Vraag over Social Security en Greencard

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door KnurfDutch »

Hallo,

Al lezend over over dubbele nationaliteit op de site van Stichting Goed viel mij een posting op:

Hier beweert iemand https://www.stichtinggoed.nl/dubbele-na ... iteitswet/ dat als je als Green Card houder (LPR status) geen aanpraak meer maakt op je opgebouwde social security (10 jaar-40 points) als je verhuist naar het buitenland. Ik ben me er van bewust dat ik Green Card status zou verliezen als ik niet elk half jaar naar de States zou terugkeren, maar ik wist niet dat je je social security verliest.
Heeft iemand hier meer inzicht in?

Bedankt
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door goldenhills »

Meer info over betalingen hier: https://www.ssa.gov/pubs/EN-05-10137.pdf. Nederland heeft een social security overeenkomst met de VS. Meer info hier: https://www.ssa.gov/international/Agree ... herld.html

Het lijkt erop dat je wel degelijk aanspraak kan maken op Social Security als ex-GC houder in NL.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door KnurfDutch »

Bedankt goldenhills. Betekent dit dat mijn social security uitbetaalt wordt omdat ik Nederlander ben of omdat ik mij weer settle in Nederland? In mijn geval zou het gaan om een derde land, dus ik vestig me in niet in Nederland. Wat zijn de consequenties?
Bedankt.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door goldenhills »

Als dat derde land geen social security overeenkomst met de VS heeft, kan het wel eens lastig worden. Your guess is as good as mine. Navragen bij de SSA lijkt me...
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door KnurfDutch »

Thanks goldenhills. Ik had al zo'n vermoeden. Ik zal het navragen.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door Bennogr »

Social security wordt berekend over je verdiensten over minstens 10 jaar (40 kwartalen). AOW gaat op basis van hoeveel jaar je officieel ingezetene van Nederland bent geweest na je 15 of 17e, afhankelijk van de geldende regels. SSA is een voor iedereen ander bedrag, AOW is een vast bedrag.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door KnurfDutch »

Benno, mij dilemma is dat ik waarschijnlijk Amerikaan moet worden om mij social security te cashen, daar ik naar een land wil verhuizen waar de US geen verdrag mee heeft. Not really een big deal zou je zeggen, maar als gratis toegift raak ik mijn NL paspoort kwijt. Gelukkig houdt ik idd AOW ongeacht mijn nationaliteit en waar ik verblijf.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door Bennogr »

Waarom moet je Amerikaan worden? Als je wettig gewerkt hebt, belastingen hebt betaald en een social securitynummer hebt, kun je dan niet gewoon een bankrekening in de VS aanhouden en daar je betaling op laten storten?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door KnurfDutch »

Thanks Benno. Je hebt gelijk. Ik ben nog een keer door het document van goldenhills gegaan en het staat erin. Bottomline is dat als je Nederlander bent, je goed zit omdat er een verdrag is met de US(samen met nog een hele lijst landen uit Europa). Dus niks te maken met waar je je vestigt, nationaliteit telt. It's all good!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door goldenhills »

Dit is wel een cruciale zin in de NL-USA overeenkomst:
If you are not a U.S. or Dutch citizen and live in another country, you may not be able to receive benefits.
Gelukkig maar dat die overeenkomst er is, dus...
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Vraag over Social Security en Greencard

Bericht door Bennogr »

Social security in de VS is een soort speciale spaarrekening, er wordt geld ingehouden van je verdiensten (via je belastingen) en als je 10 jaar (40 kartalen) betaald hebt, krijg je op op basis van die verdiensten een uitbetaling als je de leeftijd bereikt hebt waarop je uitbetalingen mag aanvragen (vanaf je 62e -- dan krijg je iets minder, tot maximaal je 70e -- dan krijg je meer). Heel anders dan in Nederland, waar AOW alleen gebaseerd is op de tijd dat je in Nederland als woonachtig geregistreerd staat. Vandaar dat ik in de VS SSA krijg en in Nederland nog een brokje AOW omdat ik met m'n 29e vertrokken ben, toen de opbouw van de AOW nog tussen je 15e en 65e liep.

Volgens mij zou het dan logisch zijn dat je SSA betalingen krijgt ongeacht waar je woont, al zal je dat plaatselijk waarschijnlijk wel als verdiensten moeten aangeven. Maar ja, wie ben ik en wat is logisch?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer