Citizenship of bij Green Card blijven

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Gator
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:57

Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Gator »

Beste forum-leden,

Op dit moment heb ik al >5 jaar een green card en mag ik citizen worden. Mijn verloofde (H1B) zou als ik citizen ben gelijk permanent status hebben en meer privileges genieten. Met name nu met COVID-19 reizen terug naar NL en werk is dat praktisch.

We denken er wel over om over enkele tijd terug te keren naar NL en dan is het niet handig meen ik om citizen te zijn vanwege de eeuwige double taxation en eventuele exit fees/taxes als je je citizenship weer inlevert.

Heeft iemand voor een vergelijkbare keuze gestaan en wat zijn jullie eigen ervaringen en perspectieven ?

Gr. Jelle
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Als je toch al van plan bent om naar NL te gaan zou je ook juist kunnen overwegen wel nu naturaliseren en zo dan uiteindelijk dubbele nationaliteit te krijgen.
Ik begrijp dat je op dit moment niet getrouwd bent met een amerikaan, en ik ga er van uit dat je niet voor je 18e 5 jaar onafgebroken in de VS hebt gewoond. Dat betekent dat je, wanneer je nu naturaliseert, de nederlandse nationaliteit kwijtraakt. Maar, als je geboren en getogen bent in NL (ik weet de exacte eis niet, ik geloof minstens de helft van je basisonderwijs in NL hebben gedaan), kun je weer in NL gaan wonen op een wedertoelatingsvisum. Nadat je weer een jaar in NL hebt gewoond kun je dan via optie weer de nederlandse nationaliteit krijgen, met behoud van de amerikaanse.
Aan de andere kant, als je niet in aanmerking komt voor een wedertoelatingsvisum, en wel terug wil naar NL, dan is het niet handig om je nederlandse nationaliteit te verliezen, want dan moet je een ander visum zien te krijgen om als amerikaan weer in NL te gaan wonen.

Om ook nog bij stil te staan, als je een green card hebt en weer langere tijd in NL gaat wonen loop je het risico om je green card te verliezen, en dan wordt het dus lastig weer terug te keren naar de VS. De eerste 2 jaar buiten de VS kun je overbruggen door voor vertrek een re-entry permit aan te vragen, maar daarna loop je daar alsnog tegenaan. Als US citizen heb je daar uiteraard geen last van.

Wat betreft taxatie betreft, zo lang je je green card aanhoudt moet je ook in de VS aangifte blijven doen, net als een US citizen, dat maakt dus niet uit. Hoe het met die exit tax zit weet ik niet precies. Maar als je uiteindelijk van plan bent weer permanent in NL te gaan wonen, en niet meer terug wil naar de VS, dan is die green card natuurlijk veel makkelijker (en goedkoper) in te leveren dan citizenship, zodat je van die dubbele belastingaangifte af bent. En als je nu amerikaan wordt en de nederlandse nationaliteit verliest dan kun je die amerikaanse nationaliteit niet eens meer opgeven, totdat je weer de nederlandse (of aan andere) nationaliteit hebt, want anders zou je statenloos worden.
Laatst gewijzigd door hemmie op 12 okt 2020, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Disney-Golf »

Voor de exit tax ben je volgens mij al te laat.
Die begint te lopen na 6 jaar permanentverblijf ongeacht je visa status...
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door KnurfDutch »

Ik heb dezelfde dilemma's en Hemmie bedankt voor je heldere verhaal.

Ik heb echter een vraag daarover: 'Nadat je weer een jaar in NL hebt gewoond kun je dan via optie weer de Nederlandse nationaliteit krijgen, met behoud van de Amerikaanse.'

Ik begrijp fat je als oude-Nederlander je paspoort kan terugkrijgen door deze prodedure als je weer op Nederlandse bodem woont, maar ik weet niet zeker over je je Amerikaanse paspoort mag houden. Volgens mij moet je daar gewoon afstand van doen van de Amerikaanse nationaliteit.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door ADE01 »

Eenzelfde situatie hier maar heb nog even te gaan voor de 5 jaar, en ik kan mijn Nederlandse paspoort sowieso behouden. Maar ik ga het pas doen wanneer ze de Foreign Account Tax Compliance Act uit 2012 terugdraaien of aanpassen. Dat was gericht om belasting ontwijking in het buitenland aan te pakken maar heeft effectief iedere Amerikaanse expat of dual citizen een groot probleem gegeven.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door KnurfDutch »

ADEO1,

Ik denk dat jij net zolang kan gaan wachten op afschaffing/aanpassing FATCA dat dat ik wacht op het moment dat Nederland voor iedereen de dubbele nationaliteit toestaant. Not gonna happen!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

KnurfDutch schreef:
12 okt 2020, 16:49
Ik heb dezelfde dilemma's en Hemmie bedankt voor je heldere verhaal.

Ik heb echter een vraag daarover: 'Nadat je weer een jaar in NL hebt gewoond kun je dan via optie weer de Nederlandse nationaliteit krijgen, met behoud van de Amerikaanse.'

Ik begrijp fat je als oude-Nederlander je paspoort kan terugkrijgen door deze prodedure als je weer op Nederlandse bodem woont, maar ik weet niet zeker over je je Amerikaanse paspoort mag houden. Volgens mij moet je daar gewoon afstand van doen van de Amerikaanse nationaliteit.
Als je naturaliseert moet je inderdaad je amerikaanse nationaliteit afstaan, maar als je de nederlandse nationaliteit via optie verkrijgt (en dat kan dus als oud-nederlander die weer min. een jaar in NL heeft gewoond) dan geldt die regel (vaak) niet. Zie hier.
Terug in Texas!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door KnurfDutch »

Hemmie, kan je me de quote geven? Ik heb het 5 keer door gekezen maar vindt nergens terug dat je je aangenomen nationaliteit mag houden.

Dank.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door KnurfDutch »

Ik heb het gevonden. Hemmie kan je deze newspeak vertalen voor me?

Verenigde Staten van Amerika
Geen automatisch verlies. U kunt afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit. Krijgt u geen vrijstelling van afstand doen? Dan moet u afstand doen van uw Amerikaanse nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Die quote gaat over afstand doen van de amerikaanse nationaliteit als je dat verplicht bent omdat je de nederlandse aanneemt. maar dat geldt in deze situatie niet. Als je in de link die ik gaf doorklikt op "in welke gevallen u geen afstand hoeft te doen van een ander nationaliteit" dan zie je daar onder "Vrijstellingen waarbij u niet gevraagd wordt of u afstand wilt doen van uw nationaliteit" als 4e punt staan: "U woont nu in het Koninkrijk der Nederlanden. En u bent geboren in het Koninkrijk der Nederlanden. U hoeft niet altijd in het Koninkrijk te hebben gewoond."

En hier staat het ook bij de Voorwaarden: "U doet afstand van uw oorspronkelijke nationaliteit. Deze voorwaarde geldt alleen als u optie aanvraagt omdat u vanaf 4-jarige leeftijd in Nederland woont." Dus niet in het geval van de optieprocedure als oud-nederlander.
Terug in Texas!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door KnurfDutch »

Oh boy. Niet geboren in het Koninkrijk der Nederlanden helaas. Wel twee kaaskoppen als ouder.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Volgens mij kun je dan nog steeds weer via optie, met behoud van de amerikaanse nationaliteit, de nederlandse nationaliteit terugkrijgen, maar het is dan lastiger om allereerst een visum te krijgen om weer dat jaar in NL te gaan wonen. Maar volgens mij is het niet onmogelijk om dan alsnog een wedertoelatingsvisum te krijgen. Kijk eens op https://ind.nl/Paginas/Terug-naar-Nederland.aspx
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door goldenhills »

Wij hebben allebei de NL nationaliteit en komen al een tijdje in aanmerking om US citizen te worden. Maar ik zie het voordeel er niet zo van in, zeker omdat we waarschijnlijk terug gaan naar NL na ons pensioen. Ik vind voor onze huidige situatie NL staatsburger en US permanent resident wel een mooie combo eigenlijk. Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Als je van plan bent terug te gaan naar NL is dat inderdaad prima. Maar dan moet je eigenlij ook zeker weten dat je niet later alsnog terig naar de VS wil, want grote kans dat je je green card dat kwijt bent. Met US citizenship kun je altijd nog terug. Als je hier permanent wil blijven is het natuurlijk fijn om ook te kunnen stemmen. Voor ons telt vooral dat we onze kinderen, die hier opgroeien, dubbele nationaliteit willen meegeven, zodat ze als ze volwassen zijn zelf kunnen kiezen waar hun toekomst ligt. Om die reden gaat mijn man proberen voor de oudste 18 is te naturaliseren, dan hebben alle kinderen automatisch dubbele nationaliteit.
Terug in Texas!
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door GoBucks »

goldenhills schreef:
13 okt 2020, 05:38
Wij hebben allebei de NL nationaliteit en komen al een tijdje in aanmerking om US citizen te worden. Maar ik zie het voordeel er niet zo van in, zeker omdat we waarschijnlijk terug gaan naar NL na ons pensioen. Ik vind voor onze huidige situatie NL staatsburger en US permanent resident wel een mooie combo eigenlijk. Of mis ik iets?
je loopt altijd het risico dat de immigratie /visum regels veranderen. Wat als een green card niet automatisch meer verlengt wordt bijvoorbeeld. De persoonlijke gevolgen zijn voor iedereen anders. In mijn geval: ben ik liever Amerikaan dan Nederlander met een green card.
In mijn geval heb ik een vergelijkbare vraag maar dan andersom: Ik kan zowel de Amerikaanse als Nederlandse nationaliteit houden. Maar waarom zou ik dat doen?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Bennogr »

Ik antwoord op die vraag altijd met: ik ben geboren en getogen in Nederland, ben nu langer in de VS dan in Nederland, maar wil voor elk deel van mijn gespleten ziel een eigen paspoort hebben. Plus ik heb mijn zoon aan een Nederlands paspoort kunnen helpen. Zou nuttig geweest zijn als hij ooit in Europa had willen studeren (is er niet van gekomen, maar dat wist ik toen niet en ik wilde zoveel mogelijk mogelijkheden voor hem openen).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Ook weer een persoonlijke overweging. Ik gun mijn kinderen dubbele nationaliteit zodat ze later zelf kunnen kiezen waar ze willen wonen (nadat wij ze de hele wereld over hebben gesleept), dus moet één van ons nederlands blijven tot ze allemaal 18 zijn. Mijn man heeft geen behoefte aan de nederlandse nationaliteit, en gaat dus eerst naturaliseren, met verlies van nederlandse nationaliteit tot gevolg. Ik ben hier niet financieel onafhankelijk, dat zou een probleem kunnen worden als mijn man zou komen te overlijden, dus voor mij is het handiger (maar niet cruciaal, ik kan immers een wedertoelatingsvisum aanvragen) de nederlandse nationaliteit te behouden. Ik naturaliseer dus pas later.

Overigens heeft covid-19 wel een iets ander licht op de zaak geworpen voor mij. Als mijn man nu niet meer de nederlandse nationaliteit zou hebben zou hij in principe niet meer NL in komen. Met (schoon)ouders op leeftijd toch niet zo fijn (vorige week nog eens extra met de neus op de feiten gedrukt toen schoonmoeder in het ziekenhuis werd opgenomen na een beroerte). In deze situatie hadden we nog wel samen naar NL kunnen reizen als ik de nederlandse nationaliteit had behouden. Maar als je geen (naaste) familie meer hebt in NL natuurlijk veel minder van belang.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Gator
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:57

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Gator »

Fijn om alle reacties en perspectieven te lezen. Voor mijzelf is een green card in combinatie met NL nationaliteit prima. Het is inderdaad zoals een aantal anderen al aangeven nu wat anders met COVID-19, als je partner geen permanent resident is dan komt er gewoon veel gedoe bij. Daarnaast geeft een dubbele nationaliteit je max flexibility, ook voor je kinderen.

In a perfect world kan je de dubbele nationaliteit behouden zonder double taxation :)

Hebben andere forum-leden ervaringen met het terug in NL zijn als US Citizen en het jaarlijks indienen van US Taxes; is dat daadwerkelijk een gedoe of valt het wel mee? Het zal ongetwijfeld van je individuele situatie afhangen, maar ik begreep van een vriend van mij die de dubbele nationaliteit heeft en een eigen bedrijf in NL dat het een pain in the rear is, and costly. Hij wil zijn Citizenship daarom opgeven en ook dat is een hele missie.

Is het overigens zo dat je gelijk na het behalen van je US Citizenship je je NL nationaliteit verliest, of pas als je paspoort verloopt ? Je zou dan bijvoorbeeld net daarvoor kunnen verlengen voor 10 jaar.

Groetjes Jelle
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Bennogr »

Ik vind nationaliteit een te groot goed om daar trucjes mee uit te gaan halen. Je hebt misschien gelijk en geluk, maar ik zou daar moeilijk mee kunnen leven als dat ook anders kan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door kastelke »

Je bekijkt die dingen grotendeels vanuit het hier-en-nu perspectief. En dan kan je denken dat je 'nooit' dit of dat gaat doen. Maar 10 jaar later kan dat allemaal anders gaan.
Een vriend hier is stervende, en heeft zijn originele nationaliteit verloren toen hij de Canadese aannam (net zoals bij Nederlanders). Ondertussen is hij gescheiden, en is stervende. Liefst van al zou hij terugkeren naar zijn moederland om bij zijn moeder en zusters te zijn en daar te sterven. Ze wonen daar dicht bij een hospitaal dat een goede reputatie heeft op gebied van zorg voor zijn ziekte. Maar dat kan nu dus niet meer. De procedure om eventueel de nationaliteit terug te krijgen duurt 2 jaar. Zo lang heeft hij niet meer.
Ik hoor dat vaker bij immigranten, dat ze initieel dachten nooit voorgoed terug te gaan naar het moederland, maar 10 of 20 jaar later kijken ze er anders tegenaan. Als je dan je nationaliteit nog hebt, is het een makkelijke en goedkope optie.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer