Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Hi allemaal,

Vorig jaar had ik een topic gemaakt met een mooie tijdlijn en documenten die ik nodig had om mijn J-1 te bemachtigen. (Zie viewtopic.php?f=13&t=74047&p=1204559#p1204559)

Ik ben van plan een soortgelijk topic te maken wat betreft mijn avontuur naar een green card. Ik zal vermelden op welke data wat gebeurd is en hoeveel mijn kosten zijn geweest. Ik ben 25 april 2019 in Californië aangekomen en heb ruim een maand daarna iemand ontmoet met wie ik uiteindelijk 29 februari dit jaar officieel getrouwd ben. Afgelopen week heeft mijn immigration lawyer mijn benodigde papieren ontvangen en nu begint het avontuur.

Om van een J-1 visa status over te gaan naar een marriage-based green card hoef je niet Amerika te verlaten. Je kunt gewoon in het land blijven terwijl je een AOS (Adjustment of Status) doorloopt. Waar ik persoonlijk erg benieuwd naar ben is of de huidige coronacrisis impact gaat hebben m.b.t. processing times enzovoort. Alle USCIS offices zijn gesloten voor persoonlijke green card interviews, maar dat is in mijn geval toch nog minimaal een half jaar weg verwacht ik.

Eerste stappen van de tijdlijn:

19 februari 2020: Marriage license obtained at Santa Clara County Clerk's Office ($85)
29 februari 2020: Officieel getrouwd met behulp van een judge ($250)

3 april 2020: Alle documenten opgestuurd naar de immigration lawyer ($12.50)
8 april 2020: Documenten ontvangen door immigration lawyer en eerste payment ($750)

En de benodigde documenten die ik op 3 april heb doorgestuurd:

Step 1/2: I-944 Declaration of Self Sufficiency

De I-944 form is sinds 24 februari 2020 een nieuwe stap in het green-card proces. De Trump administration wilt er zeker van zijn dat de applicant zelfvoorzienend is en geen public benefits nodig zal hebben. Als je dat nodig hebt, ben je een 'public charge' en daarom wordt deze stap ook wel de public charge analysis genoemd. Hieronder staat een lijst van documenten die je moet aantonen indien ze bij jou van toepassing zijn.

Household member information: Namen, geboortedata, IRS tax transcripts (als je niet in Amerika woonde dan foreign tax return) van afgelopen drie jaar, copy of US credit report, eventueel extra inkomen aangeven dat niet op tax return transcripts staan.
Assets: Waarde van any real estate holdings (inclusief personal home), bank account statements van alle banken op jouw naam (zowel checking account als savings account), value of annuities, stocks, bonds, etc.
Liabilities: Copy van mortgage statement, car loan statement, credit card statement, student loan debt en other kinds of debts.
Bankruptcies: Als je ooit hebt gefiled voor bankruptcy moet je benodigde documenten tonen.
Health Insurance: Heb je health insurance? Zo ja, bewijs toevoegen met policy, dates & terms coverage, type of coverage.
USCIS Fee Waiver: Heb je ooit applied/received a fee waiver for an immigration benefit from USCIS? Zo ja, documentation toevoegen.
Public Benefits: Vragenlijst of je ooit applied hebt voor public benefits (of received)
Health History: Vragenlijst over jouw gezondheid
Education History: Schooldiploma's en cijferlijsten toevoegen van al je behaalde diploma's vanaf de middelbare school, een aparte lijst met al jouw occupational skills, certifications, licenses, apprenticeships en een lijst van alle talen die je spreekt (en evidence of certiciations als je een training/course hebt gevolgd om die taal te leren).
Daarnaast moet je ook voor alle diploma's en certifications die je in het buitenland gehaald heb een formal credentials evaluation of
equivalence to U.S. education leveren. Hiervoor moet je een organisatie inhuren die dit kan doen. Mijn kosten: $85.
Employment History: Vragenlijst of je werk hebt, retired bent, of unemployed.

Na het verzamelen van al deze documenten, moest ik ook nog documenten verzamelen voor de volgende stap:

Step 2/2: Documents required for marriage-based green card case:

> Kopie van je gehele paspoort: elke pagina
> Al het papierwerk van alle visums die je ooit hebt bemachtigd voor de USA.
> Statement hoe je elkaar hebt ontmoet; met data en courtship details tot je getrouwd bent
> Proof of US citizenship (voor petitioner)
> Copy of marriage certificate (kosten $15)
> Copy of birth certificate (kosten 13.80 EUR, dus laat ik zeggen $15)
> Als je al eens getrouwd bent: Proof of termination
> For the petitioner, copies of most recent Form 1040 federal tax return, Form(s) W-2/1099 for that year, and petitioner’s three most recent pay statements.
> Bewijsstukken van je leven samen (foto's, joint bank account, joint utility bills, joint lease/mortgage, social media posts, etc).
> 8 pasfoto's van jezelf en 2 pasfoto's van US citizen (mijn kosten: $81.88)
> Als je ooit gearresteerd bent, cited, charged, indicted, fined, or imprisoned for any offense—including traffic violations, either the USA or elsewhere - in dat geval certified copies of court dispositions aantonen.

En tot slot:

> Intake formulieren invullen (basically een uitgebreid persoonsgegevensformulier) voor petitioner en benficiary.
> Fixed fee engagement letter ondertekenen (met initials op elke pagina) - dit is voor de lawyer zelf.

Wordt vervolgd :thumbup:
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bennogr »

Goeie help, dat was mij nooit gelukt 40 jaar geleden. Ik had alleen wat papieren nodig (maar niet zoveel als in dit geval) om Nederlander te kunnen blijven nadat ik Amerikaan was geworden (ben getrouwd met een Amerikaanse toen ik al mijn groene kaart had).

Sterkte!! En succes!!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door MariekeH »

Er ontbreekt nogal wat in je lijstje. Heb je ook de I-130, I-485, I-864 en eventueel I-131 en I-765 opgestuurd?

Succes!
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Dat gaat nog allemaal komen. Ik sta nog helemaal onderaan de ladder wat het hele proces betreft. Ik wacht nu op een reactie van de immigration lawyer en dan wordt hopelijk eind april/begin mei een case gestart bij USCIS en begint de rest van het papierwerk
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door MariekeH »

"Een case starten" betekent gewoon dat je je AOS-pakket opstuurt, dus als je dat eind deze maand op wilt sturen is iemand (jij of de advocaat) hopelijk al bezig met het samenstellen van dat pakket. Zorg dat je zelf ook goed op de hoogte bent van het proces en een kopie van het pakket krijgt voordat het wordt opgestuurd; ik heb van te veel mensen gehoord dat een advocaat documenten vergeten was bij te voegen, wat voor veel vertraging kan zorgen.
Over het algemeen is het prima te doen zonder advocaat, als je gewoon goed alle instructies leest en er geen bijzondere omstandigheden zijn ( zoals een strafblad voor petitioner of beneficiary, deportatie in het verleden, etc.).
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Bedankt voor de tips! Nadat mijn documenten gereviewed zijn door de lawyer (duurt 2-3 weken en we zijn nu 2 weken verder) en compleet zijn, zullen ze mij wat documenten opsturen wat wij moeten ondertekenen. Ik neem aan dat deze documenten vervolgens naar USCIS gaan. Ik weet niet exact welke documenten dit zijn, maar ik vermoed dat de documenten die je in je vorige bericht opnoemde daar onder vallen. Ik zal het zien als het zover is!

Daarnaast, Trump gaat een executive order ondertekenen wat immigratie tot een green card voor 60 dagen zal suspenden. Ik heb geen idee wat dit voor mij gaat betekenen en of filen voor Adjustment of Status nog mogelijk zal zijn, maar gelukkig is mijn J-1 ook verlengt met twee maanden ten gevolge van de coronavirus. Dus dat sluit gelukkig wel netjes op elkaar aan.
bloemetje1234
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2019, 18:47

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door bloemetje1234 »

hlwoudsma schreef:
22 apr 2020, 03:31
Daarnaast, Trump gaat een executive order ondertekenen wat immigratie tot een green card voor 60 dagen zal suspenden. Ik heb geen idee wat dit voor mij gaat betekenen en of filen voor Adjustment of Status nog mogelijk zal zijn, maar gelukkig is mijn J-1 ook verlengt met twee maanden ten gevolge van de coronavirus. Dus dat sluit gelukkig wel netjes op elkaar aan.
Hi!

Om de een of andere reden is mijn hele verhaal helaas gewist, waarschijnlijk door mijn eigen lompigheid :P.
Nou, heel lang verhaal kort: Ik zit in precies hetzelfde proces. Vorig jaar april 2019 naar Amerika-Montana gekomen, 2 weken daarna mijn partner ontmoet die ik nu mijn echtgenoot mag noemen. We zijn begin februari 2020 getrouwd en midden februari hebben wij al het papierwerk via de advocaat op laten sturen naar de USCIS :). Ik ben nu wel onzeker omtrent alles wat Trump zegt over Immigration, mocht je willen babbelen sta ik daar erg voor open. Ik ben zelf een enorme stress kip en ik hoop gewoon dat alles goed komt. Ik wens je veel succes, en wellicht spreken we elkaar :)
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Grappig om te lezen dat al jouw data exact overeenkomen met dat van mij (aangekomen in april, trouwen in februari). Ik heb net op jouw privebericht gereageerd.

Gelukkig geldt de suspension of immigration niet voor spouses van een US citizen en kan ik het proces dus gewoon zonder vertraging verder doorlopen. (Opluchting!) Misschien dat het nu wel iets sneller kan gaan, omdat andere green card cases dus 2 maanden op hold worden gezet. We shall see
Bryan K
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2019, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Miami

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bryan K »

Ha mede genoten.

Ook ik zit (bijna) in het proces. Aangekomen begin januari en getrouwd begin mei. De papieren liggen nu voor de laatste review bij de advocaat voordat ze worden opgestuurd.

Pfoeh wat was Form I-944 een vervelend formulier. De rest was allemaal vrij "vanzelfsprekend".

Ik hoor graag hoe jullie er nu voorstaan! Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe snel het nu gaat met alles wat er aan de hand is.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Mijn laatste update was op 12 april, op dat moment had de immigration lawyer het eerste pakketje met onze documenten ontvangen. De details van deze documenten zijn af te lezen in het allereerste bericht in dit topic.

Op vrijdag 12 juni heeft USCIS al onze documenten via de lawyer ontvangen. En op maandag 29 juni heb ik van USCIS een receipt notice (Form I-797C) gekregen. Hieronder een korte tijdlijn wat er is gebeurd tussen 12 april en 29 juni.

12 april 2020: Immigration lawyer heeft de eerste berg documenten ontvangen waar aanvankelijk om werd gevraagd (zie mijn eerste bericht bovenaan)
20 april 2020: Trump maakt een aankondiging dat alle green cards tijdelijk worden stopgezet. Later blijkt dat marriage-based green cards onder de uitzonderingen vallen.
24 april 2020: Immigration lawyer heeft onze documenten bekeken en heeft nog een paar aanvullende vragen.
1 mei 2020: We ontvangen nieuwe documenten van de lawyer met alle I-forms die ondertekend moeten worden. Daarnaast moeten we ook nog additional documents aanleveren en betalen we de tweede payment voor de immigration lawyer ($750)
20 mei 2020: De lawyer ontvangt ons tweede pakketje met alle I-forms en additional documents.
1 juni 2020: Per email ontvangen we een nieuwe verzoek voor een paar extra documenten, daarnaast ook de derde payment voor de immigration lawyer: ($450)
8 juni 2020: Nieuwe additional documents doorgestuurd naar de lawyer.
10 juni 2020: Alles goedgekeurd, alleen nog een paar nieuwe handtekening nodig op bepaalde I-forms.
12 juni 2020: USCIS ontvangt onze documenten van de lawyer.
29 juni 2020: Ik ontvang per post een brief van USCIS met een receipt notice: form I-797C.

Hieronder voor de geïnteresseerden nog een overzicht van de onderstreepte woorden hierboven en om wat voor documenten het ging.

I-forms:
Form I-485 "Application to Register Permanent Residence or Adjust Status". Dit formulier moet ik invullen om mijn status te veranderen van visum naar green card.
Form I-765: "Application for Employment Authorization". Terwijl ik op mijn green card wacht, wil ik ook kunnen werken. Na het versturen van dit formulier is de wachtijd zo'n 6 maanden.
Form I-131: "Application for Travel Document". Hiermee kan ik Amerika in en uit reizen terwijl ik nog geen green card status heb. Dat wordt ook wel advanced parole genoemd. Volgens mij krijg je deze advanced parole tegelijk met je work card (over ongeveer een half jaar).
Form I-130: "Petition for Alien Relative". Dit document wordt verstuurd vanuit mijn partner's naam. Hij/zij moet de buitenlander binnenhalen met dit formulier.
Form I-130A: "Supplemental Information for Spouse Beneficiary". Zelfde doel als I-130, maar extra informatie moet hierop ingevuld worden.
Form I-944: "Declaration of Self-Suffiency". Dit is het nieuwe formulier van de Trump administration die per 24 februari 2020 is ingegaan. Hiervoor moest ik het meeste papierwerk verzamelen zoals te lezen was in mijn openingsbericht voor dit topic.
Form I-864: "Affidavit of Support Under Section 213A of the INA". Hier ondertekend jouw partner dat hij/zij jou als buitenlander financieel kan en zal onderhouden.

Additional documents:
- Copy of credit score
- Euro-to-Dollar conversions van alle bedragen in euros waarop te zien is hoe de conversion tot stand is gekomen. (Komt van mijn Nederlandse bankrekeningen).
- W2 forms uit 2019 van mijn partner
- Bewijs dat bekeuringen afgehandeld zijn (en niet nog openstaand).
_____________

Nadat de lawyer dit tweede pakketje met de bovenstaande documenten had ontvangen (op 20 mei), werd er later op 1 juni nog om een paar laatste documenten gevraagd:
- Mijn partner en ik moeten nu bankafschriften aantonen van het gehele afgelopen jaar en niet meer de meest recente.
- Een pay statement van mijn partner's full-time baan.
- Nieuwe documenten dat mijn J-1 visum was verlengd als gevolg van Covid-19 (inclusief health insurance).
- Nieuwe meest recente credit card statements aangezien de eerdere statements alweer verouderd waren.

Nu moet ik ongeveer 3 weken wachten op een nieuwe brief van USCIS waarin ik word uitgenodigd om persoonlijk bij een USCIS field office biometrics (vingerafdruk & foto) achter te laten. Deze gebruiken ze voor een background check en voor je travel/work card. Wordt weer vervolgd.
Bryan K
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2019, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Miami

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bryan K »

Bedankt voor de update! Voor mij zijn alle papieren op 23 juni richting USCIS gegaan. We zitten dus vlak achter elkaar aan.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Jij gaat ook van visum naar green card als gevolg van trouwen? Op welk visum zit/zat je?
Bryan K
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2019, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Miami

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bryan K »

Ja ik ook! Ik ben in Amerika op een B1/B2 visum.
Bryan K
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2019, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Miami

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bryan K »

Hierbij mijn update! Alle papieren door USCIS ontvangen op 24 Juni (de advocaat was dus sneller dan ik wist). De notice date is vastgesteld op 8 juli.

Ook ik moet nu wachten op het bericht dat ik mijn biometrics mag afgeven.

Daarnaast is mijn medisch rapport afgekeurd (I-693). De arts heeft nadat hij alles had in gevuld, mij nooit om een handtekening gevraagd. Aangezien alles in een verzegelde envelop ging wist ik hier weinig vanaf... Tot ik het bericht kreeg dat het rapport was afgekeurd aangezien er geen handtekening van mij onder de documenten stonden. Deze week dus contact leggen met de arts en de documenten opnieuw laten verzegelen, nu met handtekening. USCIS heeft aangegeven deze documenten niet te willen tot dat ze er om vragen (zal waarschijnlijk zo zijn dat ik het mee moet brengen naar mijn interview).
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door hlwoudsma »

Hoe is het nu bij jou Bryan?

Ik wacht nu 2 maanden op mijn biometrics letter, wat normaal gesproken binnen 3 weken moet arriveren. De immigration lawyer zegt dat alles langer duurt door COVID, vooral omdat de USCIS field offices een paar maanden dicht was.
Bryan K
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2019, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Miami

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bryan K »

Zelfde hier..

Wacht nog steeds op mijn biometrics appointment. Was inderdaad ook uit gegaan van 3 weken, maar naja het zal allemaal toch wel tot in de eeuwigheid duren. Voor mij maakt de Green card niet heel veel uit zolang ik mijn advanced parole en work permit maar een beetje snel krijg :D .
Bryan K
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2019, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Miami

Re: Mijn Adjustment of Status proces (tijdens de coronacrisis)

Bericht door Bryan K »

Voor iedereen die geïnteresseerd is. Ik heb nooit mijn AP of werkvergunning gekregen. Vanwege corona allemaal vertraagd. Echter heb ik wel een interview voor de green card op 30 maart. Erg apart verhaal allemaal, maar het ziet er dus naar uit dat ik eerder mijn green card ga ontvangen dan mijn AP of werkvergunning
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer