Crèche San Louis Obispo County.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Maarten1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2021, 17:11
Aantal x V.S. bezocht: 1

Crèche San Louis Obispo County.

Bericht door Maarten1 »

Hallo,
Wij zouden dit jaar verhuizen voor enkele jaren naar San Louis Obispo County, California.
Ons dochtertje zal dan +/- 1 jaar zijn en het doel is haar naar de crèche te brengen, zodat ze toch onder wat kinderen komt. Een nanny lijkt ons ook onbetaalbaar.
Heeft iemand hier ervaringen mee tov crèches in België?

- Wat is de opleiding van het personeel en is er een controle van de crèches? Is daar een soort kind en gezin die regels opstelt.
- Is er ook een tekort, of gaan we heel gemakkelijk een plekje vinden?
- Hebben ze ook aantal vakantiedagen per jaar? Of betaal je altijd, ook als ze niet gaat?
- Wat kost dat ongeveer? Zit er veel variatie op, of is dit gereglementeerd.
- Zijn dat contracten die je snel start en stopt, (bv stel dat we na een paar maand verhuizen naar een andere plek) of het is er meestal een opzeg van x maand?

Bedankt!
Maarten
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: crèche San Louis Obispo County

Bericht door hemmie »

Je schrijft dat je haar naar de creche wil brengfen om onder de kinderen te zijn, betekent dat dat je eigenlijk niet perse hele dagen opvang nodig hebt? Day cares zijn erg duur (hier in Houston al, wil niet weten wat het in California kost), dus als je de opvang niet echt nodig hebt zou ik zeker naar andere opties kijken, bijvoorbeeld een Mother's day out bij een kerk (met name methodisten en bapristen kerken bieden dit aan).
Terug in Texas!
Maarten1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2021, 17:11
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Crèche San Louis Obispo County.

Bericht door Maarten1 »

Hallo, Er zijn wel hele dagen nodig want we zullen beide aan het werk zijn.
Het is eerder dat een crèche ons wat socialer en betaalbaarder lijkt dan een nanny.

Bedankt alvast voor de tip!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Crèche San Louis Obispo County.

Bericht door hemmie »

Verder heb ik dan weinig tips, want ik woon in een heel ander gebied, en heb geen ervaring met daycare. Maar hier kost 5 volle dagen opvang volgens mij tegen de $1000 per maand. Zo ver ik weet is het niet een groot probleem om een plek te vinden (de daycares schieten hier ook als paddestoelen uit de grond). Je zou lokaal moeten rondvragen voor aanbevelingen.
Laatst gewijzigd door Stan.Gobien op 30 mei 2021, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing week naar maand cfr. latere redactie.
Terug in Texas!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Crèche San Louis Obispo County.

Bericht door FlipjeBTiel »

In principe zijn de regels in CA heel erg streng en in principe wordt er strak op gecontroleerd. Aan de andere kant, dit is CA, dus iedereen doet maar een dotje. Je zult echt day cares moeten bezoeken om te zien waar je je goed bij voelt, want de verschillen zijn enorm (alles van kwalificaties van het personeel en beschikbaarheid van speelgoed, tot hoe het geregeld is met luiers en eten en of er een metaaldetector bij de deur staat waar je je guns moet inleveren). Als je gaat voor werk, dan zou ik bij je (nieuwe) collega's navragen om referenties.

In onze hoek (Contra Costa County) zijn gedurende COVID de regels om de zoveel tijd zo vaak veranderd, dat de meeste day cares flink teruggeschaald hebben om eea. bij te kunnen houden, met tekorten als gevolg. Dat is nu aan het veranderen en mijn verwachting is dat de meeste wachtlijsten tegen begin volgend schooljaar (augustus) wel oplossen. De populairste day cares zullen altijd wel wachtlijsten hebben.

Betaling is per maand, en tikt gewoon door, of het vakantie is, je kind ziek is, etc. Welke vakantiedagen de day care volgt, en ook welke dagelijkse tijden ze aanhouden, verschilt van de ene op de andere. Sommigen volgen alleen de Federale vakantiedagen, andere het lokale school district. ALs een day care veel vakantiedagen heeft, dan zijn ze typisch gewoon open tegen extra betaling. Bv. bij de preschool van onze jongste heet dat dan "Discovery Camp" en is de keuze of extra betalen of thuishouden. Sommige day cares geven je een halve of hele week credit als je op een lange vakantie gaat. Kortom, je zult dat goed moeten navragen bij het vergelijken.

De kosten zijn totaal niet gereguleerd en zullen varieren met de kwaliteit van de opvang en personeel, wat samen met een hoogminimumloon en hoge huren eea. duur maakt. Er zijn ook extra's, b.v. hebben ze een keuken om in te koken ipv. alleen maar een magnetron om eten op te warmen, regelen ze de luiers, wordt je koter Spaans geleerd, etc. Dan zijn er allerlei stromingen zoals Montessori of Waldorf, etc., etc. Maakt allemaal verschil op de kosten. Ter vergelijking met het getal dat hemmie geeft, volle dagen bij de preschool van onze 3-jarige (die nog altijd halve dagen gaat, zo begonnen vanwege COVID; volle dagen pas in augustus) belopen $2400/maand. Dat is Montessori en "immersion" in Spaans of Chinees naar keuze, maar dus lang niet zo erg als die $1000/week die hemmie quote.

Opzeggen vereist typisch een maand. Als je vooruit betaald om een plek te reserveren, dan is dat typisch niet refundable. Inschrijfgeld om op een wachtlijst geplaatst te worden (typisch zo'n $50-$100) is niet refundable.

Vwb. een nanny: het is niet ongebruikelijk om een nanny te delen met 2 of 3 andere families. Dat is typisch goedkoper dan day care, want de opvang vindt dan bij jullie thuis plaats, wat fors in de kosten scheelt, zeker als je ook kost en inwoning voor de nanny regelt. De meeste nannies werken zwart, maw. er is geen enkele vorm van regulering of controle, dus dit is compleet caveat emptor.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Crèche San Louis Obispo County.

Bericht door hemmie »

Sorry, ik bedoelde per maand.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer