Emigratie naar Amerika.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Emigratie naar Amerika.

Bericht door alex123 »

Opmerking moderator

Afgesplitst van een ander onderwerp en een eigen topic gegeven.

Beste mensen,

Ik ben een Nederlandse burger en ben van plan om via Esta naar de VS te gaan (bij familie) op bezoek. Ik ben aantal jaren geleden ook eenmaal op vakantie geweest voor 3 weken.
Maar om eerlijk te zijn, ik heb deze keer andere intenties, namelijk de American Dream, want de VS spreek ons erg aan, en mijn zus woont daar.
Zover ik begrepen heb, een F4 via mijn zus kan tot 14 jaar duren, en ik wil niet zolang wachten.
Kan iemand hier aub mij een goed advies geven? Kan ik dit keer gaan en niet meer terug komen door mijn status te wijziging bv?
Zijn er andere wegen of mogelijkheden (via advocaat) of iets dergelijks? Ik wil graag daar blijven en niet meer terug komen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Change of status

Bericht door mtl »

@alex123 zoek een goede immigration lawyer.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door Hockey »

Hallo alex123, wees welkom hier, ik zal mijn standaardlijstje voor de meest gebruikelijke opties voor emigratie naar de VS hier plaatsen:

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
4) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
5) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.
6) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.

Welke optie past bij je? Zeg het maar, want wij kunnen het niet bepalen voor je.

Verder is dit plaatje erg nuttig om zaken duidelijk te maken. En lees ook eens deze twee topics door.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door tddft_ »

Als je naar Amerika reist met een ESTA (wat eigenlijk gewoon een toeristenvisum is) en je reist na de 90 dagen niet meer terug, dan is eigenlijk de enige mogelijkheid die je hebt om "legaal" te worden, door asiel aan te vragen. Dan wordt namelijk een "case" geopend en dan moet de Amerikaanse overheid beslissen of je een permanente verblijfsvergunning mag/kan krijgen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als in Nederland. Het enige en grote verschil is volgens mij wel dat je in Amerika vrij wordt gelaten en je kan wonen waar je wilt. Tegelijkertijd kan je ook je rijbewijs halen en een work permit krijgen, waardoor je dus wel gewoon kan werken en inkomsten kan genereren (en natuurlijk belasting betalen). Dat is in Nederland niet het geval aangezien je hier in een asielzoekerscentrum wordt gestopt en er eigenlijk ook niet uit mag komen (volgens mij alleen als je een afspraak hebt met de dokter of advocaat).

Ik moet er wel bij zeggen dat het enorm lang kan duren voordat er überhaupt naar je case wordt gekeken en uiteindelijk moet je volgens mij ook voor de rechter verschijnen wat heel lang kan duren. Ik ken zelf een familie die al 6 jaar in Amerika is en nog steeds wachten ze op hun court date. In de tussentijd mag je namelijk ook het land niet uit. Doe je dit wel dan mag je later Amerika niet meer in dus is alles eigenlijk voor niks geweest.

Hoe is je zus eigenlijk verhuist naar Amerika? Wellicht dat zijzelf een idee heeft hoe je dit het beste kan aanpakken aangezien zij het al heeft gedaan.
I left my heart in LA
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door Bennogr »

Likt mij erg moeilijk om aan te tonen dat je vanuit Nederland een reden hebt om asiel aan te vragen in de VS. ZO erg is het toch niet in Nederland?!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door mtl »

Ik denk dat we die reactie ook niet erg serieus moeten nemen. Wellicht sarcasme.
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door alex123 »

Sarcasme? Ik ben wel heel serieus. ik vraag het vriendelijk, en jij mag ervoor kiezen om mij geen antwoord te geven ipv mijn reactie te gaan oordelen.
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door alex123 »

tddft_ schreef:
03 feb 2021, 15:44
Hoe is je zus eigenlijk verhuist naar Amerika? Wellicht dat zijzelf een idee heeft hoe je dit het beste kan aanpakken aangezien zij het al heeft gedaan.
Dank voor je reactie.
Zij woont al 30 jaar daar, en is met een Amerikaanse burger getrouwd.
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door alex123 »

@Hockey Dank voor je reactie
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Change of status

Bericht door alex123 »

mtl schreef:
03 feb 2021, 13:33
@alex123 zoek een goede immigration lawyer.
Dank voor de gouden tip! daar heb ik veel aan :)
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door alex123 »

Bennogr schreef:
04 feb 2021, 15:33
Likt mij erg moeilijk om aan te tonen dat je vanuit Nederland een reden hebt om asiel aan te vragen in de VS. ZO erg is het toch niet in Nederland?!
Niet erg in NL? waarom woon jij dan in de VS terwijl je een trotse Nederlander bent?
Without struggle, there is no progress
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door Hockey »

@alex123, het is niet toegestaan een volledig voorgaand bericht te quoten. Als je een dergelijke fout maakt bij je immigratieaanvraag wordt deze direct in de prullenbak gegooid, dus lees altijd goed de regels door.
Je geeft verder zo weinig info over jezelf en jouw situatie dat we niet veel meer hulp kunnen bieden anders dan mijn al gegeven lijstje en de al gegeven tip een goede immigration lawyer te zoeken. Die waarschijnlijk ook weinig voor je kan doen, want er zijn helaas niet veel mogelijkheden.

PS:
Bennnogr geeft aan dat een asielaanvraag weinig kans zal maken, zo erg is de situatie in NL niet. Dat heeft niets te maken met het land waarin hij woont.

Een iets andere houding en toon zal je meer hulp opleveren hier.
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door MariekeH »

Asiel aanvragen lijkt me inderdaad vrij belachelijk; je kan het niet naar je zin hebben in Nederland, maar er is geen oorlog en je loopt niet het gevaar vervolgd te worden. Als je toch die route zou proberen te gaan, dan kan je inderdaad misschien een paar jaar blijven terwijl de aanvraag loopt, maar uiteindelijk zal het oordeel zijn dat jouw asielaanvraag "frivolous" was, en dat levert je een ban op. Dan zijn je kansen om definitief in de VS te wonen echt wel voorbij.

Het lijstje van Hockey geeft realistische opties. Het hangt van jouw situatie af wat jouw mogelijkheden zijn. Je kan niet zomaar op een ESTA het land inreizen en blijven. Er zijn veel mogelijkheden voor family-based immigration in de VS (meer dan in veel andere landen), maar die processen duren enorm lang. Misschien kan je kijken naar employment-based opties, maar ook die opties zijn behoorlijk wat ingewikkelder dan gewoon het land inreizen en blijven.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door dutch_in_seattle »

alex123 schreef:
05 feb 2021, 09:57
Bennogr schreef:
04 feb 2021, 15:33
Likt mij erg moeilijk om aan te tonen dat je vanuit Nederland een reden hebt om asiel aan te vragen in de VS. ZO erg is het toch niet in Nederland?!
Niet erg in NL? waarom woon jij dan in de VS terwijl je een trotse Nederlander bent?
Nou, nou, da's een behoorlijk boute opmerking! En eentje die werkelijk helemaal nergens op slaat! Er zijn allerlei redenen waarom mensen naar een ander land verhuizen, niet alleen omdat ze het vreselijk vinden in Nederland.

Benno heeft gewoon helemaal gelijk: de kans dat jij vanuit Nederland een succesvolle asielaanvraag zou kunnen doen is gewoon nul-komma-nul. Hier is een definitie van asylum:
"Asylum is the legal protection granted to people who have come to the United States and are afraid to return to their home country. Asylum can be granted to people who are unable or unwilling to return to their home country because of persecution or a well-founded fear of persecution on account of race, religion, nationality, membership in a particular social group or political opinion."
Probeer maar eens aan te tonen dat dat voor jou, als Nederlands staatsburger in Nederland, geldt. Niet dus.
De "gemakkelijkste" manier om voor jou naar Amerika te verkassen is een Amerikaans staatsburger aan de haak te slaan.

Hockey heeft het al gezegd, maar met een iets andere toon kom je op dit forum een stuk verder, hoor!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door dutch_in_seattle »

MariekeH schreef:
05 feb 2021, 18:38
...family-based immigration...
Voor "family-based immigration", zie deze pagina van de State Department. Daar staat o.a.:

<quote>
A foreign citizen seeking to live permanently in the United States requires an immigrant visa (IV). To be eligible to apply for an IV, a foreign citizen must be sponsored by an immediate relative who is at least 21 years of age and is either a U.S. citizen or U.S. Lawful Permanent Resident (that is, a green-card holder).

There are two types of family-based immigrant visas:
• Immediate Relative – these visas are based on a close family relationship with a U.S. citizen, such as a spouse, child or parent. The number of immigrants in these categories is not limited each fiscal year.
• Family Preference – these visas are for specific, more distant, family relationships with a U.S. citizen and some specified relationships with a Lawful Permanent Resident (LPR). The number of immigrants in these categories is limited each fiscal year.

Keep in mind that U.S. citizens can file an immigrant visa petition for their:
• Spouse
• Son or daughter
• Parent
• Brother or sister

U.S. Lawful Permanent Residents can only file an immigrant visa petition for their:
• Spouse
• Unmarried son or daughter
</quote>

Dus als jouw zus inmiddels een genaturaliseerd Amerikaans staatsburger is, dan zou zij jou kunnen sponsoren, maar niet als zij een groenekaarthouder is. Maar zelfs dan nog duurt dat hele proces waarschijnlijk ja-ren, en ik weet niet of jij ondertussen in de V.S. kunt verblijven.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
alex123
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2021, 13:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door alex123 »

Dank voor jullie reactie/advies, blijkbaar hebben sommigen van jullie mijn reacties verkeerd geïnterpreteerd. i'am sorry! maar sommige reacties sloegen nergens op (zie boven) vandaar ook dat toon.
Tuurlijk is NL geen slechte land, er is ook idd geen oorlog of iets dergelijks.
Maar ik heb het recht als Nederlander met migratie achtergrond om ervoor te kiezen naar een andere land te emigreren, En ja .. Ik heb mijn redenen!
Zo mooi en soepel is het ook weer niet hier, En helemaal niet wat betreft mogelijkheden.
maar nogmaals, dank voor jullie berichten (ook al kende ik de meeste mogelijkheden wel), En ik zal kijken hoe en wat, Ben in ieder geval optimistisch, En ik zie voor al potentie in het nieuwe beleid van president Biden! God bless him

Opmerking moderator

Het is niet toegestaan bovenliggende berichten volledig te quoten. Dit vermindert de leesbaarheid van een topic. De quotes zijn verwijderd.
Without struggle, there is no progress
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door Hockey »

@alex123, nogmaals dan maar, als jij wil emigreren moet je gewoon de mogelijkheden onderzoeken. Maar wij kunnen je pas helpen als we iets van je weten, en op basis van dit topic weten we te weinig van je om je te kunnen helpen (lees: advies te kunnen geven). Het enige dat we kunnen zeggen is dat de VS geen mogelijkheid kent om op basis van het Visa Waiver Programma daarheen te gaan en er te blijven op legale wijze. Afgezien dan van asiel aanvragen, waarmee je in eerste instantie mag blijven, maar uiteindelijk afgewezen zal worden.

Wat jouw redenen zijn om naar de VS te willen emigreren is voor dit topic niet van belang en die vragen we (eigenlijk) ook niet. Wel vragen we achtergrond info waarmee we iets zinnigs kunnen zeggen. Achtergrond info als leeftijd, opleidingsniveau, soort baan etc.
Heeft iemand te weinig vermogen, dan valt een investeerdersvisum al af.
Heeft iemand geen hbo opleiding, en/of werkt niet op hbo niveau, dan wordt H1-B visum nagenoeg kansloos.
Werkt iemand niet bij een bedrijf met vestigingen in de VS dan vallen de L-1 visa af. Tenzij die persoon eerst de overstap maakt naar een bedrijf met wel vestigingen in de VS, daar minimaal een jaar gaat werken en het dan gaat proberen.
Is iemand al getrouwd dan vallen de trouwvisa (K-11 en CR-1) af.
Werkt iemand als advocaat in het Nederlands familierecht, dan is het opleidings- en werkniveau wel voldoende, maar het vakgebied zo specifiek dat dit geen optie zal bieden.
Heb je eenmaal een bepaalde leeftijd bereikt, dan is studeren in de VS niet echt meer een optie; en zelfs als dat nog wel een optie is, dan nog is dat geen garantie voor na de studie mogen blijven.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door Disney-Golf »

alex123 schreef:
06 feb 2021, 13:39
Maar ik heb het recht als Nederlander met migratie achtergrond om ervoor te kiezen naar een andere land te emigreren
Grappig om lezen! Dus omdat jij het recht hebt om te emmigreren denk je dat je het recht hebt om naar de V.S. te immigreren? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door MariekeH »

alex123 schreef:
06 feb 2021, 13:39
(ook al kende ik de meeste mogelijkheden wel)
Wat was dan de reden van je post? Je vroeg naar je mogelijkheden, kreeg goed advies over (on)mogelijkheden, maar je wist het allemaal al?

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: nee, je kan niet het land inreizen op een ESTA en blijven. Asiel is voor jouw absoluut geen optie. Je hebt een optie via je zus als zij naturaliseert, maar dit duurt lang. Mogelijk zijn er andere opties, maar je geeft te weinig informatie om daar goed advies over te kunnen krijgen.

En nee, als Nederlander met een migratie-achtergrond heb je niet automatisch het recht om naar de VS te verhuizen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Emigratie naar Amerika.

Bericht door mtl »

Laat ik het zo zeggen: je hebt het recht om te emigreren maar landen hebben ook het recht om jou te weigeren als emigrant. :wink:
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer