Trouwen - Emigreren met kind

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Rosa55
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2021, 13:25
Aantal x V.S. bezocht: 6

Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Rosa55 »

Help?!

Mijn vriend (Amerikaan) en ik (Nederlands) zijn van plan om te trouwen.
Ik ben alleenstaande ouder van een dochter. Tegen de tijd dat we gaan emigreren is ze 11 jaar (begin groep 8 ).

Ik heb een aantal vragen:
- Is het beter om eerst groep 8 af te maken in NL? Ik wil niet dat ze een achterstand ontwikkelt. Haar Engels is redelijk goed voor haar leeftijd. Ze krijgt vanaf dit jaar ook Engels bijles.
- Hoe hebben anderen het gedaan met oudere kinderen?
- Wanneer ik trouw met mijn vriend en ik via hem een greencard kan krijgen, wat betekent dit voor mijn kind? Ook op latere termijn?

- Is het voordeliger om de Nederlandse nationaliteit te behouden of toch beter om Amerikaanse te worden? Wat zijn de voordelen? Het liefst behoud ik mijn Nederlandse nationaliteit.

Ik hoop echt dat iemand mij hierbij kan helpen.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Bennogr »

Geen ervaring met kinderen, maar als je met een Amerikaan wordt en lang genoeg een groene kaart hebt gehad om Amerikaan te mogen worden, dan kun je Nederlander blijven (twee paspoorten dus). Wat je kind betreft zou ik een deskundige raadplegen, of eens kijken bij de Nederlandse immigratiedienst/ministerie van buitenlandse zaken. Je naturaliseren tot Amerikaan kan mogelijk gevolgen hebben voor de nationaliteit van je kind, maar ik zou dat eerst grondig uitzoeken. Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

Wanneer je verhuist maakt op zich niet zo veel uit, al is het voor het kind soms fijner om dat tijdens de zomervakantie, of anders kerstvakantie te doen, zodat ze niet midden in het jaar vertrekken en aankomen. Ik verwacht echter dat je niet veel keus hebt, alles zal afhangen van wanneer je je visum krijgt.

Als jij een green card krijgt, krijgt je kind dat voor zover ik weet ook, al moet je haar dan waarschijnlijk wel direct meenemen in het aanvraagproces.

Het duurt nog wel even voordat je de amerikaanse nationaliteit kunt krijgen, dus daar hoef je je nog niet druk om te maken. Maar zoals hierboven aangegeven, je kunt, als je op de dag van naturalisatie getrouwd bent met een amerikaan ook de nederlandse nationaliteit behouden, en dua je dochter ook. Voor haar is nl. van belang dat ze tot haar 18e verjaardag een nederlandse ouder heeft.
Terug in Texas!
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door RaphaelB »

Ik ben vorig jaar met mijn destijds bijna 14 jarige dochter geemigreerd naar de usa naar mijn huidige amerikaanse vrouw, waar ik ook een dochter mee heb. Zorg er sowieso voor dat je op papier het eenouder gezag hebt, of in ieder geval toestemming van je ex. Het proces duurt erg lang. Duurde meer dan 2,5 jaar voordat alles eindelijk helemaal rond was en we onze greencards ontvingen.

-Groep 8 afmaken kan je doen, maar het schoolsysteem in de usa is toch anders. Uiteindelijk past een kind zich wel aan, vooral als ze nog zo jong is. Hoe jonger hoe beter eigenlijk.
-Veel praten met je kind, in de afgelopen 7 jaar waren we al vaak in de usa geweest, dus ze kende het daar al een beetje.
-Als je bent getrouwd met je partner dan kan je een CR1 of K1 aanvraag doen voor jou en je kind. Dan krijgen jij en je dochter beiden een greencard. Na 3 tot 5 jaar kan je de amerikaanse nationaliteit aanvragen. Ik koos destijds voor een CR1 want ik wilde alles goed geregeld hebben en meteen aan het werk kunnen gaan. Bij een K1 kan je eerder vertrekken naar de USA, maar dan ben je erg beperkt en kan je niet zomaar o.a meteen gaan werken geloof ik.
-De Nederlandse nationaliteit behoud je gewoon, die verlies je niet zomaar. Als je getrouwd bent dan kan je na een tijdje de Nederlands EN Amerikaanse nationaliteit aanhouden. Het nadeel van het hebben van de Amerikaanse nationaliteit is dat je je hele leven lang belasting opgaven zal moeten doen voor de VS, waar je ook gaat wonen in de toekomst.
-Denk er echt heel goed over na. Maak een overzicht met positieve en negatieve zaken. Nu lijkt het leuk en spannend. Maar als je er eenmaal echt woont, dan kan het na een tijd emotioneel gezien soms zwaarder zijn dan je denkt. Ver weg van familie, nooit gedacht dat ik heimwee zou krijgen naar NL. Ook kan je kind behoorlijk tegendraads worden na zo'n grote verandering. En mijn grootmoeder is onlangs overleden in NL en ik kon niet zomaar terug vliegen vanwege covid. De afstand is soms klote. Ook moet je behoorlijk hard werken in de USA, zeer weinig vakantie dagen. Maar uiteraard zijn er ook veel positieve kanten. Succes.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Visser »

Je mag dacht ik 9 maanden in de VS verblijven zonder papieren. Ik zou het zeker 6 maanden proberen. Het onderwijs in NL is niet het beste, hier is t nog veel minder. Verleng in ieder geval je paspoort altijd en op tijd. Als je het kwijt raakt door tijd, 10 jaar niet verlengd, ben je het kwijt. NL is niet een makkelijk land voor hen die er geboren zijn en geëmigreerd.
Welke staat ga je wonen. Ik zou t onderwijs even bekijken. Arizona bv. staat vrijwel onderaan..... Ook ziek zijn is een zeer dure hobby.....

Hier staat een kaartje in, klik de staat aan, eronder staat hoe goed ze het doen.
https://worldpopulationreview.com/state ... -education
.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Hockey »

Visser schreef:
22 jan 2021, 00:46
Je mag dacht ik 9 maanden in de VS verblijven zonder papieren. Ik zou het zeker 6 maanden proberen.
Dit stukje vereist uitleg, want zoals ik het lees staat er dat je 9 maanden mag blijven zonder visum, maar dat zal je wel niet bedoelen.
Zonder visum mag je 90 blijven op het Visa Waiver Program, met B2 visum 6 maanden (maar einddatum staat op een stempel in je paspoort); en met een K1 visum 90 dagen, daarna moet je getrouwd zijn,
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

Dat van het onderwijs ben ik het niet mee eens, al zijn er wel regionale verschillen. Maar zeker in stedelijke gebieden bieden scholen meestal lessen op verschillende niveau's, waardoor je High School dusdanig af kunt sluiten dat je in NL zo wordt toegelaten tot de universiteit. En een groot voordeel is juist dat je het niveau kunt kiezen per vak. Dus ben je heel goed in de exacte vakken, maar slecht in de talen, dan lukt VWO in NL waarschijnlijk niet, maar hier kun je dan alle exacte vakken afsluiten op het hoogste niveau en voor de talen een lager niveau kiezen, waardoor je meer mogelijkheden hebt.

Elke 10 jaar een nieuw nederlands paspoort óf Verklaring nederlanderschap verkrijgen hoeft alleen als je dubbele nationaliteit hebt, zolang je enkel de nederlandse nationaliteit hebt (wat dus voorlopig sowieso nog het geval is) dan kun je die niet verliezen.

Op een toeristenvisum 6 maanden proberen is geen goed plan, hoewel de school je kind gewoon toe zal laten (want ze mogen je immigratiestatus niet controleren) mag je kind op dat visum officieel geen onderwijs volgen, en dus kun je later alsnog in de problemen komen als je een ander visum/green card aanvraagt. Je zult echt moeten verhuizen o.b.v. een huwelijk. Dus ofwel een K1-visum en dan na aankomst in de VS binnen 90 dagen trouwen, of eerst trouwen en dan visum aanvragen en dan naar de VS vertrekken.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Almere vak V »

Hockey schreef:
22 jan 2021, 07:53
en met een K1 visum 90 dagen, daarna moet je getrouwd zijn,
Dat klinkt heel romantisch... :wink:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
22 jan 2021, 15:55
Dat van het onderwijs ben ik het niet mee eens, al zijn er wel regionale verschillen. Maar zeker in stedelijke gebieden bieden scholen meestal lessen op verschillende niveau's, waardoor je High School dusdanig af kunt sluiten dat je in NL zo wordt toegelaten tot de universiteit. En een groot voordeel is juist dat je het niveau kunt kiezen per vak. Dus ben je heel goed in de exacte vakken, maar slecht in de talen, dan lukt VWO in NL waarschijnlijk niet, maar hier kun je dan alle exacte vakken afsluiten op het hoogste niveau en voor de talen een lager niveau kiezen, waardoor je meer mogelijkheden hebt.
Die regionale verschillen kunnen bijzonder groot zijn. Er zijn wel goede scholen, maar ik ben bang dat er meer scholen zijn die onder de maat presteren. De verschillen zijn er niet alleen per staat, maar ook per regio (graafschappen) en "school districts".

Educatie in de V.S. is per staat geregeld en er is geen vergelijkbare standaard zoals in Nederland. De federale overheid heeft wettelijk gezien geen mandaat om het onderwijs in de staten te regelen. De enige echte invloed komt via federale subsidies, waar eisen aan verbonden kunnen worden.
De kans dat je vergeleken met Nederland achterstand oploopt is vrij groot - zeker als je het over openbare scholen in de V.S. hebt.

Het is onze ervaring dat Nederlandse opleidingen weinig waarde hechten aan een Amerikaans "high school diploma". Het gaat er hier vaak meer om dat de kinderen zijn blootgesteld aan een "well-rounded educational experience" dan dat ze echt een bepaald niveau hebben bereikt. Er zijn uitzonderingen, maar de norm op de meerderheid van de scholen is relatief laag.

Je zou nog wel een IB (International Baccalaureate) programma kunnen doen. Dat wordt ook in Nederland erkent daar er vrij strenge eisen aan gesteld worden die overeen komen met de Nederlandse eisen. Overigens is het curriculum van IB nogal liberaal progressief.
Afgezien van IB zijn er wellicht opties als je AP (Advanced Placement) lessen volgt.

Houdt er ook rekening mee dat hbo en universiteit in Nederland min of meer een voortzetting zijn van het voortgezet onderwijs. In de V.S. is dat veelal niet het geval en studenten beginnen min of meer onderaan.

Dit zijn brede generalisaties, maar hopelijk helpt het wat.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Visser »

Hockey schreef:
22 jan 2021, 07:53
Visser schreef:
22 jan 2021, 00:46
Je mag dacht ik 9 maanden in de VS verblijven zonder papieren. Ik zou het zeker 6 maanden proberen.
Dit stukje vereist uitleg, want zoals ik het lees staat er dat je 9 maanden mag blijven zonder visum, maar dat zal je wel niet bedoelen.
Zonder visum mag je 90 blijven op het Visa Waiver Program, met B2 visum 6 maanden (maar einddatum staat op een stempel in je paspoort); en met een K1 visum 90 dagen, daarna moet je getrouwd zijn,
If it's valid for 6 months and it has not expired yet, you can re-enter whenever you want. There's no written limitations as to how long you have to stay outside the US after a trip before re-entering again. You can enter the US whenever you want essentially so long as you have a valid US visa stamp in your passport.

6 maanden dus. Dan even naar Canada voor een bakse koffie en weer 6 maanden. Kan ze het toch even uit kijken. De eerste maanden zijn heel leuk, maar na een jaar weet je wat je wil.
.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Hockey »

@Visser, opnieuw zeg je eigenlijk weinig. Heb je het nu over het B2 visum? En heb je een link naar het stuk tekst dat je gequote hebt?
Dan komt de laatste vraag, bij een B2 visum moet je ook aangeven waarom je dit visum aanvraagt. Wat moet TS dan aangeven? Ik wil het 6 maanden proberen met mijn vriend? Daar is een B2 feitelijk niet voor bedoeld. En mocht TS een B2 visum aanvragen, als dit afgewezen wordt komt ze ook niet meer in aanmerking voor het Visa Waiver Program.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

@Big Al in theorie kun je met 3 AP's naar een nederlandse universiteit, naar de meesten vragen er 4. Met daarbij vaak eisen voor welke vakken daar sowieso bij moeten zitten. Hier in onze omgeving (ons schooldistrict, maar ook die in de buurt) is het heel goed mogelijk om die AP's te doen. Ik hoor dan ook zeer regelmatig van Nederlanders in de VS dat hun kinderen na high school in Nederland zijn gaan studeren, dat gaat meestal prima.

Het zal vast anders zijn als je in een rural area woont met een kleine high school die geen of weinig AP's aanbiedt, maar er zijn genoeg plekken waar je kunt wonen waar het echt geen probleem hoeft te zijn.
Terug in Texas!
Rosa55
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2021, 13:25
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Rosa55 »

Iedereen super bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker weten wat mee!
Mijn dochter en ik gaan de afgelopen 7 jaren jaarlijks naar Amerika. Ik heb er ook wel vrienden en kennissen, maar daar leven is toch echt wel anders. Dat begrijp ik heel goed. En zie ik ook wel als een uitdaging voor ons beiden.

@RaphaelB
Ja, ik heb op papier het eenoudergezag staan. Moet zo’n document in het Engels zijn of volstaat Nederlands bij de aanvraag? Zijn jij en jouw vrouw uiteindelijk in Nederland getrouwd en vervolgens gewacht tot de groencard er was?
Ik weet wel heel zeker dat ik mijn familie zal missen. Ik heb een hele hechte band met hen. Ook al heb ik vrienden daar, is het toch anders.
Zit je dochter op een public school of op een internationale school?


@Big Al
Is jouw advies dan om eerder voor een private school te gaan? Onderwijs is namelijk heel belangrijk voor mij. In ieder geval een goede basis, welke weg ze later kiest, is geheel aan haar. Ik wil mijn dochter zeker niet ontnemen om terug naar Nederland te gaan (mocht ze dat willen) om te studeren of uiteindelijk wonen.

@hemmie
Fijn te lezen dat de overstap van Amerikaanse high school naar Nederlandse Universiteit prima gaat. Hebben deze kinderen op een public school gezeten?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

Mijn kinderen zijn nog niet zo ver, ik heb alleen de mogelijkheden uitgezocht om straks in NL te gaan studeren, zodat ze er ook naartoe kunnen werken. Maar ik heb dus wel kennissen hier waarvan de kinderen na high school in NL zijn gaan studeren. Het is voor mijn kinderen zeker een optie, ze mogen zelf kiezen.

Mijn kinderen (8, 12 en 15) zitten op public school, en natuurlijk is niets perfect, maar ik ben erg tevreden over de scholen. Moet zeggen dat mijn kinderen nooit in NL op school hebben gezeten, wel toen ze jonger waren op internationale/amerikaanse scholen in Azie en Zuid-Amerika. Wat niveau betreft doen de scholen, in ons gebied in elk geval, zeker niet onder voor Nederlandse scholen, en het fijne is dat er naast de academische vakken zoveel meer op school aangeboden wordt. Mijn oudste 2 kinderen spelen allebei in de band, en mijn middelste is erg sportief en kan nu op middle school verschillende sporten uitproberen (telkens een kort seizoen) en wil straks op high school graag in het zwemteam. Ik vind het wel een voordeel dat ze zich zo breed kunnen ontwikkelen binnen de school (zonder dat dat ten koste gaat van hun reguliere vakken).
Ik zou persoonlijk nooit voor private school kiezen, er zijn veel redenen waarom ik sowieso een voorstander ben van public school, maar ik spaar mijn geld ook liever zodat ik ze straks hopelijk zonder studieschuld college kan laten doorlopen.

Maar het is wel van belang waar je gaat wonen. Ook in onze regio zijn er scholen die het minder goed doen, dus dan kun je beter niet in die wijk gaan wonen. Maar er zijn ook hele regio's of zelfs staten waar het onderwijs van mindere kwaliteit is geloof ik.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Almere vak V »

hemmie schreef:
25 jan 2021, 03:17
maar ik spaar mijn geld ook liever zodat ik ze straks hopelijk zonder studieschuld college kan laten doorlopen.
En dat is al een serieuze uitdaging!!

Merk dat mensen niet in de gaten hebben wat college in Amerika kost. En dan hebben we het niet over Ivy League...
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

Zeg dat wel, ik ben blij dat we de mogelijkheid hebben elke maand een behoorlijk bedrag voor ze te sparen, en ook blij dat nr 3 een beetje een nakomertje is zodat de kosten wat meer gespreid zijn.
Als de kinderen ons vragen waarom we sommige dingen niet doen of kopen is er altijd een duidelijk antwoord: college fund!😂
Terug in Texas!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door FlipjeBTiel »

@Rosa55: een private school is niet noodzakelijkerwijs beter dan een public school. Er zijn veel redenen waarom mensen een private school opzoeken of oprichten, en het gaat niet altijd om academische resultaten: van alles van een religieuze insteek tot het niet hoeven vaccineren van de kinderen. En "kwaliteit" is erg persoonlijk: verkrijgt zo'n school dat door drammen en veel bijdragen van de ouders, of door meer individuele aandacht? En als je de kind de beste van de klas is in een middelmatige school dan kan dat meer deuren openen dan wanneer het onder het gemiddelde presteert in een top-school, nog los van hoe het voor het kind zelf voelt en hoe dat (wel, danwel niet) motiveert. Een school is ook het middelpunt van veel activiteiten, met als neveneffect dat met het kiezen van een voor je kinderen, je ook je eigen nieuwe vriendenkring kiest. Je zult je er zelf dus willen thuis kunnen voelen.

Ik heb alleen maar mijn eigen schoolervaring in NL om mee te vergelijken, dus dat zegt niet zoveel. Voor wat het waard is, mijn indruk is dat het nivo op de school van onze koters een stuk hoger ligt dan destijds in mijn tijd in NL.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
23 jan 2021, 03:31
@Big Al in theorie kun je met 3 AP's naar een nederlandse universiteit, naar de meesten vragen er 4. Met daarbij vaak eisen voor welke vakken daar sowieso bij moeten zitten. Hier in onze omgeving (ons schooldistrict, maar ook die in de buurt) is het heel goed mogelijk om die AP's te doen. Ik hoor dan ook zeer regelmatig van Nederlanders in de VS dat hun kinderen na high school in Nederland zijn gaan studeren, dat gaat meestal prima.

Het zal vast anders zijn als je in een rural area woont met een kleine high school die geen of weinig AP's aanbiedt, maar er zijn genoeg plekken waar je kunt wonen waar het echt geen probleem hoeft te zijn.
Heb je enig idee waar we daar meer informatie over kunnen krijgen? Onze oudste zit op het moment in Nederland en heeft wat informatie bij universiteiten ingewonnen. De Rijksuniversiteit in Groningen heeft echter aangegeven dat ze geen enkel Amerikaans highschool diploma accepteren (voor de studierichting scheikunde). Tenminste, dat is wat onze zoon en familie in Nederland begrepen hebben.

Wat de ervaring met scholen in de V.S. betreft, we kennen alleen de situatie in Massachusetts (net ten westen van Boston), die in Colorado Springs (CO) en die net ten noorden van Richmond, VA uit persoonlijke ervaring.
Vanuit mijn Nederlandse optiek zijn het niveau en de eisen bedroevend. Duits zonder naamvallen en geen onderscheid tussen Sie en du bijvoorbeeld. De docente zei ook dat ze geen lage cijfers zou geven want ze ging zelf nog steeds gebukt onder de herinnering aan lage cijfers die ze zelf in het verleden had gekregen.
Bij biologie kregen ze bonuspunten als ze papieren zakdoekjes meenamen voor het klaslokaal. Om te gebruiken als ze een laag cijfer kregen (die bonuspunten, niet de zakdoekjes.)
Docent maatschappijleer schreef doodleuk in de syllabus dat moslims geloven dat de Koran de meningen van de profeet Mohammed bevat. Artikel dat ze moesten bestuderen voor geschiedenis was geschreven door een computertechnicus die geen formele achtergrond in geschiedenis heeft en welgeteld één artikel op zijn naam heeft staan. Bevatte conclusies die al decennia geleden achterhaald zijn. Enzovoort, enzovoort.
Oh, ik vergat dat plaatselijke scholen hier boeken volledig hebben afgeschaft. Boeken hebben afgedaan en zijn vervangen door fotokopieën en mobiele telefoons (tijdens de les)...

Toen de situatie in Limburg speelde over al die leerlingen die niet aan de eisen voldeden was er een soortgelijke situatie in Richmond, VA. In Nederland ging het er vooral om dat het de waarde van het diploma van anderen zou ondermijnen als deze leerlingen toch hun diploma zouden krijgen. Bij de scholen in Richmond ging het er vooral om dat het zo'n teleurstelling zou zijn als de leerlingen geen diploma zouden krijgen, want daar hadden ze toch echt op gerekend en ze hadden hun "cap & gown" al aangeschaft.

Mijn vrouw heeft een BA in Educatie. Veel van haar docenten hadden ook dit soort overtuigingen. Het gebruik van rode pennen voor correctiewerk werd bijvoorbeeld door sommigen afgeraden omdat "de kleur rood negatieve gevoelens teweeg brengt". Je hebt hier ook onderwijzers die stellen dat je eigenlijk geen lesstof moet presenteren die leerlingen niet beheersen omdat ze dan beseffen hoe weinig ze nog eigenlijk weten - en dat brengt weer negatieve gevoelens met zich mee.

Er zijn wel goede scholen te vinden, maar ik kan me goed voorstellen dat Nederlandse opleidingen meewarig naar Amerikaanse diploma's kijken.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

Niet elke nederlandse universiteit heeft het even duidelijk op hun website staan, je moet vaak even zoeken, maarhier bijvoorbeeld een mooi overzicht van de TU Eindhoven. Heb even op de site van Groningen gezocht, staat duidelijk op deze pagina.

Kortom, als je maar ergens woont waar de high school je de mogelijkheid biedt in de hoofvakken AP niveau te doen (en ook het examen te doen), dan is prima het niveau te behalen dat door nederlandse universiteiten gelijk wordt gesteld aan VWO.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Trouwen - Emigreren met kind

Bericht door hemmie »

Overigens, ik begreep van een vriendin van me dat het veel lastiger is te achterhalen wat de toelatingseisen zijn bij een HBO-opleiding. Haar dochter overwoog engels te gaan studeren op de universiteit in Groningen, maar had als alternatief een HBO opleiding (ook in Groningen). Waar de universiteit, net als alle nederlandse universiteiten, duidelijk aangaf 3-4 AP vakken te eisen, had het HBO eerst geen antwoord, en kwam toen met een eis van 5 AP-vakken. Is uiteindelijk allemaal goed gekomen, ze doet inmiddels de HBO opleiding, omdat ze net niet genoeg AP vakken had voor de universiteit. Kwam ook door gebrekkige planning, ze besloot pas een jaar voor graduation dat ze in Nederland wilde gaan studeren, en het lukte toen niet meer om voldoende AP-vakken te halen. Maar als je hier al rekening mee houdt als je aan hiogh school begint is het natuurlijk veel makkelijker te plannen.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer