Werkaanbieding in Sacramento

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door hemmie »

kevinDS schreef:
29 apr 2021, 21:50

Ikzelf zou in Corona tijden wel minstens 4 keer terug naar Belgie moeten, zelf verplicht van GM.
Tja, "verplicht" gaat niets veranderen aan het feit dat dat sinds maart 2020 niet kan. Om op een werkvisum (terug) naar de VS te reizen vanuit de schengenlanden heb je een waiver nodig op dit moment, die gaven ze vorig jaar geloof ik wel redelijk makkelijk op een gegeven moment, maar op dit moment niet. En dan is je enige andere optie om eerst 14 dagen in een ander land te verblijven, bijvoorbeeld Mexico, en dan pas de VS in.
Maar goed, tegen de tijd dat jij je visum hebt zal dat waarschijnlijk allemaal wel weer anders zijn.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door ADE01 »

kevinDS schreef:
29 apr 2021, 21:02
* Wat is een goede verhouding voor zorgverzekering?
* Hoe bouw je snel credit score? Veel betalen met credit? Meerder credit kaarten? Ik vind het zo raar klinken kopen op credit :shock:
Een zorgverzekering ligt echt helemaal aan het bedrijf waar je werkt. Het is een heel ander concept, bedrijven dekken doorgaans een gedeelte van de kosten. Zo betalen wij momenteel ongeveer 100 pp pm voor een prima verzekering en dat wordt ingehouden uit je salaris. Maar dat is wel eens anders geweest toen we elders werkzaam waren en het richting de 400 pp pm ging voor een verzekering of een tijdje met Obamacare wat voor ons nog hoger lag. Als jouw bedrijf geen goede verzekeringen heeft (het is opt-in) dan kun je de goedkope optie kiezen met enorm veel eigen risico, kun je op de open markt wat vinden of bijv. naar een aanbieder kijken die vanuit Europa zorgverzekeringen aanbied in de VS voor expats.

Credit score is op basis van aantal parameters, vooral op tijd betalen, schuld die je uit hebt staan en geschiedenis / "age" spelen een grote rol. Iemand anders heeft je al de American Express optie gegeven voor credit score opbouwen. Als dat niet lukt een secured credit card aanvragen. Dan leg je bijv. $500 in als soort van borg en dat is dan je limiet voor de kaart. Uitbouwen van je credit score is niet super belangrijk als het een tijdelijke verhuizing betreft. Zorg dat je alles op tijd betaald en verder geen gekke dingen doet dan zal je score 700+ zijn, wat prima is. Wil je langer blijven en bijv. een huis kopen dan zou ik mij er wel verder in verdiepen. Vrijwel alle credit cards hier geven cash back percentages of punten en andere voordelen, zet ze op automatisch betalen en je krijgt gratis geld/punten.
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

hemmie schreef:
29 apr 2021, 23:07
Tja, "verplicht" gaat niets veranderen aan het feit dat dat sinds maart 2020 niet kan. Om op een werkvisum (terug) naar de VS te reizen vanuit de schengenlanden heb je een waiver nodig op dit moment, die gaven ze vorig jaar geloof ik wel redelijk makkelijk op een gegeven moment, maar op dit moment niet. En dan is je enige andere optie om eerst 14 dagen in een ander land te verblijven, bijvoorbeeld Mexico, en dan pas de VS in.
Maar goed, tegen de tijd dat jij je visum hebt zal dat waarschijnlijk allemaal wel weer anders zijn.
Ik wacht nog op een voorstel en alles regelen gaat zeker 3 a 4 maanden duren dus hopelijk hebben we tegen dan allemaal terug een 'normaal' leven waarbij we minder last hebben van Corona.
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

ADE01 schreef:
29 apr 2021, 23:57
Credit score is op basis van aantal parameters, vooral op tijd betalen, schuld die je uit hebt staan en geschiedenis / "age" spelen een grote rol. Iemand anders heeft je al de American Express optie gegeven voor credit score opbouwen. Als dat niet lukt een secured credit card aanvragen. Dan leg je bijv. $500 in als soort van borg en dat is dan je limiet voor de kaart. Uitbouwen van je credit score is niet super belangrijk als het een tijdelijke verhuizing betreft. Zorg dat je alles op tijd betaald en verder geen gekke dingen doet dan zal je score 700+ zijn, wat prima is. Wil je langer blijven en bijv. een huis kopen dan zou ik mij er wel verder in verdiepen. Vrijwel alle credit cards hier geven cash back percentages of punten en andere voordelen, zet ze op automatisch betalen en je krijgt gratis geld/punten.
Dit had ik al onthouden en eens het zeker is dat we vertrekken ga ik hier zeker voor kijken. Bedankt!
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

FlipjeBTiel schreef:
29 apr 2021, 23:05
Kijk eens op satellietfoto's (google earth of bing maps) van Folsom: er zijn complete nieuwbouwwijken zonder ook maar een boom, alsook duidelijk oudere buurten met meer groen. Geeft wellicht een idee in welke hoek wat te zoeken. Hoe dan ook, de gemiddelde jaarlijkse hoeveelheid regen in Sacramento is (net opgezocht :) ) slechts 18.5". Daar kan in het algemeen dus niet teveel van verwacht worden en mogelijk is het een eis aan nieuwbouw om zo weinig mogelijk water te gebruiken, dus geen groene tuin.
Dat is goed om te weten. EIgenlijk zouden mijn vrouw en ik graag eens op voorhand naar daar gaan om wat te verkennen. Idee te krijgen van waar willen we graag wonen, wat is er in de buurt, ... Zal wat zoeken worden eens we er zijn denk ik.
Idd het regent zeer weinig, dit gaat raar zijn als belg :).
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door goldenhills »

Vergeet ook niet dat de zomer temperaturen rond the 35C liggen, en dat is gemiddeld. Het kan er erg heet zijn. Droge hitte, dat maakt wel een groot verschil uit. En een goed geïsoleerd huis met airco.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door Jessica88 »

Hoi KevinDS

Mijn man en ik zijn hier gekomen op een L1/L2 visum (ik had een L2) en inmiddels hebben we nu ongeveer 8 maanden onze greencard. Hij is hier in 2018 heen geemigreerd, en ik ben een jaar later aangekomen, in januari 2019. Ik denk dat ik wel een aantal vragen kan beantwoorden.

* Ik zou een L1 visum krijgen, dus mijn vrouw L2. Kan ze EAD aanvragen vanuit belgie? Ik las dat dit 3 tot 5 maand kan duren, correct?
Ik heb toen ik hier aankwam pas mijn EAD kunnen aanvragen, dat kon niet vanuit nederland, en voor zover ik weet, ook niet vanuit Belgie. Je moet daadwerkelijk aanwezig zijn in de VS voor de aanvraag. Dat is balen, want dat betekend dat je vrouw de eerste 3-5 maanden niet kan werken. Hier moet je dus wel rekening mee houden met de financieen. Ik heb in januari mijn aanvraag ingediend, en ik kreeg mijn werkvergunning in mei. Dit was wel pre-covid, dus ik weet niet hoe lang het nu duurt. Ik heb in maart van dat jaar een ongelukje gehad, en moest een operatie ondergaan en dit liep natuurlijk hoog in de kosten en ik kon niets bijdragen, want ik had geen werk. Dus ik zou hier wel rekening mee houden.

* Mijn vrouw heeft geen hoger opgeleiding. Hoe gemakkelijk gaat ze werk vinden?
Ik werkte in Nederland op een universiteit als onderzoeker, en ben inmiddels aan mijn Ph.D hier bezig. Maar toen ik net begon met werken, werkte ik in een sportschool (dus een heel ander vakgebied dan waar ik nu in werk). Het duurde even voor ik een baan vond in mijn veld, maar ik had wel het idee dat er genoeg werk was. Het belangrijkste is om referenties te hebben en die kan je opbouwen als je gewoon al het werk aanneemt dat er is.

* hoe zit dat nu met credit score? We willen absoluut een huis met klein tuintje achteraan zodat we de honden buiten kunnen laten.
Mijn man heeft toen hij hier aankwam direct een lening afgesloten om een auto te kopen om op die manier credit score op te bouwen. Dat is een manier om het te doen. We hebben inmiddels alles samengevoegd (alle rekeningen etc.) omdat we ook samen een huis wilden kopen. We hebben dat inmiddels (vorige week!) gedaan, en voor ons hielp de eerste lening en het feit dat we drie jaar de tijd hadden om een goede creditscore op te bouwen.

* Zillow een goeie website om huurhuizen te zoeken? Gewoon ideeen opdoen wat je krijgt voor ene budget. Voor minder of $2500 zie je niet veel
Wij wonen in Seattle, en dat is ook echt een dure stad. Onze huur is vergelijkbaar, en dan wonen we in een "townhouse" en hebben we geen tuin. Wij hebben ons huis gevonden via Zillow, en dat vond ik erg makkelijk. We hebben dus geen makelaar of iets dergelijks gebruikt. Wel hebben we dit gedaan voor de koop van ons huis, maar jij zoekt een huurhuis dus dat is anders. Ik vond het makkelijk om via zillow een huis te vinden, maar mijn man woonde toendertijd bij een vriend en ik woonde nog niet hier, dus ik was op vakantie en had alle tijd om huizen uit te zoeken. Ik kan me voorstellen dat als je geen tijd of geen woonplek hebt, dit anders is.


* Kan dit loon klopen voor een project manager in een engineering bedrijf? Ik ben trouwens 34jaar, heb altijd een R&D functie bekleed en laatste 4 jaar full time project manager
* Of ik zal het anders stellen, wat heb je als koppel zeker nodig om een goed leven te kunnen hebben in dergelijke stad?
Again, dit komt vanuit het referentiekader Seattle, maar ik vind de kosten hier (boodschappen/huur/ziektekosten) erg hoog vergeleken met Nederland. Ik kan natuurlijk niet voor Sacramento/Folsom spreken, maar ik hoor dit vaker voor steden aan de westkust, helemaal steden als Seattle, San Francisco, LA, etc. Ik zou dus goed opzoeken wat de kosten zijn die je als gezin/twee personen (met twee honden ook, dierenarts en voeding vind ik hier ook duur) je hier kwijt bent!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door hemmie »

Over die credit score zou ik me niet druk maken. Wij begonnen met een secured cc, werd na 6 maanden een gewone. Na een jaar ofzo een 2e cc. Verder nooit een lening, natuurlijk wel huur en utilities altijd netjes betaald, en cc elke maand afbetaald. Wij vertrokken na 2 jaar uit de VS, kwamen 2,5 jaar later weer terug. Op de dezelfde voet verder gegaan en toen we na een jaar een huis wilden kopen was de credit score inmiddels boven 800, en kregen we een hele lage rente aangeboden.
Terug in Texas!
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

Jessica88 schreef:
01 mei 2021, 00:20
* Ik zou een L1 visum krijgen, dus mijn vrouw L2. Kan ze EAD aanvragen vanuit belgie? Ik las dat dit 3 tot 5 maand kan duren, correct?
Ik heb toen ik hier aankwam pas mijn EAD kunnen aanvragen, dat kon niet vanuit nederland, en voor zover ik weet, ook niet vanuit Belgie. Je moet daadwerkelijk aanwezig zijn in de VS voor de aanvraag. Dat is balen, want dat betekend dat je vrouw de eerste 3-5 maanden niet kan werken. Hier moet je dus wel rekening mee houden met de financieen. Ik heb in januari mijn aanvraag ingediend, en ik kreeg mijn werkvergunning in mei. Dit was wel pre-covid, dus ik weet niet hoe lang het nu duurt. Ik heb in maart van dat jaar een ongelukje gehad, en moest een operatie ondergaan en dit liep natuurlijk hoog in de kosten en ik kon niets bijdragen, want ik had geen werk. Dus ik zou hier wel rekening mee houden.
Als eerste bedankt voor de uitgebreide reactie!
Oei... dit zal duur geweest zijn.
Nog steeds wachtende op een concrete voorstel. Ze onderzoeken nu toch for detachering en niet enkel lokaal contract. Nu ziekteverzekering zou er voor mijn vrouw ook voorzien worden. Tot welke dekkinggraad weet ik wel nog niet.
Ga dit aankaarten op mijn werk, want dit scheelt een pak als Lindsay niet mag werken voor een aantal maanden. Plus ze had haar op een manier moeten kunnen bezig houden. Is vrijwilligers werk dan toegestaan?
* Mijn vrouw heeft geen hoger opgeleiding. Hoe gemakkelijk gaat ze werk vinden?
Ik werkte in Nederland op een universiteit als onderzoeker, en ben inmiddels aan mijn Ph.D hier bezig. Maar toen ik net begon met werken, werkte ik in een sportschool (dus een heel ander vakgebied dan waar ik nu in werk). Het duurde even voor ik een baan vond in mijn veld, maar ik had wel het idee dat er genoeg werk was. Het belangrijkste is om referenties te hebben en die kan je opbouwen als je gewoon al het werk aanneemt dat er is.
Dus werk zoeken en CV opbouwen. Thx
* hoe zit dat nu met credit score? We willen absoluut een huis met klein tuintje achteraan zodat we de honden buiten kunnen laten.
Mijn man heeft toen hij hier aankwam direct een lening afgesloten om een auto te kopen om op die manier credit score op te bouwen. Dat is een manier om het te doen. We hebben inmiddels alles samengevoegd (alle rekeningen etc.) omdat we ook samen een huis wilden kopen. We hebben dat inmiddels (vorige week!) gedaan, en voor ons hielp de eerste lening en het feit dat we drie jaar de tijd hadden om een goede creditscore op te bouwen.
Zo leuk, proficiat!
We beginnen met 2 jaar daar te werken en indien we er ons beide goed voelen kan dit langer worden. Maar goed sowieso huren in het begin en daarna zien we wel.
* Zillow een goeie website om huurhuizen te zoeken? Gewoon ideeen opdoen wat je krijgt voor ene budget. Voor minder of $2500 zie je niet veel
Wij wonen in Seattle, en dat is ook echt een dure stad. Onze huur is vergelijkbaar, en dan wonen we in een "townhouse" en hebben we geen tuin. Wij hebben ons huis gevonden via Zillow, en dat vond ik erg makkelijk. We hebben dus geen makelaar of iets dergelijks gebruikt. Wel hebben we dit gedaan voor de koop van ons huis, maar jij zoekt een huurhuis dus dat is anders. Ik vond het makkelijk om via zillow een huis te vinden, maar mijn man woonde toendertijd bij een vriend en ik woonde nog niet hier, dus ik was op vakantie en had alle tijd om huizen uit te zoeken. Ik kan me voorstellen dat als je geen tijd of geen woonplek hebt, dit anders is.
Mijn vrouw zal de eerste maanden tijd hebben dus zal wel lukken. We willen niet te lang op hotel zodat we echt ons 'normaal' leven kunnen leiden alsook voor de honden.
* Kan dit loon klopen voor een project manager in een engineering bedrijf? Ik ben trouwens 34jaar, heb altijd een R&D functie bekleed en laatste 4 jaar full time project manager
* Of ik zal het anders stellen, wat heb je als koppel zeker nodig om een goed leven te kunnen hebben in dergelijke stad?
Again, dit komt vanuit het referentiekader Seattle, maar ik vind de kosten hier (boodschappen/huur/ziektekosten) erg hoog vergeleken met Nederland. Ik kan natuurlijk niet voor Sacramento/Folsom spreken, maar ik hoor dit vaker voor steden aan de westkust, helemaal steden als Seattle, San Francisco, LA, etc. Ik zou dus goed opzoeken wat de kosten zijn die je als gezin/twee personen (met twee honden ook, dierenarts en voeding vind ik hier ook duur) je hier kwijt bent!
Reeds enkele sites gekregen/gevonden om cost of living te bepalen en het is inderdaad zeer duur in vergelijking met het kleine stadje dat ik woon in Belgie :-). Ik heb ondertussen ook door dat er niet veel zal overblijven indien ik $100k zou krijgen en mijn vrouw niet mag werken. Nu eerst het loonvoorstel die ik zeer binnenkort zou mogen verwachten en van daar zien we wel.
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

hemmie schreef:
01 mei 2021, 02:05
Over die credit score zou ik me niet druk maken. Wij begonnen met een secured cc, werd na 6 maanden een gewone. Na een jaar ofzo een 2e cc. Verder nooit een lening, natuurlijk wel huur en utilities altijd netjes betaald, en cc elke maand afbetaald. Wij vertrokken na 2 jaar uit de VS, kwamen 2,5 jaar later weer terug. Op de dezelfde voet verder gegaan en toen we na een jaar een huis wilden kopen was de credit score inmiddels boven 800, en kregen we een hele lage rente aangeboden.
Oké dan ga ik daar minder aan denken en idd altijd netjes afbetalen van CC, maar dit doe ik hier ook.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kastelke »

Met een detacheringscontract zullen ze meestal je ziekteverzekering afsluiten in Nederland/Belgie. In die zin dat, als je kosten hebt in Amerika, deze vergoed zullen worden door de Be/Nl verzekering.
Je houdt dan ook je Be/Nl vakantiedagen, en de werkgever moet verplicht de verhuiskosten betalen, ook als je terugkeert naar Be/Nl na het contract.
Detacheringscontract heeft meestal meer voordelen dan lokaal contract. Vaak ook een compensatie omdat je bv. je huidige auto moet verkopen, kosten voor het te koop/te huur zetten van je huidige woning, etc. Maar dat hangt af van werkgever tot werkgever.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

Merci voor de info!

Ondertussen ook een voorstel gekregen en het is als expat wat goed is voor het opbouwen van bvb pensioen in Belgie. Medisch idd ook ziekteverzekering van hier (voor mijn vrouw en ik), meer details nog te verkrijgen. Nu ze zeiden ik heb in reeds DKV ambulante zorg + hospitalisatie en het zou nog net iets beter zijn. Wat zeer goed zou zijn en bijna geen kosten.

Verder behou ik mijn loon (incl wagen), geen euro meer, en zijn ze een simulatie aan het doen of taxeren in US voordeliger zou zijn. Ik zie niet in waarom niet, ook al is CA een staat met meer taxes.
Gaat er van mijn brutto loon RSZ afgaan of andere zaken?

Verder krijg ik cost of living $400 en house allowence van $2500. Dit is volgens hen netto, maar de huizen kosten er effectief al snel $2500 dus potje is direct opgebruikt.

Ik rekende zelf eens alles uit en indien mijn vrouw niet werkt zie ik ons weinig, tot zelf niets, meer te sparen dat wat we nu doen in Belgie.

Volgens glassdoor en Indeed was gemiddeld $120000 zowat de norm en ik trok mijn stoute schoen aan en vroeg het aan het aan een ex collega (net vertrokken als PM in US) en die zei zelf dat zijn loon iets meer dan $120000 per jaar was en de bonussen in de orde liggen van $10000. Wat minder of meer afhankelijk van de prestatie. Zonder er om te vragen dit verkregen terwijl ieder zegt dat een Amerikaan nooit over zijn loon spreekt :D .

Nu als ik mijn loon in rekening breng kom ik uit op +-$105000 (incl house/cost of living allowance) en mijn gemiddelde bonus in Belgie is zo'n 10% van wat dit is in de US :evil: . Daarbovenop, nog voor die persoon vertrok, was het de bedoeling dat ik zijn (en andere PMs) ging managen. Wel moet ik zeggen dat hij zo'n 10jaar ouder is. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik echt goed voorstel kreeg, maar eerder een 'ok' voorstel. Wat is jullie idee?

Alvast bedankt,
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door FlipjeBTiel »

Je laatste opmerking is wel wat het is. Aan de andere kant is het mediaan inkomen voor huishoudens in Sacramento fors lager dan $100K (zie: https://www.census.gov/quickfacts/fact/ ... /PST045219), dus laat je ook niet gek maken, vooral als de ziektekostenverzekering betaald is met een laag eigen risico. Da's eigenlijk ook wel zo'n $1000-$1500 bruto per maand waard.

Weet je overigens voor jezelf waarom je wilt gaan? Als het je puur om te werken gaat, b.v. als opstap voor je verdere carriere, dan heb je ook minder inkomen (en vakantiedagen ...) nodig dan als je ook andere grote plannen hebt.

Of RSZ ingehouden wordt, weet ik niet. In NL is het een keuze om door te betalen (en dus rechten op te blijven bouwen) of niet (en dus navenant later minder rechten op AOW etc.) en het zal in den Bels vast soortgelijk zijn. Ik neem aan dat je in de VS geen social security gaat betalen als je minder dan 2 jaar blijft, in welk geval je gedurende die periode helemaal niets opbouwt als je niet doorbetaald.

En wellicht onnozel, maar je stelt "behou ik mijn loon [..], geen euro meer": als je in euro's uitbetaald krijgt, vraag dan goed na hoe het zit met de wisselkoers. EUR-USD schommelt niet zoveel als sommige andere koersen, maar kan in een paar maanden tijd toch zo'n 10% verschillen.

Gr., Flipje
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

FlipjeBTiel schreef:
22 mei 2021, 00:43
Je laatste opmerking is wel wat het is. Aan de andere kant is het mediaan inkomen voor huishoudens in Sacramento fors lager dan $100K (zie: https://www.census.gov/quickfacts/fact/ ... /PST045219), dus laat je ook niet gek maken, vooral als de ziektekostenverzekering betaald is met een laag eigen risico. Da's eigenlijk ook wel zo'n $1000-$1500 bruto per maand waard.
Zeker en daarom noem ik het ook een 'ok' voorstel. Maar als ik even reken komt het er op neer dat we evenveel verdienen als in Belgie ALS mijn vrouw werkt. Werkvergunning duurt al 3-6 maanden, dan een job zoeken (laag geschoold), paar keer wisselen tegen dat je iets vind dat goed voelt, paar keer geweigerd worden en 2keer per jaar naar Belgie zal al deels onbetaald zijn. Dus als ze op 2jaar 1jaar werkt zal ik blij zijn. Verder is ons enige voordeel de lagere belastingen (BE 40-45% - SA 25-30%)
Weet je overigens voor jezelf waarom je wilt gaan? Als het je puur om te werken gaat, b.v. als opstap voor je verdere carriere, dan heb je ook minder inkomen (en vakantiedagen ...) nodig dan als je ook andere grote plannen hebt.
Is een mooie ervaring, ik krijg de kans daar een team aan te sturen en daar iets op te bouwen dat moeilijk van de grond komt. We maken onze producten in Belgie en zijn project specifiek. Het duurt voor de mensen in Belgie reeds 6maanden om een beetje up to speed te geraken en we merken gewoon dat het daar traag gaat sinds de afstand. Paar weken per jaar naar Belgie komt helpt ze zeker, maar dit blijft een trager proces en zeker nu met Corona.
Ik wil hier zeer graag in helpen en zie het als een kans om me te bewijzen.
Of RSZ ingehouden wordt, weet ik niet. In NL is het een keuze om door te betalen (en dus rechten op te blijven bouwen) of niet (en dus navenant later minder rechten op AOW etc.) en het zal in den Bels vast soortgelijk zijn. Ik neem aan dat je in de VS geen social security gaat betalen als je minder dan 2 jaar blijft, in welk geval je gedurende die periode helemaal niets opbouwt als je niet doorbetaald.
Had ik zelf niet in rekening gebracht.
Nu ik heb een hele boel andere extra kosten. Auto kopen voor mijn vrouw, tijdelijk borg uit eigen zak betalen, ons 2 paarden onderhouden in BE zonder dat we er iets aan hebben, mijn vrouw wil daar blijven paard rijden. Dit is een soort passie wat ik ze niet wil ontnemen, maar dit brengt een pak extra kosten mee.
En wellicht onnozel, maar je stelt "behou ik mijn loon [..], geen euro meer": als je in euro's uitbetaald krijgt, vraag dan goed na hoe het zit met de wisselkoers. EUR-USD schommelt niet zoveel als sommige andere koersen, maar kan in een paar maanden tijd toch zo'n 10% verschillen.
Is helemaal niet onnozel. Zat er ook aan te denken sinds mij loon er door geimpacteerd is. Ze gaan het 2 keer per jaar aanpassen en herrekenen.
Verder zal ik ook een groot deel eigen geld moeten overzetten om een auto te kopen, borg voor het huis, aankleding van het huis enzo te betalen.
Indien het op een dag terug te zetten in Belgie. Dit heb ik wel nog niet bekeken of dit echt een impact heeft.
AmelieN
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mei 2021, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door AmelieN »

Beste Kevin, ik ben nieuw op het forum dus misschien mis ik informatie maar geef toch kort mijn gedachten. Ik denk zelf dat het een unieke ervaring is. Heb iets dergelijks op jouw leeftijd gedaan en denk er met veel plezier aan terug. De kans om een ander land te leren kennen en een aantal jaren een mooi avontuur mee te kunnen maken lijkt mij niet zozeer en iig niet alleen maar een financieel plaatje. Natuurlijk snap ik dat het meespeelt maar als je het salaris voldoende is om aldaar voldoende te kunnen doen wat je in gedachten hebt zou ik de kans met beide handen aangrijpen! Gr Amélie
kevinDS
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2021, 13:26
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door kevinDS »

Bedankt voor je reactie.

Was ik single dan had ik al beslist want dan is dit best een goed voorstel.

Nu ik ben getrouwd, heb in België een huis af te betalen en hypotheek ligt hoger dan wat ik kan vragen als huurprijs.
Moest mijn vrouw van dag 1 er direct werk hebben en dit nog enigzins graag doen dan zouden we het mss ook nog doen. Maar dit is niet zo eenvoudig want je moet eerst je werkvergunning aanvragen, zoeken, mogelijk paar keer veranderen of afgewezen worden, ... Idem als we terugkomen en haar pensioen opbouw stopt even.
Alles samen lijkt het voorstel gewoon (voorlopig) onvoldoende.
Hopelijk vinden we elkaar en dan gaan we zeker ingaan op dit avontuur!
eastcoastGirl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2019, 17:35

Re: Werkaanbieding in Sacramento

Bericht door eastcoastGirl »

Hi Kevin,

wij zijn als belgisch gezin (3&5j) enkele jaren terug naar de VS verhuisd (Momenteel LA, na enkele jaren east coast). Het is idd een grote stap met veel onzekerheden en ja, financieel is het in het begin een investering (zelfs als je werkgever veel kosten op zich neemt). Maar dat haal je er snel weer uit!

En hoewel, je als partner in het begin niet mag werken - weet dat je met gemak die periode kan overbruggen, dat was toch voor mij het geval. Er is namelijk zoveel te leren over nieuwe omgeving, te ontdekken en mensen te leren kennen.

Onze kids zijn perfect tweetalig. Hebben al heel wat gezien hier in de VS en onze initele 2 jaar zijn er ondertussen al heel wat meer geworden.

De beslissing ligt natuurlijk bij jullie zelf maar weet dat er altijd onzekerheden zullen blijven bestaan. Het moment dat we op het vliegtuig stapten, vroeg ik me nog steeds af waarom we dit wouden doen. Maar door alle positieve ervaring en ook soms negatieve hebben we er nog steeds geen seconde spijt van (ok, corona maakt het ons niet makkelijk ;-))

grt
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer