Rijbewijs halen in US

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
everduin
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Rijbewijs halen in US

Bericht door everduin »

Hoi,
Weet iemand hoe het in zijn werk gaat als ik in de US een rijbewijs zou willen halen? Door corona zijn alls CBR bureaus in Nederland dicht tot nader orde. De verhuis staat nu met potlood voor eind juli gepland. Ik heb al wel een aantal rijlessen gehad.
Ik vraag me dus af wat je nodig hebt om in amerika een rijbewijs te halen? En hoe gaat dat in zijn werk? Iemand hier ervaring mee?
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Bluebonnet »

Rijbewijs in Amerika verschilt denk ik per staat. Maar hier in Texas leer je eerst theorie, dan naar het TxDPS om je examen te doen op de computer. Als je dat haalt mag je terug naar de balie en krijg je een learners permit. Met een learners permit mag je rijden als er een volwassen met geldig rijbewijs naast je zit. Voor tieners is dat meestal vader of moeder. Je moet een bepaald aantal uren oefenen en daar moet de volwassene een logbook van bijhouden, en daarna kan je je rijexamen doen.
Je kan ook naar een rijschool gaan maar die zijn in kleine stadjes moeilijk te vinden. Hier in ons stadje was er geen enkele rijschool te vinden toen m'n oudste 16 werd.

Toen we in Utah woonden wist het plaatselijke bureau niet dat ik m'n Nederlandse rijbewijs kon laten omzetten. Dus verplicht rijlessen. Moest ik helemaal voor naar de grote stad omdat er geen rijschool in ons dorpje was. Achteraf wel blij met de lessen want rijden in Utah is toch heel anders dan in Amsterdam. Al zijn herten redelijk goed te vergelijken met fietsers, ze letten allebei niet op of er een auto aankomt.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Hockey »

everduin schreef:
04 apr 2020, 13:53
Ik vraag me dus af wat je nodig hebt om in amerika een rijbewijs te halen?
Zoals al gezegd is er niet één Amerika waar één identieke regelgeving geldt. Elke staat mag dit apart bepalen. Kijk op de website van de desbetreffende DMV van de staat waar je wil gaan wonen voor de regels.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Disney-Golf »

Naar welke staat verhuis je, misschien dat we je dan beter gaan kunnen antwoorden?
Maar als je schrijft dat je verhuis al einde juli gepland staat, vrees ik ervoor dat je rijbewijs het minste van je probleem gaat zijn? :cry:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door mtl »

Uit eerdere berichten begreep ik dat Everduin naar Houston gaat.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door hemmie »

In dat geval staat alle info hier. Het hangt van je leeftijd af, maar als je boven een bebaalde leeftijd bent (25+?) stelt het weinig voor. In 2011 moesten wij theorie examen doen op een dps kantoor (theorieboekje kun je op de site vinden), en daarna afspraak magen voor praktijkexamen. Kan zijn dat je nu ook nog een online cursus moet doen voor je af kunt rijden. In jouw geval zul je waarschijnlijk echter eerst nog wel wat lessen nodig hebben, dit kun je via een willekeurige rijschool regelen. Toen wij in 2011 in de VS kwamen wonen had ik wel een nederlands rijbewijs, maar door rijangst sinds het behalen daarvan al 7 jaar niet gereden. Ik heb toen dus ook eerst wat rijlessen gedaan met een instructeur. Ik mocht uiteraard daarna wel gewoon gaan rijden, en kon zo zelf oefenen, maar dat kun jij niet doen zonder nederlands rijbewijs. Ik heb geen idee of je een learmers permit kunt krijgen als je 25+ bent en zo met iemand er naast kunt oefenen, en zo iemand moet je dan ook hebben, dus ik vermoed dat jij alleen met officiele rijlesse kunt oefenen. Daarnaast, normaal gesproken ga je met eigen auto afrijden, maar jij kunt voor het afrijden geen auto huren/kopen, dus dat moet je ook goed uitzoeken. Tenzij je een partner hebt met rijbewijs die meeverhuist, dan is het natuurlijk makkelijker.
Terug in Texas!
everduin
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door everduin »

Hoi,

Bedankt voor alle reacties! we verhuizen naar Houston inderdaad. Het consulaat is nu even dicht maar zodra deze weer open is verwachten ze vrij snel visum (E2) te kunnen afgeven. De planning is dat we 2 auto’s kopen, waarvan een voor mij.
Bedankt voor de link. Ik zal dit even allemaal netjes gaan doornemen. Het wordt hoe dan ook wel een heel ding. Vooral omdat ik 2 kids heb, waar ik in houston zo even geen oppas voor heb (tijdens de rijles etc).
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door hemmie »

Zonder rijbewijs en auto kun je echt niets in Houston, dus zorg dat je hier direct mee aan de slag gaat! Ik kon mijn rijlessen destijds wel 's ochtends vroeg doen, ik geloof van 7-9, dan ging mijn man wat later naar het werk. Maar wellicht is 's avonds ook wel mogelijk.
Terug in Texas!
everduin
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door everduin »

Heeft er iemand een tip voor een goede rijschool in houston?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door hemmie »

Houston in enorm groot, daar valt dus sowieso niets over te zeggen zonder te weten in welke buurt je gaat wonen. En zoals ik al eerder heb gezegd, voor dit soort detailvragen kun je beter op de plaatselijke FB groepen vragen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Big Al »

everduin schreef:
04 apr 2020, 13:53
Hoi,
Weet iemand hoe het in zijn werk gaat als ik in de US een rijbewijs zou willen halen? Door corona zijn alls CBR bureaus in Nederland dicht tot nader orde. De verhuis staat nu met potlood voor eind juli gepland. Ik heb al wel een aantal rijlessen gehad.
Ik vraag me dus af wat je nodig hebt om in amerika een rijbewijs te halen? En hoe gaat dat in zijn werk? Iemand hier ervaring mee?
Het zou volgens mij weinig zin hebben om eerst een rijbewijs in Nederland te halen daar dat hier toch niet kan worden omgezet.

Overigens haal je hier in de V.S. een rijbewijs in letterlijke zin - d.w.z. "even ophalen". De eisen zijn een lachertje, ongeacht de staat. Mijn "road test" in Massachusetts duurde destijds minder dan twee minuten. Letterlijk een blokje om. Nu had ik al jaren rijervaring, maar een tiener voor mij was binnen zeven minuten terug - ook geslaagd.

Het theorie-examen bevatte veel domme vragen, zoals:

Het licht verandert van groen naar geel*. Wat doe je?

a) Claxonneren
b) Snelheid vermeerderen om het nog te halen
c) Stoppen als dat veilig kan
d) [kan ik me niet meer herinneren]

*De kleur "geel" wordt komt in veel gebieden niet voor in de verkeerswetten, maar de DMV's hebben het er toch over. Weer een voorbeeld van de lakse houding m.b.t. het verkeer.

Overigens moet je volgens de verkeerswet in Virginia nu juist doorrijden als het licht van groen naar amber verandert...

Bonus: vraag eens bij de DMV of rij-instructeur wat de maximumsnelheid is voor aanhangers. Tien tegen één dat ze het antwoord niet weten.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Tipsy_1 »

Ik ken nochtans mensen (die ik niet bij naam zal noemen LOL) die voor hun theorie rijbewijs examen in de US verscheidene pogingen nodig hadden.
Ik woon in NJ en heb gelukkig een goed geheugen voor nutteloze dingen en kan ook goed gokken ;-) maar de vragen waren voor >50% "onzin" en details over wetgeving die niets met al dan niet de verkeersregels kennen te maken hadden. :lol: Als je er niet voor studeert, slaag je volgens mij als Europeaan niet van de eerste keer.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Big Al »

Helemaal mee eens!

Gezeur over hoeveel alcohol je mag drinken, hoe oud je moet zijn voordat je familieleden na een bepaalde tijd 's-avonds mag vervoeren, hoeveel uur je achter het stuur gezeten moet hebben voordat je rij-examen mag doen en dergelijke. Die vragen had ik allemaal fout beantwoord...

In Nederland had ik het BOVAG-boek uit mijn hoofd geleerd. Dat boekwerk bevat meer informatie dan alle verkeerswetten in de V.S. tezamen!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Willem1 »

Ik heb ook een rijbewijs in MA gehaald - en alhoewel het inderdaad niet veel voorstelt, was het wel iets meer dan een blokje om. 3 bijzondere verrichtingen: achteruitrijden de hoek om, achteruit inparkeren, en straatje keren (zonder de stoepranden te raken) moest ik laten zien.

Het was allemaal geen probleem, maar na alle verhalen had ik gedacht dat het echt helemaal niks om het lijf zou hebben. Dat viel dan weer mee (/tegen).

(Overigens: eens mbt de 'onzin'-vragen... Staat er in het DMV handbook: bij 70% van alle ongevallen is er alcohol in het spel. Dan denk ik (als NLer); OK; de boodschap is: "don't drink and drive". Prima. Krijg je als vraag bij het theorie-examen: "Bij welk percentage van de ongevallen is er sprake van alcoholgebruik? a) 50% b) 60% c) 70% d) 75%". :? )
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door hemmie »

Ik kreeg wel zo'n vraag over wat de boete (o.i.d.) was als je me drank op ging rijden en onder de 25 (ofzo) was. Ik was zelf in de 30, dus voor mij persoonlijk al helemaal niet relevant, maar sowieso, dat is toch niet de boodschap die je moet onthouden?

Maar goed, hoe moeilijk of makkelijk het ook is, als TS nu nog geen rijbewijs heeft zullen lessen (in NL of de VS) toch wel nodig zijn, en sowieso zinvol. En als je dan in de VS z.s.m. een rijbewijs moet hebben, dan is het wel zinvol uit te zoeken hoe je dat regelt, als dat op dit moment in NL niet meer mogelijk is.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Big Al »

Willem1 schreef:
29 apr 2020, 18:39
Ik heb ook een rijbewijs in MA gehaald - en alhoewel het inderdaad niet veel voorstelt, was het wel iets meer dan een blokje om. 3 bijzondere verrichtingen: achteruitrijden de hoek om, achteruit inparkeren, en straatje keren (zonder de stoepranden te raken) moest ik laten zien.
Ik startte mijn stopwatch toen de trooper in mijn auto stapte. Vanaf het parkeerterrein moest ik achter het gebouw langs rijden. Toen rechts, weer rechts (de hoofdweg op) en weer rechts het parkeerterrein op. Vooruit geparkeerd en klaar. Eén minuut en 27 seconden. Nimmer linksaf geslagen of zelfs maar een bocht naar links gehad.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
29 apr 2020, 20:00
Maar goed, hoe moeilijk of makkelijk het ook is, als TS nu nog geen rijbewijs heeft zullen lessen (in NL of de VS) toch wel nodig zijn, en sowieso zinvol. En als je dan in de VS z.s.m. een rijbewijs moet hebben, dan is het wel zinvol uit te zoeken hoe je dat regelt, als dat op dit moment in NL niet meer mogelijk is.
Klopt helemaal. Hoe meer je van tevoren kan uitzoeken hoe beter.

In TX zal je zonder rijbewijs bijzonder beperkt zijn. Zal ook moeilijk worden om een baan te vinden, om nog maar niet te beginnen over tandartsen, dokters, en dergelijke.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door dutchie_in_boston »

Nou, ik vond het fantastisch dat het MA rijbewijs halen weinig voorstelde. In NL een jaar lang dure rijlessen, duur examen, en dat dan weer moeten doen toen ik hier kwam? De wegen zijn hier groter, mensen hoffelijker, autorijden relaxter, vind ik.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Big Al »

Klopt, maar het is hier wel aan het veranderen. Ik heb tijdens de elf jaar dat ik in Colorado woonde een duidelijke verandering gezien - men liet elkaar vrijwel niet meer invoegen, er werd steeds meer afgesneden, op de bumper gekleefd, en richtingaanwijzers werden optioneel. Aan de ene kant heeft dat met een verharding van de samenleving te maken, maar in Colorado was er ook een duidelijk verband met het hoge aantal immigranten uit Californië.

In Virginia heeft men de vreemde gewoonte om in te voegen vóór anderen (en ze derhalve afsnijden) in plaats van erachter. Bovendien voegen ze al in voordat ze de snelheid van het overige verkeer evenaren.

Vrijwel niemand houdt zich aan de eis om in je eigen baan te blijven bij het afslaan, wat tot gevaarlijke situaties leidt als een bestuurder linksaf slaat op hetzelfde moment dat een tegenligger rechtsaf slaat (naar een vierbaansweg).

Het is een combinatie van onwetendheid en gemakzucht, denk ik.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Rijbewijs halen in US

Bericht door Ziva »

Ik ben de eerste keer echt keihard gezakt voor mijn theorie in de Amerika hahaha. Ik had heel goed gestudeerd op de regels etc. maar me amper verdiept in alcohol en drugs. En echt 75% van de vragen die ik kreeg ging precies daarover dus tja... Daarentegen ben ik destijds in Nederland wel in één keer geslaagd voor theorie en praktijk wat op zich ook wel bijzonder was haha.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer