Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Laura1994
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 sep 2019, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 12

Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Laura1994 »

Hallo iedereen,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en/of hier ervaring mee heeft. Mijn man en ik wonen in Californie en hebben ons ook hier laten inenten tegen Covid (Phizer). Wij hebben hier als bewijs een covid-19 vaccination record card voor gekregen van de CDC. Nu hebben wij een bruiloft in Nederland en moeten wij hiervoor met een QR code in de CoronaCheck app kunnen laten zien dat we gevaccineerd zijn. Helaas werkt de corona check app met je DigiD, en omdat wij hier gevaccineerd zijn en niet in Nederland weet mijn DigiD natuurlijk van niks :blink: . Weet iemand of het mogelijk is om je Amerikaanse vaccinatiebewijs om te zetten in een QR code in de Corona Check app?

Hoop dat iemand mij kan helpen,
Alvast bedankt,
Laura
020Amerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2017, 17:50

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door 020Amerika »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
https://coronacheck.nl/nl/faq/2-5-ik-be ... acheck-app

Bellen maar weer lijkt het. Zoals gewoonlijk heeft de NL overheid weer geen goede rekening gehouden met het scenario van NL-ers die buiten NL of de EU wonen.

--
Ik ben gevaccineerd in een niet-EU-land.
Bent u volledig gevaccineerd in een land buiten de EU? Dan kunt u uw vaccinatie laten registreren in Nederland als:

u Nederlander bent; of
u in Nederland woont; of
u gevaccineerd bent op Aruba, Curaçao of Sint Maarten.
Ook als u 1 prik buiten de EU hebt gehad en 1 prik in Nederland kunt u uw vaccinatie laten registreren.

Zo kunt u voor uw buitenlandse vaccinatie een coronabewijs krijgen dat geldig is in Nederland en de Europese Unie. Dit coronabewijs kunt u vervolgens uploaden in CoronaCheck.

U kunt hiervoor een afspraak maken via 030 - 8002899. Komt u met meerdere personen? Maak dan meerdere afspraken.

U moet voor de afspraak naar Utrecht komen. De locatie ligt dichtbij Utrecht Centraal. U krijgt het adres in de afspraakbevestiging. Voor deze afspraak moet u de volgende documenten meenemen:

Identiteitsbewijs. De gegevens op het identiteitsbewijs moeten hetzelfde zijn als de gegevens op het vaccinatiebewijs.
Een bewijsstuk waar uw BSN op staat. Dit is niet nodig als uw BSN op het identiteitsbewijs staat.
Het vaccinatiebewijs dat u heeft gekregen in het land waar u de vaccinatie hebt gekregen. Het vaccinatiebewijs moet voldoen aan de eisen voor vaccinatiebewijzen.
Deze mogelijkheid is ook open voor mensen die niet in de EU wonen.

Kunt u niet naar Utrecht komen? Maar wilt u op reis of naar een evenement? Dan kunt u een coronabewijs voor reizen of een coronabewijs voor evenementen aanmaken met een herstelbewijs of een testbewijs.
--

Best bizar het niet per e-post met videobellen ondersteuning kan worden gerealiseerd. Maar goed: stel u voor dat iets direct goed geregeld zou worden. Dat is natuurlijk te veel gevraagd.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Dutchess »

Laura1994 schreef:
19 aug 2021, 19:29
Helaas werkt de corona check app met je DigiD
Bij GGD Utrecht (of bij een vriendelijke Nederlandse huisarts als je er eentje kent) kunnen ze je dus een papieren bewijs geven als je een acceptabel vaccinatiebewijs laat zien. Dan krijg je een lettercombinatie en QR codes die je zonder DigiD in de CoronaCheck app kan toevoegen (je moet het menu [die 3 streepjes linksboven] aantikken en "papieren bewijs toevoegen" selecteren).

Als je niet op tijd een afspraak bij GGD Utrecht kan krijgen, kan je dus ook via een negatieve test een "check" bij de CoronaCheck app krijgen. Voor zover ik het begrijp is het principe van de app dat men geen onderscheid kan maken tussen mensen die een vaccinatie, een negatieve test (binnen een acceptabele tijdslimiet), of een herstelbewijs hebben ingevoerd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Galapogos »

Het klopt dat de ‘Nederlandse’ QR-code in de CoronaCheck-app geen onderscheid maakt tussen een volledige vaccinatie, recent herstel en recente negatieve test. Maar de ‘internationale’ QR-code in diezelfde CoronaCheck-app maakt dat onderscheid logischerwijs wél.

De Nederlandse code is nuttig om binnen Nederland toegang te krijgen tot evenementen en dergelijke, maar je hebt er niets aan als je hem wilt gebruiken om naar het buitenland te reizen. Dan zul je de internationale code moeten tonen, die wél onderscheid maakt.
Laatst gewijzigd door Galapogos op 20 aug 2021, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
020Amerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2017, 17:50

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door 020Amerika »

Handig die huisarts optie!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Dutchess »

@Galapogos - bedankt voor de verduidelijking!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door goldenhills »

Dus met mijn digitale CDC QR code kan ik een papieren bewijs krijgen om een Nederlandse digitale QR code te krijgen :roll:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Galapogos »

Hahaha, zoiets ja. Maar ergens is het al een klein wonder dat er überhaupt een route voor bestaat. :lol:
EDRBEEK1
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2021, 18:36
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Amerikaans vaccinatie bewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door EDRBEEK1 »

Laura1994 schreef:
19 aug 2021, 19:29
Hallo iedereen,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en/of hier ervaring mee heeft. Mijn man en ik wonen in Californie en hebben ons ook hier laten inenten tegen Covid (Phizer). Wij hebben hier als bewijs een covid-19 vaccination record card voor gekregen van de CDC. Nu hebben wij een bruiloft in Nederland en moeten wij hiervoor met een QR code in de CoronaCheck app kunnen laten zien dat we gevaccineerd zijn. Helaas werkt de corona check app met je DigiD, en omdat wij hier gevaccineerd zijn en niet in Nederland weet mijn DigiD natuurlijk van niks :blink: . Weet iemand of het mogelijk is om je amerikaanse vaccinatie bewijs om te zetten in een QR code in de Corona Check app?

Hoop dat iemand mij kan helpen,
Alvast bedankt,
Laura
Hallo

Ik ben Amerikaan en ik ben in Augustus naar NL gekomen met mijn bewijs van inenting; geen problemen hier. Ik ben nog bezig om mijn code te verkrijgen, maar het bewijs wordt overal geaccepteerd. Dus jullie kunnen gewoon komen met het bewijs; groetjes
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Big Al »

Je kan op het moment bij de GGD in Utrecht, Groningen, Nieuwegein en Rotterdam terecht om een vaccinatiebewijs van buiten de EU om te laten zetten naar een Nederlands bewijs.

Je krijgt dan een afdruk mee; daar is geen DigiD voor nodig. Als je de mobiele applicatie wilt gebruiken zal je inderdaad een DigiD moeten hebben.

De afspraak moet telefonisch gemaakt worden. De wachttijden zijn lang en je krijgt elke tien seconden te horen dat er meer dan vijf wachtenden voor je zijn. Daarna krijg je elke vijf seconden te horen hoeveel wachtenden er nog voor je zijn. Er is geen muziek.

Ik was na ca. 157 (21 minuten) van die mededelingen aan de beurt...
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Dutchess »

Big Al schreef:
22 nov 2021, 18:30
Als je de mobiele applicatie wilt gebruiken zal je inderdaad een DigiD moeten hebben.
Nee, dat is niet waar. Als je bij de app naar het menu gaat (3 streepjes linksboven) en dan "Papieren bewijs toevoegen" selecteert, dan "Volgende", dan kan je de lettercombinatie invullen (die krijg je bij het bewijs van de GGD), en dan de internationale QR code scannen (ook van de GGD). Geen DigiD nodig.

Edit: ik zie dat ik in herhaling verval, dit had ik op 19 aug ook al geschreven. Oeps.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Big Al »

Dutchess schreef:
22 nov 2021, 20:48
Big Al schreef:
22 nov 2021, 18:30
Als je de mobiele applicatie wilt gebruiken zal je inderdaad een DigiD moeten hebben.
Nee, dat is niet waar. Als je bij de app naar het menu gaat (3 streepjes linksboven) en dan "Papieren bewijs toevoegen" selecteert, dan "Volgende", dan kan je de lettercombinatie invullen (die krijg je bij het bewijs van de GGD), en dan de internationale QR code scannen (ook van de GGD). Geen DigiD nodig.

Edit: ik zie dat ik in herhaling verval, dit had ik op 19 aug ook al geschreven. Oeps.
Ik vindt het helemaal niet erg dat je in herhaling valt, daar ik je eerste bericht niet had opgemerkt.

Goed om te weten dat je geen DigiD nodig hebt om de mobiele applicatie toch te gebruiken!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door hemmie »

Let er wel op dat, ondanks dat het niet vermeld staat op de website, de GGD blijkbaar steeds vaker geen genoegen meer neemt met alleen het CDC kaartje. Dus als je een ander bewijs hebt, neem dat mee, of evt emails e.d. die de afspraak bevestigen. Wij gaan het misschien in december proberen, maar hebben alleen dat kaartje en misschien nog net een afspraak sms ofzo, dus het feit dat steeds meer mensen melden dat het CDC alleen het kaartje niet accepteert is weer lekker frustrerend.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
22 nov 2021, 21:26
Let er wel op dat, ondanks dat het niet vermeld staat op de website, de GGD blijkbaar steeds vaker geen genoegen meer neemt met alleen het CDC kaartje. Dus als je een ander bewijs hebt, neem dat mee, of evt emails e.d. die de afspraak bevestigen. Wij gaan het misschien in december proberen, maar hebben alleen dat kaartje en misschien nog net een afspraak sms ofzo, dus het feit dat steeds meer mensen melden dat het CDC alleen het kaartje niet accepteert is weer lekker frustrerend.
De GGD-medewerker die ik vandaag sprak vroeg specifiek naar het "CDC kaartje" en of daar mijn naam en geboortedatum op stond (dat is het geval).

Ik weet eigenlijk niet wat ik nog meer zou kunnen meenemen. Misschien een uitdraai van de gegevens die Walgreens in het bestand heeft staan? Maar het zou toch wel heel zuur zijn als je straks onder 2G in Nederland nergens meer heen kan maar ook als niet-ingezetene geen Nederlands vaccinatiebewijs kan krijgen.

Overigens kwam ik onlangs nog een oud paspoort van mezelf tegen. Was nog met de hand ingevuld... :lol: Maar ja, toen mocht je ook nog urenlang in de cockpit zitten tijdens de vlucht. Op de stoel van de navigator. Met je zakmessen in je tas.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Dutchess »

Big Al schreef:
23 nov 2021, 00:25
Ik weet eigenlijk niet wat ik nog meer zou kunnen meenemen. Misschien een uitdraai van de gegevens die Walgreens in het bestand heeft staan?
Inderdaad, het kan van alles zijn: SMS of e-mail met de afspraakbevestiging; uitdraai van je apotheek, dokterspraktijk, of ziekenhuis; uitdraai van de database van het vaccinatieprogramma van je staat; QR codes die via sommige Amerikaanse apps te produceren zijn; etc. Het is echter bijzonder irritant dat de GGD niet duidelijk aangeeft op hun website dat dit vereist is omdat ze kennelijk die CDC kaartjes niet vertrouwen (en bovendien kan je natuurlijk met alle documentatie sjoemelen als je genoeg gemotiveerd bent).

(En breek me de bek niet open over hoe onmogelijk het is voor buitenlandse gezinsleden die geen BSN hebben).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Big Al »

Dutchess schreef:
23 nov 2021, 01:33
Het is echter bijzonder irritant dat de GGD niet duidelijk aangeeft op hun website
Tja, die informatie op de web site is inderdaad ver beneden de maat. Er staat bijvoorbeeld nog steeds dat je alleen in Utrecht en Groningen terecht kan voor het omzetten van een buitenlands vaccinatiebewijs, terwijl dat (volgens de GGD) nu ook in Nieuwegein en Rotterdam kan.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Dutchess »

Voor mensen die (zoals ik) een gevaccineerde Amerikaanse partner hebben zonder BSN, die dus hun vaccinatiebewijs niet in de Nederlandse CoronaCheck app kunnen zetten: via Facebook ontdekte ik dat je kennelijk wel dmv een online aanvraag je Amerikaanse vaccinatiebewijs in de Zwitserse app kan zetten. Die QR code werkt dan ook in Nederland. Het kost wel €30, maar staat tegenover dat je dan niet naar Utrecht, Groningen, of Rotterdam hoeft te gaan. Je hebt ook bewijs van een vliegticket of hotelreservering oid nodig, maar die kan je na het verkrijgen van je QR code annuleren.

National COVID certificate application platform

N.B.: Toen ik het (als test) begon in te vullen, lukte het niet om de aanvraag te doen toen ik een hotel adres in Genève invulde, maar wel met eentje in Bern. Ik heb het niet de hele aanvraag doorlopen omdat ik voorlopig toch nog niet naar NL reis.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Big Al »

Blijkbaar kan het in Duitsland en Frankrijk bij veel apotheken.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Dutchess »

Volgens NOS liveblog is er een coronatoegangsbewijs voor kort verblijf in de maak:
Goed nieuws voor toeristen, zakelijke reizigers en diplomaten van buiten de Europese Unie die naar Nederland willen: er komt een coronatoegangsbewijs (Ctb) voor een kort verblijf. Mensen van buiten de EU hebben nu vaak problemen om een horecagelegenheid, een evenement, een congres of beurs binnen te komen.

Ze zijn weliswaar in hun eigen land gevaccineerd of hebben corona gehad, maar daar hebben ze geen QR-code voor die in Nederland te scannen is. Veel landen in de wereld zijn nog niet zover. Dus voor een bezoek aan een restaurant, café of bioscoop moeten die toeristen, congresgangers en andere reizigers eerst naar een testlocatie voor een negatieve testuitslag, en die is maar 24 uur geldig.

De wet wordt nu gewijzigd, heeft de ministerraad besloten. Binnenkort krijgt de Tweede Kamer een brief met meer informatie, waarschijnlijk ook over de ingangsdatum. Hoe het toegangsbewijs voor korte verblijf er precies uit gaat zien is daarom nog niet bekend.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Amerikaans vaccinatiebewijs gebruiken met Corona Check App

Bericht door Big Al »

Ik ben gisteren (14 dec) bij de GGD in Utrecht geweest om mijn Amerikaanse vaccinatiebewijs te registreren.

Het is uiteindelijk wel gelukt, maar ze wilden geen genoegen nemen met het papieren vaccinatiebewijs van de CDC. Of ik ook een digitaal vaccinatiebewijs had. Dat had ik niet en ik ken ook niemand dat dat al heeft. De CDC loopt op z'n minst een maand of tien achter met de registraties.

Ik had wel het overzicht van mijn recepten bij Walgreens afgedrukt daar het vaccin daar ook tussen staat, maar ook dat vonden ze niet voldoende. Uiteindelijk heb ik datzelfde overzicht laten zien op de website van Walgreens (op mijn laptop). Daarmee is het uiteindelijk gelukt.

Ik weet niet of dit nieuwe eisen zijn of dat de werknemer en de supervisor op eigen initiatief extra bewijs wilden zien, maar houd er rekening mee.

Overigens nam de hele afspraak een minuut of tien in beslag. Ik kreeg de QR-codes mee op papier, maar ik kon de code ook onmiddelijk zien via de CoronaCheck applicatie. Daar was geen SMS of e-mail voor nodig.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer