Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
STAK
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2021, 14:11

Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door STAK »

Hi iedereen,

Ondanks dat ik dit forum al jaren volg om mijn VS gerelateerde informatie te verkrijgen heb ik pas recentelijk een account aangemaakt, omdat ik toch benieuwd was naar eventuele ervaringen van anderen op dit forum ten aanzien van mijn terugverhuizing naar Nederland.

Ik heb de afgelopen 3,5 jaar via mijn werk middels een L1 Visum de mogelijkheid gehad om in Miami, Florida te wonen. Uiteraard een superervaring echter hebben we als gezin besloten om terug te keren naar Nederland.

Nu vroeg ik me af of er anderen zijn die bij hun re-migratie ervaring hebben met de mannen die altijd op je staan te wachten op Schiphol als je aankomt. Wij worden er normaliter al vrij vaak uitgepikt en verwacht deze keer dat de kans vrij behoorlijk is dat dit weer gebeurd omdat we waarschijnlijk met een behoorlijk aantal koffers zullen aankomen. Nu zal er voornamelijk kleding in zitten en dat zal denk ik niet het probleem zijn, maar we hebben natuurlijk in de afgelopen 3 jaar ook wat laptops en tablets aangeschaft. Ik ben bewust dat als je alles op de boot met de juiste papieren terugstuurt, je belastingvrij je inboedel mee kan nemen. Maar de laptops en tablets hebben we normaal gesproken bij reizen gewoon bij ons en dit is uiteraard meer dan de 430 Euro die je belastingvrij kan meenemen.

Nogmaals de vraag of er anderen zijn die bij terugkomst naar Nederland op Schiphol ervaring hebben met hoe de douane hiernaar kijkt en of er ook nog enige coulance is aangezien het gaat om een gezin dat meerdere jaren woonachtig is geweest in het buiten de EU en het uiteraard niet redelijk is om te verwachten dat zij niks aanschaffen.

Alvast vriendelijk bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem zou zijn, zeker als duidelijk is dat jullie na een verblijf van een aantal jaren in de V.S. weer terugverhuizen naar Nederland. Die laptops, tablets en andere elektronica maken gewoon deel uit van jullie boedel, ook al heb je die gewoon bij je. Het lijkt mij heel begrijpelijk dat je elektronica e.d. niet met de rest van je boedel naar Nederland verzendt, maar gewoon met je in het vliegtuig neemt. Dat zou ik zelf ook doen. Het is niet zo dat jullie in de V.S. op vakantie zijn geweest en daar allerlei spullen hebben gekocht.

Heel veel succes met je verhuizing terug naar Nederland.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door Bushmaster »

de belastingdienst heeft er wel antwoord op,
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_douane/

Voorwaarden voor vrijstelling

Om de vrijstelling van belastingen bij invoer te krijgen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

U verhuist van een land buiten de Europese Unie naar Nederland, en gaat wonen in Nederland.
U brengt hiermee uw normale verblijfplaats over naar de Europese Unie.
U woonde ten minste 12 opeenvolgende maanden buiten de Europese Unie.
U hebt de goederen ten minste 6 maanden in bezit en in gebruik.
U hebt de goederen gebruikt en u gaat ze ook weer gebruiken.
U voert de goederen in binnen 12 maanden nadat u in Nederland bent gaan wonen.
U gaat de goederen niet uitlenen, verpanden, verhuren of overdragen binnen 12 maanden na de datum waarop de goederen zijn ingevoerd.
De vrijstelling geldt níet voor de volgende goederen:

alcoholhoudende producten
tabak en tabaksproducten
bedrijfsvoertuigen
niet-draagbaar materiaal voor beroepsdoeleinden
STAK
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2021, 14:11

Re: Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door STAK »

Bedankt voor de berichten

@Bushmaster Dit klopt echter is de voorwaarde dat deze aangifte via het verhuisbedrijf moet lopen die mijn inboedel hoogstwaarschijnlijk per boot zal vervoeren en moet aangeven in het Digitale Aangifte Systeem. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... d_invoeren

Ik zal het grootste gedeelte van mijn inboedel uiteraard gewoon op de boot doen, maar de veelgebruikte electronica heb ik liever bij me.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door babarage »

Het lijkt me dat als de spullen aan de voorwaarden voldoen (met name langer dan 6 maanden in bezit en voor eigen gebruik) dat dat ook gewoon onder de regels valt. Op Schiphol moet je dan aannemelijk maken dat dat zo is (bewijs dat je er gewoond hebt, aankoopbewijzen). Ik heb begrepen dat de douane op social media ook dit soort vragen beantwoordt dus ik zou het gewoon bij hun checken.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
STAK
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2021, 14:11

Re: Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door STAK »

@babarage . Dat is een goede tip. Ben zelf niet heel actief op social media maar ik ga het zeker even proberen. Bedankt.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Douane aankomst Schiphol bij remigratie vanuit de VS en eventuele heffingen

Bericht door Almere vak V »

@STAK

Als je niet van plan bent om op Schiphol aan te komen met 43 iPhones, iPads, MacBooks, iMacs en wat al niet meer nieuw in de doos en de folie er nog omheen hoef je jezelf geen enkele zorgen te maken.

Zolang het aannemelijk is dat je het gewoon nodig hebt voor dagelijks gebruik. Doet er niemand bij de douane moeilijk.

Natuurlijk is het een trigger als je met een enorme stapel koffers aankomt op Schiphol. Maar zodra je aangeeft dat je terugverhuist naar Nederland wordt er al snel een hoop duidelijk.

Stel dat ze een aanleiding vinden om je koffers te doorzoeken. Geen kleren met de prijskaartjes er nog aan. En het wordt interessant als je koffers de inhoud gaan vertonen van een kleine slijterij danwel sigarenzaak...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer