Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Maria97
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2020, 03:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Bericht door Maria97 »

Dag lieve mensen,

Het lot heeft bepaald dat ik één van de gelukkige winnaars ben van de Diversity Visa Lottery (2021). In juli heb ik mijn interview gepland staan in Amsterdam! Zelf zit ik nog een beetje in dubio hoe ik het moet doen met de afronding van mijn studie en het vertrek naar de USA. Ik zit nu in mijn laatste jaar en maximaal 8 maanden (vanaf juli gerekend) heb ik zeker wel nodig om de studie af te ronden.

Zou het goed zijn om 6 maanden (na het medical exam) hier te wachten en dan rond januari 2022 de activatietrip naar de USA te maken (als ik klaar tot bijna klaar ben met school)? Zelf staat de optie van direct in augustus naar de US vertrekken en daar de Green Card afwachten om dan weer terug naar Nederland te gaan mij beter aan (zeker in deze gekke tijd waarin je niet weet hoe het met de grenzen zal zijn).

Heeft iemand ervaring met het in het buitenland verblijven voor langer dan 6 maanden terwijl je een Green Card houder bent? Is het riskant? Ik lees soms berichten dat je tot 6 maanden weg mag blijven en dan elders weer dat het vanaf 1 jaar pas riskant wordt. Ik weet wel dat als je langer dan 1 jaar in het buitenland gaat verblijven, je sowieso een re-entry permit aan moet vragen van tevoren.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties/opmerkingen! :)
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Bericht door clp90 »

Allereerst gefeliciteerd!

Als green card houder tussen de 6-12 maanden weg zijn is inderdaad riskant. Het is nogal een grijs gebied en het ligt ook erg aan de immigration officer die je aantreft bij het inreizen weer. Je had eventueel je interview misschien wat later kunnen plannen, maar daar heh je nu natuurlijk niets meer aan. Ik zou het er zelf niet op gokken en in januari gaan.

Je kunt ook direct in augustus gaan en voor de zekerheid een re-entry permit aanvragen (heb ik zelf ook gedaan voor de zekerheid toen ik wat langer weg was) maar voor het aanvragen hiervan moet je zelf wel in de VS zijn. Plus je moet hiervoor tegenwoordig vrij diep in de buidel tasten!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Bericht door kastelke »

$660, including biometrics. :shock:
https://www.uscis.gov/i-131
Maar het is de meest veilige weg (en afronden van een studie is zeker toegestaan).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Bericht door ADE01 »

Gefeliciteerd!

Goed onderzocht in ieder geval, volgens mij klopt alles wat je aangeeft. Wat verder vaak wordt aangegeven door mensen hier en informatie van elders is de intentie tot vestigen. De VS verwacht dat je je gaat vestigen met een green card. Kom je tussen de 6-12 maanden terug in dat grijze gebied met een retour ticket of zonder plannen om ergens te gaan wonen/werken/enz, dan kun je zomaar in de problemen komen lijkt mij. Maar al heb je het goed geregeld, dan nog zou ik persoonlijk het risico niet nemen en net onder de 6 maanden blijven beiden keren.
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Bericht door clp90 »

kastelke schreef:
23 jun 2021, 14:40
$660, including biometrics. :shock:
https://www.uscis.gov/i-131
Maar het is de meest veilige weg (en afronden van een studie is zeker toegestaan).
Zoiets heb ik er bijna 3 jaar geleden ook voor betaald. Ik had in mijn hoofd dat ook de prijs voor een re-entry permit enorm gestegen was, maar dat is niet zo.
De prijzen voor onder andere naturalisatie bijvoorbeeld wel:

https://s3.amazonaws.com/public-inspect ... -16389.pdf

:shock:
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Green Card: langer dan 6 maanden weg voor afronding studie

Bericht door Nagini »

In principe zie ik geen problemen voor jou; enkele maanden wachten na het interview is geen enkel probleem, zeker gezien de covid-situatie. Ikzelf (2020 winnaar) heb zelfs bijna 6 maanden gewacht vanwege omstandigheden. Wel zou ik aanraden om zeker te weten dat je kunt reizen; een verlopen visum is een gemiste kans.
Tot 1 jaar weg uit de VS is officieel mogelijk met de greencard, het probleem is dat je tussen de 6 en 12 maanden in een 'grijs' gebied valt, waarbij een immigratie-officier mag gaan bepalen of je je status hebt 'abandonned' door te lang weg te blijven. In jouw geval heb je een duidelijk verhaal voor je immigratie-officier, dus je kan hard maken dat je na je studie wel degelijk van plan bent om resident te worden. Absenties worden meer een probleem als je meerdere lange periodes achter elkaar weg blijft (paar maanden weg, 1 week terug, paar maanden weg, bijvoorbeeld) of als er andere redenen zijn om aan te nemen dat je niet in de VS woonachtig bent/wilt gaan worden (bijv. nieuwe baan/huis in buitenland, oid).

In jouw geval kun je bijvoorbeeld kiezen om in November (4 maanden) in te reizen, en daarna in de zomer (6-7 maanden) weer terug om je te vestigen. Je moet sowieso voor je 12 maanden op zijn terug om je greencard zelf op te halen (het kan meerdere maanden duren voordat de kaart wordt aangeleverd, tenzij je van plan bent in de VS te blijven tot je hem hebt) en je tijdelijke greencard is maar 1 jaar geldig na activatie. Zolang je niet heel dicht bij de 12 maanden komt, zou ik me niet zo druk maken. Je bent een nieuwe lpr, het is niet onverwacht dat je tijd nodig hebt om je zaken te regelen voordat je voorgoed vertrekt. Verder is covid natuurlijk aan de gang, er zijn meer mensen die door omstandigheden langer wegblijven. Op het tijdelijke visum reizen is geen probleem, ikzelf ben 2 maanden na mijn activatie-trip op mijn tijdelijke greencard terug de VS in gereisd ondanks de maatregelen.

Wil je 100% zekerheid kun je een re-entry permit aanvragen, maar ik denk eigenlijk dat dat in jouw geval niet nodig is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer