Baan in Amerika aangeboden gekregen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

Hallo!

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft het besluit genomen om een Amerikaanse vestiging te gaan beginnen. Hiervoor zijn een collega en ik gevraagd dit op te gaan starten. Momenteel ben ik single, 28 jaar en engineer van beroep. Mocht dit alles doorgaan dan zal ik daar meer een functie als engineer/manager gaan bekleden.

Het visum zal een L1-A of L1-B visum worden. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar L1-A mocht ik interesse hebben in een greencard na een aantal jaar.

Ik heb eerder vandaag een gesprek gehad over het fiscale gedeelte. Het aanbod wat mij gedaan werd vond ik nogal laag in vergelijking met het salaris van soortgelijke banen in Amerika. Ik heb wat rondgezocht en iemand met mijn capaciteiten en ervaring zou ongeveer 90-100k USD bruto verdienen.

Het bedrag dat mij aangeboden is zou all in rond de 45k EUR netto liggen. Let er wel op dat huur van appartement en auto door mijn werkgever vergoed zal worden. Dit aanbod is gebaseerd op het feit dat ik ook nog vanuit het Nederlandse bedrijf betaald zou worden, het is mij niet helemaal bekend of dit betekent dat ik in Nederland belasting blijf betalen.

Het zit mij totaal niet lekker dat ik zo'n laag aanbod heb gekregen. Dit zou gaan betekenen dat ik straks in Amerika mensen moet gaan aannemen die een salaris hebben dat bijna het dubbele van het mijne zou zijn, met veel minder ervaring binnen het bedrijf. Daarom overweeg ik om mezelf te laten betalen door het Amerikaanse bedrijf en bijpassend salaris (hoop ik).

Mijn vraag is, wat voor haken en ogen zitten hier allemaal aan vast?
1. Ik weet ongeveer wat verzekeringen hier in Nederland kosten qua ziektekosten. Wat zijn de kosten van vergelijkbare verzekeringen in Amerika?
2. Persioen? Ik weet dat het in Amerika iets anders werkt dan hier, ik weet ook niet of mijn bedrijf uberhaupt al research heeft gedaan naar 401K regelen etc.
3. Heeft het voor mij uberhaupt nadelen om mezelf bij het Nederlandse bedrijf in dienst te houden?
4. Hoe kan ik het gesprek over salaris onderhandelingen het beste aangaan? Ik ga natuurlijk aangeven dat ik een marktconform salaris wil voor de locatie waar ik ga werken. Echter betaalt mijn werkgever wel huur + auto kosten. Ik zit er dus aan te denken om een marktconform salaris - een bepaald percentage te vragen. Of kan ik hier beter hard in blijven en dat er ook wat tegenover moet staan dat ik alles achter laat in Nederland?

Houd er in dit geval rekening mee dat ik meer dan 7 jaar ervaring heb bij mijn werkgever en dat er verder nagenoeg geen geschikte kandidaten zijn voor deze baan.

Excuses voor het lange bericht en de vele vragen, maar ik hoop dat jullie mij hierbij verder kunnen helpen.

Dank!
Laatst gewijzigd door wessyy op 28 aug 2020, 05:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door hemmie »

Ik weet er niet heel veel vanaf, maar ik zal mijn gedachten hier eens opachrijven.

Uiteindelijk is het natuurlijk iets waar jij en je werkgever het over eens moeten worden, dus ik zou zeggen dat het het belangrijkst is dat je nagaat of dit salaris voor jou acceptabelen leefbaar is.

Allereerst is van belang waar je zou gaan wonen, kosten van levensonderhoud (ook exclusief huur) verschillen enorm per regio. Met 45k kom je in sommige gebieden dus heel wat verder dan in andere gebieden.

Ziektekostenverzekeringen is heel duur in de VS, of je nu lokaal verzekerd bent of een expatverzekering in NL afsluit. Normaal gesproken betaalt de werkgever een groot deel van de premie, wat is jouw werkgever van plan? Hoeveel je werkgever bijdraagt heeft enorme invloed op wat je uiteindelijk overhoudt van je salaris. Een amerikaanse verzekering zal waarschijnlijk ook een veel hoger eigen risico hebben en co-pays.

Ik heb geen idee hoe het werkt als je vanuit NL betaald zou worden. Waar betaal je dan belasting en draag je bij aan sociale verzekeringen? Zal ook heel wat invloed hebben op je netto salaris. Denk ook aan AOW opbouw, in principe heb je die niet meer als je niet meer in NL woont, compensatie daarvoor zou je zonodig mee kunnen nemen in de onderhandelingen.

Ik zou ook nagaan voor wat voor woning ze huur betalen, een klein appartementje met 1 slaapkamer is natuurlijk heel wat anders dan een huis.
Terug in Texas!
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

hemmie schreef:
27 aug 2020, 22:42

Ik zou ook nagaan voor wat voor woning ze huur betalen, een klein appartementje met 1 slaapkamer is natuurlijk heel wat anders dan een huis.
Wat nu mee is genomen is $1200, hierover is volgens mij nog wel te onderhandelen. Ik heb al aangegeven dat ik dezelfde of een betere woonsituatie wil houden als in Nederland. Hiervoor is in Amerika ongeveer $2000-2500 nodig als ik Zillow moet geloven.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door goldenhills »

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft het besluit genomen om een Amerikaanse vestiging te gaan beginnen. Hiervoor zijn een collega en ik gevraagd dit op te gaan starten.
Da's een mooie uitdaging, en (mag ik hopen) een uiting van vertrouwen in je capaciteiten. Ik weet erg weinig van een L1 visum, maar een snelle scan geeft aan dat je onder de substantial presence test valt, dus je kunt al in het eerste jaar belastingplichtig zijn in de VS.

Ik zou naar het grotere plaatje kijken: wat is het meerjarenplan voor de Amerikaanse vestiging, en voor jou zelf? Is het bedoeling dat je indien succesvol daar voor meerdere jaren naar toe gaat? Krijg je een flinke bonus als het een succes wordt?

Ik zou voorlopig je werkgever het voordeel van de twijfel geven en niet teveel achter het bod van EUR45k zoeken. Doe je eigen onderzoek, en gewapend met informatie doe een stevig tegenbod. Een bonusregeling kan een manier zijn om de initiële investering binnen de perken te houden, terwijl je toch een ruime compensatie krijgt als het goed verloopt.
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

Na het wat hebben te laten bezinken ben ik hier idd ook op uitgekomen. Daarnaast zie ik dat ik in m'n post vergeten ben te vermelden dat het 45K bedrag netto is, waar de 90-100K bruto is. 45K netto + vergoeding van woning + auto etc. komt ook aardig in de buurt van 100K. Dus met wat onderhandelen kom ik daar hopelijk wel aan.

Het gaat momenteel om minimaal 2 jaar, maar mocht het een succes worden (kan bijna niet anders aangezien 80% van onze omzet uit Amerika komt) dan zal dat langer zijn. Heb ik het persoonlijk naar m'n zin dan zou ik permanent willen verblijven.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Almere vak V »

wessyy schreef:
28 aug 2020, 05:20
Na het wat hebben te laten bezinken ben ik hier idd ook op uitgekomen. Daarnaast zie ik dat ik in m'n post vergeten ben te vermelden dat het 45K bedrag netto is, waar de 90-100K bruto is. 45K netto + vergoeding van woning + auto etc. komt ook aardig in de buurt van 100K. Dus met wat onderhandelen kom ik daar hopelijk wel aan.
Nou, nee...

Ik weet niet waar je bedrijf overweegt om een vestiging op te starten. Maar taxes in Amerika kan je op geen enkele wijze vergelijken met die in Nederland. En dan zijn er ook nog grote verschillen per staat. Wij hebben een huis in Oregon. Dus daar kan ik wat meer over vertellen. Even een snelle uitleg via Google leert het volgende:
The first thing to know about the state of Oregon's tax system is that it includes no sales tax. This means that neither state nor local authorities collect taxes on the sale of products or services. Instead, the state generates revenue with a statewide income tax of 5% to 9.9%, ranking among the highest in the nation.
Andersom kan ook. En dat gebeurd voor ons dus weer aan de andere kant van de Columbia River in Washington State:
Washington is one of seven states without a personal income tax, but that doesn't mean that the Evergreen State is a tax haven. While taxpayers in Washington dodge income taxes, they pay some of the highest sales taxes in the country, with a combined state and average local rate of 9.17%
Dat is een tikkie anders dan de 50% waar jij wellicht mee rekent. Hou er rekening mee dat er sociaal vrijwel niks is geregeld. Dat zul je dus zelf moeten doen. Maar dat kan ook als je ziet wat je aan income tax betaald.
Ik snap dat je rekent met het Nederlandse inkomstenbelastingsysteem. Maar dat kennen ze in de US dus niet. Als ik daar vertel dat ik 50% belasting betaal en 21% BTW dan kan ik ze meteen in de stabiele zijligging leggen.

Het is dus sterk afhankelijk van de plek waar men zich wil vestigen. Hou er rekening mee dat er sociaal niks geregeld is. Dat zul je dus zelf moeten doen. Vergoeding voor een auto klinkt leuk. Maar auto's zijn in de US een stuk goedkoper dan hier. En de benzineprijzen zijn een stuk lager dan in Nederland maar schommelen enorm. Ik betaal in California met gemak het dubbele van in Oregon.

In Silicon Valley betaal je met gemak een paar miljoen voor een groot uitgevallen garage met stromend water. Daar koop je in Detroit de halve stad voor.

Ook zijn er grote verschillen in levensonderhoud. Alles met een stekker is stukken goedkoper dan in Nederland. Hetzelfde geldt voor kleding. Maar wil je voor jezelf even gezellig een verse maaltijd op tafel zetten. Dan schrik je jezelf dood wat je betaald voor pak m beet een komkommer. En ook hier zijn weer grote verschillen per staat. Kijk hier goed naar!

Ik weet dat het nu lastig is om die kant op te gan. Maar kijk op internet wat huizen kosten. Kijk wat auto's kosten. Kijk wat verzekeringen kosten. Kijk wat boodschappen kosten. Je telefoon, internet, al dat soort dingen meer. Daar zitten echt hele grote verschillen in.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Martijn88 »

Ik woon zelf nog niet in de USA, maar vanuit de discussies die ik met mijn vrouw heb gehad is het niet makkelijk om inkomens te vergelijken. Taxes verschillen per staat, maar zijn een stuk lager dan in NL. Zij heet altijd een goede baan gehad, dus haar werkgever betaalde haar volledige zorgverzekring. Zij was bv erg verbaasd dat je hier zelf €120 per maand moet betalen. Echter zijn er natuurlijk ook genoeg voorbeelden waarbij de werkgever eens stuk minder bijdraagd. Denk inderdaad bv aan het verlies aan AOW als je in de VS gaat wonen, en verder is er veel te onderhandelen met je werkgever. Voor haar 401K bijvoorbeeld, kon ze volgens mij maximaal 6% van haar salaris inleggen, en haar werkgever matchte dan hetzelfde bedrag. Dat hangt ook weer van de werkgever af, kan een stuk beter of slechter.

Ook handig om bijvoorbeeld eens te kijken naar: https://www.numbeo.com/cost-of-living/calculator.jsp
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Bennogr »

Voor alle zekerheid: Nederlandse AOW is gebaseerd op hoeveel jaar je officieel in Nederland gewoond hebt, dus niet hoeveel (of weinig) je verdiend hebt (zoals het systeem in de VS werkt). Voor elk jaar na je 17e (tegenwoordig voor zover ik weet) krijg je 2 % van de dan geldende AOW betaling. Ongeacht je nationaliteit of waar je woont. Mogelijk niet erg veel, maar alle eurotjes helpen
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

Almere vak V schreef:
28 aug 2020, 11:25
wessyy schreef:
28 aug 2020, 05:20
Na het wat hebben te laten bezinken ben ik hier idd ook op uitgekomen. Daarnaast zie ik dat ik in m'n post vergeten ben te vermelden dat het 45K bedrag netto is, waar de 90-100K bruto is. 45K netto + vergoeding van woning + auto etc. komt ook aardig in de buurt van 100K. Dus met wat onderhandelen kom ik daar hopelijk wel aan.
Nou, nee...

Ik weet niet waar je bedrijf overweegt om een vestiging op te starten. Maar taxes in Amerika kan je op geen enkele wijze vergelijken met die in Nederland. En dan zijn er ook nog grote verschillen per staat. Wij hebben een huis in Oregon. Dus daar kan ik wat meer over vertellen. Even een snelle uitleg via Google leert het volgende:
Het gaat om Utah. Daarnaast heb gerekend met een netto bedrag van 45K in euro's dat ik omgerekend heb naar USD en met de tax rates van utah kom ik dan rond de ~85K USD uit. Daar komt nog een vergoeding van woning + auto + brandstof bij. Daarnaast moet ik idd belasting gaan betalen in Amerika zoals ik het nu begrijp, wat gunstier uitpakt. Schijnbaar kan ik via een A1 regeling wel de sociale zekerheid in Nederland behouden.

In grote lijnen gaat het mij erom of het interessanter is om het sociale stelsel van Amerika te gaan gebruiken (dus vanuit de Amerikaanse firma net zoals een nieuwe Amerikaan bij ons in dienst zou komen), of via de A1 regeling het Nederlandse stelsel te gebruiken. Let er wel op dat ik 28 jaar ben, gezond en al behoorlijk gespaard heb.

Al met al nog een aantal dingen te bespreken met mijn werkgever, maar qua salaris gaat het wel de goede kant op.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door dutch_in_seattle »

Het is al eerder aangekaart, maar het hangt helemaal af van waar je in de V.S. terechtkomt. In veel grote steden (ik woon zelf in Seattle, WA) kom je niet ver met 90 à 100K bruto, terwijl je op andere plekken met een dergelijk salaris kunt leven als een vorst.

Ik weet zelf niet veel over Utah qua belastingen en zo, maar ik vind zelf $85K bruto niet echt om over naar huis te schrijven, zeker als je in V.S. een hele nieuwe vestiging gaat opzetten en die ook gaat leiden, met alles wat daarbij komt kijken. In welke branche ben je werkzaam? IT?

Het is goed om in gedachten te houden dat jouw bedrijf *jouw* heeft gevraagd te gaan. Jij verlaat huis en haard om aan de andere kant van de wereld iets heel belangrijks voor je bedrijf te gaan doen. Daar mag (moet in mijn optiek!) dan wel iets tegenover staan. OK, jij wil misschien heel graag, maar feit blijf dat jij op persoonlijk vlak veel opoffert door voor je bedrijf je hele hebben en houwen naar het buitenland te verplaatsen.

Zet vooral voor jezelf niet te laag in! Uiteindelijk gaat het allemaal on de knikkers. Jouw bedrijf wil jou voor zo weinig mogelijk geld naar de V.S. sturen. Misschien gaan ze ervan uit dat jij met elk aanbod akkoord zal gaan aangezien dit een groot avontuur voor je is. Ik zou zelf nooit zondermeer akkoord gaan met wat je bedrijf in eerste instantie biedt, zeker als je weet dat jouw bedrijf jou heel graag in de V.S. ziet. Laat ze dat maar aantonen!

Je zou eens kunnen onderzoeken wat iemand in jouw vakgebied verdient in het gebied waar je naar toe zou gaan en ook wat de kosten van levensonderhoud daar zijn. Dat geeft je enige indicatie van wat een reëel salaris is. Er zijn diverse sites waar je dat soort informatie kunt vinden. Denk er ook aan dat je in een leidinggevende functie terecht zal komen. Daar heeft ook z'n weerslag in het salaris.
Je zou ook aan je bedrijf kunnen vragen hoe ze specifiek op hun huidige (salaris)aanbod terecht zijn gekomen. Zoals al eerder gezegd, zijn Amerikaanse sociale lasten, belastingen e.d. niet te vergelijken met Nederland en misschien hebben ze bepaalde aannames gedaan die niet reëel blijken.

Dit is ongetwijfeld een groot (verleidelijk?) avontuur, maar verlies de economische aspecten niet uit het oog. Kom voor jezelf op! Het is waarschijnlijk gemakkelijk om over een zo goed mogelijk pakket te onderhandelen terwijl je nog in Nederland zit dan achteraf nog van alles te bedingen wanneer je al in de V.S. zit.

My two cents...

Heel veel succes!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

Dank!

Ik zal me gaan vestigen in Salt Lake City, een aardige stad, maar wel een aanzienlijk lagere COL dan bijv. Seattle. De rest van je comment ga ik zeker meenemen in verdere gesprekken.

Nog advies over waar ik het beste sociale voorzieningen kan treffen zoals zorgverzekering en pensioen (ik begrijp dat dit ook afhankelijk is van wat het bedrijf me gaat bieden)? Ik zit er wel aan te denken daar langer te blijven wonen mocht het bevallen, dus neig zelf misschien naar alles nu al in Amerika onder te brengen.
Laatst gewijzigd door markro op 29 aug 2020, 05:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Almere vak V »

wessyy schreef:
28 aug 2020, 17:11
Het gaat om Utah. Daarnaast heb gerekend met een netto bedrag van 45K in euro's dat ik omgerekend heb naar USD en met de tax rates van utah kom ik dan rond de ~85K USD uit.
Dit is wat ik zo snel op Google gevonden krijg:
The state of Utah has a single personal income tax, with a flat rate of 4.95%. Sales taxes in Utah range from 6.10% to 9.05%, depending on local rates. This is also near the national average.
Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tegenover de berekening die jij gemaakt hebt. Maar als ik hier https://smartasset.com/taxes/utah-tax-c ... 5S9jwJjhgG 85k ingooi hou ik 62k netto over. Dat zijn andere bedragen dan die jij noemt. En dat is letterlijk wat ze noemen take home pay.
wessyy schreef:
28 aug 2020, 17:11
Schijnbaar kan ik via een A1 regeling wel de sociale zekerheid in Nederland behouden.
Hier weet ik niet al te veel van. Ik heb wel is begrepen dat dit alleen voor EU landen geldt. Maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Ik word betaald via het Britse belastingstelsel. Het aanhouden van het sociale stelsel vond ik belachelijk veel 20 jaar geleden. Maar vraag me niet wat dat toen was. Ik heb me hier individueel voor laten bijverzekeren. De premie hiervoor betaald mijn werkgever.
wessyy schreef:
28 aug 2020, 17:11
Let er wel op dat ik 28 jaar ben, gezond en al behoorlijk gespaard heb.
Dat is in mijn optiek de grootste fout die je kunt maken. Ik kan je verzekeren dat ik de meest gezonde mannen van Amerika verzeker die zich wellicht op een iets gevaarlijker podium begeven dan dat jij gaat doen. En ook die denken wat kan mij gebeuren. Worden verzekerd door hun werkgever. Maar 99% kiest er voor om zichzelf ook prive te verzekeren. En daar hebben er een aantal heel dankbaar gebruik van gemaakt kan ik je vertellen. Andersom helaas ook al meegemaakt.

Ongelukjes zitten in kleine hoekjes met vaak verstrekkende gevolgen. En juist omdat je jong bent moet je nog een lange tijd tot aan je AOW. Als dat tegen die tijd nog bestaat. Omdat je nu nog jong bent zijn de premies laag. Als je straks ouder bent zijn de premies vele malen hoger. Ik ben altijd voor het Amerikaanse systeem geweest. Er is een reden waarom je daar een stuk minder premie betaald. Daarvan kan je jezelf prive verzekeren. De staat regelt dit soort dingen niet. Let wel op of je de polis mee kan nemen als je bijvoorbeeld naar een ander land verhuist. Keert de polis dan ook uit?
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

Ik heb idd een foutje gemaakt in mijn berekening. Maar goed, zoals eerder vernoemd, ik ga het gesprek aan met de instelling dat ik een salaris wil wat bijpassend is voor de regio en mijn capaciteiten.

Daarnaast doelde ik met het laatste deel waar je op reageerde meer dat het voor mij misschien interessanter is om het pensioenstelsel van Amerika te gaan gebruiken aangezien ik al aardig gespaard hebben en nog veel op zou kunnen bouwen daar en ook omdat er interesse is om permanent daar te gaan wonen. Het stelsel van Amerika lijkt me wat variabeler in je eigen investeringen.

Ik ben ervan op de hoogte dat verzekeringen niet iets zijn waar je op moet besparen in Amerika, genoeg horror verhalen.
Laatst gewijzigd door markro op 29 aug 2020, 05:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Tipsy_1 »

Ik ben in Amerika op L1 en ik krijg gewoon mijn "normaal" Belgisch salaris, COL (wat een flink bedrag is), woning, auto, bezine, ziektekosten verzekering, vergoeding voor nutsvoorziening,... Ik ben tax gequaliseerd wat in houdt dat op mijn salaris dat in Belgie gestort wordt Belgische belastingen worden ingehouden. Ik betaal wel belastingen in Amerika en een tax adviseur rekent uit wat het verschil is zodat het net is alsof ik in Belgie zou wonen qua belastingen (de COL is uiteraard extra). Het wordt dan zo geregeld dat het voor mij niet uitmaakt (finacieel) dat ik in de US woon. Zoiets dus :lol: . Ik vind het op zich wel een prima systeem omdat het mij het uitzoeken uitspaarde en ik dus wel kan inschatten hoe ik betaald word - als een Belg dus die eigenlijk vergoed wordt voor de hogere levenskost hier + woning betaald.

Mij lijkt het salarisvoorstel dat jij kreeg weinig, gezien het feit dat het toch om een heel uitdagende taak is!
Nu ik zou wel graag in Utah wonen en het niet erg vinden dat dat dan wat minder betaald is ;-) Je leeft maar een keer!
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door clp90 »

Martijn88 schreef:
28 aug 2020, 13:22
Ik woon zelf nog niet in de USA, maar vanuit de discussies die ik met mijn vrouw heb gehad is het niet makkelijk om inkomens te vergelijken. Taxes verschillen per staat, maar zijn een stuk lager dan in NL. Zij heet altijd een goede baan gehad, dus haar werkgever betaalde haar volledige zorgverzekring. Zij was bv erg verbaasd dat je hier zelf €120 per maand moet betalen. Echter zijn er natuurlijk ook genoeg voorbeelden waarbij de werkgever eens stuk minder bijdraagd. Denk inderdaad bv aan het verlies aan AOW als je in de VS gaat wonen, en verder is er veel te onderhandelen met je werkgever. Voor haar 401K bijvoorbeeld, kon ze volgens mij maximaal 6% van haar salaris inleggen, en haar werkgever matchte dan hetzelfde bedrag. Dat hangt ook weer van de werkgever af, kan een stuk beter of slechter.

Ook handig om bijvoorbeeld eens te kijken naar: https://www.numbeo.com/cost-of-living/calculator.jsp
Dat je werkgever je zorgpremie maandelijks betaalt klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar ik betaal liever zelf 120 euro per maand in Nederland met een eigen risico van 385 euro en dat ik daarna klaar ben, dan dat ik maandelijks niets hoef te betalen maar een eigen risico heb van een paar duizend dollar plus daarna nog co-pays/co-insurance etc. :D

Dus die zorgverzekering is wel iets voor ts om op te letten, als je niet via je werkgever kunt verzekeren zijn zorgverzekeingen echt schrikbarend duur. COL uberhaupt vind ik in de VS duur: supermarkten, andere verzekeringen, zelfs tv/internet/telefonie vind ik hier een stuk duurder. En de werkgever betaalt $1200 voor woonruimte? Dat klinkt namelijk ook niet echt als een vetpot.. Verder natuurlijk wel een groot avontuur, en Utah is natuurlijk prachtig.
wessyy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020, 21:27
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door wessyy »

Idd zorgverzekering gaat een belangrijke worden, ik betwijfel alleen of mijn bedrijf daar uberhaupt al over heeft nagedacht qua amerikaanse verzekeringen. Het idee is om in eerste instantie met z'n 2en te beginnen en langzaam mensen aan te gaan nemen. $1200 voor woonruimte heb ik ook al aangegeven is ongeveer de helft van wat je nodig hebt om dezelfde woonsituatie te behouden, hiermee ga ik dus zeker niet akkoord.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door goldenhills »

Bij onderhandelen is het altijd goed om eerst de basisprincipes af te spreken. Bijvoorbeeld (ik noem maar wat): (1) marktconform salaris voor de locatie, (2) expat (extra onkosten) vergoeding voor het eerste jaar, volledige verhuisvergoeding heen en terug, en (3) prestatiebonus voor de eerste drie jaar.

Als jouw bedrijf daar andere ideeën over heeft dan moet je dat eerst uitpraten, anders blijf je steggelen over geldbedragen.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Old Faithful »

wessyy schreef:
28 aug 2020, 17:11
Daarnaast heb gerekend met een netto bedrag van 45K in euro's dat ik omgerekend heb naar USD
Houd er rekening mee dat koersen veranderen. Dat kan in je voordeel zijn maar ook in je nadeel.
Groet,

Old Faithful
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door xmasseve »

85K is veel.... zeker in utah.
Fredk
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020, 18:32
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Baan in Amerika aangeboden gekregen

Bericht door Fredk »

Wat je overhoudt zal inderdaad per staat verschillen. Sommige staten hebben een staat tax en sommige niet. Ik ben een Nederlands AA Accountant en Enrolled Agent voor de IRS en sinds 2005 woon en werk ik in Florida. Laat het me weten of je nog steeds specifieke vragen hebt over de belastingen, pensioen etc, misschien dat ik je helpen kan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer