Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Helaas na bijna 4 jaar in Amerika wordt mijn baan "redudant", dus in Juni is m'n laatste werkdag. Ik zag het al een beetje aankomen, dus heb over het afgelopen jaar geprobeerd een andere baan te vinden, maar helaas wil geen enkel bedrijf een H-1B transfer sponsoren. Ik heb wel een aantal job offers gekregen waar ik niet van te voren mijn visa status heb verteld (ze hadden er ook niet naar grevraagd), maar helaas is een visa transfer in het huidige politieke/economische klimaat te moeilijk.

Anyways, we hebben besloten terug te verhuizen naar NL (we hebben ook niet echt een andere keuze). Mijn vrouw is niet geboren maar wel opgegroeid in de VS, en komt natuurlijk mee verhuizen. Ze heeft de Zuid Koreaanse nationaliteit, dus er is een vrijstelling van de inburgeringstest. Maar, het blijkt toch wel redelijk moeilijk te zijn om naar Nederland te verhuizen met een echtgenoot. Het ziet ernaar uit dat als ik geen baan met een jaar contract vind in 2 maanden dat mijn vrouw dan Nederland moet verlaten? Maar, ze mag dan helaas niet meer terug naar de VS, en ze heeft alleen tot 5 jaar oud in Zuid Korea gewoont, dus dat is ook geen optie.

Ik had gelezen dat de minister heeft gezegd dat er maatwerk mogelijk is voor terugkerende Nederlanders. Wat houdt dat maatwerk in en wie moet ik contacteren? Ik heb IND gesproken maar die weten ook niet veel en kunnen geen praktische advies geven voor terugkerende Nederlanders.

We hebben genoeg eigen vermogen zodat ik voldoende tijd heb om de juiste baan te vinden, maar die korte tijdsdruk geeft toch wel erg veel stress en onzekerheid in een al onzekere tijd. De meeste banen hebben een proef periode en een jaar contract komt niet zo snel, en bovendien wil ik niet verplicht de eerste de beste baan, maar de juiste baan die goed past bij mijn carrière.

Maar het belangrijkste is dat ik niet mijn vrouw in haar eentje wil achterlaten voor een onbepaalde tijd of riskeren dat ze terug moet naar een land dat ze niet kent.
Laatst gewijzigd door AMSLAX op 18 mar 2021, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door Tipsy_1 »

oh dat is niet fijn. Geen adviezen maar ik leef mee met deze vervelende situatie.
Met een werkvisum ben je behoorlijk kwetsbaar (ben hier zelf op L1).
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Ja, als ik er op terug kijk zou ik er nooit aan begonnen zijn. Zonder Green Card sponsorship op de eerste werkdag hangt er altijd het zwaard boven je hoofd en de werkgever heeft veel te veel invloed en controle over je leven. Gelukkig heb ik mijn vrouw hier ontmoet en dat maakt het het natuurlijk wel waard. Afgezien van dat zou ik H-1B sterk afraden.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door hemmie »

Ik heb geen idee, volgens mij gaan veel nederlanders met buitenlandse partner daarom eerst in een ander land binnen de EU wonen. Ik heb goede dingen gehoord over dit forum https://www.buitenlandsepartner.nl/forum.php, hopelijk kun je daar meer info vinden. Er is ook een FB groep die misschien handig kan zijn https://www.facebook.com/groups/1756598 ... ?ref=share

Geen minderjarige kinderen trouwens? Want dan zou het chavez arrest een uitkomst kunnen zijn.
Terug in Texas!
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Bedankt voor de tip! We hebben geen kinderen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door Nagini »

Hallo topicstarter, ik vraag me af welk visum je vrouw op dit moment in de VS heeft? Als zij op haar 5e met haar ouders naar de VS is gereisd, en jou daar ontmoet heeft, dan heeft zij al erg lang in de VS gewoond, op welk visum was dat? Als zij wel een groene kaart heeft, zou ze jou kunnen sponsoren. Verder zou ze dan wel terug naar de VS kunnen als ze 2 maanden weg is geweest, want pas na 1 jaar gaan ze uit van het opgeven van een permanente verblijfsvergunning.

Ik ga er van uit dat je hier al naar gekeken hebt, omdat het zo voor de hand ligt, maar het zou in het verhaal nog kunnen uitmaken.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Nagini schreef:
18 mar 2021, 10:51
Hallo topicstarter, ik vraag me af welk visum je vrouw op dit moment in de VS heeft? Als zij op haar 5e met haar ouders naar de VS is gereisd, en jou daar ontmoet heeft, dan heeft zij al erg lang in de VS gewoond, op welk visum was dat? Als zij wel een groene kaart heeft, zou ze jou kunnen sponsoren. Verder zou ze dan wel terug naar de VS kunnen als ze 2 maanden weg is geweest, want pas na 1 jaar gaan ze uit van het opgeven van een permanente verblijfsvergunning.

Ik ga er van uit dat je hier al naar gekeken hebt, omdat het zo voor de hand ligt, maar het zou in het verhaal nog kunnen uitmaken.
Ze heeft geen visum. Ze heeft DACA, dus ze krijgt een 10 jaar ban als ze het land verlaat, en kan daarna misschien terug met een toeristen visum, maar dat kan ook moeilijk worden. Realistisch gezien komt ze Amerika nooit meer in als ze het land verlaat.

Dus de keuze is of we verhuizen naar Nederland en dan geeft zij haar goedbetaalde carriere op en kan ze nooit meer haar familie zien, of we blijven in Amerika en dan geef ik mijn goedbetaalde carrière op en word illegaal zonder enige deportatie bescherming en mijn familie kan me misschien 1 keer per jaar of minder bezoeken totdat mijn ouders te oud worden.

Beiden zijn geen goede keuzes, maar in Nederland hebben we denk ik een betere kans om weer iets op te bouwen.

Er is een erg kleine kans dat ze een green card krijgt als de senaat nu eindelijk voor de dream act stemt. Als dat gebeurd zou ze mijn green card kunnen sponsoren, maar in de tussentijd (2-3 jaar) mag ik niet in Amerika wonen dus dat is ook erg lastig. We hebben ook maar een paar maanden voordat ik het land uit moet, dus er is een grote tijdsdruk. Ze zijn al 20 jaar bezig met een dream act, dus ik weet niet of dat nu gaat lukken met de filibuster.

Of misschien win ik eindelijk de DV lottery in Mei (5de keer nu)....
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door FlipjeBTiel »

Leg ook je verhaal eens voor aan het NLse consulaat in de VS en vraag om een visum voor NL (EU) voor de duur van de tijd die je nodig denkt te hebben (b.v. een jaar, met tekst en uitleg uiteraard). Mijn ervaring (niet dezelfde situatie, ondertussen meer dan 10 jaar terug, en aan de grens waren ze enigszins verbaasd dus gebruikelijk is het niet) is dat het consulaat de regels aan kan passen in individuele situaties op basis van humanitaire gronden.

Ik begrijp het precies en voel met je mee. Veel succes en geluk gewenst!

Gr., Flipje
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

FlipjeBTiel schreef:
18 mar 2021, 16:00
Leg ook je verhaal eens voor aan het NLse consulaat in de VS en vraag om een visum voor NL (EU) voor de duur van de tijd die je nodig denkt te hebben (b.v. een jaar, met tekst en uitleg uiteraard). Mijn ervaring (niet dezelfde situatie, ondertussen meer dan 10 jaar terug, en aan de grens waren ze enigszins verbaasd dus gebruikelijk is het niet) is dat het consulaat de regels aan kan passen in individuele situaties op basis van humanitaire gronden.

Ik begrijp het precies en voel met je mee. Veel succes en geluk gewenst!

Gr., Flipje
Bedankt! Ik zal het consulaat contacteren! Ik heb ook een Nederlandse advocaat gevonden die kan helpen met het "maatwerk", maar ik zal het eerst nog even zelf proberen voordat ik $300 per uur ga betalen.
PBBI
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 nov 2003, 17:42
Contacteer:

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door PBBI »

Zou een E2 een oplossing zijn? Dan kun je daar blijven wonen en heb je tijd om naar andere oplossingen te kijken en hoef je niet illegaal te wonen.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Heb helaas niet $100k om zomaar uit te geven, en E2 heeft geen pathway tot green card.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door Disney-Golf »

Wel als de E2 zo groot is geworden dat je die kan omvormen naar een EB5!? 🤷‍♂️
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Tja, bij E2 moet je echt al het geld hebben uitgegeven voordat het visum wordt goedgekeurd. Dus dat is een redelijk groot risico. Al m'n spaargeld uitgeven en dan maar afwachten of het wordt goedgekeurd.

Het is niet echt een startup visum. Meer voor een bestaande business, of het kopen van een bestaande business zodat je je geld in escrow kunt houden totdat het visum is goedgekeurd.

Ik weet niet of ik in 2 maanden een business kan opzetten en $100k uitgeven aan business expenses. Dan heb ik niet veel kapitaal meer over om de business daadwerkelijk te runnen. Als het dan niet goed gaat heb ik geen geld meer over om terug naar NL te verhuizen...
PBBI
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 nov 2003, 17:42
Contacteer:

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door PBBI »

Tja, bij E2 moet je echt al het geld hebben uitgegeven voordat het visum wordt goedgekeurd
Als je het goed aanpakt dan hoeft dit niet maar veel mensen doen dit wel en dan heb je dus kans dat het fout gaat en je je geld hebt ' uitgegeven ' en geen visum hebt.

Een E2 is ook een startup visum, alleen zijn er bij een startup enkele issues die je bij het kopen van een bestaand bedrijf niet hebt. Bij een startup geef je je geld uit of zet je het vast voor iets nieuws, nieuwe huisvesting, apparatuur, materiaal , kantoor, etc. Je maakt een businessplan en hoopt dan maar dat ze iets zien in je plannen. Je moet dus een goed plan hebben en ook extra geld want..... de eerste weken, maanden, (jaar?) heb je niet voldoende inkomen om van te leven en de kosten van te betalen. Dat nemen ze bij de visum aanvraag mee. Maar heb je voldoende geld en een goed plan dan is een aanvraag voor een E2 met een startup ook een optie.

Met een bestaand bedrijf heb je het voordeel van inkomen vanaf dag 1, (of dag 30 bij betalings termijnen :D ) Ook voor de visum aanvraag is het makkelijker omdat je aan kunt tonen dat het bedrijf levensvatbaar is en je de kost kunt verdienen, dit in tegenstelling met een startup. Het kost misschien wel extra geld voor de goodwill maar start maar eens iets op, je moet alles kopen, weet niet waar alles te vinden is, aannemers, schilders etc. En als deze weten dat je in het buitenland zit en wacht op een visum dan is het helemaal tricky. Vaak is dan een bestaand bedrijf goedkoper omdat je niet alles uit hoeft te vinden en je al klanten hebt.

In ieder geval succes met alles.
AMSLAX
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:46

Re: Baan verloren- terug verhuizen naar NL!

Bericht door AMSLAX »

Ik heb zo'n $150k, dus dat is te risicovol voor me. Kan amper een bestaand bedrijf kopen voor $150k.

Ik denk dat we de Europa route doen. Ik huur wel iets goedkoops voor 6 maanden aan de kust in Spanje en daar schrijven we ons in. Dan gaan we lekker 6 maanden op vakantie in Spanje en dan kunnen we naar Nederland verhuizen zonder al dat gezeur van immigratie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer