Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Hallo,

Ik ben Nicole, 30 jaar en ik ben getrouwd met mijn man, Ken, 33 jaar. :)

Wij zijn ons aan het oriënteren om te kijken of het ons wat lijkt om naar Amerika te emigreren.. en vooral hoe.. :D

Nu heeft mijn man een Amerikaans geboortecertificaat. Zijn moeder woonde vroeger wisselend in Nederland en in Amerika en had voor beide kinderen een Amerikaans geboortecertificaat, mocht zij nog terug gaan naar Amerika. Echter zijn zij nooit meer gegaan.

Nu zijn wij al een tijdje aan het zoeken wat je met dit papiertje kan. :D Ondanks dat ik goed kan speuren op internet en de juiste kennis kan vinden, is dit onderdeel toch wel erg mysterieus.. :P

Zijn er misschien Nederlanders hier, wellicht ook met een Amerikaans geboortecertificaat en kan ons vertellen hoe dan de spelregels zijn? Schoonmoeder blijft volhouden dat je met dit papiertje ' gewoon' een paspoort aan kan vragen en kan gaan....wat mij heel erg onwaarschijnlijk lijkt.. :D

Alvast bedankt!

Groetjes,
Nicole & Ken
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Bennogr »

Eerste stap lijkt mij: contact opnemen met een Amerikaans consulaat en daar kijken of ze dat geboortebewijs accepteren voor een Amerikaans paspoort. Als ze dat doen, ben je klaar. Als ze dat niet doen, kun je altijd verder na gaan vragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Bedankt voor je berichtje!

Wij hadden inderdaad een tijdje geleden contact gezocht met de Amerikaanse ambassade maar zij wilden geen informatie geven. Wij konden alleen maar een afspraak maken, direct een aanvraag doen voor een Amerikaans paspoort maar dan moesten wij ook gelijk mijn schoonmoeder meenemen en dat vonden wij een beetje overdreven om dat gelijk te doen. Wij waren eerst vooral op zoek naar info.

Misschien een beetje domme vraag, maar is een consulaat het zelfde als de Amerikaanse ambassade? Of kan je persoonlijk contact zoeken met iemand die antwoord kan geven op onze vraag met betrekking tot het certificaat?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door hemmie »

Je hebt het over een amerikaans geboortecerticaat, maar bedoel je dan dat je man in de VS geboren is? Zo ja, dan heeft hij dus sowieso de Amerikaanse nationaliteit. Dan kan hij dus ook een paspoort aanvragen, maar, als amerikaan had hij sinds zijn 18e belastingaangifte moeten doen in de VS. Als hij dat niet heeft gedaan zal hij dat hoogstwaarschijnlijk nu eerst moeten doen voordat hij verder kan.

Als hij een amerikaans paspoort heeft kan hij voor jou een visum/green card aanvragen om ook in de VS te kunnen wonen, CR1 meen ik. Ik weet niet hoe dat precies gaat, kan zijn dat hij eerst naar de VS zal moeten gaan voordat jij kan volgen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Pete.Z »

Geboortecertificaat van Amerika betekent automatisch dat je Amerikaan bent. Paspoort kan je volgens mij gewoon aanvragen zonder zijn moeder erbij.
Let wel op de belastingaangiftes inderdaad, het levert nu nog geen problemen op, maar kan dat zeker gaan doen in de toekomst.
Ook kan je tegen meerdere problemen met b.v. je huidige bankrekening oplopen als je geen Amerikaans social security number hebt.
Tenzij je echt super serieus bent over daar heen verhuizen, zou ik geen slapende honden wakker maken.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Bennogr »

Amerikaanse ambassade (in Den Haag) is voor de officiele diplomatieke relaties tussen de VS en het Koninkrijk der Nederlanden. Het consulaat (in Amsterdam) is voor zaken als paspoorten, visa en andere officiele papieren aanvragen.

Een officieel geboortebewijs zou genoeg moeten zijn. Anders zou je voor alle zekerheid eerst een kopie kunnen aanvragen bij het ziekenhuis waar je geboren bent en dat papiertje dan officieel laten bevestigen door de 'Secretary of State" van de staat waar je geboren bent.

Moeders en/of vaders zijn daar volgens mij niet bij nodig want wat kunnen die toevoegen behalve het feit dat ze bestaan?

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Bedankt iedereen voor de berichtjes!

Mijn man is er niet geboren en hij heeft er nooit gewoond. Hij heeft puur alleen dat geboortecertificaat.. :D

Van die belastingaangifte hadden wij inderdaad gevonden maar betekent dat dan dat hij, soort van moet inhalen? Dus 15 jaar belasting betalen? Of kan je daar dan nu mee beginnen? En waar betaal je dan eigenlijk belasting over? :D

Het is inderdaad vooral nu oriënteren dus wij willen zeker geen slapende honden wakker maken maar wij zijn wel op zoek naar info.

Groetjes, Nicole en Ken
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Dutchess »

Hoe heeft je man dan een Amerikaans geboortecertificaat? Wat staat daar op wat betreft plaats van geboorte?
Had hij een Amerikaanse ouder, en een Consular Report of Birth Abroad (CRBA)?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Op zijn geboortecertificaat staat Den Haag, omdat hij wel gewoon in Nederland is geboren. Zijn moeder had het voor haar beide kinderen aangevraagd toen zij geboren werden, mocht zij nog terug gaan naar Amerika. Alleen is zij nooit meer gegaan.

Het is inderdaad een CRBA. :D
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Dutchess »

Ah, nou snap ik de situatie beter!

Wat betreft de belastingen: Amerikaanse staatsburgers zijn belasting verschuldigd over hun wereldinkomen. Maar: de VS en NL hebben een verdrag om dubbele belastingen te voorkomen. Aangezien Nederlandse belastingen over het algemeen hoger zijn dan de Amerikaanse federale belastingen, is het onwaarschijnlijk dat hij ook daadwerkelijk iets aan de IRS moet betalen. Hij moet alleen (als ik het goed begrijp) wel de aangiftes indienen. Misschien kan hij advies vragen bij een belastingadviseur die met het Amerikaanse systeem bekend is? Heeft je man al een Amerikaans social security nummer?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Oh, ahaa! Nou is het voor mij ook gelijk duidelijk. Wij vroegen ons al af waar je dan belasting over moet betalen. Qua belasting was zeker onze tweede stap om ons daar verder in te gaan verdiepen maar wij waren vooral eerst geïnteresseerd in het feit of wij ook gewoon via de Greencard Lotery binnen moeten komen of dat wij dus iets kunnen met dat Amerikaanse geboortecertificaat.

Nee, dat heeft hij dus ook nog niet. We hebben puur alleen dat papiertje.. :D
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Dutchess »

Bij een paspoortaanvraag wordt er om een SSN gevraagd. Ik zou eerst je schoonmoeder vragen of ze absoluut zeker weet dat er nooit een SSN is aangevraagd voor je man. In de VS zelf wordt dat al lang automatisch bij de geboorte gedaan (tenminste al toen mijn oudste in 1990 geboren werd), maar ik weet niet hoe dat zit bij CRBA kinderen.

Een aantal relevante links om mee te beginnen:

First Time Passport Applicants

Social Security Number Required

Social Security

En echt, vraag even advies bij een belastingadviseur. Ons advies hier op het forum is goed bedoeld, maar we zijn over het algemeen hoogstens goed ingelezen leken. :D
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Dat gaan wij dan nog maar eens even goed checken.

Bedankt! Met die linkjes kunnen we zeker ook verder komen!

Misschien komt ooit de droom uit! :D
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door hemmie »

En of je nu wel of niet wil emigreren, als hij daadwerkelijk de Amerikaanse nationaliteit heeft (en dat lijkt wel zo te zijn), dan zal hij uiteindelijk toch een SSN nodig hebben (voor de nederlandse banken) en de aangiftes moeten doen. Ik denk dat hij op dit moment niet snel tegen de lamp zal lopen doordat zijn geboorteplaats niet in de VS is (anders had de bank al om SSN gevraagd waarschijnlijk, en kon hij sowieso ook niet zonder amerikaans paspoort naar de VS vliegen), maar het lijkt mij beter om de problemen voor te zijn voordat de bank zijn rekening een keer dreigt op te zeggen, of de VS hem het land niet binnen laat.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door kastelke »

Is hij ooit al in Amerika op vakantie geweest? Want technisch gezien, moet je als Amerikaan (wat hij dus is) altijd met je Amerikaanse paspoort vliegen.
Dus als je eens op verkennende vakantie wilt gaan, moet hij ook dat SIN in orde brengen, en een paspoort aanvragen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Nicole89
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Nicole89 »

Hallo allemaal,

Wederom bedankt voor de nieuwe berichten.

Mijn man heeft zeker weten geen SSN (gecheckt bij schoonmoeders). Dit moet volgens haar apart aangevraagd worden.

Verder zijn wij al 4 keer in Amerika geweest en hij is nog nooit tegen gehouden. Nooit geen problemen gehad. Uiteraard met alleen Nederlands paspoort. :D
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door Dutchess »

Klopt wat Elke zegt over de verplichting om met je Amerikaanse paspoort binnen te komen, maar het verbaast me niets dat er absoluut geen controle is wat dat betreft. Zo gecoördineerd zijn ze nog niet wat betreft het integreren van gegevens.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren met een Amerikaans geboortecertificaat?

Bericht door hemmie »

Als hij niet in de VS geboren is kunnen ze ook niet in zijn paspoort zien dat hij amerikaans is. En aangezien er geen centrale registratie van amerikanen is zullen ze er bij immigration dus ook nooit achterkomen vermoed ik, zo lang je ze niet wijzer maakt.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer