Als IT'er werken en wonen in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Ayako
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2020, 23:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Ayako »

Hallo beste mensen,

Ik studeer momenteel ICT op HBO niveau en ik zit momenteel in mijn eerste jaar. Ik wil na mijn studie een software engineer worden in Amerika en ik probeer dus nu uit te vogelen hoe ik dat het beste kan doen(met zo min mogelijk gedoe).

Ik was van plan om mijn stage in Amerika te doen in mijn derde jaar, maar het blijkt nu dus dat ik dat ook in mijn tweede jaar kan doen. Ik heb ook van veel mensen gehoord en ook vaak online gelezen dat software engineers na hun interships banen aangeboden krijgen bij die bedrijven waar ze dus stage hebben gedaan.

Ik vraag mij dus nu af of het handiger is om mijn stage in het derde jaar te doen i.p.v. het tweede, aangezien een werkgever dan minder lang zou hoeven te wachten op mijn studie voordat ik aan de slag kan bij het bedrijf. Ik zou ook willen weten hoe moeilijk het is om aan een baan en verblijfsvergunning te komen in de VS als ik niet zo'n baan aangeboden krijg na mijn stage. Ik las op internet dat het makkelijker is voor mensen in de IT. Ik zou ook verder willen studeren in de VS.

Ik weet dat sommige van deze vragen makkelijk op te zoeken zijn, maar als iemand er ervaring mee heeft of er al wat van weet zou ik graag die extra info willen hebben. :D

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Dude »

Hi,

Wij hebben bij ons regelmatig internships voor studenten en wij hebben er daar ook enkele van aangenomen dus je verhaal klopt wel. Nu, dat zijn wel Amerikaanse studenten en ik heb nog geen buitenlanders gezien.
Wat bedoel je precies met software engineer ? Ik heb die vraag al eens eerder gesteld op het forum omdat ik weinig van IT ken. Maar wij zijn constant op zoek naar software mensen (controls engineers) maar dat is wel om geautomatiseerde machines te programmeren. Camera's (vision systems), Robots, actuators, pneumatische cilinders en meer van dat. Wellicht ligt jouw interesse ergens anders?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Queste »

Ten eerste: het is niet simpel

Binnen een STEM-veld (Science, Technology, Engineering, Math) liggen je kansen beter dan elders maar het maakt het nog steeds niet makkelijker. Doorgaans gebeurd sponsorship in tween stappen: eerst een H1B (non-immigrant) en als je bevalt dan een EB2/EB3 (greencard).
Het grote probleem is dat er slechts 65000 H1B visa per jaar beschikbaar zijn en zo'n 250.000 aanvragen. In de praktijk betekend dit dat er 1 week per jaar aanvragen gedaan kunnen worden (1e week van April) en slecht zo'n 30% van deze aanvragen behandeld worden. De doorlooptijd als je ingeloot wordt is 6-18 maanden. Door deze obstakels is dit traject niet voor elke werkgever interessant en wordt vnl gebruikt door de grote detacheerders die gewoon 3x het aantal aanvragen doen als dat ze mensen willen aannemen.
Tijdens je H1B ben je gebonden aan het het bedrijf dat sponsort: er zijn wel mogelijkheden om een H1B naar een andere werkgever over te schrijven maar het nieuwe bedrijf moet dan wel ook aan alle voorwaarden voldoen. Pas nadat je een greencard hebt (doorlooptijd 18-36 maanden na het starten van de aanvraag) ben je vrij om te werken waar je wil.
Een alternatief is in de US studeren, bijv. een master nadat je huidige studie is afgerond. Als student in een STEM veld krijg je nl totaal 3 jaar OPT (Optional Practical Training, stage) gedurende welke je kan werken en je werkgever de aanvraag kan afronden zonder eeuwig te hoeven wachten tot je kan beginnen.
Deze opties zijn de meest gebruikte. Er zijn andere wegen ook maar aangezien je zelf geen zin hebt onderzoek te doen maar de oplossing op een presenteerblaadje wilt hebben, voel ik me niet geroepen om een uur uit te trekken om je vraag te beantwoorden. Blijkbaar wil je het niet zo heel erg graag.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Ziva »

Ayako schreef:
18 feb 2020, 23:47
Ik wil na mijn studie een software engineer worden in Amerika en ik probeer dus nu uit te vogelen hoe ik dat het beste kan doen(met zo min mogelijk gedoe).
Een emigratie is ingrijpend en kost veel tijd, moeite en geld. Als je bij voorbaat al aangeeft dat het allemaal simpel moet vraag ik me af hoe gemotiveerd je dan bent om er echt voor te gaan?

Dat terzijde, een HBO ICT'er is "nothing special" om het zo maar even bot te zeggen. Voor jou kunnen ze tig anderen, Amerikanen, aannemen die allemaal hetzelfde kunnen als jij en wellicht nog beter omdat ze meer ervaring hebben ook. Dus er zijn niet zo heel veel bedrijven die veel tijd en geld willen steken in het aannemen van een Nederlandse student tenzij je ze echt iets bijzonders te bieden hebt en er echt moeite voor wil doen.

Ik zou zeggen, lees je in op dit forum en gebruik de informatie op websites als https://www.stage-usa.nl/stage en https://www.wilweg.nl/landen/verenigde- ... gde-staten. Kijk ook vooral op websites van Nederlandse bedrijven die vestigingen in Amerika hebben of, nog beter, neem contact op met ze!

Anders dan in Nederland kom je niet echt heel ver in Amerika met een passieve (luie) houding. Men verwacht hier dat je echt laat zien wat je in je mars hebt, moeite doet om te komen waar je wilt komen en mensen overtuigen zal waarom ze je een kans moeten geven.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Ayako schreef:
18 feb 2020, 23:47
(met zo min mogelijk gedoe).
Hier ben ik gestopt met lezen.

Als je 2 weken op vakantie wilt in Amerika is al een hoop gedoe. Jij wilt er gaan wonen, werken en/of studeren. Ik zou zeggen, bereid je voor op het ergste. Heb je daar geen zin in? Lekker thuis blijven...
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Pete.Z »

Of ga voor een Amerikaans bedrijf in Nederland werken, Tesla b.v.
Ben je goed genoeg, en wil je het echt, is dat vaak een goeie opstap naar werken en wonen in Amerika.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Max Kool »

Ik denk dat bovenstaand de meest voor de hand liggende tip is. Vind een stage (en baan een paar jaar later) bij een internationaal bedrijf dat een kantoor in de VS heeft. Dan heb je kans middels een overplaatsing binnen het bedrijf te verhuizen. Dat is ook veruit het "makkelijkste" visum.
LA, LA, LA....
MGTOW_Homeboy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2020, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door MGTOW_Homeboy »

TL;DR 0% kans

De H1B (non-immigrant) lottery procedure is sinds vorig jaar veranderd (nu krijgen masters degrees voorrang in de lottery).
Er is geen direct contact tussen de potentiële werknemers en werkgevers meer, dus stage lopen of afstuderen heeft geen waarde voor de procedure.

"verhuizen" / "overplaatsen" / "overstappen" / etc. bestaat dus niet meer.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Pete.Z »

Topicstarter komt niet meer terug, maar overstappen kan nog wel degelijk, zie het bij ons in het bedrijf regelmatig gebeuren. Het is niet meer zoals een aantal jaar geleden, maar de mogelijkheid is er nog wel.
MGTOW_Homeboy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2020, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door MGTOW_Homeboy »

@Pete.Z In meerdere threads geef je aan dat de topic starters niet meer terug komen. Ook zonder de starter kan de informatie relevant zijn voor anderen (lijkt me). Maar nog veel belangrijker... Hoe weet je dat?! Ben je een moderator die kan zien of ze nooit meer terug komen?

Om op het onderwerp nog even terug te komen. Je geeft aan dat anderen binnen jullie bedrijf regelmatig "overstappen".
Dat intrigeert me, want overal waar ik kijk, op de officiële overheidssites en daarbuiten zie ik duidelijke beperkingen en blokkeringen voor die paden.
Ook het pad in een andere thread waar een TN visa (Canada -> US) besproken werd blijkt het niet mogelijk te zijn volgens de nieuwe procedures.
Even dacht ik dat het EB3 visa nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar ook dat lijkt nagenoeg onmogelijk als je de overheidssites mag geloven.

De enige paden die ik nog zie voor een normale sterveling zijn trouwen (K1/CR1 en de DV lottery), de andere paden zijn kort gezegt te duur of een long-shot die meerder jaren duurt of meerder miljoenen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door mtl »

Je kan zien wanneer mensen voor het laatst ingelogd zijn. Ayako heeft zich op 18 februari aangemeld en dezelfde dag uitgelogd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Nagini »

je hoeft niet in te loggen om reacties op je topic te zien... kan ook anoniem.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Hockey »

MGTOW_Homeboy schreef:
31 okt 2020, 06:46
@Pete.Z In meerdere threads geef je aan dat de topic starters niet meer terug komen. Ook zonder de starter kan de informatie relevant zijn voor anderen (lijkt me). Maar nog veel belangrijker... Hoe weet je dat?! Ben je een moderator die kan zien of ze nooit meer terug komen?
Je kan zien of mensen terugomen door op hun nick te klikken, dan zie je de laatste keer dat iemand ingelogd is geweest. Iemand die echt hulp zoekt keert terug en stelt aanvullende vragen of geeft meer informatie.

De vraag aan jou is waarom je oude topics aan het bumpen bent.
MGTOW_Homeboy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2020, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door MGTOW_Homeboy »

@Hockey Bedankt voor de uitleg.
"Bumpen" is een onbekende term voor mij (kan wel gokken wat je ongeveer bedoelt, maar geen behoefte aan NL turbo-taal).

Mijn uitleg was redelijk duidelijk: "Ook zonder de starter kan de informatie relevant zijn voor anderen (lijkt me)." Daarnaast, zoals Nagini ook vermeld, kan een topic-starter natuurlijk ook naar het forum komen en niet ingelogd zijn (niet iedereen logt automatisch in op iedere site).

Als er in een thread oude opvattingen/procedures over emigratie/visa's staan is de informatie dus niet correct, en is het dus nuttig om te corrigeren.
Pete.Z heeft bijvoorbeeld niet uitgelegd wat en hoe er volgens hem nog mogelijk zou kunnen zijn. Aangezien er weinig tot geen opties zijn voor een legale emigratie naar The States is het dus een soort van "heilige graal" voor de bezoekers op dit forum onder het kopje "Emigratie naar Amerika".

Niet dat het voor mij (meer) van toepassing is, maar andere mensen willen vast (want ze zitten in deze topic te lezen) weten hoe ze dan wel/ook kunnen binnenkomen.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Pete.Z »

Als iemand een (voor hem toch) belangrijke vraag stelt over emigratie, en daarna nooit meer reageert, is hij/zij of zo onbeschoft om alleen uitgelogd de reacties te lezen, of het is zo belangrijk dat ze nooit meer terugkomen. Als jij dan al die oudere topics omhoog zet door te reageren (geen turbotaal, goed zo?) is dat in mijn ogen vrij nutteloos, omdat een volgende zelf wel weer een topic start over zijn of haar specifieke situatie.

Afgelopen jaar zijn minimaal drie collega’s waar ik van weet voor langere tijd via werkgever richting Amerika gegaan, en zeker één daarvan om te blijven. Het kan dus wel, al geef ook ik al aan dat het zeker niet meer zo vanzelfsprekend is als een aantal jaar geleden.
MGTOW_Homeboy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2020, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door MGTOW_Homeboy »

@Pete.Z Ik begrijp dat je het vervelend en "onbeschoft" vind als er een "oude" topic "omhoog" wordt "geschoven". Offence is taken, not given.

Ik ben hier om te kijken wat de realistische mogelijkheden zijn voor mensen die echt willen emigreren naar Amerika en een vraag concreet en realistisch te beantwoorden.
Het valt me tegen dat je geen concrete voorbeelden en paden beschrijft en enkel refereert naar een enkele collega die in Amerika wil blijven (dat is geen concreet pad). Wat mensen willen en wat er concreet mogelijk is zijn twee verschillende dingen.

Langere tijd werken voor een bedrijf is vaag en zeker geen concreet pad meer in 2020 (L1/L2/EB3/H1B ~ non immigrant), deze paden zijn niet meer aanwezig (of bijna onmogelijk, waar je zelf al naar suggereert/hint). Ben benieuwd of je concrete informatie kan aanleveren van recente gevallen die succesvol door een adjustment of status heen zijn gegaan om tot LPR status te komen en hun concrete stappen/eisen daarvoor.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door hemmie »

Die visa werden begin van het jaar nog uitgegeven, nu door covid-19 is alles heel lastig geworden, maar wie zegt dat alles op termijn niet weer normaal wordt?
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer