Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
PrimaryImpressions1
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door PrimaryImpressions1 »

Beste mensen, long time lurker op dit forum.

Niet helemaal zeker of dit in het subforum Emigratie naar Amerika of Tijdelijke Visa hoort maar aangezien onze intentie is om te emigreren heb ik het topic in dit subforum geopend.

Tussen 2017 en 2019 hebben mijn vrouw en ik ruim twee jaar in Amerika gewoond op een L1A/L2 en we willen graag terug. De emigratieadvocaat van mijn toenmalige werkgever was net gestart met de petitie voor een Green Card toen alles in elkaar stortte daar dus dat heeft een nare nasmaak achtergelaten. In 2019 hebben we nog gekeken of ik in aanmerking kwam voor een EB-2 NIW of dat de werkgever van mijn vrouw haar kon sponsoren. Uiteindelijk eieren voor ons geld gekozen en vertrokken naar het Midden Oosten.

De opties die ik zie:
Green Card lottery – doen elk jaar mee maar het blijft een moonshot.
H1B – Optie maar ik werk in de luchtvaart waar Aliens zonder Green Card (vanwege ITAR) voor de meeste werkgevers een non-starter is. Nadeel is ook dat mijn vrouw dan niet makkelijk aan een werkvergunning komt en je opnieuw op elk moment ontslagen kunt worden en het land uitmoet…
L1 – Uiteindelijk werk in nu ook voor een Amerikaanse moederbedrijf maar er is geen werk voor mij daar. De L1 is een “makkelijk” path naar een green card en misschien wel het meest realistisch voor mij.
E2 Investor visum – Financieel haalbaar ($200k) maar niet in mijn branch. Ik begrijp dat je partner ook een werkvergunning kan krijgen maar dat de route naar een greencard (bijna) onmogelijk is.
E5 Investor – Financieel niet haalbaar.

Is er een route die ik mis? We hebben geen familie in Amerika en zijn ook niet van plan te scheiden om met een Amerikaan te trouwen...
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door hemmie »

Ik denk dat je alles wel hebt. Ik neem aan dat jullie allebei niet in aanmerking komen voor een O-visum.
Terug in Texas!
PrimaryImpressions1
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door PrimaryImpressions1 »

hemmie schreef:
23 jun 2021, 15:35
Ik denk dat je alles wel hebt. Ik neem aan dat jullie allebei niet in aanmerking komen voor een O-visum.
Helaas niet, hebben we destijds ook nog even naar gekeken. Als ik het me goed herinner is het een klein beetje vergelijkbaar met de criteria voor een EB2-NIW GC.

Wij zijn verder niet zo speciaal en hebben geen unieke skills, we willen gewoon graag terug naar de VS :). Denk een bekend verhaal voor velen. Het is frusterend vooral wanneer je jezelf realiseert dat wij met een L1A erg dicht bij een GC waren en dat zover ik begrijp dat dit de makkelijkste route naar een leven in VS is...

Om daar zonder baan heen te gaan vind ik nogal een gok. Ik heb het een en ander over een E2 Investor Visum gelezen en een idee is om een franchise te beginnen op mijn vrouw's naam en dat ik dan probeer een werkvergunning te krijgen. De drawback is dat voor mij zonder GC er niet heel veel kans op een goede baan is.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7948
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door Pete.Z »

Is het geen optie om bij een bedrijf te gaan werken waar je wel de mogelijkheid hebt om naar een baan in Amerika te switchen na verloop van tijd?
Genoeg grote bedrijven die wereldwijd actief zijn.
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door kwarktaart »

Beste PrimaryImpressions1,

Ik lees even mee, want ook ik ben op zoek naar wegen die ons definitief naar de USA kunnen leiden.
Wat heel belangrijk is is een permanente status, de onzekerheid om op een moment het land weer uit te moeten is geen optie voor ons als gezin.

Ik ben me ook in een E2 visum aan het verdiepen, maar zoals gezegd moet er wel een reële kans zijn op een GC na verloop van tijd.

Ik hoop ook nog steeds dat er een route is die ik mis. We komen financieel een eind, maar ik ben er nog niet zeker van welke deuren dat opent momenteel. Tips zijn meer dan welkom!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7773
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door mtl »

Ik denk dat de opties die hier besproken worden de enige opties zijn
PrimaryImpressions1
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door PrimaryImpressions1 »

kwarktaart schreef:
25 jun 2021, 11:29
Beste PrimaryImpressions1,

Ik lees even mee, want ook ik ben op zoek naar wegen die ons definitief naar de USA kunnen leiden.
Wat heel belangrijk is is een permanente status, de onzekerheid om op een moment het land weer uit te moeten is geen optie voor ons als gezin.

Ik ben me ook in een E2 visum aan het verdiepen, maar zoals gezegd moet er wel een reële kans zijn op een GC na verloop van tijd.

Ik hoop ook nog steeds dat er een route is die ik mis. We komen financieel een eind, maar ik ben er nog niet zeker van welke deuren dat opent momenteel. Tips zijn meer dan welkom!
Lijkt of we een beetje in hetzelfde schuitje zitten en beide hopen op een route die er blijkbaar niet is :wink:.

Langdurige en (semi) permanente status is inderdaad ook erg belangrijk voor ons daarom vind ik (afgezien mijn branche) een H1B route sowieso niet zo interessant. Totaal onverwachts met 2 maanden notice (nog steeds erg lang voor Amerikaanse begrippen) je hele leven moeten oppakken en naar de andere kant van de wereld verhuizen is iets dat ik mijn vrouw nog een keer wil aandoen.

Een GC heeft voor- en nadelen ten opzichte van een tijdelijke werk visa maar ik neig toch naar een EB2 omdat (voor zover ik kan zien) er geen maximum duur is. Als verlengen niet mogelijk komt dat waarschijnlijk omdat je business het niet goed doet. In dat geval zouden we sowieso weggaan.
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door kwarktaart »

Inderdaad lijken we in datzelfde schuitje te zitten.

Ik begreep dat de verblijfsduur op een EB2 visum maar 2 jaar is. Het kan steeds verlengd worden, maar je zit dan wel met de rompslomp iedere anderhalf/twee jaar. Niet erg als dat een formaliteit is, maar anders als er weer een risico in zit dat je inderdaad je complete leven op moet pakken om weer terug naar de andere kant van de oceaan terug te gaan. Wij willen definitief naar Amerika. Het EB-2 visum lijkt interessant en wellicht ook voor ons een optie, maar ik zit er wel mee wat we moeten doen als het bedrijf stopt (graag wil ik ook na mijn pensioen in Amerika blijven).
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door FlipjeBTiel »

kwarktaart schreef:
29 jun 2021, 12:44
Ik begreep dat de verblijfsduur op een EB2 visum maar 2 jaar is.
"EB-2" is geen visum, maar een categorie voor het verkrijgen van een permanente verblijfsvergunning, i.e. groene kaart. (Er zit dus ook geen tijdslimiet op.) Tenzij je voor de "National Interest Waiver" subcategorie gaat, heb je voor EB-2 een sponsor nodig, typisch een werkgever.

Ik denk dat jullie het over een E-2 visum hebben.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door Galapogos »

PrimaryImpressions1 schreef:
29 jun 2021, 12:19
…je hele leven moeten oppakken en naar de andere kant van de wereld verhuizen is iets dat ik mijn vrouw nog een keer wil aandoen.
Ik vermoed dat hier het woordje ‘niet’ ontbreekt. :lol:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door hemmie »

Er zijn zeker risico's aan de H1 route, maar als je permanent wil emigreren lijkt E2 me ook verre van ideaal. In principe geen weg naar een greencard, en dus moeten kinderen op hun 21e het land uit (of zelf voor een visum/green card zorgen via studie/werk/huwelijk). Je zou niet de eerste zijn die na een paar jaar geen verlenging meer krijgt, of wiens kinderen uiteindelijk toch het land uitmoeten.
Terug in Texas!
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door kwarktaart »

FlipjeBTiel schreef:
29 jun 2021, 20:04
Ik denk dat jullie het over een E-2 visum hebben.

Gr., Flipje
Excuses, klopt inderdaad. Het gaat om een E-2 visum
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door kwarktaart »

hemmie schreef:
29 jun 2021, 20:54
Er zijn zeker risico's aan de H1 route, maar als je permanent wil emigreren lijkt E2 me ook verre van ideaal. In principe geen weg naar een greencard, en dus moeten kinderen op hun 21e het land uit (of zelf voor een visum/green card zorgen via studie/werk/huwelijk). Je zou niet de eerste zijn die na een paar jaar geen verlenging meer krijgt, of wiens kinderen uiteindelijk toch het land uitmoeten.
Klopt inderdaad. Zo heb ik het ook geinterpreteerd. Emigreren in de wetenschap dat er een einddatum is aan de verblijfsvergunning vind ik verre van ideaal. Onze intentie is met het hele gezin permanent naar de USA. Kinderen daar studeren en wij met ons eigen bedrijf verder en vervolgens zelfs als we uitgewerkt zijn en ook als de kinderen 21 jaar zijn, daar wel met zijn allen mogen wonen. Ik zie echter geen enkele optie om vor een H1 route te gaan gezien het feit dat ik eigen ondernemer ben.
Gast

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door Gast »

Onze intentie is met het hele gezin permanent naar de USA. Kinderen daar studeren en wij met ons eigen bedrijf verder en vervolgens zelfs als we uitgewerkt zijn en ook als de kinderen 21 jaar zijn, daar wel met zijn allen mogen wonen.
@kwarktaart het kan je intentie wel zijn maar kinderen boven de 21 kunnen niet mee op jouw/jullie visum, zoals hier al eerder aangegeven.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door hemmie »

@kwarktaart snap ik maar ik reageerde op PrimaryImpressions, die aangaf dat de H1 route te veel onzekerheid gaf. Ik vrees overigens dat er voor jullie geen enkele goede optie is. De VS is niet geschikt voor dit soort emigratie. Canada en Australie geven je volgens mij een betere kans, maar ook niet makkelijk.
Terug in Texas!
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door kwarktaart »

Terpies schreef:
03 jul 2021, 20:58
Onze intentie is met het hele gezin permanent naar de USA. Kinderen daar studeren en wij met ons eigen bedrijf verder en vervolgens zelfs als we uitgewerkt zijn en ook als de kinderen 21 jaar zijn, daar wel met zijn allen mogen wonen.
@kwarktaart het kan je intentie wel zijn maar kinderen boven de 21 kunnen niet mee op jouw/jullie visum, zoals hier al eerder aangegeven.
We willen emigreren voor dat de kinderen 21 jaar oud zijn.
Gast

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door Gast »

En dan nog wordt het lastig om ze in aanmerking te kunnen laten komen voor een gc of naturalisatie. Van jou begreep ik dat de oudste twee dan 18 en 20 zijn, dus dat wordt best een uitdaging, zeker gelet op het visum wat je denkt te krijgen. Grote kans dat de kinderen op hun 21e het land alsnog uit moeten.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Opties om te wonen/emigreren naar Amerika?

Bericht door RaphaelB »

Er is altijd heel veel vraag naar medisch / RN personeel (registered nurse). En er zijn bureaus die mensen in die branch naar usa halen. Ik ken wat mensen die op die manier usa zijn binnengekomen en inmiddels citizen zijn. Maar kan me goed voorstellen dat als je niet in die tak zit dat jij of je vrouw geen zin hebben om zich om te laten scholen. Maar ik werk hier in meerdere ziekenhuizen en zie vooral veel mensen uit de filipijnen die op die manier naar usa zijn gekomen, dus er zijn mogelijkheden
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer