L visum naar Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

Disclaimer:
Hallo allen,

Ter introductie, ik ben niet nieuw op dit forum, ben al enkele jaren lid ("Amerikafan"), maar gezien ik mensen ken op dit forum en dit verhaal momenteel nog "geheim" is, dit nieuwe account. Van zodra alles rond is zal ik verder reageren met mijn bestaande account.
Er zullen dan ook nog enkele items (exacte plaats, tijdlijn etc.) vaag blijven.

Ik zal deze forumpost gebruiken voor zowel mijn eigen vragen, om een beetje een blog bij te houden (al zal dit allicht vrij beperkt zijn), en natuurlijk moetsen jullie vragen hebben nu of in de toekomst, mijn ervaring te delen.

Situatieschets:
Na vele jaren proberen, heb ik eindelijk de kans kunnen grijpen om via mijn huidige werkgever naar de VS te gaan, en zo mijn droom, die ik al jaren heb, waar te maken. Eerder deze week is het aanbod getekend, en gaan zij me een L visum sponsoren. Om vaag te blijven, heb ik tussen 4 en 7 jaar ervaring en werk ik in consulting.

Visum details:
Momenteel ligt de bal in hun kamp om de blanket L petition op te starten (L1-B, en de mogelijkheid om over te schakelen naar L1-A van zodra er promotie is tot leidinggevende). Ze hebben reeds aangegeven dat ze zullen betalen voor Premium Processing, gezien ze mij zo snel mogelijk daar willen hebben.
Als ik het juist heb begrepen moeten zij voor mijn vrouw niets ondernemen, en kan zij ook mijn L1 petition gebruiken om haar DS-160 voor L2 aan te vragen. Dit is een vraag die ik ook nog wel voor het immigratie departement ga leggen. Zij zal ook zo snel mogelijk EAD aanvragen.
Volgens interne policies zou er na 18 maanden mogelijkheid zijn voor de overstap naar een Green Card.

Travel ban:
Momenteel is er zoals iedereen op dit forum wel weet, nog steeds de travel ban. Dit houdt twee dingen in:
- Het is bijna onmogelijk om op relatief korte termijn een visum interview te krijgen in een ambassade nabij ons. Daarom bekijken we momenteel opties om bijvoorbeeld een midweekje naar Bucharest te gaan, indien dat mogelijk is (volgens website enkel restrictie op B visa). Daar heb je namelijk visa interviews binnen 2 dagen.
- We overwegen om dus ook de third country route te gebruiken en zo bijvoorbeeld via Canada (dat zou daartegen voor gevaccineerde Europeanen open moeten zijn) naar onze eindbestemming te vliegen. Dit gaat ons wat meer kosten, voornamelijk voor logies. Vluchten kunnen we gelukkig doen met miles die ik de voorbije jaren heb verzameld. Omdat we met miles boeken kunnen we ook wachten tot relatief last minute zonder dat we exorbitante prijzen zullen betalen. Zo is hopelijk de travel ban daartegen weg.

Verhuis:
We hebben al eens een offerte gevraagd om via een container te verhuizen, en kregen al gauw een prijs van 7-9.000 euro. Dit is te veel voor wat we momenteel als inboedel hebben en we zullen dus allicht enkel met koffers op het vliegtuig vertrekken, en enkel de meest waardevolle en draagbare dingen meenemen. Voor alle de rest zullen we ons daar opnieuw inrichten.
Het plan is om het eerste jaar tenminste een appartement te huren, en die tijd te gebruiken om zoveel mogelijk te sparen en credit score te bouwen, zodat we iets kunnen kopen. We hebben hier al jaren AMEX en hopen hiervan gebruik te kunnen maken om daar ook rechtstreeks een normale AMEX (bv. gold) aan te vragen. Moest iemand hier ervaring mee hebben, horen we dit graag.

Hopelijk vind ik de tijd om jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden en te reageren!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Tipsy_1 »

reactie weggehaald ivm confidentialiteit TS
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 09 aug 2021, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Loek »

Quarantiiiiiiine schreef:
31 jul 2021, 09:56
We hebben al eens een offerte gevraagd om via een container te verhuizen, en kregen al gauw een prijs van 7-9.000 euro. Dit is te veel voor wat we momenteel als inboedel hebben en we zullen dus allicht enkel met koffers op het vliegtuig vertrekken, en enkel de meest waardevolle en draagbare dingen meenemen.
Dit is het meest verstandige besluit dat je kunt nemen. Ik heb 30 jaar later nog spijt dat ik zoveel geld heb uitgegeven om zaken mee te nemen uit NL naar de US die 1 jaar later al weer werden vervangen. Die 9000 Euro die je overhoud kun zo investeren in een updated inboedel. :thumbup:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: L visum naar Amerika

Bericht door hemmie »

Ik ben ook erg verbaasd dat je werkgever de verhuizing (zowel container als vluchten) niet betaald. Ze betalen dus ook niet een verhuizingvterug mocht je om wat voor reden dan ook na een paar jaar terug willen/moeten verhuizen? Zorg dan dat je daar altijd een spaarpitje voor hebt liggen!
Op zich kan dat allemaal ok zijn als je zelf akkoord gaat en weet waar je aan begint, maar ik vind het een slechte indruk geven van de werkgever, het zou er bij mij voor zorgen dat ik niet te veel zou durven vertrouwen op beloftes over green card e.d.

Wat je schrijft over de L2 van je vrouw verwart me, de aanvraag voor L2's voor dependents gaat toch automatisch mee met de L1 aanvraag? Of is dit soms ook iets wat je werkgever niet betaalt?

Wat betreft de travelban, ik dacht dat, als je nieuwe L1/L2 aanvraag goedgekeurd is, je dan juist vaak wél een direct ook een NIE krijgt om rechtstreeks naar de VS af te reizen. Ik weet het echter niet zeker, maar dacht dan inmiddels van meerdere mensen te hebben gelezen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Nagini »

Ik ben recent ook met alleen koffers over gegaan; je hebt zo een functionele hoeveelheid meubels zonder al dat wachten en de hoge kosten. Verder ben ik ook geswitched van een NL Amex naar een US Amex. Dat was op zich makkelijk; ik volgde gewoon de instructies en daarna moest ik met Amex bellen. Complicatie was dat ik verder nog geen kredietscore had, dus ik moest me daarna op een andere manier legitimeren (ik moest een kopie van bepaalde documenten insturen). Koste 3 dagen, daarna had ik een Amerikaanse Amex cc in de bus. Limiet is 5,000$, veel beter dan wat ik met prepaid kaarten zou kunnen op dit moment. Dit bedrag was standaard, ik heb daar niet over onderhandeld. Of het mijn kredietscore heeft geholpen weet ik niet, op de kaart staat beginjaar '21', en ik heb mijn kredietscore nog niet gecheckt (ben hier nu bijna 3 maanden, heb de kaart nu 1,5 maand). Je Nederlandse account wordt niet automatisch opgeheven, dus je kunt ze allebei nog een tijdje aanhouden.

Het bedrijf waarvoor ik nu werk gaf me een standaard verhuiskostendekking toen ik binnen de VS verhuisde (ik ben op een DV visum binnengekomen). Ik kreeg het idee dat dat (zeker voor salaried positions) hier heel normaal is, dus ik zou daar zeker naar vragen. De verhuiskostendekking was ruim mijn huurauto en hotels de eerste paar weken, en het grootste gedeelte van mijn nieuwe meubeltjes.
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

Bedankt allen voor de antwoorden.
Ik kom op enkele items nog in meer detail terug als ik weer even wat tijd vind, maar ik wil alvast even de verhuisvergoeding aankaarten vanuit de werkgever, gezien dit vaak terug komt. Ze hebben me namelijk gevraagd om dit als confidentieel te behandelen, daarom dat ik er geen vermelding heb van gemaakt. Gezien ik dit topic ooit wil on-anonimiseren ga ik die wens ook volgen.
PrimaryImpressions1
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: L visum naar Amerika

Bericht door PrimaryImpressions1 »

Allereerst gefeliciteerd. Zelfs als je werkgever financieel niet wil meewerken en het je droom is, doen! Zolang je begrijpt wat de financiële consequenties kunnen zijn. Wat betreft woning, auto's, spullen ik raad flexibiliteit aan want het blijft altijd een reeële mogelijkheid dat je binnen korte tijd weg moet uit Amerika.

Wij hebben tussen 2018 en 2020 op een L1A (en mijn vrouw L2) in Amerika gezeten.

Je geeft aan dat een blanket L-visa wordt overwogen in plaats van een regular L-visa (zoals in mijn verhaal) dus ik neem aan dat je bedrijf ervaring heeft met medewerkers op een L-visa. Green card wordt genoemd (prima) maar om pas na 18 maanden te beginnen is aan de late kant aangezien je L-visa maar voor 3 jaar (na goedkeuring van de petition, niet na binnenkomst van de US) geldig is. Als ik voor iets met je werkgever zou pushen zou dat zijn om zsm het GC proces te beginnen.

Wij hebben destijds ook onze Amex uit de UK gebruikt om in Amerika een Amex te krijgen. 1 telefoontje en 3 dagen later had ik de kaart. Je moet wel een SSN hebben anders gaat het niet lukken. Misschien een tip voor jouw vrouw want als ze voor de EAD gaat is het makkelijkst om te wachten met een SSN aanvragen tot de EAD goedgekeurd is. Ik kon voor mijn vrouw bij AMEX een supplementary card regelen zonder dat zij een SSN had.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: L visum naar Amerika

Bericht door kastelke »

Het is initieel geldig voor 3 jaar, maar kan verlengd worden. Een L1-A voor 3 + 2 + 2 = 7 jaar in totaal.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

Zoals beloofd kom ik op een aantal dingen nog eens even in detail terug.

Het zal een L1-B zijn, vanuit ervaring uit een collega die zelf de overstap heeft gedaan, is zij wel van L1-B naar L1-A kunnen gaan (en ondertussen ook naar GC). Periode voor L1-B is 3+1+1.

De werkgever heeft intussen ook aangegeven dat zij alles in orde zullen brengen voor L2 en EAD voor mijn vrouw, en momenteel is het nog steeds aan hen om ons de nodige documenten te bezorgen, zodat we z.s.m. een afspraak kunnen maken bij de ambassade. We hebben voorlopig de startdatum vastgelegd midden oktober, en hebben 10 dagen eerder een business class vlucht geboekt (met miles, wijzigbaar & annuleerbaar), we hopen op die 10 dagen een appartement, auto, en alle administratie in orde te brengen.
De business class vlucht geeft ons recht op 4x32kg + 4x8kg bagage, wat me al een redelijk startpunt lijkt.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Tipsy_1 »

reactie weggehaald ivm respect voor confidentialiteit TS
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 09 aug 2021, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

@Tipsy_1
Wat de werkgever wel en niet doet op financieel vlak is mij gevraagd confidentieel te houden en dat wil ik ook graag zo houden.
TobyLoby
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:43

Re: L visum naar Amerika

Bericht door TobyLoby »

Mooi plan!

Mijn enige advies is dat ik denk dat je het inboeken van een interviewslot (sterk) onderschat, zeker als je al in oktober wil vliegen. Voor de US ambassade in Boekarest moet je bijvoorbeeld vóórdat je een afspraak maakt een bedrag van (omgerekend) 160 dollar betalen. Dat kan echter niet betaald worden met een creditkaart, maar het moet handmatig gestort worden bij een Roemeense bank. Bij veel andere ambassades in het Schengen-gebied helpen ze geen Nederlanders omdat ze gezien de wachttijden enkel plaats bieden voor inwoners van het land waar de ambassade staat (bijv. Praag, Wenen, Berlijn, etc). Of de wachttijden zijn extreem (zoals in Amsterdam, Athene en Parijs).

Anders gezegd: ik zou nu al pro-actief een interviewslot boeken en zeker niet wachten op alle documenten van het bedrijf. Doe je dat, dan is de kans aanwezig dat je te laat bent.
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

TobyLoby schreef:
10 aug 2021, 22:54
Mijn enige advies is dat ik denk dat je het inboeken van een interviewslot (sterk) onderschat
Dat hebben we zeker niet gedaan, vandaar dat wij uiteindelijk ook in Bucharest zijn terecht gekomen. We hebben gisteren onze afspraak kunnen plannen in midden september, wat dus op tijd zou moeten zijn voor onze voorziene vluchten midden oktober.

De fee is daarvoor betaald door een Roemeense collega van me, hiervoor is het natuurlijk wel handig in een internationaal bedrijf te werken dat in bijna elk land best wel wat medewerkers heeft.

Ook ben ik nagegaan dat ze buitenlanders aannemen, en bovendien via contact met iemand op Reddit ook first-hand ervaring gekregen dat ze daar als buitenlander zonder problemen zijn verder geholpen. We gaan dus binnenkort 2 nachtjes naar Bucharest voor het interview.

In België was het nog steeds pas midden november dat de eerst mogelijke afspraak beschikbaar was.

De enige documenten van het bedrijf dat wij nodig hadden voor de afspraak en DS-160 was de I-797 van het Blanket L visa. Nu zijn ze bezig van het opmaken van de I-129S voor mijn persoonlijke case.
TobyLoby
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:43

Re: L visum naar Amerika

Bericht door TobyLoby »

Mooi! Alle valkuilen die ik ken, omzeil je dan wel. De covid-maatregelen voor een vlucht naar Roemenië zijn volgens mij ook goed te overzien. En ik begrijp goed dat je lang genoeg in Roemenië blijft om geïnterviewd te worden en vervolgens na een paar dagen je paspoort terug te krijgen?
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

Ja we zijn beide dubbel gevaccineerd dus verder geen vereisten.
We plannen een tweede vlucht (29 euro) een week later om de paspoorten weer op te halen, met hoeveel er hier nog moet gebeuren kunnen we het ons niet echt permitteren om langer weg te blijven dan nodig.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: L visum naar Amerika

Bericht door babarage »

Maar hoe vlieg je zonder paspoorten? Europese ID kaarten of zo?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

Roemenië aanvaardt inderdaad de identiteitskaart, dus we zullen niet op ons paspoort reizen.
Quarantiiiiiiine
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2021, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Quarantiiiiiiine »

Allen,

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met de Belgische huwelijksakte.
Wij kunnen deze, met digitaal certificaat, downloaded van de website van de gemeente (zowel akte in NL als afschrift in meerdere talen, waaronder EN).
Is dit voldoende voor de Amerikaanse Ambassade, of moet dit officieel vertaald en gelegaliseerd worden?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Nagini »

Geen ervaring belgische huwelijksacte (ongetrouwde NLse ;) ) maar ik weet dat je documenten moet vertalen als ze niet in het Engels of de lokale taal zijn. In NL en Belgie is de Nederlandse of Engelse versie voldoende, maar in een ander land moet het document dus of in het Engels of in een lokale taal zijn. Voor al mijn documenten was de officiele internationale versie (van bijv geboorteakte) met Engels voldoende. Ik zou allebei meenemen, met kopie, maar waarschijnlijk willen ze alleen de Internationale versie zien.

Op de Roemeense reciprocity page staat dat gecertificeerde huwelijksactes niet beschikbaar zijn, dus de kans is erg klein dat ze daar dan naar zullen vragen (bron: https://travel.state.gov/content/travel ... mania.html). Verder staat op de belgische reciprocity page bij gecertificeerde documenten dat 'een extract of kopie' van de huwelijksacte beschikbaar is via de gemeente, en dit document dus wordt geaccepteerd (https://travel.state.gov/content/travel ... lgium.html). Mocht je toch twijfelen, laat een niet-familielid de standaard huwelijksacte vertalen, met een verklaring dat de vertaler het engels machtig is. Officiele vertalers zijn meestal niet nodig, zeker niet als je ook een Intl. versie met engels kan aanleveren. Een huwelijksacte is verder niet zo'n heel ingewikkeld document (in vergelijking met bijvoorbeeld documenten van een rechtzaak, waar een goede vertaling veel crucialer/nodiger is).

Houd er rekening mee dat je soms op AP wordt gezet (administrative processing) omdat de ambassade daar met de ambassade in NL een document wil checken. Dit gebeurt veel in de DV met schooldocumenten, omdat de opleidingseisen voor DV per land kunnen verschillen. AP moet verder geen problemen opleveren, enkel een paar dagen extra wachten.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: L visum naar Amerika

Bericht door Tipsy_1 »

dat trouwcertificaat dat meerdere talen bevat is voldoende (dat van ons had wel een handtekening, ik ben dat gaan halen op het stadhuis)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer