Verhuizen naar de VS of toch in NL blijven?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Verhuizen naar de VS of toch in NL blijven?

Bericht door Loek »

Autorijden maakt je niet volwassen. Sterker nog, je moet een bepaald niveau van verantwoordelijkheid hebben om te kunnen autorijden. Daaraan ontbreekt het nog weleens bij veel teenagers die net leren rijden. Ik heb meer vertrouwen in een 18 jarige NL'er die net zijn rijbewijs heeft dan een 18 jarige US'er.

Maar je kunt beter twee 12 jarigen met elkaar vergelijken. Een jongen/meisje van 12 is veel meer gewend op zichzelf te doen, dan eentje in de US. Ze hebben meer levenservaring opgedaan omdat ze onafhankelijker opgroeien.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door KnurfDutch »

Autorijden geeft je wel meer onafhankelijkheid en het behalen van een rijbewijs kost voor een 18 jarige een godsvermogen in NL. Of die kan rijden of niet.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.c ... .html.html

Vond dit wel een interessant stuk. Geschreven door een Amerikaanse die met haar gezin in Nederland woont. Ze heeft er ook een boek over geschreven.
Dutchylex
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Dutchylex »

Het is zo subjectief waar het beter is om te wonen/werken. Werk, leeftijd, gezinssamenstelling, achtergrond, gezondheid, (geen) religie, opleidingsniveau, spaargeld, persoonlijke voorkeuren, politieke voorkeur, en nog veel meer zaken wegen allemaal mee in je overweging om te proberen in de US te landen (als je al binnenkomt natuurlijk zonder de Greencard Lottery te winnen! :wink: ).

Een objectieve mening is niet te geven. Het filmpje van "The newsroom" over dat Amerika "not the greatest country in the world" is, kan een leuke aanzet zijn om een bepaalde discussie te voeren. (https://www.youtube.com/watch?v=VMqcLUq ... =AbuWadee3). Niet alles is beter in Amerika, net zoals het in Nederland is ook zeker niet altijd beter is. Het is maar net wat jij belangrijk vind.

Je moet ook oppassen dat je niet je mening laat afhangen van meningen en gevoelens op een forum zoals deze. De meeste hier zijn geneigd (logisch!) om veel zaken te rose kleurig te zien. Veel dingen zijn anders in Amerika, niet perse slechter of beter denk ik.

Ik wilde van jongs af aan heel graag naar Amerika. Na flink wat bezoekjes (vakantie/zakelijk), het uithoren van een vriend (woont +10 jaar in omgeving DC), boeken lezen, etc. ben ik persoonlijk anders gaan kijken naar mijn "American Dream". Wellicht ten onrechte, en een paar vakanties zorgen er echt niet voor dat je gelijk precies weet hoe het in de praktijk echt zal zijn, maar veel meer kun je niet doen dat zelf onderzoeken en verhalen van verschillende kanten te horen en benaderen. Daarbij kan het zijn dat je prima in New York kan aarden maar niet in Texas bijvoorbeeld. Het land kent zoveel diversiteit, dat maakt de keus niet gemakkelijker.

Hoewel ik vaak genoeg de drang voel om alsnog te kijken wat er mogelijk is, denk ik dat het rationeel (voor mijn gezin met 3 kids) beter is om in Nederland te blijven maar dat ik soms emotioneel liever in de US woon. Dit lossen wij (gedeeltelijk) op door regelmatig naar de VS op vakantie te gaan (als de spaarpot en Covid het toelaat natuurlijk :)). Daarnaast ga ik zakelijk nog een paar keer per jaar die kant op voor een week als het kan.

Succes met je keus!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is waar. Je zou ook moeten luisteren naar mensen die de overstap naar de US gemaakt hebben, en dan na een paar jaar (of soms vele jaren) toch besloten hebben om terug te keren naar Belgie of Nederland. Of soms besluiten ze dan om terug naar Europa te gaan, maar elders. Spijtig genoeg zitten deze mensen niet op een forum zoals hier, dus die ervaringen mis je.
Wij zouden oorspronkelijk via het werk overgeplaatst worden naar de US, en keken daar erg naar uit. Toen kwam de economische crisis, en alles werd op de lange baan geschoven, terwijl we een kind hadden dat stilaan klaar was voor de universiteit. Dus besloten we op eigen houtje te gaan, en een Permanent Resident visum gebaseerd op opleiding/werkervaring was makkelijk te verkrijgen. Dus in 2010 belanden we in Canada. En toen won ik de DV-2017. Moeilijke keuze, maar op het laatstemoment heb ik toch besloten om hier in Canada te blijven, en ik heb geen spijt van mijn beslissing. Is het hier perfect? Nee. Zoals ik altijd zeg: "Het is anders". En dat was ook zo toen ik nog in Belgie woonde, en van de ene kant van het land naar de andere verhuisde.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Nice! Canada heb ik nog niet veel ervaring mee (1 keer roadtrip gedaan in het oosten). Ik heb begrepen dat Canada sociaal-vangnet-technisch wel meer op NL/België/Europa lijkt dan de US. Volgend jaar willen wij noordwest US/Canada doen. Ben benieuwd! Ik ken een gezin dat 6 jaar in Toronto heeft gewoond, maar weg is gegaan omdat het daar gruwelijk koud was elke winter. :roll: Maar heb ook begrepen dat je in Canada erg moeilijk binnenkomt, net als in de US.
Laatst gewijzigd door markro op 14 aug 2021, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker

Veel genuanceerde reacties hier. Ik zou het wat scherper willen stellen. Ik bespeur een hoop 'bei uns ist alles (oder vieles) besser' bij de toekomstige emigranten. Zolang je deze houding hebt, is dit land (de VS) niet geschikt voor je.
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Het lijkt me logisch dat zaken genuanceerd worden om dat dingen meestal niet zwart-wit zijn. Ik probeerde aan te geven dat NL helemaal zo slecht nog niet niet (tov de VS) en dat er meer dan voldoende redenen zijn om NL boven de VS te kiezen. Op dit forum lijkt het soms dat de VS het paradijs op aarde is (logisch, het is een Allesamerika forum :lol: . Mijn mening is dat ik dat gevoel op vakanties zeker kan hebben maar ergens wonen is iets totaal anders. Het is lastig (lees: bijna niet mogelijk) om hier feitelijke bewijzen tegenover te zetten omdat iedereen zijn/haar eigen beweegredenen heeft om wel/niet deze stap te zetten.

Ik kwam heel toevallig wel weer een linkje tegen die de statement ondersteunen dat NL echt niet zo heel slecht is, zoals sommige willen beweren: https://countryeconomy.com/demography/w ... ness-index

Ik heb met mijn gezin 5 jaar in het buitenland gewoond en ben daardoor Nederland veel meer gaan waarderen. En wat bij ons als gezin heel erg heeft geholpen is om de randstad uit te gaan en te gaan wonen in "de provincie". Voor ons scheelde dit een slok op een borrel. Het verschil vonden wij echt aanzienlijk.
Laatst gewijzigd door Dude op 15 aug 2021, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig een bovenstaand bericht te quoten
KnurfDutch
Amerika-ontdekker

Natuurlijk ligt het genuanceerd en heeft iedereen zijn persoonlijk motivatie om te verhuizen. De factoren zijn voor iedereen verschillend. Ik probeerde, gecharcheerd wellicht, wat tegenwicht te bieden aan 'in Nederland is het toch ook goed' gevoel. Als ik naar mijzelf kijk was ik nooit ik naar de VS gekomen met deze houding. De push factoren uit Nederland waren echter veel te groot: Overbevolkt, agressief, betuttelend, nanny state, judgemental, ik kan er allerlei labels op plakken. Ik ben blij dat ik voor mijzelf en mijn gezin de kans gekregen en gegrepen heb. En natuurlijk ken ik de lijstjes over het happy gevoel van de gemiddelde Nederlander. Ik ga er wel vanuit dat er wel altijd een cultural bias is met dit soort onderzoeken. Het kan zijn dat zo'n onderzoek appelleert aan een gevoel dat het taboe is in een land om aan te geven minder gelukkig te zijn.

Voor wat het waard is:

https://www.weforum.org/agenda/2017/11/ ... o-move-to/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er is in Canada misschien een beetje meer een sociaal vangnet, maar vergelijkbaar met Belgie vind ik het niet.
Als je geen werk/inkomen hebt, kan je een aanvraag doen voor Ontario Works (in Ontario, alle provincies hebben hun eigen systeem). Voor een alleenstaande is dat dan iets van een $642/maand. Daar kan je hier amper een kamer in een basement voor vinden. In een slechte buurt, waar je de rest van de basement moet delen met 2 anderen. Hoe je dan moet betalen voor eten/medicatie/transport? Geen idee.
Een dierbare heeft kanker. Medicatie kost bijna $10,000/maand. Als je geen prive verzekering hebt, krijg je max. iets minder dan $600/week... Ik heb verzekering via mijn werkgever, maar die dekt maar $10,000/jaar voor medicatie.
Ik heb onlangs een ongeval gehad, waarbij ik hal mijn middelvinger verloren ben, en mijn wijsvinger is maar 60% bruikbaar. Ook al is het mijn dominante hand en kan ik nu nog maar typen met 2 vingers aan die hand, en mijn job is 100% computerwerk, ik kan geen prothese krijgen, tenzij ik die zelf betaal. $8,000 voor 1 vinger, en deze gaat 3-5 jaar mee....
Maar he, in ieder geval beter dan kanker, want dan moet ik mijn huisje verkopen en hopen dat ik niet te lang leef, want dan is dat geld ook op.

MAAR... Ik woon hier graag. En ben hier niet gekomen voor het sociale vangnet.
En wat die mensen betreft die Toronto verlaten hebben omdat de winters te koud zijn: Toronto heeft een van de 'zachtste' winters. En ik ervaar ze heel anders dan de Belgische winters. Die zijn nat. Sneeuw is niet zo erg als regen. En bij 10 graden hier, loop ik nog steeds met mijn jas open. En ik draag geen muts. Heel misschien heb ik een sjaal om. En dunne lederen handschoenen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

KnurfDutch schreef:
15 aug 2021, 18:50
Natuurlijk ligt het genuanceerd en heeft iedereen zijn persoonlijk motivatie om te verhuizen. De factoren zijn voor iedereen verschillend. Ik probeerde, gecharcheerd wellicht, wat tegenwicht te bieden aan 'in Nederland is het toch ook goed' gevoel. Als ik naar mijzelf kijk was ik nooit ik naar de VS gekomen met deze houding. De push factoren uit Nederland waren echter veel te groot: Overbevolkt, agressief, betuttelend, nanny state, judgemental, ik kan er allerlei labels op plakken. Ik ben blij dat ik voor mijzelf en mijn gezin de kans gekregen en gegrepen heb. En natuurlijk ken ik de lijstjes over het happy gevoel van de gemiddelde Nederlander. Ik ga er wel vanuit dat er wel altijd een cultural bias is met dit soort onderzoeken. Het kan zijn dat zo'n onderzoek appelleert aan een gevoel dat het taboe is in een land om aan te geven minder gelukkig te zijn.

Voor wat het waard is:

https://www.weforum.org/agenda/2017/11/ ... o-move-to/
Haha, lol, dan hebben we in ieder geval ongeveer dezelfde intentie :) Ik probeerde wat tegenwicht te bieden t.o.v. het "In Amerika is alles beter' sentiment die ik soms lijkt te proeven op dit forum/topic. Dat is simpelweg niet zo.

Ik heb zelf net jaren op Curaçao gewoond met het gezin en dat was een extreme cultuurshock maar ben blij dat ik het gedaan heb! Heel leerzaam voor de 3 kids, vrouw en mijzelf. En het was daar om sommige punten fijner dan NL/US en sommige punten ook niet. Soms moet je gewoon je gevoel volgen en dingen gewoon doen, dat kan zeker meer geluk brengen.

De de labels die je noemt over NL kloppen tot op zekere hoogte, wel sterk afhankelijk waar je woont. En er zijn net zo goed minder positieve labels te plakken op de US. Ik heb meer dan genoeg Amerikanen (en wat geëmigreerde NL-ers) gesproken om te weten dat het echt een hard en zwaar leven kan zijn in de US.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Dutchylex schreef:
16 aug 2021, 16:53
Ik probeerde wat tegenwicht te bieden t.o.v. het "In Amerika is alles beter' sentiment die ik soms lijkt te proeven op dit forum/topic.
Op welk forum jij dat leest is de vraag, want op dit forum zal je zoiets niet lezen. Juist op dit forum is men extreem kritisch. Ook de mensen die in de VS wonen zijn kritisch op de VS en benoemen zelf continu de minpunten van de VS.
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Dat lijkt me een verschil van perceptie dan...
Laatst gewijzigd door Dude op 17 aug 2021, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het is onnodig een bovenstaand bericht te quoten
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Rico1 schreef:
29 jul 2021, 12:26
Ik en mijn vrouw zijn allebei toch wel van mening dat we er op achteruit gaan wanneer wij naar de VS verhuizen, op de huizenmarkt na is alles in Nederland toch wel erg goed geregeld. Ook kijkend op onze kinderwens hebben wij het gevoel dat onze (toekomstige) kinderen hier in Nederland beter onderwijs kunnen krijgen en in een gezondere en veiligere omgeving op kunnen groeien.
Waar het eigenlijk al misgaat is dat je Amerika en Nederland met elkaar gaat vergelijken. Dat is bijna op geen enkel vlak mogelijk. Okay, ze rijden ook aan de rechterkant van de weg. Maar daar is dan wel zo'n beetje alles mee gezegd.

Als je in Amerika hetzelfde probeert te zoeken en/of hoopt te vinden als in Nederland. Dan denk ik dat dit niet een stap is die je moet maken. Is het hier beter?? Daar geloof ik niks van. Is het daar beter. Ook onzin. Het is anders. Je moet jezelf dan wat mij betreft ook de vraag stellen past het bij jou/jullie. En dan nog is het een kwestie van zoeken. Amerika is onnoemlijk groot. Twee keer zo groot als Europa. Ik zie mijzelf ook niet in 80% van Europa wonen. Net zo min als in Amerika. Veel zaken die ik hier dan ook teruglees denk ik, ja, dat klopt. Maar het klopt voor een heel klein stukje Amerika.

Ik werk al meer dan 20 jaar in Amerika. Maar we wonen nog in Nederland. Wij hebben ooit bewust die keuze gemaakt ivm een gehandicapt kind. Wel zien wij langzamerhand ons leven steeds meer opschuiven naar Amerika. Hebben al weer een paar jaar een huis in Oregon. Onze kinderen worden ouder. Zijn niet meer of een stuk minder afhankelijk van ons. Wij zullen nooit helemaal in Amerika gaan wonen. Maar we zullen wel tussen de 15 en de 20 weken per jaar in Amerika zijn is uiteindelijk de bedoeling.

Waarom?? Wij hebben het naar de zin in Oregon. Het leven bevalt er. Het weer is okay. Mensen zijn top. Het landschap is fantastisch. Maar is dat alleen in Oregon? Nee, natuurlijk niet!! Maar het heeft ons gegrepen. Zoals blijkbaar andere stukken dat niet hebben gedaan. Of niet voldoende. En het grappige is uiteindelijk dat ik voor mijn werk op32 plekken door heel Amerika kom. Maar juist geen één van die 32 plekken ligt in Oregon.

Ik hou heel erg van de Amerikaanse mentaliteit. Als je hier hard werkt kan je een meer dan prima leven hebben. Dat vind je in alles terug. Er is altijd iemand bezig om harder, hoger, sneller of whatever te gaan dan een ander. Mensen willen hier het verschil maken. Die mentaliteit mis ik heel erg in Nederland. Daar kan ik me soms echt over verbazen. De sportinstelling in Amerika zegt wat mij betreft dan ook alles, the second one, is the first loser. In Nederland kan je een zilveren medaille winnen. Ondenkbaar in de US.
RaphaelB schreef:
29 jul 2021, 16:54
Nederland heeft inderdaad een beter vangnet, al is het hier niet zo slecht geregeld als veel mensen denken.
Correct wat je zegt. Het is in Amerika niet zo beroerd als dat wij vaak denken. Maar het is in Nederland zeker niet zo goed als wij denken. Probeer in Nederland maar is arbeidsongeschikt te worden en niet in staat te zijn je restverdiencapaciteit te benutten. Dan zit je met een beetje pech binnen 2 jaar in de bijstand.
Nederland is al lang niet meer de verzorgingsstaat die het ook was. We betalen er nog wel de belasting voor. Maar de uitkeringen lijken nog niet eens meer op die van 10, 20 of 30 jaar geleden. Terwijl er genoeg staten in Amerika zijn waar je 30 of 40% minder belasting betaalt dan hier. Daar kan je prima een spaarpotje of een verzekering van sluiten. Maar ook dat gebeurd natuurlijk niet altijd.
RaphaelB schreef:
29 jul 2021, 21:36
En ik snapte weer waarom ik de stap WEL heb genomen. Na een aantal dagen kreeg ik weer het besef; Nederland is te druk, te vol, teveel regels, teveel chagrijnige onsympatieke mensen, ontzettend slechte service in winkels, restaurants en bij overheidsinstanties (mijn mening).
Je hebt helemaal gelijk! Bij mij begint de ergernis altijd al bij aankomst op Schiphol. Iedereen is met zichzelf bezig. Totaal geen oog voor anderen. Iedereen lekker in zn eigen wereldje. Ben altijd blij als ik weer in mn auto zit. Even weer die heerlijke rust. Dat duurt hooguit 600 meter totdat ik op de A4 zit waar iedereen denkt dat ze de nieuwe Max Verstappen zijn. Gelukkig wonen wij in Nederland in een dorp. Daar zeggen de mensen elkaar nog gewoon gedag. Of nemen de tijd voor een praatje.
RaphaelB schreef:
29 jul 2021, 22:55
Enige verschil met NL is dat ik m'n kinderen niet lekker alleen kan laten buiten spelen en laten ravotten.
Dat kan hier in Oregon dan weer wel gelukkig. Geen hond te bekennen. Onze buren hebben een stuk afgezet in de bossen waar de (klein)kinderen mogen spelen.
RaphaelB schreef:
29 jul 2021, 22:55
Mijn oudste kan ook niet even met de fiets of OV ergens heen zoals in NL vanwege de infrastructuur.
Ook hier weer het verschil Het land is eenvoudig weg te groot om dit soort zaken op een juiste manier te regelen. Maar ook daar moet ik soms om lachen. Als mensen in Nederland een kwartier in de auto zitten is het al zuchten en steunen geblazen. Wij doen er een kwartier over om bij de plaatselijk supermarkt te komen. Portland is nog een half uur verder rijden. Iedereen vindt het volstrekt normaal.
clp90 schreef:
30 jul 2021, 01:22
Mijn vriend heeft een goede baan maar de door zijn werkgever aangeboden zorgverzekering is heel erg duur,
Zorgverzekering is nergens goedkoop. Ook in Nederland niet. Kijk maar is wat er met de premie is gebeurd de afgelopen 10 jaar. Het eigen risico. En dan heb ik het nog niet over de verborgen kosten. Je werkgever die een bak belasting betaald. Jijzelf die een bak belasting betaald. Als je dat allemaal bij elkaar optelt word je ook niet vrolijk.
clp90 schreef:
30 jul 2021, 01:22
Wat betreft onderwijs, ik heb vaak het gevoel/idee dat veel hier vanaf heel jong al educatief moet zijn. Toen onze dochter pas 6 maanden was had de buurvrouw het al over educatieve video’s.. Kinderen krijgen veel huiswerk, veel zitten er verplicht op clubjes, etc. Weinig tijd om echt kind te zijn heb ik het idee, zelfs kinderopvang is vaak allemaal educatief verantwoord bezig zijn. Ook wel logisch ergens, want studeren is heel erg duur dus het is belangrijk dat kinderen goed presteren en hopelijk een scholarship krijgen, maar dat zie je dus ook terug. Overigens, Nederlandse kinderen zijn volgens een onderzoek van Unicef de gelukkigste kinderen ter wereld, de VS scoorde schrikbarend laag..
Dat is dan weer het nadeel van altijd de beste willen zijn. Je hoort hier de raarste dingen. Kinderen die vanaf hun tweede al elke dag op de golfbaan staan. Als dat hun eigen keuze is prima. Maar vaak is het ook iets wat heel erg bij de ouders zit. Ik heb het met een vriendinnetje van mijn dochter hier. Mijn dochter korfbalt in Nederland op hoog niveau. Heeft inmiddels in Amerika een scholarship voor basketball. Als wij in Amerika zijn basketballt zij met de plaatselijke highschool. Haar vriendinnetje speelt in hetzelfde team. Wordt vreselijk gepusht door haar ouders. En staat altijd stijf van de zenuwen op het veld. Haar vader snapt er niks van hoe wij met onze dochter omgaan. Maar vraagt wel aan mij wat geven jullie je dochter dat ze zo ontspannen op het veld staat? Nou, vrijheid om te beslissen over hetgeen wat ze zelf wel of niet leuk vindt om te doen. Your Dutchies are crazy...
Loek schreef:
30 jul 2021, 21:02
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik heb het idee dat kinderen in Nederland veel onafhankelijker opgroeien. Hier in de US moeten kinderen veelal overal door hun ouders worden gebracht, omdat alles zo auto afhankelijk is. In NL gaan kinderen op de fiets zelf naar school, vriendjes, verenigingen enz.
Of het onafhankelijker is weet ik niet. Zelfstandiger ook niet. Maar zeker buiten de stad zijn de afstanden enorm groot. Die zijn eenvoudigweg niet op een normale manier op de fiets te doen. Even naar onze situatie kijkend. Wij hebben een prachtig huis op de flanken van Mt Hood. Zo'n 600 meter hoog. De eerste school ligt zo'n 15 autominuten verderop. En 400 meter lager. Die 400 meter naar beneden is nog niet zo erg. Maar die 400 meter weer terug omhoog op je fietsje. Dwars door de bossen. Daar wordt geen 1 kind vrolijk van. Ik ben blij dat ze in Amerika inmddels haar rijbewijs heeft.
clp90 schreef:
31 jul 2021, 16:24
Vond dit wel een interessant stuk. Geschreven door een Amerikaanse die met haar gezin in Nederland woont. Ze heeft er ook een boek over geschreven.
Ik denk dat je alles in perspectief moet zien. Ik ben al meer dan 20 jaar minstens de helft van het jaar lange weekenden niet thuis. Soms zelfs maar 2 dagen per week thuis. En ik heb niet het idee dat mijn kinderen er iets aan gemist hebben. Nu ze wat ouder zijn hebben ze het er wel is over. Maar wat gemist? Nee! Ze hebben eerder de indruk dat ze er heel wat voor hebben teruggekregen. Heb IK het gemist?? Jazeker!! Om 6 uur in de ochtend via facetime je dochter zien spelen voor het Nederlands kampioenschap zaalkorfbal is niet leuk. En zo kan ik nog wel 100 voorbeelden noemen.
KnurfDutch schreef:
13 aug 2021, 22:25
Ik bespeur een hoop 'bei uns ist alles (oder vieles) besser' bij de toekomstige emigranten. Zolang je deze houding hebt, is dit land (de VS) niet geschikt voor je.
Beter weet ik niet. Het is totaal anders.
Dutchylex schreef:
15 aug 2021, 07:57
Ik heb met mijn gezin 5 jaar in het buitenland gewoond en ben daardoor Nederland veel meer gaan waarderen. En wat bij ons als gezin heel erg heeft geholpen is om de randstad uit te gaan en te gaan wonen in "de provincie". Voor ons scheelde dit een slok op een borrel. Het verschil vonden wij echt aanzienlijk.
En dat is in Amerika dus niet anders. En misschien zijn de verschillen nog wel veel groter. Kijk alleen maar naar het verschil in steden. Ik vind New York en LA verschrikkelijk. Maar San Francisco en Seattle fantastisch. Hetzelfde land. Hoe kunnen de verschillen zo groot zijn? Wederom hetzelfde antwoord, het land is belachelijk groot. Misschien wel te groot...

Ik zou niet kunnen kiezen tussen Amerika en Nederland. Sterker nog. Ik heb er nog een derde keuze bijgekregen. Mijn vrouw heeft altijd in Spanje willen wonen. Gaan we ook niet doen ivm onze gehandicapte dochter. Ik heb gezegd zo gauw jij vloeiend Spaans kunt zullen we is kijken wat we kunnen bedenken. Dat had ik beter niet kunnen zeggen.
Maar we hebben er een half jaar geleden wel een huis gekocht. Ter hoogte van Murcia aan de kust. Mooie plek, ruimte genoeg waar ook onze beide ouders nog naartoe kunnen mochten ze dat willen. En ook daar verbaas ik me over de mensen. Hoe aardig ze zijn. Hoe behulpzaam ze zijn. Hoe anders het er is dan in Nederland of Amerika. Beter? Ik durf het niet te zeggen. Maar ben nu al blij dat we het gedaan hebben. Wij zullen gaan pendelen. Tijdens het seizoen veel in Amerika. Daarbuiten in Nederland en als ik behoefte heb aan rust, zon en lekker eten dan zal het Spanje zijn.

En als laatste tip aan @Rico1 . Mijn opa, wijs man, zei vroeger altijd, je kunt alleen maar spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Tot op heden heeft ie gelijk...

Succes met je keuze!
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Almere vak V schreef:
16 aug 2021, 19:58

En dat is in Amerika dus niet anders. En misschien zijn de verschillen nog wel veel groter. Kijk alleen maar naar het verschil in steden. Ik vind New York en LA verschrikkelijk. Maar San Francisco en Seattle fantastisch. Hetzelfde land. Hoe kunnen de verschillen zo groot zijn? Wederom hetzelfde antwoord, het land is belachelijk groot. Misschien wel te groot...

Succes met je keuze!
Ik heb daar Amerikanen in NL met dezelfde strekking weleens iets over horen zeggen. Ze vertelde dat ze NL zo heerlijk overzichtelijk vinden (geografisch, inwonersaantal, infrastructuur, etc.) en het juiste formaat heeft om toch met veel zaken mee te doen op het wereld toneel (bedrijven, sport, innovatie, onderwijs, etc.). En in 3 uur ben je van Noord naar Zuid gereden. Daarbij vonden zij ons OV briljant (i.t.t. de meeste Nederlanders die lopen te klagen) en onze wegen zo strak als een biljard laken en dat alles zo netjes is.

Ik herken als grootste nadeel (vooral in de randstad) de NL mentaliteit: opgejaagd, op zich zelf gericht, moralistisch. Als wij uit Curaçao op familiebezoek gingen naar NL dan viel dat meteen op in de rij bij de douane.

Side note: Ik vond SF ook de mooiste stad toen ik daar 10 jaar geleden kwam. Maar de laatste keer (ruim 2 jaar geleden) ben ik me rot geschrokken door de vele daklozen waaronder kinderen in tenten op straat. Echt een bizar verschil t.ov. 10 jaar geleden. Dat was best schrijnend!

Verder top reactie, ben het helemaal met je eens (voor zover ik kan inschatten natuurlijk)
dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik herken veel in de reactie van "Almere vak V".
Amerika is niet beter dan Nederland en Nederland is niet beter dan Amerika, althans niet over de hele linie. Bepaalde aspecten vind ik beter in de V.S. of in Nederland, maar dingen zijn vooral anders. Als je met die insteek naar de V.S. gaat, dan heb je al een stuk betere kans van slagen. Amerika is in veel opzichten anders dan Nederland, da's waar, maar dat maakt dingen ook heel interessant. Het kan je horizon enorm verbreden, mits je daarvoor open staat.

Ik zeg altijd dat ik in de V.S. meer ruimte heb, zowel fysiek als mentaal. Zelfs in een grote stad als Seattle, waar ik woon, is alles veel ruimer opgezet dan in Nederland. Je staat er versteld van hoe groen een stad als Seattle is en hoeveel parken en andere openbare ruimte er zijn. Om nog maar te zwijgen van al het natuurschoon en de weidse landschappen buiten de stad (water! bossen! bergen!). Ik zou er zelf niet over peinzen om ergens anders dan in de Pacific Northwest te wonen, maar anderen denken daar wellicht (waarschijnlijk?) weer heel anders over---ieder z'n meug.
En dat brengt me op dat andere aspect van "meer ruimte hebben": ik heb altijd de indruk dat je hier in de V.S. veel gemakkelijker je eigen ding kunt doen. Veel meer dan in Amerika heersen in Nederland sterke opvattingen over hoe dingen gedaan "horen" te worden en als je ervoor kiest daarvan af te wijken, dan word je daarop aangekeken (en vaak zelfs ronduit op aangesproken). Simpel voorbeeld: wij zijn (nagenoeg) vegan, hebben geen televisie en laten onze dochters (nu bijna 11) geen videospellen spelen of hun tijd anderszins verkwisten op allerlei beeldschermen. In Nederland komen we regelmatig mensen tegen die daar luidruchtig hun afkeuren over uit moeten spreken, terwijl dat hier ons eigenlijk nooit overkomt. Maaiveld en zo. "Live and let live". Misschien is dat omdat de Amerikaanse samenleving werkelijk één grote smeltkroes is, met mensen over de hele wereld die dingen allemaal anders doen, terwijl Nederland nog steeds behoorlijk homogeen is, zeker in vergelijking met de V.S.

Ik ben nu alweer ruim twintig jaar weg uit Nederland, en ik zie me inmiddels niet meer terugverhuizen. Te druk, te bekrompen, te bebouwd, te beperkt. Wanneer ik weer 'ns in Nederland ben, valt het me iedere keer op hoe hutje mutje mensen daar leven. En dat heeft weer gevolgen voor hoe men met elkaar omgaat. Ik vind dat Amerikanen over het algemeen meer rekening met elkaar houden en gewoon vriendelijker zijn. Het is hier helemaal niet ongebruikelijk om een gesprek aan te knopen met een wildvreemde terwijl je ergens in de rij staat of met je kinderen in een park bent.

We hebben het hier prima in de V.S., al moet ik daar wel bij zeggen dat ik het als blanke, hoogopgeleide en gezonde man met een prima baan (en dito ziektekostenverzekering) relatief gemakkelijk heb. Het vangnet lijkt in Nederland beter, maar ik meen dat dat de laatste jaren wel een stuk minder is geworden. Afhankelijk van waar je woont in de V.S. hoeft het wat dat betreft allemaal nog niet zo slecht te zijn, zeker in progressieve staten als Washington en Oregon. Dus het hangt heel erg af van waar je woont (net als binnen Europa).

Afijn, heel veel succes met je beslissing en je plannen! Het is en blijft een hele stap. Maar vergeet ook niet dat "nothing is set in stone".
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Dutchylex schreef:
17 aug 2021, 07:07
Ik heb daar Amerikanen in NL met dezelfde strekking weleens iets over horen zeggen.
Amerikanen, tenminste die ik ken, vinden de overzichtelijkheid van Europa geweldig. Klein, compact en alles op redelijke reisafstand. Een Amerikaan neemt net zo makkelijk het vliegtuig als dat wij de trein of de auto nemen. Ik vind autorijden nog steeds geweldig. Zeker in Amerika. De afwisselende landschappen. Het gevoel dat je alleen op de wereld bent Ik vind dat een fantastisch gevoel. Ik zit nu onder onze veranda, bijna 1 uur in de nacht en het is doodstil en pikkedonker. Het is een tikkie bewolkt dus ik kan de top van Mt Hood niet zien. Maar in de verte in het dal kan ik wel Portland zien liggen. Ik kan daar intens van genieten.
Als wij naar "huis" vliegen heeft mijn vrouw altijd een lijstje met vliegvelden die ik acceptabel vind om vanaf daar naar huis te rijden. Calgary, Denver, Los Angeles is geen probleem. Allemaal tussen de 15 en 20 uur rijden. In de navigatie optie snelwegen uit aanvinken en rijden maar. Je komt langs de meest fantastische plekken! Helaas heeft mijn vrouw ook ontdekt dat Las Vegas binnen die marge valt. Zij vindt het geweldig, ik verschrikkelijk. Maar goed. Zo heeft iedereen zijn ding.

De Amerikanen die wij in Nederland over de vloer krijgen missen vooral de historie in Amerika. En dan met name historische gebouwen. Zij vinden het geweldig dat je binnen 5 uur rijden in steden als Amsterdam, Brussel, Parijs, Keulen of Aken staat. Dat je naar de stranden van D-day kunt rijden. En dezelfde dag toch weer in je eigen bed kunt liggen.
Dutchylex schreef:
17 aug 2021, 07:07
Side note: Ik vond SF ook de mooiste stad toen ik daar 10 jaar geleden kwam. Maar de laatste keer (ruim 2 jaar geleden) ben ik me rot geschrokken door de vele daklozen waaronder kinderen in tenten op straat. Echt een bizar verschil t.ov. 10 jaar geleden. Dat was best schrijnend!
De crisis heeft er in Amerika snoeihard ingehakt. Als je geen backup plan hebt, nooit wat opzij hebt gelegd, nooit wat hebt geregeld. Dan kan je hier heel snel van hero naar zero gaan. Er zijn zeker in de Amerikaanse steden, plekken waar je beter niet kunt komen. Helaas kom ik voor mijn werk nog wel is op die plekken. Waar hele families afhankelijk zijn van het talent van 1 jonge jongen. Met alle gevolgen van dien. Mensen waar ik dan thuis kom waar 30 familieleden staan te wachten om het "goeie" nieuws te horen. Maar waar ik niet alleen naartoe kan rijden met mn blanke gezicht, mn pak en mn leren tas. Dan pikken ze me op ergens op een punt omdat het te gevaarlijk is. Of we spreken af bij een Mc Donalds. En die ziet er dan niet bepaald uit zoals die bij ons. Ik heb jongens die in hun auto wonen. Samen met een zusje of broertje. Vader is nooit in beeld geweest. Moeder is overleden aan een overdosis. Ook dat is Amerika.
dutch_in_seattle schreef:
17 aug 2021, 08:29
Ik zeg altijd dat ik in de V.S. meer ruimte heb, zowel fysiek als mentaal. Zelfs in een grote stad als Seattle, waar ik woon, is alles veel ruimer opgezet dan in Nederland. Je staat er versteld van hoe groen een stad als Seattle is en hoeveel parken en andere openbare ruimte er zijn. Om nog maar te zwijgen van al het natuurschoon en de weidse landschappen buiten de stad (water! bossen! bergen!). Ik zou er zelf niet over peinzen om ergens anders dan in de Pacific Northwest te wonen, maar anderen denken daar wellicht (waarschijnlijk?) weer heel anders over---ieder z'n meug.
Dat is dan weer het voordeel van een land wat zo enorm groot is. Er is altijd wel een plek die bij je past. Of waar je jezelf thuis voelt. Wij hebben dat ook met de Pacific NW. Zo sta je in een stad waar miljoen mensen wonen. Een uur later sta je op een plek waar je de walvissen en orca's ziet zwemmen. Weer een uur later lopen de beren door het veld en weer een uur later kan je van een berg af skiën. En inderdaad. Je wordt niet heel snel raar aangekeken omdat je afwijkend gedrag of mening hebt. Kijken mensen in Nederland je raar aan. Hier willen ze juist weten waarom je tot die beslissing of conclusie bent gekomen.
Mijn vrouw moet in Nederland nog steeds, na ruim 20 jaar uitleggen, waarom ik van september tot februari, eigenlijk alleen door de weeks 2 of 3 dagen thuis ben. Aan mensen die al lang weten dat ik in Amerika werk, maar dat wij er voor gekozen hebben om Nederland als thuisbasis te gebruiken. En dat ze ook weten waarom we dat gedaan hebben. Maar de vraag stellen ze altijd aan mijn vrouw. Nooit of zelden aan mij. Om dan vervolgens een "veroordeling" uit te spreken. Dat zul je een Amerikaan zelden of nooit horen doen. Altijd op zoek naar iets positiefs. Zoals je zegt, ruimte zit niet alleen in vierkante kilometers. Ruimte zit ook in je hoofd.
dutch_in_seattle schreef:
17 aug 2021, 08:29
Misschien is dat omdat de Amerikaanse samenleving werkelijk één grote smeltkroes is, met mensen over de hele wereld die dingen allemaal anders doen, terwijl Nederland nog steeds behoorlijk homogeen is, zeker in vergelijking met de V.S.
Kan bijna niet anders in Nederland. Het moet ook bijna zo gaan. Wij leven zo dicht op elkaar met zn allen. Dan zul je dingen over gaan nemen. Dan zul je in aanraking omen met andere mensen culturen, gewoontes of whatever.
Ik weet nog dat mijn vader voor de eerste keer meeging. Was altijd heel benieuwd naar mijn werk, wat ik nou precies deed en hoe dat in zn werk ging. De eerste drie dagen was het rennen, vliegen. Vliegtuig uit, helikopter in, stadion in, stadion uit, hotel in, vliegveld, vliegtuig volgende stad. En dat 3 dagen achter elkaar. Mijn vader keek zn ogen uit. Maar die oogjes werden wel rap kleiner. Op maandagavond was mijn laatste werkdag in San Francisco. Die week ben ik tussendoor niet haar huis gegaan. We hadden toen nog geen huis in Oregon maar verbleven altijd bij vrienden. Ik ben toen met mijn vader van San Francisco naar Portland gereden. Gewoon over de 5. Niks alternatieve route of zo. De beste man heeft zijn ogen uit zitten kijken. Jaren later had hij het nog steeds over de totale gekte in de steden om dan vervolgens 10 uur lang naar Oregon te rijden zonder ook maar een noemenswaardige stad tegen te komen. Als je nu nog aan mijn vader vroeg wat hem het meeste is bijgebleven aan Amerika. Zal hij antwoorden, leeg. En enorme rust. Geen afleiding. Hij vond de tegenstelling geweldig. En toen we in Oregon waren geweest en op weg naar huis waren, was zijn eerste opmerking, ik snap dat je hier kunt wonen. Maar ik snap niet dat je dit werk kunt doen.

Onthoud dat het anders is. Anders is niet altijd beter of slechter. Het is anders omdat het daar blijkbaar beter past. Ga kijken of het jou past. En kijk dan niet of Amerika past. Kijk of Nashville past. Kijk of Tennessee past. Onthoud dat Tennessee bijna 3 keer groter wat oppervlakte betreft is dan Nederland. Maar dat er nog geen 7 miljoen mensen wonen. En dat alleen al in en om Nashville 2 miljoen mensen wonen. Ook hier kan je de drukte opzoeken maar genieten van de rust. En BBQ. En country muziek. Ik zou er wel kunnen wonen... :wink:
Martijn88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Martijn88 »

Ik heb een paar maanden geleden de stap gezet, samen met mijn vrouw naar de US verhuisd. We hadden het goed in Nederland, maar zij miste haar familie heel erg, en kon toch niet helemaal lekker integreren qua taal. Ben hier nog maar net, dus het zijn allemaal eerste indrukken die ik heb die wellicht niet heel representatief zijn, maar ik herken veel dingen die hierboven al genoemd zijn. Chicago is niet te vergelijken met Amsterdam, ik mis het wonen in de stad met veel restaurants en bars op loopafstand. Hier is het toch allemaal wat verder weg, en zelf als het 10 minuten lopen is nemen we de auto. Het verkeer is erg wennen, we rijden in het weekend vaak naar Wisconsin, en over het algemeen is het een rustige rit, maar er zijn altijd een paar gekken die rechts inhalen, vervolgens in een ruk naar de linker rijbaan vliegen om 2 autos in te halen en dan weer helemaal naar de rechterkant gaan. In Nederland heb je ook gekken op de weg, maar het valt mij op dat er hier wel meer lijken te zijn. Maar als je eenmaal in WI bent, is het zo rustig en een heel ander leven dan in de stad. Het is maar 1 uur rijden, maar het voelt echt als een andere wereld.
Wij brengen hier veel tijd door met familie, dat helpt mij echt heel veel zodat ik Nederland niet zo erg mis. Na een drukke werkweek is er altijd wel een feestje, of komen mensen bij elkaar. Voor mijn gevoel veel meer dan In Nederland, maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan de familie liggen. Het valt me op dat niemand echt rust neemt, altijd weer iets zoeken om te doen. Ik vind het soms heerlijk om lekker op een stoel in de tuin te zitten en even te niksen of een boek te lezen, ook dat zie ik hier niet veel mensen doen.
Ik ben heel blij dat wij deze stap hebben gezet, maar we zijn hier pas 4 maanden maar ik heb er geen spijt van. Wie weet hoe het over een jaar of 2 is, maar voorlopig zie ik mezelf niet snel vertrekken.
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

Martijn88 schreef:
21 aug 2021, 19:59
maar er zijn altijd een paar gekken die rechts inhalen, vervolgens in een ruk naar de linker rijbaan vliegen om 2 autos in te halen en dan weer helemaal naar de rechterkant gaan.
Moet je zeker van Central Florida wegblijven! :lol: :lol: :lol:
dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Martijn88 schreef:
21 aug 2021, 19:59
...maar er zijn altijd een paar gekken die rechts inhalen, vervolgens in een ruk naar de linker rijbaan vliegen om 2 autos in te halen en dan weer helemaal naar de rechterkant gaan.
Als ik het wel heb, mag je in Nederland niet rechts inhalen, maar in veel staten in de V.S. is dat wel toegestaan, inclusief Illinois (625 ILCS 5/11-704 van de Illinois Vehicle Code). Dat gezwabber op de weg is een ander verhaal, maar sta niet raar te kijken als je op meerbaanse wegen rechts voorbij wordt gezoefd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer