Green card, trouwen met Amerikaan.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Dutchies3
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2017, 19:48

Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door Dutchies3 »

Hallo,

Heb een vraag omtrent dual citizenship. Ik ben in het bezit van een green card, als ik ga trouwen met mijn Amerikaanse vriend, kan je dan gelijk dual citizenship aanvragen, of moet eerst zoveel jaar getrouwd zijn om dat te doen.
Als je in het process zit, kan je dan wel reizen buiten de US?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Green card, trouwen met amerikaan

Bericht door RaphaelB »

Als je getrouwd bent met een Amerikaan, dan kan je na 3 jaar citizen ship aanvragen. In andere gevallen kan het pas na 5 jaar. Ik las wel dat dat hele proces ook weer minstens een jaar duurt voordat de aanvraag rond is. Tussendoor kan je gewoon reizen.

Wilt iemand hier trouwens zijn ervaring delen over Amerikaans citizen ship? Ben er ook wel benieuwd naar hoe dat gaat. Hoe is dat examen wat je moet afleggen en hoelang duurde dat hele proces? Ik moet nog 1,5jr wachten.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Green card, trouwen met amerikaan

Bericht door FlipjeBTiel »

RaphaelB schreef:
02 jun 2021, 23:51
Wilt iemand hier trouwens zijn ervaring delen over Amerikaans citizen ship? Ben er ook wel benieuwd naar hoe dat gaat. Hoe is dat examen wat je moet afleggen en hoelang duurde dat hele proces?
Het examen is precies zoals uitgelegd op de USCIS website: https://www.uscis.gov/citizenship/2020test. Je moet een Engelse zin kunnen uitspreken (1 uit 3 kansen), een Engelse zin kunnen schrijven (idem), en 60% van de vragen van de Civics test correct beantwoorden. Voor die laatste krijg je een boekje met de vragen: het is niet zo dat je open vragen krijgt over studiemateriaal, je krijgt letterlijk de hele set van vragen waaruit geselecteerd zal worden, dus eenvoudig antwoorden van buiten leren. (En als je een beetje interesse hebt in Amerika, dan weet je alle antwoorden al.)

Het was mijn ervaring dat naarmate je immigratie vordert, USCIS vriendelijker en vriendelijker wordt. Het was voor mij dan ook een wereld van verschil in vergelijking met bv. the visa interviews. Daarbij wel gezegd dat de beambte ook van mij onder de indruk was. Ik had filmpjes bekeken op de USCIS website van voorbeelden van het examen, en iedereen in die filmpjes zat strak in het pak. Dus ik ook: pak aan, stropdas om, en ik had mij zelfs geschoren. In de wachtzaal zag ik echter dat ik wat dat betreft de enige was ... Ik denk dat ze het echter zeer konden waarderen.

De totale wachttijd na de aanvraag zal varieren van service locatie tot service locatie (zelfde geldt voor de uiteindelijke ceremonie), en zal nu met/na COVID anders zijn dan in mijn tijd. Het examen zelf duurde maar 20mins. Verbaasde mij wel, want er was 2uur voor uitgetrokken. Ik vroeg daar nog naar en er werd mij uitgelegd dat anders dan het spreken en schrijven van die Engelse zinnen, het hele proces in een andere taal kan plaatshebben (met een tolk) en in zo'n geval duurt het allemaal veel langer. Die 2uur was een standaardtijd die voor iedereen neergezet werd, voor het geval dat. De ceremonie duurde een paar uur, maar dat omvatte in mijn geval b.v. ook het oplezen van alle landen waar die nieuwe USCs in de zaal vandaan kwamen en het was een enorme groep, dus dat duurde wel even. Verder veel tekst en uitleg over paspoort aanvragen, etc. en een welkomsfilmpje van El Prez.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door dutch_in_seattle »

Bij mij is het ondertussen ook alweer ruim 14 jaar geleden (in februari 2007). Voor mij duurde het proces toentertijd een goede zes maanden. Het verliep allemaal heel soepel, zolang je maar heel nauwgezet alle stappen volgt. Net als bij Flipje stelde het eindgesprek helemaal niks voor. Even een paar Engelse zinnetjes lezen en schrijven en wat vragen beantwoorden. Als je enige interesse in de V.S. hebt, dan kun je zeker 80% van de 100 mogelijke testvragen zo beantwoorden zonder ook maar één blik in het oefenboekje te werpen (à la "What are the three branches of government?"). Volgens mij zijn er nu geen 100 standaardvragen meer en doen ze dat nu iets anders, maar het zal ongetwijfeld nog steeds niet moeilijk zijn, zeker niet als je al behoorlijk Engels spreekt. Bij mijn naturalisatieceremonie in Seattle waren 106 nieuwe Amerikanen uit 39 landen aanwezig. Ook een welkomstfilmpje met (toen nog) President Bush. En ook een patriottische (en behoorlijk "tacky") muziekvideo van een of andere countryzanger met allerlei clichébeelden van Amerika.
Ik ben vlak na mijn naturalisatie nog geïnterviewd voor Ajuus Magazine, een tijdschrift uit die tijd (volgens mij nu ter ziele) "over en voor onbegrensde Nederlanders". Hier is een link naar het artikel: https://1drv.ms/b/s!Arw3wAUNK2QQq4BHOCU ... w?e=aANuoP

De eerste keer dat je na je naturalisatie je Nederlandse paspoort wilt verlengen moet je wat paperassen overleggen om aan te tonen dat je aan een uitzonderingsregel voldoet om je Nederlanderschap te behouden: je neemt de nationaliteit aan van je echtgeno(o)t(te). Vergeet na je naturalisatie vooral niet om een 'Verklaring behoud Nederlanderschap" aan te vragen. Dan hoef je bij de volgende paspoortverlengingen dat niet meer te doen. Die verklaring laten zien is dan voldoende. Hier is een voorbeeld van zo'n Verklaring behoud Nederlanderschap: https://1drv.ms/b/s!Arw3wAUNK2QQq4A3REY ... w?e=00b9SP

Heel veel succes!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door hemmie »

Het aanvragen van een Verklaring Nederlanderschap heeft geen toegevoegde waarde als je van plan bent ook een nederlands paspoort aan te vragen. Je moet binnen 10 jaar na naturalisatie een nieuw nederlands paspoort óf Verklaring Nederlanderschap verkrijgen en dan telkens weer binnen 10 jaar. De eerste keer dan naturalisatie moet je inderdaad aantonen dubbele nationaliteit te mogen hebben, maar het maakt niets uit of die eerste keer een aanvraag Verklaring Nederlanderschap is, of de aanvraag van een nederlands paspoort. Beide documenten aanvragen zorgt dus alleen voor onnodige kosten. Je kunt er voor kiezen om een Verklaring Nederlanderschap aan te vragen ipv een nederlands paspoort, je kunt de Verklaring nl. per email aanvragen, dus je hoeft er niet voor te reizen. Beide documenten resetten de 10-jarenklok en zorgen er dus voor dat je je nederlandse nationaliteit weer 10 jaar veilig hebt gesteld.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door Bennogr »

Wat het naturalisatieproces betreft: heb dat in 2003 gedaan, meteen nadat de nieuwe Nederlandse wet van kracht was geworden. Had al 25 jaar een groene kaart, dus dat was geen probleem. Heb bij het interview de ambtenaar van USCIS verteld dat de Pilgrim Fathers in Amsterdam en Leiden hebben gewoond en vanuit Delfshaven naar Amerika vertrokken zijn. Vond de man heel mooi.
Wat verklaring van behoud Nederlanderschap betreft: ik heb de hele papiermeute ingediend toen ik voor het eerst mijn Nederlandse paspoort vernieuwde na mijn naturalisatie, maar heb toen geen verklaring aangevraagd. Moest bij de tweede keer opnieuw alles aanleveren en heb toen wel om een verklaring gevraagd. Is sindsdien goed gegaan. Weet niet of de regels veranderd zijn, maar ik zou voor alle zekerheid die verklaring meteen de eerste keer aanvragen, je weet maar nooit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door dutch_in_seattle »

Bennogr schreef:
03 jun 2021, 15:56
Wat verklaring van behoud Nederlanderschap betreft: ik heb de hele papiermeute ingediend toen ik voor het eerst mijn Nederlandse paspoort vernieuwde na mijn naturalisatie, maar heb toen geen verklaring aangevraagd. Moest bij de tweede keer opnieuw alles aanleveren en heb toen wel om een verklaring gevraagd.
Dat is ook mijn ervaring. De eerste keer moest ik al het papierwerk overleggen, maar de tweede keer, toen ik een Verklaring behoud Nederlanderschap had, hoefde dat niet meer. Het scheelt je elke tien jaar gewoon veel papierwerk. Al die documenten zijn na tien jaar niet meer geldig, dus je moet dan alles weer opnieuw aanvragen en da's een hele rompslomp. Vandaar dat zo'n verklaring wel erg handig is, ook al heb je die maar eens in de tien jaar werkelijk nodig, zeker als je daarnaast ook nog gewoon een Nederlands paspoort hebt dat verlengd moet worden.
Maar zoals Benno al zegt, misschien zijn de regels nu allemaal anders.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door hemmie »

Die extra documenten zijn sowieso alleen nodig de eerste keer dat je na naturalisatie een nieuw nederlands paspoort óf Verklaring Nederlanderschap aanvraagt, daarna nooit weer. Ik begrijp dat in het verleden ambassades/consulaten wellicht wel eens anders hebben beweerd, maar tegenwoordig is de checklist van wat je nodig hebt bij aanvraag op nederlandwereldwijd.nl daar heel duidelijk over.
Terug in Texas!
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door clp90 »

Ik denk dat het eraan ligt hoelang je al in het bezit bent van een green card, TS. Als je die al 5 jaar hebt zou je direct na je huwelijk je US citizenship kunnen aanvragen lijkt me? Dat doe je dan op basis van het feit dat je die green card al 5 jaar hebt, niet op basis van het huwelijk. Maar ik weet verder niet hoelang je je green card al hebt. Ik ga waarschijnlijk volgend jaar trouwen en ga dan ook maar direct mijn US citizenship aanvragen (ik heb mijn green card al 6 jaar).
Dutchies3
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2017, 19:48

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door Dutchies3 »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn green card al 7 jaar. Dan ga ik us citizenship aanvragen direct na trouwen.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Green card, trouwen met amerikaan

Bericht door Loek »

FlipjeBTiel schreef:
03 jun 2021, 03:28
b.v. ook het oplezen van alle landen waar die nieuwe USCs in de zaal vandaan kwamen en het was een enorme groep, dus dat duurde wel even.
Doet me denken aan hoe dat ging toen mij vrouw hier in Colorado Amerikaan werd.

Ze zat in een enorme zaal met honderden mensen die allemaal US citizen werden. Een hele show werd ervan gemaakt en na het afleggen van de eed, werd elk land dat nieuwe citizens leverde even genoemd. De personen uit dat land moesten dan gaan staan; bij de meeste landen niet meer dan 1 of 2 mensen.
Dat oplezen ging op alfabetische volgorde en mijn vrouw zat dus op hete kolen om op tijd te gaan staan. Zij had uitgerekend dat ze na "Mexico" aan de beurt zou zijn, en schok toen ze na "Latvia" ineens naar "Netherlands" gingen. Ze stond verward op, en vroeg zich af of al die hispanic uitziende mensen in de zaal misschien uit andere Zuid-Amerikaanse landen kwamen.
Dit process ging zo door tot aan "Zimbabwe", waarna de man die de landen oplas zijn briefje weer opvouwde en weg wilde lopen. Toen bedacht hij zichzelf, liep weer terug naar de microfoon en zei: "Oh yeah, and Mexico!". Zo'n 80% van de aanwezigen in de zaal stond toen op en begon te juichen...
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 564
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Green card, trouwen met amerikaan

Bericht door GoBucks »

RaphaelB schreef:
02 jun 2021, 23:51
Wilt iemand hier trouwens zijn ervaring delen over Amerikaans citizen ship? Ben er ook wel benieuwd naar hoe dat gaat. Hoe is dat examen wat je moet afleggen en hoelang duurde dat hele proces? Ik moet nog 1,5jr wachten.
Ik heb alles zelf gedaan... geen advocaat/immigratie buro gebruikt:

- papierwinkel opstarten en opsturen, inclusief een check voor de kosten.

- wachten

- oproep om op een kantoortje langs te komen voor vingerafdrukken en foto's. Hier krijg je een boekwerkje met vragen die je uit je hoofd moet leren en wat andere informatie over de schrijf test en de rest van de procedure.

- wachten

- oproep om langs te komen voor een interview

- interview: Eerst een algemeen gesprek.... want vragen over de informatie die je hebt opgestuurd, wat algemene dingen. Om je engels te testen en waarschijnlijk je 'houding/uitstraling'. Of je liegt of zo. Vergelijkbaar met wat op Schiphol gebeurd voordat je naar Amerika vliegt, of bij aankomst in Amerika Dan een engelse zin uitspreken, een engelse zin opschrijven (uit een lijst met specifieke woorden) en maximaal 10 vragen beantwoorden. (Ik geloof nu 20 vragen??). Uiteindelijk heb ik maar 6 vragen beantwoord want dan ben je 'geslaagd').

- wachten

- brief met officiele goedkeuring thuis gekregen

- wachten

- uitnodiging voor de ceremonie

- wachten

- Amerikaan!!

Het hele process duurde ongeveer 9 maanden.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door RaphaelB »

Okay, cool dank voor de info
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Gabbyxx
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 21 jan 2014, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: AL, USA

Re: Green card, trouwen met Amerikaan.

Bericht door Gabbyxx »

RaphaelB schreef:
30 jun 2021, 21:22
Okay, cool dank voor de info
Ik heb het proces in mei 2019 gedaan. Je kunt het ook online filen via USCIS "my account", was heel makkelijk en al je documenten worden geüpload en opgestuurd naar je adres. In juni kreeg ik een afspraak voor vingerafdrukken en foto's, hier kreeg ik ook een boekje met informatie over de volgende stappen en de 100 vragen die je uit je hoofd moet leren. Rond Oktober kreeg ik een uitnodiging voor het interview/examen deze was op 10 december, Ik kreeg 10 vragen waarvan je "toen" 6 vragen goed moest hebben. Ook moest ik een zinnetje uitspreken en het antwoord schrijven op een tablet. Daarna gingen we nog over het formulier en hadden we een leuk praatje :D. Ik werd gelijk goedgekeurd maar moest wachten op de officiële goedkeuring en uitnodiging voor de ceremonie, deze was op 31 december!!

Tijdlijn zal per staat en office verschillen, voor mij duurde het 7 maanden.
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Green card, trouwen met amerikaan

Bericht door NJGuy »

RaphaelB schreef:
02 jun 2021, 23:51
Als je getrouwd bent met een Amerikaan, dan kan je na 3 jaar citizen ship aanvragen. In andere gevallen kan het pas na 5 jaar. Ik las wel dat dat hele proces ook weer minstens een jaar duurt voordat de aanvraag rond is. Tussendoor kan je gewoon reizen.

Wilt iemand hier trouwens zijn ervaring delen over Amerikaans citizen ship? Ben er ook wel benieuwd naar hoe dat gaat. Hoe is dat examen wat je moet afleggen en hoelang duurde dat hele proces? Ik moet nog 1,5jr wachten.
Ik heb in 2020 mijn Citizenship aangevraagd, en ben recentelijk goedgekeurd in 2021. Proces duurt inderdaad ongeveer een jaar maar is nog te doen. Hier ook alles zelf gedaan, geen advocaat of ander hulpmiddel. Kijk altijd naar wat de benodigdheden zijn, met name de civics test wil nog wel eens veranderen met actualiteiten zoals wie is nu de president etc - dit staat allemaal aangegeven bij USCIS.

- Papierwinkel opsturen/ of online doen
- Wachten op Biometrics
- Oproep voor interview, niet teveel van voorstellen ze zijn aardig en je bent in 10-15 minuten klaar als er geen bijzonderheden zijn. Engelse test is praten/schrijven (een zin)/lezen (een zin) - de civics zijn 10 random vragen uit een totaal van 100 en je moet er 6 minimaal goed hebben.
- Afhankelijk van de kantoor heb je de ceremonie op dezelfde dag of moet je wachten ongeveer 1 a 2 maanden. Bij mij was het op dezelfde dag een paar uur later.
- Gefeliciteerd je bent nu Amerikaan.

Het totale proces voor mij was 360 dagen, dus net geen jaar. Een meer recente ervaring geloof ik, hoop dat het helpt voor iedereen! Het totale immigratie proces maakte je wel stressende, vooral in het begin raakte ik sociaal geïsoleerd, voelde ik me eenzaam, en had moeite met contacten onderhouden hier en in NL. Dit was voornamelijk door alle bijkomende stress van hier wonen, werk zoeken, wachten op immigratie etc.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer