Emigratie naar San Diego

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigratie naar San Diego

Bericht door Hockey »

annemarievries schreef:
31 aug 2021, 19:55
Ik kom nog even terug op mijn eerste vraag; hoe is het leven daar? Uiteraard al veel over gelezen, maar ik hoor het graag van mensen die er zijn geweest of nog steeds zijn. Hoe zijn de scholen? Hoe makkelijk of moeilijk is de omgang met nieuwelingen? Hoe is met eventuele criminaliteit, is het een schone stad etc.
Zoals al aangegeven: met het juiste salaris kan je in de juiste wijk wonen en is het veilig en schoon en zijn de scholen prima. Gevolg, deze vraag is niet te beantwoorden. Alles hangt af van of je een goed baanaanbod krijgt en waar de werkgever het kantoor heeft. Zullen de mensen je accepteren? Over het algemeen zijn Amerikanen zeer verwelkomend mits je je aan wil passen, de taal spreekt etc. Maar ook daar weer geldt enigszins afhankelijk van waar je woont en hoe je jezelf opstelt.

Verder: zie de opmerkingen uit het bericht van USInsider boven mijn bericht. Richt je eerst op de emigratie zelf. Je bent nu aan het doen wat Nagini al schreef, maar dat het is eindstadium, niet het beginstadium. En wat USInsider schreef, wat nu als er wel een baanaanbod komt, maar voor Bakersfield en niet voor San Diego. Of een baanaanbod voor Cleveland, Ohio?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigratie naar San Diego

Bericht door USInsider »

Amerikanen verwelkomend, dat is net zo lang als het breed is.

SoCal is warm, soms heel warm, echtparen werken meestal beiden, komen ieder aan het einde van de werkdag aanrijden, karren de garage in, de deur gaat dicht. That's it.
USers zijn gericht op hun familie en vaak ook hun kerk. Mijn man had "vrienden" - collega's en ex-collega's. Daar ging hij mee paintballen en lunchen enzo.
Kinderen spelen zelden op straat.
Gezelligheid is hier een onbekend iets.

Voor TS is het wellicht mogelijk contacten te leggen via de school/scholen waar de kinderen naartoe gaan, er zijn altijd ouders nodig als vrijwilligers voor van alles en nog wat school-related.
Als TS gelovig is kan ook een kerk, die in de US vaak meer betekent dan alleen kerkdiensten, een bron van sociale contacten zijn.

De meeste Amerikanen vinden dat er al te veel immigranten zijn in de US. De meeste politici vinden dat ook.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Emigratie naar San Diego

Bericht door Disney-Golf »

USInsider schreef:
31 aug 2021, 21:53
Amerikanen verwelkomend, dat is net zo lang als het breed is.
De meeste Amerikanen vinden dat er al te veel immigranten zijn in de US. De meeste politici vinden dat ook.
Dat is ook mijn ondervinding!
Als toerist (lees: geld achterlaat in hun economie) ben je zeer welkom.
Zeg je dat je woont en werkt in de V.S. is het enthousiasme al heel wat minder.
Zij gaan ervan uit dat je weer een of andere buitenlander bent die een Amerikaanse job komt inpikken.
Tot… je ze verteld dat je een toegevoegde waard bent voor het Amerikaanse bedrijf waar je voor werkt omdat je een profiel hebt die ze in de V.S. niet konden vinden
En al helemaal als je verteld dat je daarvoor je familie en vrienden hebt moeten achterlaten om naar de V.S. te komen werken.
Dan ben je opeens “interesting” en krijg je hun respect!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigratie naar San Diego

Bericht door USInsider »

Blij te horen dat men beleefd tegen je is, maar niet mijn ervaring.

Een H-1B is een banen-steler en als je probeert te verdedigen, krijg je te horen dat hij ongetwijfeld onder de prijs werkt en daarom is ingehuurd.
Gebruik je jouw argumenten dan wordt het vaak erger: want het is onbestaanbaar dat een buitenlander iets beter kan, ergens meer kennis van heeft, dan een Amerikaan.

Er wordt inderdaad misbruik gemaakt van het H-1B visum. Maar daar moet je de werkgevers en de politici op aanspreken. Niet de werker en zeker niet zijn "mee-komer".
Want de H-4, die hoort hier helemaal niet thuis.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Emigratie naar San Diego

Bericht door Nagini »

Kijk bijvoorbeeld eens op Zillow; die heeft bij zijn appartement/huiszoeker ook een functie waarbij je de scholen kunt zien (openbaar, privaat en charter). Over heel San Diego zijn scholen met prima ratings te vinden, met uitschieters naar beneden en boven. Krijg je gelijk een idee van de huurkosten in San Diego. Nogmaals; zodra je weet waar je man gaat werken heb je waarschijnlijk nog maanden voor dit soort details. San Diego is bijna 5000 sq miles, dat is een derde van Nederland, met 5millioen inwoners. Vragen of het schoon is daar is net zoiets als vragen of het schoon is in de provincies Holland, afhankelijk van of je een villawijk in bergen aan Zee of de damrak bedoelt zal het antwoord nogal verschillen.

Amerikanen zijn over het algemeen vriendelijk, maar contact is oppervlakkiger dan wat ik in Nederland ken. "Hey how are you? I'm great how are you! I'm great thanks" is meer een standaard begroeting dan een vertaling van het Nederlandse "hoe gaat het?". Je maakt makkelijk contact, en als je drie maanden niets van je laat horen doet niemand moeilijk maar ze gaan je ook niet zoeken. Mijn moeder vind dat vreselijk, ik vind dat juist prettig. Werk en kerk zijn goede manieren om contacten te leggen, houd daar rekening mee als je zelf niet mag werken op het visum van je partner. Amerikanen zijn over het algemeen nieuwsgierig naar mijn Europese roots ("mijn familie komt ook uit Duitsland"), en ze zien mij niet echt als een immigrant. Ik kom immers niet uit midden-Amerika :lol: Zoals aangegeven zal dat in een gebied met meer mensen/ervaring met bepaalde visums misschien verschillen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigratie naar San Diego

Bericht door USInsider »

Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van Zillow de afgelopen jaren.
(We hebben in de US inmiddels vier keer een huis gekocht en acht keer woonruimte gehuurd, in meerdere US staten/Canada. Enige ervaring derhalve met US OG, makelaars/brokers, hypothekers, verhuurders, beheerders, HOA's, enz.)

Als je het gebruikt, wees grondig in je search. Gebruik ook de functie om door de hele straat te "rijden", idem de rest van de wijk, bestudeer de plattegronden van de buurt, enz.

Zillow is op zijn best als je bekend bent met de plaats waar je gaat kopen/huren.
Een mooi huis kan toch in een niet-zo-goede wijk staan, naast een drukke kruising liggen, een commerciële boomgaard als achtertuin hebben (right to farm rule), of staan naast een parkeerplek waar vrachtauto's uitladen voor het nabijgelegen winkelcentrum.
Naast een huis van één verdieping kan hoger-gebouwd onroerend goed staan waarvan bewoners zicht hebben in je achtertuin, zelfs je woonkamer.
Geluidoverlast kun je pas ter plekke bepalen, en dan moet je op meerdere dagen/tijden langsgaan.

Tip: als je in CA gaat wonen, probeer een huis/appartement te vinden met N/Z ligging (vanwege de zon).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer