Visa + Esta aanvragen met strafblad

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag met betrekking tot het verkrijgen van een ESTA en/of visum met een strafblad. In mijn situatie: Ik ben 20 jaar oud en onlangs aangehouden met een airsoft pistool. Nadat ik een paar uur op het bureau heb besteed was ik weer vrij om te gaan. Momenteel wacht ik nog op de dagvaarding van de rechter. Omdat het geen echt vuurwapen betreft zal ik hoogstwaarschijnlijk een geldboete krijgen of in het ergste geval een taakstraf. Helaas betekent dit ook dat ik een strafblad krijg. Overigens is dit het enigste strafbare feit dat ik ooit heb gepleegd. Ik ben momenteel aan het studeren en heb mijn leven goed op de rit. Het was een impulsieve domme actie om aangehouden te worden met een airsoft gun. Ik heb er veel spijt van en ik begrijp dat het mijn eigen fout is.

Welnu, ik heb al onderzoek gedaan, ook op dit forum, hoe men te werk moet gaan voor het verkrijgen van een ESTA of een visum voor Amerika. Overigens ben ik al een keer eerder in the States geweest op een ESTA. Ik ben bekend met het begrip: ''crime involving moral turpitude''. Ik ben er vrij zeker van dat ''illegaal wapenbezit'' hier NIET onder valt. Op de vraag op het ESTA formulier:

''Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority.'' Ik zou in principe dus naar waarheid ''no'' kunnen invullen bij deze vraag, omdat dit naar waarheid het geval is.

Echter zou ik graag op een later punt in mijn leven eventueel willen emigreren naar the States. Ik studeer momenteel civiele techniek en ben hier bijna klaar mee. Nu weet ik dat als je wilt emigreren je sowieso een visum moet aanvragen. En dat je hier ook een VOG voor nodig hebt. Ik weet niet precies hoe dit gaat, want voor mij is de terugkijk termijn op mijn VOG twee jaar zal zijn, omdat ik onder 23 jaar oud ben. In principe zou ik dus een VOG kunnen krijgen als ik 22 ben, maar ik weet niet of dit voor emigratie ook zo is.

MIjn main concern is wanneer ik nu een ESTA zou aanvragen en ''no'' zou invullen, ik hier met emigreren last van zou kunnen krijgen. Want uit veel verhalen op het internet zie ik dat je dan voor de Amerikanen fraude pleegt tijdens het aanvragen van de ESTA. Want tijdens het aanvragen van een toeristenvisum is de algemene vraag of je simpelweg gearresteerd of veroordeeld bent. Mijn tweede optie is dus om voor mijn volgende reis naar the States een visum aan te vragen op het consulaat in Amsterdam en dan mijn veroordeling aan te geven. Ik ben er vrij zeker van dat dit geen problemen zou moeten opleveren aangezien ''carrying a concealed weapon'' geen crime involving moral turpitude is.

Ik hoop dat iemand advies voor mij heeft voor wat ik het beste kan doen in deze situatie, ik maak me er redelijk zorgen over.

Bij voorbaat dank!
Corv
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Corv »

Als je op de ESTA aanvraag met YES antwoordt m.b.t antecedenten en het feit dat dit om een op een vuurwapen lijkend voorwerp gaat, ga er maar van uit dat dat je geen visum krijg. En emigreren gaat je dan al helemaal niet meer lukken, omdat je dan ín het systeem' staat omdat ooit je visum geweigerd is. Wat nu wijsheid is kan ik niet voor je beslissen. Dat zal je pas kunnen weten als je daadwerkelijk een werkvisum en een VOG gaat aanvragen.
sammajj1990
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door sammajj1990 »

Niet elk strafblad word zwaar meegerekend. als het goed is zou je geen problemen moeten hebben met het aanvragen van een esta.(ik zou dit zsm doen voor dat je, je zitting hebt) maar mocht je willen emigreren dan zou ik wel aangeven dat je hier voor gearresteerd & veroordeeld bent. jouw achtergrond gaat in de US namelijk compleet nagetrokken worden en dan komt je veroordeling naar boven. dus daar zou ik niet over liegen want dan pleeg je fraude en kan je het helemaal schudden. Jouw veroordeling heeft gelukkig niks te maken met moral turpitude dus dat is iets waar je geluk in hebt. ik weet niet of dit regelrecht kan lijden tot een afwijzing om te emigreren naar de US daar voor moet je een afspraak maken met het consulaat in NL. daar alles indienen en dan merk je van zelf of je strafblad zorgt voor een afwijzing of niet.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Corv »

sammajj1990 schreef:
08 jun 2020, 15:49
Niet elk strafblad word zwaar meegerekend.
Klopt inderdaad. Daarom gaf ik ook aan m.b.t een vuurwapen gelijkend voorwerp.
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

Corv schreef:
08 jun 2020, 15:44
Als je op de ESTA aanvraag met YES antwoordt m.b.t antecedenten en het feit dat dit om een op een vuurwapen lijkend voorwerp gaat, ga er maar van uit dat dat je geen visum krijg. En emigreren gaat je dan al helemaal niet meer lukken, omdat je dan ín het systeem' staat omdat ooit je visum geweigerd is. Wat nu wijsheid is kan ik niet voor je beslissen. Dat zal je pas kunnen weten als je daadwerkelijk een werkvisum en een VOG gaat aanvragen.
Bedankt voor uw reactie. Ik heb gehoord dat het invullen van ''ja'' op een ESTA aanvraag direct leidt tot afwijzing. Maar ik weet niet of dit ook een visumaanvraag afwijzing betekent aangezien een ESTA niet een volledig visum is. Het verwarrende is voor mij de specifieke vraagstelling op de ESTA. Aangezien mijn ''misdaad'' niet heeft geleid tot materiële schade of schade aan een persoon, daarom zou ik in principe naar waarheid ''no'' in kunnen vullen en zoals hieronder ook wordt genoemd is ''carrying a concealed weapon'' geen crime involving moral turpitude''. Echter zoals u al aangeeft wil ik op een later punt in mijn leven een werkvisum aanvragen om vervolgens te emigreren. Hierom zou ik inderdaad eventueel last kunnen krijgen als ik hiervoor naar Amerika reis zonder de veroordeling aan te geven.
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

sammajj1990 schreef:
08 jun 2020, 15:49
Niet elk strafblad word zwaar meegerekend. als het goed is zou je geen problemen moeten hebben met het aanvragen van een esta.(ik zou dit zsm doen voor dat je, je zitting hebt) maar mocht je willen emigreren dan zou ik wel aangeven dat je hier voor gearresteerd & veroordeeld bent. jouw achtergrond gaat in de US namelijk compleet nagetrokken worden en dan komt je veroordeling naar boven. dus daar zou ik niet over liegen want dan pleeg je fraude en kan je het helemaal schudden. Jouw veroordeling heeft gelukkig niks te maken met moral turpitude dus dat is iets waar je geluk in hebt. ik weet niet of dit regelrecht kan lijden tot een afwijzing om te emigreren naar de US daar voor moet je een afspraak maken met het consulaat in NL. daar alles indienen en dan merk je van zelf of je strafblad zorgt voor een afwijzing of niet.
Bedankt voor uw reactie, ik denk dat ik inderdaad nu nog een ESTA voor de veroordeling zou kunnen aanvragen, dan kan ik als het ware twee jaar voorruit. En zoals u al zegt wanneer ik zou willen emigreren zal het sowieso naar boven komen. Ook moet je dan bij de Nederlandse overheid een VOG aanvragen en ik weet niet hoe een VOG werkt voor emigreren. In het algemeen geldt er een terugkijk termijn van twee jaar, behalve voor bepaalde overheidsfuncties en justitie, maar geen probleem voor mij aangezien ik een technische studie doe.

Ik denk inderdaad dat ik bij een toeristenvisum aanvraag grote kans maak aangezien het geen moral turpitude betreft en ik nooit eerder een strafbaar feit heb gepleegd.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Corv »

Ik wil je absoluut niet aanzetten tot het doen van een valse esta aanvraag.Maar ik ben toen ik nog jong en onbezonnen was voor een vergelijkbaar vergrijp veroordeeld. Heb dit nooit op mijn esta aanvragen vermeld en heb nooit problemen gehad het land binnen te komen.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Martijn88 »

Een geweigerde ESTA telt inderdaad niet als een geweigerd visum, omdat het een visa waiver is. Ik heb toevallig gisteren mijn VOG aangevraagd voor emigratie, hier kan je er wat meer informatie over vinden mbt screeningsprofielen en terugkijktermijnen: https://www.justis.nl/producten/vog/beo ... index.aspx.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Pete.Z »

Gewoon nee op esta, strafblad (als je dat krijgt) vervalt sowieso na een aantal jaar en is dan niet meer opvraagbaar.
VOG is geen enkel probleem dan.
Zeker geen ja antwoorden op esta vragen nu!
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Njit »

Corv schreef:
08 jun 2020, 20:00
Ik wil je absoluut niet aanzetten tot het doen van een valse esta aanvraag.Maar ik ben toen ik nog jong en onbezonnen was voor een vergelijkbaar vergrijp veroordeeld. Heb dit nooit op mijn esta aanvragen vermeld en heb nooit problemen gehad het land binnen te komen.
men heeft ook geen inzage in je strafblad. Dus tenzij je een zware crimineel bent die overal in het nieuws is geweest zal men je op je blauwe ogen moeten geloven als je overal NEE invult.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Willem1 »

Je denkt veel te veel vooruit... Over moral turpitude wordt niet gesproken in de eligibility questions, dus daar hoef je nu ook niet over na te denken. "Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm, ...". Als je alleen maar bent aangehouden met een verboden wapen (en je verder niks of niemand hebt beschadigd met dat wapen), dan is dit een heel makkelijke vraag. In dat geval heeft de crime niet geresulteerd in 'serious' schade of 'serious' letsel. Zelfs als er wel schade zou zijn kun je nog een boom opzetten over wat er onder 'serious' verstaan moet worden, maar dat is hier al helemaal niet aan de orde.

Gewoon naar eer en geweten, en met een gerust hart, 'nee' invullen. Dat is het enige correcte antwoord.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Marcopstal »

thelegend27 schreef:
08 jun 2020, 13:55
Ik ben bekend met het begrip: ''crime involving moral turpitude''.
Vanwaar dan de vraagstelling ?
thelegend27 schreef:
08 jun 2020, 13:55
Mijn tweede optie is dus om voor mijn volgende reis naar the States een visum aan te vragen op het consulaat in Amsterdam en dan mijn veroordeling aan te geven. Ik ben er vrij zeker van dat dit geen problemen zou moeten opleveren aangezien ''carrying a concealed weapon'' geen crime involving moral turpitude is.
Als dat je motivatie is, dan moet je daar helemaal niet zo zeker van zijn. Wanneer je evengoed een ESTA kan aanvragen dan gaan er direct rode vlagjes wapperen als je een visumaanvraag doet. Dat zou dus één van de domste dingen zijn die je kan doen.
sammajj1990 schreef:
08 jun 2020, 15:49
dan zou ik wel aangeven dat je hier voor gearresteerd & veroordeeld bent
Waar haal je dat ? Hoogstwaarschijnlijk komt er geen zaak en dus ook geen veroordeling.
sammajj1990 schreef:
08 jun 2020, 15:49
daar alles indienen en dan merk je van zelf of je strafblad zorgt voor een afwijzing of niet.
Iets aangeven wat niet moet kan tot een nee leiden omdat men er dan iets achter gaat gaan zoeken. Nooit zomaar doen dus !!!!
thelegend27 schreef:
08 jun 2020, 19:03
aangezien een ESTA niet een volledig visum is
En ESTA heeft niets met een visum te zien. Wanneer je op een ESTA reist dan reis je nu net zonder visum. Het is alleen een elektronische toestemming om te reizen en het geeft je geen enkel recht. Aan de immigratie kan men je nog altijd weigeren mocht men dat willen.
thelegend27 schreef:
08 jun 2020, 19:07
Ik denk inderdaad dat ik bij een toeristenvisum aanvraag grote kans maak aangezien het geen moral turpitude betreft en ik nooit eerder een strafbaar feit heb gepleegd.
Totaal foute redenering dus. Men gaat dit bekijken en zeggen "hier moet meer aan de hand zijn want anders had hij geen visum aangevraagd"
Corv schreef:
08 jun 2020, 20:00
Ik wil je absoluut niet aanzetten tot het doen van een valse esta aanvraag.
.

Hoezo een valse ESTA aanvraag ?????
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door hemmie »

De vraag ia hier op het forum al vaker gesteld, dus even zoeken. En dan zul je zien dat visumaanvragen in dit soort situaties heel vaak afgekeurd worden. Ik zou dus inderdaad heel erg goed nadenken voordat je een visum gaat aanvragen, want je loopt een behoorlijk groot risico!
Terug in Texas!
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

Hallo iedereen, nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik kan eindelijk een update geven met betrekking tot mijn situatie. De officier van justitie heeft besloten om van vervolging af te zien. Dit betekent dat ik geen dagvaarding heb gekregen en dus niet voor een rechtbank hoef voor te komen. In plaats hiervan heb ik een schikking gekregen, wat eigenlijk een boete van 230 euro is. Ik heb de boete direct betaald en dit betekent het einde in deze ''zaak''.

Ik heb de situatie nog wat verder onderzocht maar het is me niet duidelijk of de schikking betekent dat ik een strafblad heb of niet. In ieder geval, mocht dit wel het geval zijn geld er voor mij een terugkijk termijn van 2 jaar. Dus in principe zou ik vanaf mijn 22ste weer altijd een VOG kunnen krijgen, ook voor immigratie. Met betrekking tot de ESTA zou ik dus in principe naar waarheid de vraag met nee kunnen beantwoorden aangezien het geen crime of moral turpitude betreft. Echter zou ik het bij immigratie wel aan moeten geven maar wat in mijn voordeel werkt is dat ik dus niet officieel ''veroordeeld'' ben, alleen gearresteerd.

Ik zal voordat ik weer Amerika bezoek afwegen of ik een ESTA kies of toch een visa.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Willem1 »

Hartelijk gefeliciteerd met de "gunstige" afloop. Maar, als je dit schrijft:
thelegend27 schreef:
02 sep 2020, 18:54
Ik zal voordat ik weer Amerika bezoek afwegen of ik een ESTA kies of toch een visa.
dan heb je het volgens mij nog steeds niet begrepen. Het is geen "keuze" - je moet de goede route bewandelen. Als je een visum aanvraagt, dan verklaar jij daarmee persoonlijk dat je niet in aanmerking komt voor een ESTA. En als je dat doet vanwege je "strafblad", dan maak je het heel gemakkelijk voor de consulaat-medewerker om je visum ook af te wijzen (want: zij hebben geen inzage in je strafblad, en volgens jou was een ESTA dus geen optie). De gedachte "laat ik voor de zekerheid maar een visum aanvragen, dan moeten zij het maar beoordelen" is echt fout.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door ADE01 »

thelegend27 schreef:
02 sep 2020, 18:54
Echter zou ik het bij immigratie wel aan moeten geven maar wat in mijn voordeel werkt
Nee. Niet doen. Melden heeft 0 voordelen. Meld je het dan is het 99.9% op het volgende vliegtuig terug naar huis en dan kom je jaren het land niet meer in. Je hebt een boete gehad, maak je niet druk. Daar gaan ze jou echt niet voor weigeren, tenzij je er zelf een probleem van maakt. Absoluut een ESTA aanvragen en nooit iets melden.

Zoals al vaker aangegeven in dit topic en op enorm veel topics op dit forum, immigratie heeft geen inzage in Nederlandse registers. Meld je iets zelf dan gaan ze er van uit dat het erg genoeg is, ze kunnen het immers niet inzien en er komen (pre-covid) duizenden mensen per dag het land binnen. Denk niet dat ze moeite gaan doen om jouw "speciale" situatie uit gaan zoeken zodat je toch het land in kunt komen.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door Pete.Z »

Dank je dat je de afloop post,gebeurt niet vaak.
En wat de voorgangers al zeggen, gewoon op esta gaan!
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

Willem1 schreef:
02 sep 2020, 22:42
Hartelijk gefeliciteerd met de "gunstige" afloop. Maar, als je dit schrijft:
thelegend27 schreef:
02 sep 2020, 18:54
Ik zal voordat ik weer Amerika bezoek afwegen of ik een ESTA kies of toch een visa.
dan heb je het volgens mij nog steeds niet begrepen. Het is geen "keuze" - je moet de goede route bewandelen. Als je een visum aanvraagt, dan verklaar jij daarmee persoonlijk dat je niet in aanmerking komt voor een ESTA. En als je dat doet vanwege je "strafblad", dan maak je het heel gemakkelijk voor de consulaat-medewerker om je visum ook af te wijzen (want: zij hebben geen inzage in je strafblad, en volgens jou was een ESTA dus geen optie). De gedachte "laat ik voor de zekerheid maar een visum aanvragen, dan moeten zij het maar beoordelen" is echt fout.
Nee u heeft helemaal gelijk, misschien heb ik mij er te druk over gemaakt. Ik ga inderdaad gewoon een ESTA aanvragen want ik kom er nog gewoon voor in aanmerking.
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

ADE01 schreef:
03 sep 2020, 01:27
thelegend27 schreef:
02 sep 2020, 18:54
Echter zou ik het bij immigratie wel aan moeten geven maar wat in mijn voordeel werkt
Nee. Niet doen. Melden heeft 0 voordelen. Meld je het dan is het 99.9% op het volgende vliegtuig terug naar huis en dan kom je jaren het land niet meer in. Je hebt een boete gehad, maak je niet druk. Daar gaan ze jou echt niet voor weigeren, tenzij je er zelf een probleem van maakt. Absoluut een ESTA aanvragen en nooit iets melden.

Zoals al vaker aangegeven in dit topic en op enorm veel topics op dit forum, immigratie heeft geen inzage in Nederlandse registers. Meld je iets zelf dan gaan ze er van uit dat het erg genoeg is, ze kunnen het immers niet inzien en er komen (pre-covid) duizenden mensen per dag het land binnen. Denk niet dat ze moeite gaan doen om jouw "speciale" situatie uit gaan zoeken zodat je toch het land in kunt komen.
Inderdaad, en aangezien ik ook nog gewoon met ESTA kan is dit dat precies wat ik zal doen. No worries.
thelegend27
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Visa + Esta aanvragen met strafblad

Bericht door thelegend27 »

Pete.Z schreef:
03 sep 2020, 22:31
Dank je dat je de afloop post,gebeurt niet vaak.
En wat de voorgangers al zeggen, gewoon op esta gaan!
Ja ik dacht ik moet wel even laten weten hoe het is afgelopen maar gebeurd niet vaak inderdaad, maar ik ga inderdaad gewoon op ESTA en ik hoop op volgend jaar. Mits de situatie omtrent corona dan weer normaal is hopelijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer