Long-form version geboorte certificaat

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
gt95
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:53
Aantal x V.S. bezocht: 6

Long-form version geboorte certificaat

Bericht door gt95 »

Hi,

Mijn advocaat vraagt me om een long-form version van mijn geboorte certificaat. Is de normale geboorte akte die we kunnen opvragen hier bij de gemeente een long-form version?

Bedankt!
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Long-form version geboorte certificaat

Bericht door realone »

Long en short form is, bij mijn weten, iets wat specifiek een VS dingetje is. In Nederland vraag je een afschrift geboorteakte op (geen uittreksel). Dat is een document waar alles op staat en ondertekend/gestempeld is door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

Misschien is het beter om te vragen welke gegevens de advocaat nodig heeft?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Long-form version geboorte certificaat

Bericht door Big Al »

Klopt.

Het "short form" is domweg een verklaring dat je geboren bent en wanneer. Er staan eigenlijk geen details op. Geen idee wat het voordeel is daar je hier eigenlijk altijd een "long form" nodig hebt voor officiële zaken.

Een ander verschil tussen de V.S. en Nederland is dat er hier niet zozeer een Burgerlijke Stand hebt. Je adres is dan ook eigenlijk nergens officieel vastgelegd.

Om het nog leuker te maken: documenten kunnen alleen verstrekt worden door de plaatselijke overheid waar de gebeurtenis plaatsvond. Als je bijvoorbeeld in een gehucht in Maine geboren bent en later ergens in Oregon trouwt dan zal je een kopie van je geboortecertificaat bij dat gehucht in Maine moeten aanvragen, maar voor die van je huwelijksakte moet bij de plaats in Oregon zijn. Wordt nog spannender als je ook nog eens een apostille moet aanvragen voor de documenten. Dat kan alleen bij de staatsoverheid in de staat waar het document is afgegeven. Moet je eerst het document aanvragen bij een plaats en vervolgens moet je met dat document naar de staatsoverheid.
Voor apostille's van federale documenten moet je juist weer bij de federale overheid zijn...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer