Studeren en werken in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

Kijk op myvisajobs naar de banen die H-1B krijgen. De grote meerderheid is is software engineer, developer, data scientist, etc.

En mijn eigen anecdote. Top universiteiten, top cijfers, top stages en 8 jaar investment banking ervaring bij de grootste banken (Goldam Sachs/JP Morgan/Morgan Stanley) en ik heb al een visa. De acceptance rate voor een front office baan bij Goldman Sachs is 2.5%, lager dan Harvard bijvoorbeeld. En dan nog is het onmogelijk om een baan te vinden terwijl ik al een visum heb (dus hoef geen loterij meer te doen) en al in het land ben. Elk antwoord is hetzelfde: "we kunnen geen visum sponsoren voor deze positie, alleen voor IT."

Als ik geen baan kan vinden, dan kan een student zonder enige ervaring helemaal geen baan vinden vanuit Nederland.

Als je de grootste kans wilt hebben ga dan IT doen. Ook een stuk fijnere carrière. Je hoeft geen 80-100 uur per week te werken, je hebt een meer relaxte cultuur en je kan lekker thuis werken.

Wat je ook vergeet is dat financiële bedrijven geen green cards sponsoren. Alleen voor senior management en in de 6 jaar H1B heb je niet genoeg tijd om senior manager te worden. Dat duurt 15-20 jaar. Google en Facebook starten de green card application op de eerste werkdag. Ook een stuk fijner dus.

Het is allemaal supply en demand. Er zijn genoeg Amerikaanse financiële experts, dus ze gaan geen buitenlander aan nemen aangezien dat duurder en moeilijker is. Er is een te kort aan IT werkers, dus daar nemen ze graag buitenlanders aan.

Ik ben aan het kijken naar de Nederlandse banenmarkt, en bijna alle banken hebben een hiring freeze en de salarissen liggen erg laag. Ik heb maandag voor een baan gesolliciteerd die bleek €40k te betalen :?

Het vooruitzicht voor financiële banen is niet rooskleurig in Nederland, en in mindere maten ook niet in Amerika. Dus ook al ga je niet naar Amerika is het beter om wat anders te studeren als je een lange en goede carrière wilt hebben.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

Almere vak V schreef:
05 mei 2021, 13:52
AMSLAX schreef:
04 mei 2021, 17:39
Het politieke klimaat is nog steeds niet vriendelijk voor immigranten, en Amerika heeft een hoop problemen op het moment. Ik betaal $4000 per maand aan huur en er zijn zoveel daklozen dat ik amper de straat op kan lopen. Elke dag is er wel weer wat, een bewapende beroving, carjacking, een aanval met messen of baseball bats, iemand die overdosis heeft, en er wordt niks aan gedaan. De 7-11 en de CVS zijn al 3 keer berooft de afgelopen 2 maanden. Er was een car chase op mijn straat een paar weken geleden, en er was helaas een crash met een andere auto, die op slag dood was. Ik ben daar elke dag, en was op de straat 5 minuten voor het ongeluk. Het is allemaal heel droevig.
Klinkt wel heel erg dramatisch...

Ik denk dat het op 99,9% van de plekken in de US beter geregeld is. Of minder confronterend. Ik zou 1 van die plekken proberen. En voor $4.000 per maand zou ik is ergens anders kijken als dit je voortuin is. Of gewoon een hoptelkamer boeken.
Tja, LA is heel snel achteruit gegaan. Covid heeft een super grote impact gehad. Van de zo'n 560,000 daklozen in Amerika zijn er 70,000 in LA. De enige buurt zonder daklozen is Beverly Hills omdat de politie ze net over grense afzet. Helaas is Beverly Hills te duur (begint bij zo'n $6-7k per maand) en ik kon geen andere baan vinden dus zat hier vast.

De daklozen kampen brengen helaas heel veel criminaliteit. Drug dealers verkopen er drugs en schieten mensen neer als ze ruzie hebben over geld of hun corner. Gangsters perzen de daklozen af voor "tent huur", de daklozen stelen alles wat los en vast zit zodat ze kunnen leven, en tegenwoordig zijn er zelfs bewapende daklozen die mensen beroven op gunpoint. Alles wordt gestolen, honden (de honden van Lady Gaga waren een halve mile van mijn appartement gestolen en de wandelaar was neergeschoten), telefoons, auto's, fietsen (meerdere malen is er ingebroken in de garage), iemand was een maand geleden neergeschoten voor z'n horloge in een restaurant dichtbij, etc
Laatst gewijzigd door AMSLAX op 05 mei 2021, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door MDeckers »

@MH210999
Waarom zou de financiële sector niet meer geïnteresseerd/relevant zijn? Je hebt gelijk dat IT steeds belangrijker zal worden, maar ik kan je vertellen dat een groep ITers alleen echt niet meteen een groep accountants/bankers gaat vervangen. Je hebt altijd een samenwerking nodig tussen IT en business.
Ik heb me misschien ook niet helemaal correct uitgedrukt, want ik spreek eigenlijk meer over de "accounting" sector dan specifiek enkel de financiële sector. Elk bedrijf heeft accountants nodig, en vanuit de consulting kant kan er goed doorgegroeid worden.

Als je de bedrijfskunde/economie kant uitgaat, gaat werkervaring (= jaren in een bedrijf gewerkt) wel waardevoller zijn dan meerdere masters en een PhD.

@AMSLAX
Ik heb me inderdaad ook wat fout uitgedrukt door specifiek "financiële sector" te vermelden. Ik kan me inbeelden dat banken inderdaad niet meteen staan te springen om H1Bs te gaan aannemen. Ik heb het ook veelal over de L1 route, waar je ook niet te maken hebt met een loterij.
Ik denk dat met eender welk diploma een baan vinden vanuit Nederland recht uit de studie zo goed als onmogelijk zal zijn. Google en Facebook zullen misschien direct green cards sponsoren, maar ik ken mensen die bij Google in SF werken, en daar is de hiring rate zeker niet hoger dan 2.5% (en dat is voor US citizens).

Let er ook op dat een H1B onder de huidige regels ook niet toelaat dat je eventuele partner werkt. Dit heeft er mij ook toe geleid om nee te moeten zeggen op een H1B applicatie.


Ik wil zeker niet zeggen dat IT niet manier is met de hoogste kans, dat is het waarschijnlijk wel. Ik ben het echter niet akkoord met dat iemand zijn/haar studiekeuze zou laten bepalen door een iets hogere kans op een visum voor de US. Met een bedrijfskunde achtergrond (mits de juiste carrierekeuze) is er evengoed die mogelijkheid.
Ik ben zelf master software engineering, en heb nooit als "developer" gewerkt, omdat ik hoe langer hoe meer besefte dat als ik dat moet doen, ik helemaal gek zou worden. Ik zit nu in (IT) auditing. Mijn dagen zijn geen 9-5, maar ik heb nog nooit 80 uur gewerkt. Enkel in de busy is er wel eens wat avond- of nachtwerk, maar ik doe liever dit dan dat ik mezelf zou forceren om toch maar de programmeren in de hoop ooit in de US te komen. (en software devs voor Google en Facebook doen ook nachtjes door hoor).
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

@MDeckers daar kan ik me bij aansluiten. De kans om de VS terecht te komen is zo klein dat het niet slim is om je carrière daar op te baseren. En als je hier eenmaal bent, is er geen garantie dan je kan blijven voor de lange termijn.

Ik wilde zelf in de VS wonen sinds ik NYC had bezocht op m'n 7de, en ik ben blij dat ik die droom heb waar gemaakt, maar de droom is niet helemaal zoals ik het had voorgesteld, ook al had ik van te voren al maanden in het land doorgebracht voor werk, studie en vakantie. De onzekerheid van visum is vreselijk, en de vrijheid die je verliest is het niet waard.
MH210999
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021, 19:26

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door MH210999 »

Even tussendoor, wat denken jullie van dit soort sites? Maak je daar misschien kans mee?

https://usponsorme.com/en/
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

Dat is een scam. Betaal ze absoluut geen geld. Dat zie je nooit meer terug.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

Hier kan je top 100 H-1B werkgevers zien. De top 20 zijn vooral IT consulting bedrijven uit India.

https://www.myvisajobs.com/Reports/2021 ... onsor.aspx
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door Jessica88 »

Ik wil ook nogmaals benadrukken dat je echt een keuze moet maken op basis van je voorkeuren en wat je interessant vindt, en niet op basis van wat de meeste kans geeft op een baan. Een deel is hard werken, maar een groot deel is ook gewoon geluk hebben.

Ik wilde, voordat ik mijn man leerde kennen, ook naar de VS verhuizen. Ik heb hier gestudeerd, ik heb hier stage gelopen, contacten opgedaan, ik had een breed netwerk. Daar heb ik niks aan gehad, want geen enkel bedrijf wilde me sponsoren. Dan solliciteerde ik ergens, maar zodra ze er achter kwamen dat ik een visum nodig had, werd ik afgewezen; het is gewoon erg duur voor een bedrijf om je te sponsoren.

Toen ik hier eenmaal aankwam op mijn L2 visum (met twee masters op zak, werkervaring in mijn vakgebied etc.) heb ik ook gesolliciteerd op banen op mijn niveau. Dat lukte niet, dus ik ben bij een sportschool gaan werken. Dus staar je vooral niet blind op de ideale opleiding, die is er niet. Kijk welke carriere je zou willen en zorg voor een plan voor in NL of Belgie en probeer in de VS te geraken, maar hou er altijd rekening mee dat je je leven zou moeten opbouwen in NL/Belgie. Precies zoals MDeckers volgens mij ook zei.
MH210999
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021, 19:26

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door MH210999 »

AMSLAX schreef:
05 mei 2021, 22:40
Hier kan je top 100 H-1B werkgevers zien. De top 20 zijn vooral IT consulting bedrijven uit India.

https://www.myvisajobs.com/Reports/2021 ... onsor.aspx
Ik zie ook Ernst & Young en Deloitte erbij staan vrij hoog. Dat is toch weer meer de financiële richting. Is daar geen mogelijk voor mij dan?
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

Kijk maar eens naar de banen en citizenship bij Deloitte:

H1B Occupations: Software Developers, Applications(11359); Computer Systems Analysts(3844); Operations Research Analysts(3102); Software Developers, Systems Software(2439); Management Analysts(1453);

India(982)^China(354)^Canada(54)^South Korea(48)^Philippines(26)^Nepal(25)^Russia(21)^Vietnam(19)^Japan(18)^Pakistan(18)

Vooral Software banen met werknemers van Indische afkomst. Dat geeft helaas aan dat het geen goede banen met lage salarissen zijn.

Deloitte is ook een beetje een software body shop zoals de Indische Infosys en Wipro. Bedrijven gebruiken het zodat ze goedkope en tijdelijke IT help hebben. Dat soort bedrijven betalen onderaan de markt, zodat ze goedkoper kunnen zijn dan Amerikanen. Dat wordt tegenwoordig steeds moeilijker, omdat de immigratie dienst daar niet zo blij mee is.

Banen waar je direct op locatie voor een klant werkt als consultant of tijdelijke hulp hebben hogen vereiste om goedgekeurd te worden tegenwoordig, want je bent eigenlijk aan het offshoren met goedkoop onshore personeel.

De minimum H-1B visa salarissen kunnen nog steeds omhoog gaan, of de loterij kan omgezet worden naar salaris hoogte. Zodra dat gebeurd kunnen die bedrijven geen H-1B meer sponsoren.

Google maar eens "prevailing wage increase". Met die nieuwe regel zou het minimum salaris voor mijn baan en mijn locatie voor een H1B visum $140k worden. Gelukkig verdien ik meer dan dat, maar het zou een H-1B visum onmogelijk maken voor starters en die IT body shops. Ik denk dat dat binnen een jaar of twee gaat gebeuren.

Zodra de nieuwe regel er is betekent het dat alleen de best betaalde personen een H1B visum kunnen krijgen. Die personen kunnen dan wel een stuk makkelijker een visum krijgen dan vandaag, maar het betekend dat je 10 jaar of meer ervaring nodig hebt om boven de $250k te verdienen en gegarandeerd een visum te krijgen. Deloitte en EY betalen eigenlijk alleen maar zoveel op partner niveau, wat zo'n 20 jaar duurt.
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door MDeckers »

AMSLAX schreef:
05 mei 2021, 23:58
Deloitte is ook een beetje een software body shop zoals de Indische Infosys en Wipro. Bedrijven gebruiken het zodat ze goedkope en tijdelijke IT help hebben. Dat soort bedrijven betalen onderaan de markt, zodat ze goedkoper kunnen zijn dan Amerikanen. Dat wordt tegenwoordig steeds moeilijker, omdat de immigratie dienst daar niet zo blij mee is.

Banen waar je direct op locatie voor een klant werkt als consultant of tijdelijke hulp hebben hogen vereiste om goedgekeurd te worden tegenwoordig, want je bent eigenlijk aan het offshoren met goedkoop onshore personeel.
Dit is helemaal niet waar. Deloitte is totaal niet vergelijkbaar met een Infosys of Wipro, er gebeurt zelden of geen software development in deze bedrijven, en al helemaal geen IT helpdesk duties (ik werk zelf bij een Big Four). Wat wij wel doen is klanten helpen bij het implementeren van nieuwe software (denk: ERP, ...), maar hier hoef je echt geen ITer voor te zijn. In mijn functie ("Technology Consulting"), heeft geen 10% een IT diploma. Zo goed als al de rest heeft bedrijfskunde gestudeerd.
Er is dan ook een reden dat de gemiddelde lonen (ref. je bron) voor een Deloitte, EY, Accenture, Capgemini, aanzienlijk hoger liggen dan deze van Infosys, TATA en Cognizant en Mahindra. Het verschil tussen 'management consulting' en 'software body shop' (of 'IT consulting)' zit 'm in meer dan naam alleen hoor.

De nieuwe H1B regel kijkt na dat de lonen volgens de normale markt zijn.
Ik heb het even gegoogled, en vond deze bron: https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2 ... 1-022.html
Dit legt duidelijk uit dat de minimum wage die aangeboden moet worden uitgedrukt word als een "percentile" van de lonen binnen de industrie.
Als men een senior advisor (loon tussen de 80K en de 100K) probeert te sponsoren bij bv. Deloitte, gaat de H1B regel echt geen 250k vragen. Misschien wel 95K om zo te voldoen aan de percentiles.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

Waarom zijn de meeste big four visas dan voor Indiërs? Deloitte heeft 12,000 H1B voor software developers aangevraagd vorig jaar. Hebben die allemaal geen IT diploma?

De nieuwe prevailing wage levels waren geüpdatet op de database voor een maand of twee vorig jaar, en het minimum salaris voor mijn (financial analyst) en level was met zo'n $40k omhoog gegaan. Voor een hoop banen in NYC was de stijging nog hoger. Je kan hier opzoeken wat het voor jou baan inhoudt: https://www.flcdatacenter.com/

Hier zijn de huidige levels voor financial analyst:
Level 1 Wage: $34.79 hour - $72,363 year
Level 2 Wage:$49.05 hour - $102,024 year
Level 3 Wage:$63.31 hour - $131,685 year
Level 4 Wage:$77.57 hour - $161,346 year

De nieuwe levels zullen er ongeveer zo uitzien:
Level 1: $105,000
Level 2: $140,000
Level 3: $170,000
Level 4: $190,000-$200,000

Dat gaat een visum transfer nog moeilijker maken, want met 8 jaar ervaring zit ik al bijna op Level 3, en alleen basissalaris telt.

De huidige level 2 wordt de nieuwe level 1, iets hoger dan de huidige level 3 wordt de nieuwe level 2 en een stuk hoger dan huidige level 4 wordt de nieuwe level 3. De nieuwe level 4 zal heel hoog gaan zitten, en is meer dan een $15k stijging.

De $200k-$250k minimum is mijn schatting voor de andere voorgestelde regel, waar de loterij wordt afgeschaft en in de plaats ervan krijgt het hoogste salaris als eerste een visum. Met die regel zullen veel van de huidige banen helaas niet genoeg betalen voor de cut off, en vooral startende studenten zullen niet genoeg betaald krijgen. Ze willen de H1B alleen geven aan de beste van de besten met het meeste ervaring, en salaris is daar een proxy voor. In werkelijkheid zal het betekenen dat eigenlijk alleen banen in NYC en SF een visum zullen krijgen, aangezien salarissen daar hoger zijn.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door ADE01 »

Deloitte zit hier in FL. Miljoenen gekregen van lokale overheid / staat om zich te vestigen maar een groot deel van de medewerkers is H1B die net over het minimum betaald krijgen. Tenminste op papier dan, want ze wonen met tot wel 6 mensen in 2 kamer appartementen. Met 6 mensen a $70.000 is dat echt niet nodig, ook al gaat veel van het geld dat ze verdienen waarschijnlijk terug richting thuisland. Het hele H1B systeem klopt niet, te veel misbruik.

Terug naar de vraag van de OP, met de status van H1B hoe die is op het moment zou ik daar geen rekening mee houden maar zoals anderen al aangegeven hebben vooral een keuze maken op basis wat je leuk vind. DV lottery en trouwen met een staatsburger zijn betere wegen om in de VS te geraken.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door AMSLAX »

@ADE01 H1B is inderdaad geen fijn visum voor de werknemer. L1B is ook niet fijn omdat je dan echt heelamaal aan de huidige werkgever vast zit. Als ik niet op H1B zat zou ik meerdere malen al zijn opgestapt en voor een ander bedrijf gaan werken.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat de big four ook wel een groot deel van onshore offshore doet met goedkope buitenlandse werknemers op H1B. Third party worker visas worden gelukig steeds moeilijker. Dat zijn de banen waar een werknemer wordt uigezonden naar een klant voor meerdere maanden als tijdelijke contractor.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door RaphaelB »

Blijf gewoon in NL, je kansen zijn hier uitermate klein. Doe een opleiding wat je echt leuk vind want je moet nog ruim 40 jaar werken. Je kijkt door een roze bril, zo geweldig is het hier niet. Ik werk in de IT, goed salaris, lekker weer/klimaat maar ben zelden vrij. Work / life balance is over het algemeen heel slecht hier. Dat wist ik wel van te voor, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht. Heb dit jaar tot nu toe 20u PTO opgebouwd, dat is nog niet eens 3 dagen wat ik vrij kan nemen. Maarja anderen hebben meer geluk met iets meer vakantie dagen. En ook hier is een huis kopen momenteel onbetaalbaar, zelfs als je een goede baan hebt. Natuurlijk, in het begin is het spannend en leuk, maar als je hier eenmaal in de ratrace zit dan voelt het net als Nederland alleen met minder vakantie dagen. Ziekenfonds stelsel is slecht geregeld, je wilt hier niet ziek worden. Heb gelukkig nog geen criminaliteit gezien, ik woon in een goede buurt. Maar je ziet inderdaad veel mensen met mentale problemen en veel zwervers / junkies op straat die bedelen. Hier is open carry toegestaan dus vind het ook nooit zo prettig als ik in de rij sta bij de supermarkt terwijl een vent voor me zichtbaar een pistool in zijn riem heeft. Nee, als ik m’n vrouw en kind niet had gehad hier dan was ik allang weer vertrokken. Maar je zal hier wel overheen lezen
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Studeren en werken in Amerika

Bericht door Almere vak V »

MH210999 schreef:
05 mei 2021, 23:28
AMSLAX schreef:
05 mei 2021, 22:40
Hier kan je top 100 H-1B werkgevers zien. De top 20 zijn vooral IT consulting bedrijven uit India.

https://www.myvisajobs.com/Reports/2021 ... onsor.aspx
Ik zie ook Ernst & Young en Deloitte erbij staan vrij hoog. Dat is toch weer meer de financiële richting. Is daar geen mogelijk voor mij dan?
Je houdt wat mij betreft de verkeerde volgorde aan. Jij kijkt welke bedrijven er gevestigd zijn in Amerika. Of er een link mee hebben. En gaat dan kijken naar hetgeen je eventueel kunt doen. En welke opleiding daarbij hoort. Zoals hier al geopperd, je moet minimaal 40 jaar werken. In jouw leeftijdscategorie zou het zo maar is 50 jaar kunnen zijn. Zorg er allereerst voor dat je iets doet wat je leuk vindt. Daarnaast heb ik wel eens gehoord dat 70% van de mensen werk doet waarvoor ze niet zijn opgeleid. Weet helemaal niet of het waar is. Maar stel dat het de helft is. Dan zijn dat er nog steeds heel veel. Zorg dat je iets doet wat bij je past, waar je gepassioneerd over bent. En dan komt het vanzelf naar je toe.

Als ik naar mezelf kijk val ik onder bovengenoemde groep. Ik heb de Pedagogische Hogeschool gedaan en ben drs. in Onderwijskunde. Maar ik werk in Amerika voor een Engels bedrijf als specialist op het gebied van arbeidsongeschiktheid voor een hele specifieke beroepsgroep. Heb ik daarvoor gestudeerd? Nee. Was dat mijn ultieme droom? Zeker niet!! Heb ik het naar mn zin? Ik heb de beste baan van de hele wereld en zou m voor geen goud willen ruilen met iets anders. Zijn anderen het met mij eens? Nee, vinden me volstrekt krankjorum...

Amerika is, nog steeds, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Maar je zult die mogelijkheid zelf moeten creëren. Je moet kijken naar vraag en aanbod. Er bestaat geen garantie voor succes. Ik heb mensen gezien die 712 diploma's hebben. Maar geen baan. Ik ken mensen die amper hun eigen naam kunnen schrijven maar waar het geld over de plinten klotst.
Ik kom door heel Amerika. Er zijn in Amerika prachtige plekken. Maar er zijn ook plekken waar ik nog niet dood gevonden wil worden. Je kunt dingen forceren. Maar je kunt ook kijken wat past. Wat jou vooral past.

Ik heb de afgelopen 20 jaar minimaal 30 keer per jaar op en neer gevlogen. Is dat handig? Nee. Maar dat is wel waar mijn vrouw en ik voor hebben gekozen. Wat op dat moment het beste bij ons paste. Had mijn werkgever liever gehad dat ik in Amerika had gewoond? Tuurlijk. Maar wij hebben er niet voor gekozen en blijkbaar had mijn werkgever geen andere/betere/gelijkwaardige optie. Anders had hij er wel voor gekozen.
Uiteindelijk hebben wij een paar jaar geleden een huis laten bouwen in Amerika. Dat hadden we op allerlei exotische plekken kunnen doen. Maar hebben gekozen voor Oregon. Waarom? Rust, ruimte, mentaliteit van de mensen. Iets wat bij ons past. De afgelopen jaren zijn we er denk ik gemiddeld 2 a 3 maanden per jaar geweest. Vooral met de schoolvakanties. Inmiddels worden mijn kinderen ouder. Gaat mijn jongste studeren in Amerika en worden wij flexibeler. Ook door de omstandigheden. Corona heeft ook hier zn invloed. Ik mag nog wel op en neer vliegen. Maar niet meer wekelijks. Dus maak ik/we meer gebruik van ons huis in Oregon. En voorzie ik dat we de komende jaren naar een soort van 50/50 verhouding gaan. It grows on you, zoals ze hier zo mooi zeggen.

Zorg dat het ook zo bij jou gaat werken. Met forceren beschadig je altijd iets. En vroeg of laat ga je er last van krijgen of gaat het (negatief) invloed op je hebben. En dan is 50 jaar in enen heel lang...

Succes!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer