Klopt dit? Sanity check

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Klopt dit? Sanity check

Bericht door AMSLAX »

Ik ben op het moment op H-1B met 2 jaar en 4 maanden tijd over (heb al een renewal gehad). Ik heb een baan aangeboden gekregen met start datum over 4 weken. Normaalgesproken vragen ze de green card na 1 jaar aan. Maar de advocaten van het bedrijf zeggen dat over 1 jaar er niet genoeg tijd meer is, aangezien ik nog maar 1 jaar en 2 maanden op m'n visum heb. Ik heb gezegd dat je H-1B permanent kan verlengen zolang adjustment of status is goedgekeurd, maar ze zijn bang voor een RFE. Tegen die tijd heb ik zo'n 10 jaar werkervaring, 3 jaar in Londen en 7 in de VS, dus de kans voor een RFE lijkt me erg klein. Je kan ook I-140 met premium processing doen, en USCIS is niet zo druk vanwege covid dus de green card zal redelijk snel gaan.

Anyways, dus ze willen dat ik over 2 jaar naar Nederland verhuis voor 1 jaar, waar ik in het Nederlandse kantoor zou werken, en dan 1 jaar later terug komen op L-1B en dan de green card aanvragen.

Ik heb niet echt een andere keuze op het moment, maar het lijkt me redelijk onzeker. Stel dat ik ontslagen wordt terwijl ik in Nederland ben? Dan ik niet meer terug naar m'n vrouw in de VS. En als ik op L-1B ben kunnen ze ook gewoon geen green card aanvragen, want ik heb dan weer 5 jaar en mag niet voor een andere werkgever werken.

M'n huidige werkgever zou ook na 1 jaar een green card aanvragen en zei ook elk jaar dat het toch echt volgend jaar zou komen, maar dat gebeurde ook nooit, vandaar dat ik weinig vertrouwen heb in Amerikaanse bedrijven.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Klopt dit? Sanity check

Bericht door hemmie »

Ik weet er niet veel van, maar een kennis van me moest vorig jaar het land uit, ondanks dat werkgever het green card proces had opgestart. Zij zei geloof ik dat het min. 1 jaar voordat het visum verloopt had gemoeten, maar dan zou jij nog genoeg tijd hebben? Maar misschien kom je in de knoop omdat je H1 ook nog eerst omgezet moet worden?

RFE's krijg je overigens voor vanalles, jouw werkervaring geeft geen enkele garantie. Collega van mijn man is bezig met L1 verlenging, kreeg RFE, immigration lawyer gaf aan dat op het moment vrijwel iedereen wel een RFE krijgt, het is allemaal een stuk lastiger geworden.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Klopt dit? Sanity check

Bericht door USInsider »

Kan de nieuwe werkgever bij wijze van uitzondering niet meteen de G.K. procedure opstarten, zodra de H-1B is overgezet ?
Leg uit dat het voor je niet-Ned. vrouw (je hoeft haar status niet te noemen, wat niet weet wat niet deert in deze fase) wel heel moeilijk wordt naar Ned. te verhuizen met alle regels die daar nu gelden, taal, verlies van baan, enz.
Biedt aan de G.K. procedure zelf te betalen. En een bepaalde periode na verkrijgen van de kaart contractueel vastgelegd bij het bedrijf te blijven werken.
Als je H-1B verlenging van onlangs probleemloos is verlopen, kan dat ook een positief punt zijn in deze discussie.

Een probleem zal straks misschien je vrouw's gebrek aan status zijn, tenzij DACA daar oplossingen voor heeft ?

Kom je toch tijd tekort in dit scenario, waarom wil men dat je naar Ned. gaat ? Is er geen subsidiary in Canada ? (Dat was de oplossing die voor ons werd gekozen toen we het land werden uitgetrapt en de werkgever voor mijn man geen vervanging kon vinden). Je kunt dan vanuit Canada op een L-1 visum terugkomen.
Je vrouw zou dan dat jaar alleen in de US moeten blijven maar ze is niet de eerste die zoiets overkomt.

Ik herken je verhaal overigens volledig. De immigrant beloven, maar niet geven, doet hem als werknemer in afhankelijkheid leven.
Zo is mijn leven dankzij een H-4 de sh-te ingegaan.

Heb je andere mogelijkheden bekeken, bv. tijdelijke of permanente immigratie naar Canada voor jullie beiden ?
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Klopt dit? Sanity check

Bericht door FlipjeBTiel »

Mijn proces is inmiddels al een aardige tijd geleden (en in het bijzonder, het dateert van voor het tijdperk van Il Trumpolini), dus het zal in details wel verandert zijn, maar ik vrij zeker dat je een aantal zaken door elkaar gooit.
AMSLAX schreef:
11 jun 2021, 22:05
Ik heb gezegd dat je H-1B permanent kan verlengen zolang adjustment of status is goedgekeurd
Zodra je AOS is goedgekeurd (I-485) dan ben je klaar: groene kaart aanvragen is dan alleen nog maar de formaliteit van het verkrijgen van het stukje plastiek.

Waar je waarschijnlijk aan denkt, is het verlengen van het H1-B na het 6de jaar, als je PERM en I-140 nog onder behandeling zijn. Dit kan, vermits deze voor het einde van je 5de jaar zijn ingediend. Punt is dat er dan vanuit gegaan wordt dat de vertraging bij USCIS ligt en dat het dus niet de fout is van jou of je bedrijf.

Houdt er ook rekening mee dat de discussie van de 7% per land cap weer is opgewaaid. Kans is klein dat er ueberhaupt iets verandert in het immigratiebeleid, maar mocht dat gebeuren, dan mag je achteraan aansluiten ipv., zoals nu, een paar miljoen Indiers voorbij lopen. Da's toch ook meer reden om het proces eerder te starten.
AMSLAX schreef:
11 jun 2021, 22:05
Maar de advocaten van het bedrijf zeggen dat over 1 jaar er niet genoeg tijd meer is, aangezien ik nog maar 1 jaar en 2 maanden op m'n visum heb
Wel, vraag ze dan om er meteen aan te beginnen? Daar moet toch over te onderhandelen zijn? Laat desnoods een contract opmaken dat als jij er voor kiest eerder ontslag te nemen, dat je dan de kosten vergoedt.
AMSLAX schreef:
11 jun 2021, 22:05
maar ze zijn bang voor een RFE.
Wat ik *denk* waar dat over gaat, is dat het in sommige gevallen gemakkelijker is om een nieuwe aanvraag in te dienen dan een RFE te beantwoorden. Punt is dat eea. een ander processing centrum is, en een nieuwe aanvraag (aangepast zodat de vragen gesteld in de RFE niet opnieuw te berde komen) is vaak sneller. Wellicht kan die advocaat er dieper op ingaan om tekst en uitleg te geven?
AMSLAX schreef:
11 jun 2021, 22:05
Tegen die tijd heb ik zo'n 10 jaar werkervaring, 3 jaar in Londen en 7 in de VS, dus de kans voor een RFE lijkt me erg klein.
Alleen werkervaring relevant voor het werk telt en "Tegen die tijd" gaat niet op als je dat 1 jaar bij je nieuwe werkgever meetelt: USCIS telt dat jaar _niet_ mee. Hoe dan ook, net zoals hemmie schrijft, je kunt een RFE over van alles krijgen en het kan zo klein zijn als je naam een keertje fout gespeld op 1 van de duizenden formulieren.
AMSLAX schreef:
11 jun 2021, 22:05
USCIS is niet zo druk vanwege covid dus de green card zal redelijk snel gaan.
Ik heb geen idee van de huidige wachttijden voor EB-1/2/3 (geen idee welke categorie je voor gaat), maar voor EB-5 zijn de vertragingen bij USCIS juist erg hoog vanwege COVID.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Klopt dit? Sanity check

Bericht door Loek »

All een tijdje niets meer gehoord @AMSLAX; ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er is gebeurd. Ben je teruggegaan naar Nederland? Is je vrouw ook mee naar Nederland gegaan?
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Klopt dit? Sanity check

Bericht door AMSLAX »

Ik werk nu een aantal maanden bij het bedrijf in de VS. M'n visum is geldig to eind 2023 dus dan ga ik naar Nederland voor een jaar. Als het bedrijf mij in die tijd toch niet terug brengt op L1B dan komt m'n vrouw ook naar Nederland en blijven we daar permanent.

Een jaar niet bij elkaar zijn is moeilijk, maar we hebben niet veel keuze tenzij ik de DV lottery win. 5e keer nu!

Ik zie dat ik nooit de vraag had beantwoord, maar al m'n werkervaring en mijn opleiding is direct relevant voor de baan en mijn H1B transfer was goedgekeurd in 3 (!) dagen. Ze hadden nog nooit zo snel antwoord gekregen.

In de afgelopen paar maanden heb ik het bedrijf een paar miljoen bespaard, dus ik ga tijdens year-end reviews nog eens vragen voor een green card, maar ik denk helaas niet dat ze een ander antwoord gaan geven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer