DV-2022 winnaar Thoomz

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Dag allemaal,

Mijn naam is Thomas (24) en na een tip van een andere gebruiker op dit forum heb ik besloten om mijn eigen topic te openen om zo mijn ervaringen te documenteren en te delen met mede forum gebruikers. Zoals de titel al aangeeft heb ik in oktober 2020 meegedaan aan de DV-2022 en ontving ik ongeveer een week geleden (mei 2021) het bericht dat ik geslecteerd ben voor 'further processing'. Mijn case number is erg laag dus de kans dat er een visa beschikbaar is volgens mij best groot. Ik deed voor de eerste keer mee en om eerlijk te zijn ben ik een beetje overvallen van de uitslag! Ik heb altijd al gespeeld met het idee om richting Amerika te gaan, maar nou niet meteen met de eerste keer meedoen met de lotterij.

Een beetje achtergrond: ik heb op een of andere manier altijd al een connectie met de VS gehad. Mijn vader moest er 1x per jaar heen voor z'n werk en kwam altijd thuis met geweldige verhalen. Na lang zeuren had hij mij in 2009 voor het eerst richting de VS meegenomen voor vakantie en ik vond het fantastisch! Er volgende nog vele trips richting die kant op en ik heb er altijd erg van genoten. Op de middelbare school (VWO) begon ik met het idee te spelen om in de VS te studeren, echter zoals voor velen was dit onmogelijk door het enorme kostenplaatje. De buitenland kriebels, echter, bleven en door hard werk en wat geluk ben ik niet naar de VS gegaan om te studeren, maar naar the University of Edinburgh in Schotland. Toentertijd was Schotland nog deel van de EU (Brexit...) en konden EU studenten daar gratis studeren. Een exceptionele kans aangezien studeren in de UK nou niet echt goedkoop was (normaal gesproken £9,250 college geld per jaar en de pond stond een stuk hoger voor de Brexit dan nu). Ik ben dus om m'n 18e naar Schotland verhuist en ik kwam in een zeer internationale omgeving terecht met veel Amerikanen (en andere nationaliteiten natuurlijk)! Al gauw bezocht ik veel evenementen van de International Society en North American Society (soort studievereveningen in de UK) en maakte ik veel Amerikaanse vrienden in Edinburgh. In mijn derde jaar (Schotse undergraduates zijn, net zoals Amerikaanse, 4 jaar lang) had ik de mogelijkheid om een jaar lang op uitwisseling te gaan. Je zou verwachten dat ik naar de VS zou gaan, maar toch koos ik ervoor om naar Canada te gaan om in Vancouver, BC te studeren. Ik had een geweldige tijd daar en kon een beetje proeven van het Noord-Amerikaanse college-wezen. Tijdens mijn tijd in Vancouver ben ik nog vaak de grens over gegaan en vele delen van de Pacific North West bezocht.

Na m'n undergraduate, heb ik geprobeerd mij aan te melden voor Amerikaanse PhDs echter had ik geen success. Ik het meer success in de UK en uiteindelijk opnieuw aangenomen in Edinburgh voor een 4-jarig MSc + PhD programma. In 2020 behaalde ik mijn MSc en nu ben ik begonnen met m'n PhD. In oktober deed ik dus mee aan de DV zonder echt teveel na te denken over de consequenties qua timing met de PhD (ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zou winnen) maar in mei kreeg ik dus het bericht dat ik was geselecteerd. Ik heb meteen mijn supervisors op de hoogte gesteld en zij waren gelukkig erg begripvol en denken na over manieren hoe ik mijn onderzoek zou kunnen voortzetten in de VS.

Ik heb besloten om met het process van de DV door te gaan, maar kom nu wel voor een paar moeilijke beslissingen te staan. Wel of niet doorgaan met het onderzoek (helaas loopt door covid een hele hoop niet helemaal lekker)? En hoe lastig/makkelijk word het om als recent grad een baan te vinden in de VS? Ik ben optimistisch aangezien mijn veld in vogue is (ik studeer infectieziekten epidemiology / genomics). Verder helpt het dat ik jong ben dus ik heb niet echt veel te verliezen!

Op het moment ben ik toevallig even in Nederland dus ik ben nu bezig met het verzamelen van alle nodige documenten voordat ik binnenkort weer terug naar Schotland vlieg.

Ik denk dat er nog veel onduidelijk is op dit moment, maar ik heb dit altijd al willen doen dus ik ga er ook voor al is het een beetje eerder dan ik had verwacht!
Gerlinde
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2019, 20:45
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Curacao

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Gerlinde »

Success! Ik duim dat het voor de DV2022 wat vlotter gaat dan die van 20 en 21 en dat je jouw PHD gewoon kan afronden in Amerika.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Tipsy_1 »

proficiat.
Gewoon gaan en ervan genieten.
Al de rest komt wel in orde.
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Dank :). Ja, ik lees nu de verhalen van de DV-2020 en DV-2021 wat een nachtmerrie!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Disney-Golf »

Proficiat, en het komt goed hoor!
Je studie niveau is hoog genoeg, hopelijk ben je een brave jongen en heb je geen strafblad?
Nu nog een klein beetje zakgeld en je bent “binnen” voor je het goed en wel beseft! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
lolcat
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2021, 02:50
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door lolcat »

Leuk -- proficiat! Ik zou het aanmelden voor PhD programma's in de V.S. nog een keer proberen, zeker nu je huidige thesis advisers een recommendation letter kunnen schrijven.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Nagini »

Hey Thoomz, ik heb in de eerste jaren dat ik meedeed met de loterij ook nagedacht over hoe het met de PhD moest, als ik zou winnen (ik won uiteindelijk pas in mijn 4e jaar, en daarom was het geen probleem meer). In een normaal jaar zou je eventueel kunnen overwegen laat je documenten in te sturen. Bijvoorbeeld insturen in Januari, voor een interview in April-Mei 2022. Daarna heb je ~6 maanden om in te reizen, Oktober 2022. Na de activatietrip kun je in principe onmiddellijk terug naar Schotland, en dan zonder problemen tot een jaar wegblijven. Als je langer nodig hebt dan Oct 2023 om je PhD af te ronden, is er ook de mogelijkheid om een re-entry permit aan te vragen. Het afmaken van een opleiding in thuisland is bij uitstek een reden om een re-entry permit te krijgen, en daardoor kan je langer dan 12 maanden wegblijven. Wel is het natuurlijk de bedoeling dat je op een gegeven moment wel in de VS gaat settelen.

Disclaimer: 2022 zal net als 2020 en 2021 waarschijnlijk geen normaal jaar zijn, en dan kun je maar beter het interview nemen als je er een kunt krijgen, zonder delay. Ik hoop voor je dat mijn verhaal uit DV2020 vooral als inspiratie dient, en dat je het makkelijker krijgt dan ik!

Nog een tip: houd er rekening mee dat je police certificates nodig hebt uit alle landen behalve de VS als je er meer dan 6 maanden na je 16e gewoond hebt. Dit kan oa door covid nog best wel wat tijd in beslag nemen, dus zoek op tijd uit hoe je ze kunt aanvragen!
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Dat is goed advies Nagini, dankjewel. Met covid is er gelukkig wel een hoop extra mogelijk qua remote work en mijn PhD is computational dus dat helpt :)
Nagini schreef:
20 mei 2021, 06:43
Nog een tip: houd er rekening mee dat je police certificates nodig hebt uit alle landen behalve de VS als je er meer dan 6 maanden na je 16e gewoond hebt. Dit kan oa door covid nog best wel wat tijd in beslag nemen, dus zoek op tijd uit hoe je ze kunt aanvragen!
Ik heb dit even nagekeken, maar volgens de website (https://travel.state.gov/content/travel ... ments.html) is dit 12 maanden? Misschien is het veranderd t.o.v. vorige jaren?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Nagini »

Nee, verkeerd onthouden. De 6 maanden geld voor het huidige land, 12 maanden voor landen in het verleden, my bad! Ik hoefde alleen voor NL de VoG te regelen, gelukkig.
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Inmiddels ready for scheduling (het afschaffen van de document procedure bij KCC helpt enorm!) en hoop binnenkort mijn 2NL te ontvangen.

Ik heb ook geregeld dat ik volgend jaar m'n PhD kan vervolgen met een supervisor aan de University of Southern California. Fingers crossed dat het allemaal goed gaat.
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Ging wel heel vlot allemaal zo. Vandaag m'n interview gehad en m'n visa is approved! Interview stelde niet zoveel voor eerlijk gezegd. Er werd gevraagd naar m'n diploma's, wat ik ging doen in de US, of ik ooit een visa overstayed had en of ik ooit gearresteerd was. Na 5 minuten was het klaar; ik kon het nauwelijks geloven!

Nu begint het avontuur pas echt :D
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Dutchess »

Gefeliciteerd! :thumbup: Ik kijk er naar uit om de rest van je avontuur te volgen!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Disney-Golf »

Thoomz schreef:
22 mar 2022, 20:15
Nu begint het avontuur pas echt :D
Als je dat maar weet! 😜🤪
Komt goed, stap voor stap en niets overhaasten, succes! 👍🍻
noukie7
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2019, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door noukie7 »

Gefeliciteerd! Veel succes en plezier in de komende spannend maanden.
Weet je al naar welke staat je wil gaan verhuizen?
Sinds 1 maart 2021 woonachtig in Jacksonville, Florida
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Nagini »

Gefeliciteerd Thoomz :) het interview is inderdaad appeltje eitje als je goed voorbereid bent. Succes met de vervolgstappen!
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Corv »

@Thoomz

Proficiat! Spannend hoor. Heb je nog documentatie qua financiën moeten overleggen?
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Dankjewel allemaal! Ik vlieg in mei naar Boston en blijf dan ongeveer 3 weken in New England (meteen een vakantie eraan vast geplakt :)) als activatiestrip. Daarna is nog een beetje onzeker; ik ben nog in gesprek met de universiteit over hoe ik het ga combineren met de PhD, maar voor het uitvogelen van de vervolgstappen heb ik nog tot november.

@Corv Nee, ze vroegen me niets over financiën verassend genoeg. Ik had wel bank statements meegenomen om zo te kunnen bewijzen dat ik geen 'public charge' zou worden, maar daar is niets over gevraagd.

Verder vroegen ze aan iemand anders die ook zijn DV interview had op dezelfde dag als ik geen financiën. Dat weet ik omdat alles in dezelfde ruimte gebeurde en je gewoon kon meeluisteren met alle interviews. Ik vond dat zo bizar!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Nagini »

Hey Thoomz,

inderdaad typisch dat ze je niet om je financien hebben gevraagd. Maar enfin, gegeven paard niet in de bek kijken en al dat :) Als je in Mei je visum activeert, dan krijg je een stempel op je DV-visum waardoor die voor een jaar geldig is als groene kaart. Als je dus in mei 2022 naar de VS vliegt, is dat visum geldig tot mei 2023, niet november. Toch een paar maanden extra om alles gestroomlijnd te krijgen met je PhD! In principe zou je zelfs heen en weer kunnen reizen, bijvoorbeeld elke 6-12 maanden de VS bezoeken om je greencard status te behouden, alhoewel daar wel een risico aanzit hoe langer je niet verhuist. Alternatief kun je ook een re-entry permit aanvragen om langer weg te blijven, die bestaan juist voor situaties zoals wanneer je je opleiding nog moet afronden.
sander_vk
Amerika-ontdekker
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:46

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door sander_vk »

Bij mij werd er destijds ook niet gevraagd naar financiën. Soms denk ik wel eens dat er al een hele background check gedaan is.... Gewoon gaan nu dus. Echt super gaaf.
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door kwarktaart »

Wat gaaf dat het bijna zover is @thoomz! Wanneer vertrek je en zijn je plannen inmiddels wat concreter? Ik lees met interesse (en tikkeltje gezonde jaloezie) mee. Wij zijn als gezin in afwachting van de lottery. Over een week moeten we in ieder geval ons nummer te weten komen en hopelijk geeft dat hoop op meer!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer