt maar wel gewoon de EU in en uit wilt reizen? Ik las al dingen over een Europese versie van ESTA. Is er een mogelijkheid de NL nationaliteit weer in de VS aan te vragen?
Goed om te weten, laten we toch hopen dat dit voor de meeste nooit nodig zal zijn!

Ik hoop eerder dat Nederland de regels gaat aanpassen. Dit stond ook in het regeerakkoord van Rutte 3 maar naar mijn weten nooit wat mee gedaan. Een land als Noorwegen heeft dit bijvoorbeeld nog in January 2020 gedaan, die laten dual citizenship nu toe zonder haken en ogen. Wat mij betreft volgt Nederland snel, heel veel Nederlanders zijn nog steeds trots om dit ook te zijn. Ik in ieder geval wel.

Met betrekking tot de ESTA maar dan omgekeerd naar Europa heb ik ook gehoord, verbaast me als ze er echt mee doorgaan...
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door SemJes »

@KnurfDutch Mijn man heeft ook een Deens paspoort (die hij niet hoeft op te geven), dus we zouden op die manier ook makkelijk in/uit kunnen reizen. Anders inderdaad via een wedertoelatingsvisum, of hopen dat de regels gaan veranderen. Voorlopig hebben we in ieder geval geen plannen om terug te gaan, maar het is fijn om opties te hebben!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door KnurfDutch »

Bedankt voor je antwoord, SemJes!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door hemmie »

Wedertoelatingsvisum schijnt een echt eenvoudig te zijn (aanvragen als je al in NL bent, binnen een paar maanden geregeld). Maar je moet dus wel minimaal een jaar in NL wonen om de nederlandse nationaliteit terug te kunnen krijgen. Reizen naar NL is als amerikaan natuurlijk normaal gesproken geen probleem, maar covid gooide wel roet in het eten inderdaad, dat is een risico. Maar in de VS wonen als permanent resident ipv citizen is ook niet geheel zonder risico's en heeft ook best nog wat nadelen.
Terug in Texas!
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door clp90 »

Maar dan heb je dus wel een visum nodig om weer in Nederland te gaan wonen en werken? Het verkrijgen van zo’n wedertoelatingsvisum kan best gemakkelijk zijn, maar de weg er naartoe lijkt me vrij onhandig. Maargoed, niet iedereen valt natuurlijk onder een uitzonderingscategorie en kan zijn/haar Nederlanderschap behouden bij naturalisatie.

Ik blijf dit topic ook volgen. Ik denk dat ik eind volgend jaar wil naturaliseren.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

Ik heb vandaag de volgende stap gezet door het USCIS 800-nummer te bellen voor een afspraak om de certified true copy van mijn naturalisatiecertificaat te krijgen. Dat was bepaald geen makkie. Je wordt gevraagd om iets in te spreken zodat ze weten waarvoor je belt, maar "true copy of naturalization certificate " en variaties daarop waren een doodlopend spoor. Virtuele assistent Emma was ook niet echt coöperatief. Ik had meer succes met inloggen op mijn USCIS account en vervolgens Live Chat. Om kort te gaan, ik zit nu te wachten op een telefoontje of email van USCIS voor het maken van een afspraak op een lokaal kantoor (Memphis of Fort Smith in mijn geval). Ik deel deze ervaring om mensen in vergelijkbare situatie te laten weten dat je zelfs voor het verkrijgen van een certified true copy van je naturalisatiebewijs enige obstakels kunt tegenkomen.

Ik heb ook nog een vraag: mijn vrouw is Amerikaans staatsburger en heeft een Amerikaans paspoort, maar zij is zelf ook genaturaliseerd. Ik vraag me af of de Nederlandse ambassade alleen een kopie van haar Amerikaanse paspoort wil zien, of ook een certified true copy van haar naturalisatiebewijs plus apostille van State Department. Ik moet de eerder genoemde checklist nog een keer goed doornemen, maar misschien weet iemand het antwoord uit het hoofd. Bij voorbaat dank, met name @Dutchess voor al die zeer nuttige informatie over de procedure.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

Is het niet zo dat je alleen een Amerikaans paspoort kan krijgen als je Amerikaan bent (geworden)? Maar dat is mogelijk TE eenvoudig voor de Nederlandse ambtenarij.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

Bennogr schreef:
02 okt 2021, 15:34
Is het niet zo dat je alleen een Amerikaans paspoort kan krijgen als je Amerikaan bent (geworden)? Maar dat is mogelijk TE eenvoudig voor de Nederlandse ambtenarij.
Ja, inderdaad, dus hopelijk is haar paspoort het enige dat ik nodig heb om haar Amerikaanse staatsburgerschap te bewwijzen, ook al staat in dat paspoort dat ze in Fiji geboren is en niet in de VS.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Southerner schreef:
02 okt 2021, 10:25
Ik heb vandaag de volgende stap gezet door het USCIS 800-nummer te bellen voor een afspraak om de certified true copy van mijn naturalisatiecertificaat te krijgen. Dat was bepaald geen makkie. Je wordt gevraagd om iets in te spreken zodat ze weten waarvoor je belt, maar "true copy of naturalization certificate " en variaties daarop waren een doodlopend spoor. Virtuele assistent Emma was ook niet echt coöperatief. Ik had meer succes met inloggen op mijn USCIS account en vervolgens Live Chat. Om kort te gaan, ik zit nu te wachten op een telefoontje of email van USCIS voor het maken van een afspraak op een lokaal kantoor (Memphis of Fort Smith in mijn geval). Ik deel deze ervaring om mensen in vergelijkbare situatie te laten weten dat je zelfs voor het verkrijgen van een certified true copy van je naturalisatiebewijs enige obstakels kunt tegenkomen.

Ik heb ook nog een vraag: mijn vrouw is Amerikaans staatsburger en heeft een Amerikaans paspoort, maar zij is zelf ook genaturaliseerd. Ik vraag me af of de Nederlandse ambassade alleen een kopie van haar Amerikaanse paspoort wil zien, of ook een certified true copy van haar naturalisatiebewijs plus apostille van State Department. Ik moet de eerder genoemde checklist nog een keer goed doornemen, maar misschien weet iemand het antwoord uit het hoofd. Bij voorbaat dank, met name @Dutchess voor al die zeer nuttige informatie over de procedure.
Laat me alsjeblieft weten hoe dit afloopt! Ik heb een tijd geleden mijn US paspoort aangevraagd en heb dus mijn naturalisatie certificaat moeten meesturen. Ik wacht nog om deze terug te krijgen.

Hierna ben ik van plan om ook een “true copy” aan te vragen bij USCIS, en deze te voorzien van een apostille bij de Department of State in DC. Met betrekking tot het huwelijks certificaat in NJ moet het redelijk makkelijk te voorzien zijn van een apostille. Hier maak ik me minder zorgen om. Helaas moeten we dit doorgaan vanwege de Nederlandse ambtenarij! Denk je klaar te zijn na je naturalisatie…
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

NJGuy schreef:
02 okt 2021, 20:50
Ik heb een tijd geleden mijn US paspoort aangevraagd en heb dus mijn naturalisatie certificaat moeten meesturen. Ik wacht nog om deze terug te krijgen.
Ik kan me niet meer herinneren hoe mijn paspoortaanvraag verliep in 2016-2017, maar het kan wel even duren. Heb je de volgende procedure gevolgd:
https://travel.state.gov/content/travel ... erson.html ?
Op die pagina vind je ook een link naar Processing Times (momenteel ongeveer 4 weken)

Ik laat je weten wanneer ik bericht krijg (telefonisch of via e-mail) van de USCIS. Ik hoop dat dit gebeurt voordat ik naar NL reis over twee weken (eerste keer sinds januari 2019), zodat ik wellicht nog vóór mijn vertrek naar het USCIS-kantoor kan gaan voor die True Copy, of anders kort na mijn terugreis op 28-10.
Hoe dan ook, ik hou je op de hoogte. Succes met alles.

P.S. apostille van huwelijksakte uit Colorado was voor mij ook vrij gemakkelijk.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

Southerner schreef:
02 okt 2021, 21:44
Op die pagina vind je ook een link naar Processing Times (momenteel ongeveer 4 weken)
Sorry, wat ik zei klopt niet helemaal, of beter gezegd helemaal niet. Het kan veel langer dan 4 weken duren, maar die pagina heeft ook een link waarmee je de status van een paspoortaanvraag kunt opvragen.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Southerner schreef:
02 okt 2021, 21:44
NJGuy schreef:
02 okt 2021, 20:50
Ik heb een tijd geleden mijn US paspoort aangevraagd en heb dus mijn naturalisatie certificaat moeten meesturen. Ik wacht nog om deze terug te krijgen.
Ik kan me niet meer herinneren hoe mijn paspoortaanvraag verliep in 2016-2017, maar het kan wel even duren. Heb je de volgende procedure gevolgd:
https://travel.state.gov/content/travel ... erson.html ?
Op die pagina vind je ook een link naar Processing Times (momenteel ongeveer 4 weken)

Ik laat je weten wanneer ik bericht krijg (telefonisch of via e-mail) van de USCIS. Ik hoop dat dit gebeurt voordat ik naar NL reis over twee weken (eerste keer sinds januari 2019), zodat ik wellicht nog vóór mijn vertrek naar het USCIS-kantoor kan gaan voor die True Copy, of anders kort na mijn terugreis op 28-10.
Hoe dan ook, ik hou je op de hoogte. Succes met alles.

P.S. apostille van huwelijksakte uit Colorado was voor mij ook vrij gemakkelijk.
Bedankt voor je reactie. Het is inmiddels 3 weken geleden dat ik alles heb opgestuurd “expedited” via de USPS met het DS-11 formulier. Het paspoort zou niet al te lang meer moeten duren, maar met betrekking tot het naturalisatie certificaat dit kan nog een aantal weken/maanden duren ten eerste door de backlog/personeels tekort en ten tweede omdat ze deze apart terugsturen met reguliere post. Wie verzint het hè.

Ik waardeer het dat je ons op de hoogte wilt houden! En success met je reis naar NL, ik vertrek ook medio Oktober naar NL (eerste keer sinds 2018).
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

NJGuy schreef:
02 okt 2021, 23:18
ik vertrek ook medio Oktober naar NL
Ja ik zag toevallig in een ander draadje dat jij deze maand ook naar NL gaat. Ik hoop dat je dan je US passport hebt. Of was je van plan nog je Nederlandse paspoort te gebruiken voor de reis, als die nog niet verlopen is? Dat werpt overigens voor mij de vraag op (puur uit nieuwsgierigheid) of het überhaupt mogelijk is om op een Nederlands paspoort te reizen nadat je US Citizen bent geworden maar voordat je officieel dubbele nationaliteit bezit.
Ik wens jou in elk geval ook een goede en aangename reis.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Southerner schreef:
02 okt 2021, 23:34
NJGuy schreef:
02 okt 2021, 23:18
ik vertrek ook medio Oktober naar NL
Ja ik zag toevallig in een ander draadje dat jij deze maand ook naar NL gaat. Ik hoop dat je dan je US passport hebt. Of was je van plan nog je Nederlandse paspoort te gebruiken voor de reis, als die nog niet verlopen is? Dat werpt overigens voor mij de vraag op (puur uit nieuwsgierigheid) of het überhaupt mogelijk is om op een Nederlands paspoort te reizen nadat je US Citizen bent geworden maar voordat je officieel dubbele nationaliteit bezit.
Ik wens jou in elk geval ook een goede en aangename reis.
Ik hoop het ook, dat was een risico die ik zelf heb genomen met betrekking tot het boeken van deze vlucht. Voor het in en uitreizen uit de VS en inchecken bij de airline wil ik de VS paspoort gebruiken dit is volgens mij zelfs verplicht. Bij aankomst in NL bij de douane was ik van plan mijn NL paspoort te gebruiken die is nog een aantal jaar geldig ook. Met betrekking tot jouw vraag, bezitten wij nu niet al de dubbele nationaliteit, de apostilles zijn alleen om ervoor te zorgen dat wij onze Nederlanderschap niet verliezen (10 jaar klok). Hoe ben jij van plan te reizen?
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

NJGuy schreef:
02 okt 2021, 23:55
Bij aankomst in NL bij de douane was ik van plan mijn NL paspoort te gebruiken die is nog een aantal jaar geldig ook. Met betrekking tot jouw vraag, bezitten wij nu niet al de dubbele nationaliteit, de apostilles zijn alleen om ervoor te zorgen dat wij onze Nederlanderschap niet verliezen (10 jaar klok). Hoe ben jij van plan te reizen?
Dit is een vraag die mij al sinds mijn naturalisatie in 2016 bezighoudt: heb ik nu al dubbele nationaliteit ja of nee? Ik ben er niet zo zeker van, m.a.w. ik heb er mijn twijfels over. Mijn NL paspoort is sinds juni 2017 verlopen (stom: ik had onmiddellijk actie daarvoor moeten ondernemen na het verkrijgen van mijn citizenship, maar heb dat laten slingeren, waar ik nogal goed in ben), dus ik reis sindsdien alleen op mijn Amerikaanse paspoort. Voor de vraag of wij toch al dubbele nationaliteit hebben (alleen nog niet geverifieerd?) zou ik naar de Facebook-pagina van de groep Netherlands/Dutch Nationality Law Issues & Latent Dutch Nationality gaan (hier al vaker vermeld).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer