Kan mijn partner ook werken in de US?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Amaria
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021, 19:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door Amaria »

Beste AllesAmerika-leden,

Eerst even in het kort: Ik heb een hele toffe baan aangeboden gekregen in de US waarbij alles voor me geregeld zou worden! Mijn partner kan ook mee, maar hij kan niet op mijn visum werken. We willen graag inzicht krijgen in of er voor hem mogelijkheden zijn om toch in de US te werken (op een eigen visum). Al het meedenken, alle tips en alle ervaringen worden enorm gewaardeerd!

In wat meer detail Ik kan op een O-1 visa naar de US, mijn partner zou op een O-3 meekunnen. Dit staat hem toe om in de US te wonen, maar niet om in de US te werken. Het bedrijf waarbij ik zou komen te werken kan na een maand nadat ik bij hun ben gestart een greencard applicatie opstarten. De verwachting is dat pas na 8 maanden tot een jaar na het starten van deze procedure mijn partner hierop zou kunnen werken. Als we samen dit avontuur in Amerika aan zouden gaan zou dat voor hem dus wel echt een flinke tijd wachten zijn voordat hij ook echt mee kan doen in het avontuur... Daarnaast zitten er volgens mij ook wat nadelen aan het hebben van een greencard. Het zou daarom misschien prettiger zijn om niet direct een greencard aan te vragen. En het is natuurlijk helemaal fijn als mijn partner gewoon op een eigen visum al wat eerder aan de slag kan!

We komen er echter nog niet helemaal uit wat de opties voor mijn partner zijn. Als ik het goed begrijp moet je wel echt een werkgever hebben die je visum sponsort, maar na het doorlezen van wat berichten op dit forum krijg ik de indruk dat dat ook wel echt heel lastig is om voor elkaar te krijgen. Mijn partner is een stedenbouwkundige met ervaring in geografische analyses. Hij voldoet niet aan de eisen voor een O-1, dus die route zou voor hem niet lukken. Heel misschien zou hij voldoen aan de H-1B eisen, maar het is lastig in te schatten wat zijn kansen om dit visum te krijgen zijn: Zijn er redelijk wat werkgevers die iemand met zijn achtergrond zo graag willen hebben dat ze een H-1B visum zouden sponseren? Als hier iemand op dit forum zit die ons wat meer inzicht zou kunnen geven hierin of ons nog op andere mogelijkheden en/of belangrijke zaken waar we rekening mee moeten houden dan zouden we dat echt ontzettend fijn vinden!

Alvast bedankt!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door kastelke »

Als je partner niet je huwelijkspartner is (samenlevingscontract telt niet als huwelijk), dan mag de partner zelfs niet mee op een O-3.

O-3 mag studeren, niet werken, dat is correct.
Geen idee hoe simpel het is om werk te vinden met je partner's achtergrond.
H-1B zal lang duren, want die is al afgesloten voor dit jaar (maart 2021). De toekomstige werkgever kan dus maar volgend jaar einde winter een aanvraag indienen, EN het probleem dan is dat er veel meer gegadigden zijn dan beschikbare visa, dus het is een loterij. Als je bij de gelukkigen bent, zou je pas in de herfst van 2022 kunnen beginnen werken.

Die green card heeft dus 1 groot voordeel: je huwelijkspartner kan een werkvisa krijgen op basis van jouw green card. Dat lijkt de meest simpele oplossing.

Mogelijk dat andere forumleden hier nog andere ideeen of suggesties hebben. Leuk voor jou dat je deze kans krijgt!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door Jessica88 »

Wat een leuke kans! Mijn man en ik zijn geemigreerd op een L1/L2 visum, waarbij ik het geluk had dat ik wel mocht werken. We zijn na mijn emigratie (ik ben een jaar later aangekomen dan man) begonnen met de greencard aanvraag via mijn man's werk. Het heeft in totaal van januari 2019 tot Oktober 2020 geduurd voordat we de greencard in ons bezit hadden. Dat is dus een lange tijd zonder werk.

Voor ons zaten er vooral voordelen aan een greencard: we hoefden ons geen zorgen te maken over de baan van mijn man (mocht hij zijn baan verliezen zouden we terug moeten zonder greencard) en hij kan nu vrij wisselen van baan, mocht hij dat willen.

Ik weet niet of het verschillend is per visum, maar voor ons duurde het dus meer dan 1,5 jaar voor een greencard, en ik heb gehoord dat dit vrij snel is, helemaal ten tijden van COVID-19.

Ik zou verder ook geen opties weten, anders dan een studie wellicht, maar dat moet je ook maar net willen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door hemmie »

1,5 jaar voor de greencard is inderdaad zeker niet lang, reken er op dat het ook veel langer kan duren. Maar nadelen van de greencard kan ik overigens ook niet bedenken.

Ik zou verder ook geen andere optie kunnen bedenken om je partner aan een werkvergunning te helpen.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door USInsider »

Ja - ik heb andere ideeën. Maar eerst: gefeliciteerd met de baan.

Stort je niet in een huwelijk vanwege een O-3 visum. Dat is niet meer dan een multiple entry visum. Je partner kan netzogoed een paar keer op VWP/ESTA de US bezoeken in het begin.

Heeft je man nu werk ? Vergis je niet wat hij verliest door hier te komen: zijn netwerk, sociale voorzieningen, opbouw AOW, enz.
Realiseer je dat jij degene bent die men wil, niet je man. Hij is een soort van ongewenst aanhangsel dat helaas ook komt. Liever zagen ze hem niet. Negatief ? Ja, maar wel de realiteit. Dus vergelijk je niet met DV-winnaars of immigranten gebaseerd op een huwelijk. Zijn zijn welkom, jullie zijn dat niet.

Dus wat ik zou doen:
Ga naar de US en begin te werken. Dan kun je uitvogelen of de baan inderdaad zo tof is als je denkt, de werkgever tof, het bedrijf tof, je collega's tof, de buurt waar je gaat wonen tof en of nog veel meer tof-fee is. Je hebt snel genoeg door of je goed zit.

In de tussentijd kan je man kijken of hij eventueel in de US kan werken. Dat moet dan op een educational of research instute zijn, zodat hij niet onder de H-1B cap + loting enz. valt. In dit scenario kun je desgewenst trouwen.
(De zg. gecapte H1-B's worden vooral afgegeven aan grote tech bedrijven.)

Een andere mogelijkheid is studeren - niet te ver van waar je woont - en of hij daar beurzen/grants voor kan krijgen. Hij zou dan op een F-1 (studie) of J-1 (studie/internship) visum kunnen komen.
Op die manier loopt hij niet een gat op in zijn resume, iets dat voor potentiële US werkgevers een no-no is.
Voor een studie-visum mag er geen immigratie-intent zijn. In dit scenario dus voorlopig - denkelijk een jaar - ongetrouwd blijven.

Zijn die mogelijkheden er niet, maak dan eerst zeker dat inderdaad de G.K. procedure wordt opgestart en dat je een gesprek kunt hebben met de advocaat over aanpak, tijdpad enz. Wordt er gefiled in EB-2 (minstens !) of EB-1 (soms mogelijk voor O-1's). Dat maakt enorm verschil voor de lengte van de procedure en je kans op succes.
Wederom, je bent denk ik pienter genoeg om de kwaliteit van de advocaat in te schatten.

Als je denk dat dat allemaal goed zit, trouw, vraag een O-3 visum voor hem aan en laat je dan-man hier aan het studeren slaan (geen resume gat !)
Je hebt geluk dat jouw O-3 een man is, dan is er een gevoel van urgency (bij werkgever/advokaat) dat voor de gem. H-4 (vrouw) niet geldt.

Continue to "trust but verify, want "we gaan na een maand filen voor de G.K." komt me bekend voor. Je bent met je O-1 in feite een indentured servant, met een G.K. ben je vrij te gaan/staan/werken waar je wilt. Even scherp: waarom zou een werkgever zo'n $ 10.000 uitgeven voor jouw vrijheid ?!

Als er inderdaad een goed advocatenkantoor wordt ingehuurd kan de eerste fase binnen redelijke tijd worden afgewikkeld. Zodra de volgende fase begint, het aanvragen van de G.K. voor jou en je dan-man, kan voor je man gefiled worden voor een werkvergunning EAD. Afgifte daarvan zal een paar maanden duren.
Zoals je denkelijk al weet wordt voor je man een G.K. afgegeven tegelijk met de jouwe.

Onderschat dit alles niet, dat is mijn grote fout geweest toen ik 25 jaar geleden naar de US kwam - met de belofte dat we een jaar later onze G.K. zouden hebben. Denk ook niet dat de situatie voor werkgebonden immigranten beter zal zijn/worden onder de huidige administratie.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door AMSLAX »

Ze kunnen de green card ook nu al aanvragen. Je hoeft niet in de US te zijn of bij het bedrijf te werken. Waarom wachten ze een maand? Staat de green card belofte op papier? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde richtlijnen waar je aan moet voldoen voor een green card, en zijn die realistisch te behalen binnen een maand?

De belofte van een green card komt altijd heel makkelijk, maar in de praktijk wordt dit vaak niet waar gemaakt of pas veel later. Zodra je die green card hebt ben je vrij om te doen wat je wil, wat een werkgever niet zo fijn vindt. Dat vertrouwen in mijn werkgever dat het wel goed zou komen was mijn grootste vergissing geweest. Beloftes betekenen niks in de VS.

Voor mij was de green card altijd net om de hoek, maar het proces werd nooit gestart. Heb gelukkig net een werkgever gevonden die vanaf het begin al een green card wilt aanvragen en heb al met de advocaat gesproken. Dit is helaas erg zeldzaam.
InCali
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2021, 07:56

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door InCali »

Zo dan, met een O-1 visa ben je met je neus in de boter gevallen.

Wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan:

- O-3 aanvragen voor partner;
- Zodra je O-1 is goedgekeurd, een kopietje van de petitie vragen aan je werkgever;
- Die petitie doorsturen aan een immigratie advocaat die je zelf uitzoekt en betaalt;
- Op basis van die petitie een greencard aanvragen;

Ik zal je de ingewikkelde legal mumbo-jumbo besparen, maar met een O-1 visum heb je een hele goede kans om te worden goedgekeurd voor een "fast-track" greencard, the EB1a categorie. Onder normale omstandigheden zou je binnen 6 maanden tot een jaar al een greencard kunnen hebben. Partnerlief deelt dan mee in de toekenning.
Amaria
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021, 19:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door Amaria »

Wat ontzettend fijn al deze reacties; super waardevol dat jullie zo meedenken! Heel erg bedankt allemaal!

Wat ik uit jullie reacties begrijp is dat de greencard de beste ‘route’ zou zijn om in te slaan, in elk geval wat betreft de opties om daar te werken voor mijn partner. Wat jullie betreft zit er dus ook niet echt een nadeel aan het hebben van een greencard. Goed om te weten dat jullie er zo tegenaan kijken. Ik had begrepen dat er wel nadelen aan de greencard zitten als je weer terugkeert naar Nederland. Heeft iemand hier daar nog toevallig ervaring mee?

Goed ook dat jullie aangeven dat het voor hem zeer waarschijnlijk wel heel lastig zou worden om een eigen visum te krijgen. Dan zit er ook niet veel anders op dan de ‘greencard route’. Wel duidelijk ook dat ik hier echt goede afspraken met de werkgever over moet maken en dat vast moet leggen zodat we hier niet tegen teleurstellingen aan zullen lopen. Thanks ook @AMSLAX voor het aangeven dat de greencard ook nu al kan worden aangevraagd, als we dat voor elkaar zouden kunnen krijgen dan scheelt dat ook weer heel wat tijd!

Hele goede punten ook van @USInsider; ook goed om even de harde kant te benadrukken. Wel rot om te horen dat het voor jou zo’n lastig traject was. Dit soort zaken moeten wij ons ook zeker realiseren en meenemen in onze overweging. Bedankt voor het aanstippen hiervan. Ik vind het trouwens ergens ook niet een slecht idee om wat meer een idee van de baan te krijgen voordat je zoveel in je leven omgooit.

Een idee dat nu door mijn hoofd gaat is om misschien remote vanuit Nederland te beginnen (misschien dat de vele ervaring met thuiswerken nu door Covid zoiets ook wat beter mogelijk maakt nu…) om zo wat meer tijd te overbruggen totdat mijn partner op mijn greencard kan werken/dat hij al kan rondkijken of hij iets kan vinden en om ook inzicht te krijgen in of de baan inderdaad zo tof is als dat ik denk. En te zorgen dat die greencard aanvraag al eerder van start gaat! Ik weet dat er flink wat tijdsverschil is, maar misschien zijn daar afspraken over te maken. Al zal een bedrijf daar wellicht niet mee akkoord zijn als er nog een handvol andere goede kandidaten klaarstaat, maar alsnog is het het wel waard wellicht om te proberen.

Bedankt @InCali voor het aangeven dat er een goede kans is op een ‘fast-track’ greencard. Ik denk dat de werkgever daar eigenlijk vanuit gaat, omdat ze aangeven dat het 8 – 12 maanden zou duren. Dat verklaart misschien ook waarom dit wel redelijk afwijkt van de tijd die bijv. @Jessica88 noemt.

Nogmaals: Ontzettend fijn al deze input! Dit heeft ons weer een stukje verder gebracht! Als jullie nog verdere ideeën/opmerkingen bij bovenstaande hebben dan is dat uiteraard van harte welkom!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door goldenhills »

Ik ben zelf ook op een O-1 binnengekomen (tweede keer dat ik naar de VS verhuisde), en mijn vrouw op een F-1 (samesex marriage was toen nog niet op federaal nivo erkend). Dat was natuurlijk niet ideaal, maar beter dan niets. Ik heb een greencard verkregen via mijn werkgever, en toen samesex marriage eindelijk erkend werd hebben we zo snel mogelijk een greencard voor haar aangevraagd op basis van ons huwelijk. Mijn vrouw had wel de wens om te studeren (PhD), dus dat kwam mooi uit. Voordeel van een O-3 is dat je niet met de aparte aanvraag van een F-1 zit en je geen eisen hebt qua draagkracht om de studie te kunnen betalen, of om voldoende voortgang te maken om je F-1 te behouden.

Je greencard moet je officieel gezien opzeggen als je terug naar NL gaat, dus dat heeft verder geen nadelen (heb ik gedaan toen ik na de eerste keer in VS weer terug naar NL ging). Misschien dat mensen denken aan de belastingplicht in de VS, die je hebt zolang je permanent resident of citizen bent. Maar als je de VS verlaat met de intentie je in een ander land te vestigen dan vervalt je recht op de greencard (niet dat iedereen zich daar netjes aan houd).

Ik kan me aardig bij InCali aansluiten, maar je partner moet het wel echt zien zitten om die wachtperiode te overbruggen. Je kunt jezelf makkelijk vertellen dat een jaartje niets doen zo gek niet is, maar als je in een vreemd land overdag alleen in een appartementje zit vliegen de muren snel op je af... Je moet echt iets te doen hebben wat je leven verrijkt, anders wordt je knettergek.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door mtl »

Ik zou knettergek worden als ik een jaar lang tussen de geraniums moet zitten. Het is maar wat je wil.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door Pete.Z »

Je moet ook niet een jaar lang niks doen, je hebt een jaar om je nieuwe omgeving te verkennen, een netwerk op te bouwen, alvast wat bedrijven te benaderen en je simpelweg te vermaken.
Afhankelijk van waar je terecht komt hoef je je natuurlijk niet te vervelen, een jaar is zo voorbij.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Kan mijn partner ook werken in de US?

Bericht door kastelke »

Je kan je ook bijscholen, zodat je (nog) meer competitief bent in de arbeidsmarkt. Als je niet door de kost/papierberg van een studentenvisa wilt gaan, dan kan je allerlei online opties vinden ook, wat je wel kan doen zonder studentenvisum.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer