Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
FutureAttorney
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2020, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door FutureAttorney »

Goedemiddag allemaal (goedemorgen voor iedereen in de VS),

Ik ben een student Rechtsgeleerdheid in Nederland, momenteel in mijn 2e jaar.
Ik ben al lang van plan om niet in Nederland te blijven en na veel nadenken is mijn besluit definitief dat mijn toekomstige leven zal afspelen in de VS. Aangezien er hier veel mensen zijn met ervaringen hoop ik dat jullie die met mij kunnen delen.

Ik heb al het een en ander op een rijtje kunnen krijgen, als hier iets misplaatst is of mist hoop ik op feedback:

- Bachelor afmaken in Nederland
- Voor een LLM gaan in Texas, Californië of New York (hoogstwaarschijnlijk Texas gezien mijn levensovertuigingen)
- Extracurriculaire ervaringen ondernemen die mijn kans vergroten voor een mooie plek in de VS

Ik hoop dat enkelen die dit pad al zijn doorlopen mij enkele tips kunnen geven zoals:

- Wat kan ik nu in Nederland nog doen om deze weg makkelijker te maken?
- Wat waren de moeilijkste momenten voor jou en welke tips kun je geven die mij hier op kunnen voorbereiden?
- Zijn er financieringsopties voor een non-US person of zal de LLM volledig zelfstandig gefinancierd moeten worden?

Bij voorbaat dank en ik kijk uit naar jullie feedback!

- FutureAttorney
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door babarage »

lees dit topic eens door daar vind je een hoop relevante informatie mbt emigreren naar de VS. Spoiler alert. Tis niet zo makkelijk als je zou hopen.

Wat betreft studeren en een beurs of iets dergelijks. Ja ze zijn er wel maar het is lang niet eenvoudig er eentje te krijgen. En het is de vraag of die alles dekt.

En vergis je niet, een opleiding aan een Amerikaanse universiteit garandeert geenszins een baan in de US. Je moet nog steeds aan dezelfde voorwaarden voldoen om een werkvisum te krijgen als je met Nederlandse opleiding zou moeten. Een voordeel van daar studeren is dat er een kans is dat je al studerend een Amerikaanse partner tegen komt waarmee je wil trouwen om zo het visum te krijgen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Pete.Z »

Maar ja, past trouwen voor een visum bij de levensovertuigingen in Texas? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Big Al »

Veel staten hebben verschillende tarieven voor het collegegeld voor ingezetenen en immigranten (ook uit andere staten). Het hangt van de staat af hoe lang je er moet wonen voordat je voor het lagere collegegeld in aanmerking komt. Meestal is het zes maanden tot een jaar.

Je beste optie is de DV loterij, denk ik.

Houdt er overigens rekening mee dat het politieke klimaat in staten heel snel kan veranderen. Colorado was nogal conservatief toen wij er vijftien jaar geleden gingen wonen. Toen we vijf jaar geleden naar Virginia verhuisden was dat al heel anders. We zien nu eenzelfde verschuiving in Virginia. En nee, het ligt niet aan ons... :lol:
MGTOW_Homeboy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2020, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door MGTOW_Homeboy »

FutureAttorney schreef:
14 okt 2020, 14:46
... na veel nadenken is mijn besluit definitief ...
Laten we die bubbel maar gelijk ploppen. Zoals de opmerkingen hiervoor subtiel proberen aan te geven, de enige opties voor jou zijn trouwen of de DV lottery.
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door clp90 »

Ik heb zelf rechten gestudeerd in Nederland en ben van plan een LLM te gaan doen. Let er wel op dat je in Texas met een Nederlands rechtendiploma en alleen een LLM niet toegelaten wordt tot de BAR exam, dus ik weet niet hoe logisch Texas zal zijn qua keuze.
Daarnaast weet ik niet of je je er al in hebt verdiept maar LLM’s zijn schreeuwend duur, vooral als je out of state collegegeld moet betalen.


Maar zoals gezegd lijkt het me belangrijker hoe je denkt in de VS terecht te komen.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door tddft_ »

Nou wat een negativiteit hier weer :lol: . Er zijn echt wel manieren om op andere manieren in USA terecht te komen dan te trouwen of DV loterij waar je een kans hebt van 1% om te winnen (misschien wel minder). Anyways, het is echt wel mogelijk om een master te doen in USA aangezien ik zeker weet dat er universiteiten die international students toelaat alleen het is echt heel duur dat het misschien niet waard is.

Ik had een aantal jaren geleden ook gezocht naar een mogelijkheid om te studeren in USA (Californië op precies te zijn), maar ik kwam al gauw op EUR 10K voor een halve semester (3 maanden volgens mij) en dat bij een community college. Oh ja, dit was ook nog zonder huisvesting aangezien ik dit zelf kon regelen. Er zijn zoveel fees waar je rekening mee moet houden en dus moet betalen. Aangezien ik hier in Nederland mijn bachelor heb, vond ik het niet waard om zoveel te betalen voor een paar maanden in een community college (wat hier eigenlijk de mbo is).

Daarnaast is het inderdaad zo dat je op basis van een studentenvisum niet mag werken. Dus helaas kan je niet gedurende je studie een baan zoeken of geld verdienen omdat dit simpelweg niet is toegestaan met een studentenvisum. Je kan wellicht wel je tijd tijdens je studie daar gebruiken om een werkgever te vinden die je bereid is te sponsoren met een werkvisum, maar dit kan wel een lange tijd duren voordat dat is goedgekeurd en dit kost ook geld. Daarnaast is het wel moeilijk om met een Nederlandse bachelor en Amerikaanse master in rechten een baan te vinden aangezien je ook nog je bar examen zou moeten doen om als advocaat aan de slag te kunnen, maar goed wellicht dat je ergens terecht kan als paralegal ipv attorney. Succes!
I left my heart in LA
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door babarage »

En wat is er nou anders aan wat jij zegt dan dat wij hebben gezegd? Studeren is mogelijk maar duur, werkvisum
is mogelijk maar heel erg lastig.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Hockey »

tddft_ schreef:
26 okt 2020, 21:01
Er zijn echt wel manieren om op andere manieren in USA terecht te komen dan te trouwen of DV loterij
Niemand hier heeft ooit iets anders gezegd.
tddft_ schreef:
26 okt 2020, 21:01
Anyways, het is echt wel mogelijk om een master te doen in USA
Ook dat heeft niemand ontkend.
tddft_ schreef:
26 okt 2020, 21:01
Daarnaast is het wel moeilijk om met een Nederlandse bachelor en Amerikaanse master in rechten een baan te vinden aangezien je ook nog je bar examen zou moeten doen om als advocaat aan de slag te kunnen,
Dat heeft TS ook al geschreven in zijn/haar openingsbericht.

TS is echter sinds 15 oktober niet meer teruggekomen op het forum.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door tddft_ »

MGTOW_Homeboy schreef:
20 okt 2020, 06:05
de enige opties voor jou zijn trouwen of de DV lottery.
Nou als ik heel eerlijk ben, is dit wel negatief. Dit zijn echt niet de enige opties voor topicstarter.
I left my heart in LA
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Hockey »

@tddft_, weer een totaal nutteloos bericht. Leg dan uit welke opties TS heeft voor permanente emigratie.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Pete.Z »

Topicstarter komt toch niet terug, dus alle berichten zijn nutteloos. Of is dat te cynisch?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Hockey »

Als TS ooit nog terugkomt, dan is dit bericht zo ongeveer alles wat hij/zij moet weten.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Bluebonnet »

Ik ben nieuwsgierig naar de levensovertuigingen die de TO naar Texas hebben geleidt? En welk deel van Texas? Austin is bijv. erg internationaal en open minded. Maar de kleine stadjes in de middle of nowhere zijn gruwelijk conservatief en discriminerend. Texaanse levensovertuigingen kan alles zijn van KKK tot openlijk gender fluid directeur van een succesvol bedrijf.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Hockey »

@Bluebonnet, wat is er gruwelijk aan conservatief zijn?
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door babarage »

Dat zegt ze niet. Ze zegt gruwelijk conservatief ofwel heel erg (veel) conservatief.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Bluebonnet »

Hockey schreef:
31 okt 2020, 15:23
@Bluebonnet, wat is er gruwelijk aan conservatief zijn?
Conservatief zijn is niet per se gruwelijk, al zie ik hier helaas wel veel dat conservatief en/of Republican gelijk staat aan discriminerend en agressief tegen iedereen die niet dezelfde overtuigingen heeft. Maar goed, dat ligt aan die personen, niet aan of ze conservatief zijn of welke party ze stemmen.

Ik bedoelde met gruwelijk meer "zeer" of "heel erg" of iets dergelijks. Dus zeer conservatief.
FutureAttorney
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2020, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door FutureAttorney »

Dank allen voor de reacties!

Ik had zelf begrepen dat je met een Nederlandse bachelor en een Amerikaanse LLM WEL de Bar exam in Texas kon doen (naast NY en Californië ook nog). Was de informatie die ik hier eerder over heb gelezen dan incorrect?

Verder zijn de financiële vereisten niet een issue voor mij, het zit mij erg mee dat ik een familie heb die een goed financiëel fundament heeft.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door Hockey »

FutureAttorney schreef:
01 nov 2020, 17:53
Ik had zelf begrepen dat je met een Nederlandse bachelor en een Amerikaanse LLM WEL de Bar exam in Texas kon doen (naast NY en Californië ook nog).
Dit klopt. Althans klopte. Of het nog steeds klopt weet ik niet. Lees het bericht eens door waar ik naar verwees.

Je loopt tegen een ander probleem aan, het voltooien van een Amerikaans LLM en het behalen van het bar exam geeft je niet het recht om permanent in de VS te blijven wonen en er te gaan werken. Daar heb je weer een apart visum voor nodig.
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Rechtenstudent, emigreren naar de VS.

Bericht door clp90 »

FutureAttorney schreef:
01 nov 2020, 17:53
Dank allen voor de reacties!

Ik had zelf begrepen dat je met een Nederlandse bachelor en een Amerikaanse LLM WEL de Bar exam in Texas kon doen (naast NY en Californië ook nog). Was de informatie die ik hier eerder over heb gelezen dan incorrect?

Verder zijn de financiële vereisten niet een issue voor mij, het zit mij erg mee dat ik een familie heb die een goed financiëel fundament heeft.
Veel staten, en Texas ook, vereisen naast een Amerikaanse LLM:
The foreign-trained lawyer must be authorized to practice law in a foreign jurisdiction.

Met alleen een Nederlandse bachelor ben je er niet. Je moet beëdigd zijn tot advocaat in Nederland en in Nederland als advocaat mogen werken voor zover ik heb begrepen. Ik heb dit vereiste jaren geleden specifiek nagevraagd bij de Georgia bar omdat daar hetzelfde vereist wordt. Eens extra navragen kan natuurlijk nooit kwaad. Zie ook hier, chart 4:
https://www.ncbex.org/assets/BarAdmissi ... _Final.pdf.
Wat je sowieso zou kunnen doen, is de bar afleggen in een andere staat die dat vereiste niet heeft (maar die wel de UBE heeft, aangezien Texas die vanaf 2021 ook heeft), en het dan over laten zetten naar Texas. Duur en omslachtig, maar het kan.

Edit: dit staat op de website van de Georgia bar, ga er vanuit dat ze in Texas hetzelfde zullen bedoelen:
"Authorized to practice law" means that you have achieved the ability to engage in activities which would be recognized in the United States as the practice of law and are presently in good standing. You are required to provide documentation in official form (certificate, letter of good standing, or the like) issued by the licensing authority of the foreign jurisdiction. Such documentation shall be provided in a duly authenticated translation, if not in English.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer