Als IT'er werken en wonen in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Ayako
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Ayako » 18 feb 2020, 23:47

Hallo beste mensen,

Ik studeer momenteel ICT op HBO niveau en ik zit momenteel in mijn eerste jaar. Ik wil na mijn studie een software engineer worden in Amerika en ik probeer dus nu uit te vogelen hoe ik dat het beste kan doen(met zo min mogelijk gedoe).

Ik was van plan om mijn stage in Amerika te doen in mijn derde jaar, maar het blijkt nu dus dat ik dat ook in mijn tweede jaar kan doen. Ik heb ook van veel mensen gehoord en ook vaak online gelezen dat software engineers na hun interships banen aangeboden krijgen bij die bedrijven waar ze dus stage hebben gedaan.

Ik vraag mij dus nu af of het handiger is om mijn stage in het derde jaar te doen i.p.v. het tweede, aangezien een werkgever dan minder lang zou hoeven te wachten op mijn studie voordat ik aan de slag kan bij het bedrijf. Ik zou ook willen weten hoe moeilijk het is om aan een baan en verblijfsvergunning te komen in de VS als ik niet zo'n baan aangeboden krijg na mijn stage. Ik las op internet dat het makkelijker is voor mensen in de IT. Ik zou ook verder willen studeren in de VS.

Ik weet dat sommige van deze vragen makkelijk op te zoeken zijn, maar als iemand er ervaring mee heeft of er al wat van weet zou ik graag die extra info willen hebben. :D

Alvast bedankt!

Dude
Moderator

Re: Als IT'er werken en wonen in Amerika

Bericht door Dude » 19 feb 2020, 00:13

Hi,

Wij hebben bij ons regelmatig internships voor studenten en wij hebben er daar ook enkele van aangenomen dus je verhaal klopt wel. Nu, dat zijn wel Amerikaanse studenten en ik heb nog geen buitenlanders gezien.
Wat bedoel je precies met software engineer ? Ik heb die vraag al eens eerder gesteld op het forum omdat ik weinig van IT ken. Maar wij zijn constant op zoek naar software mensen (controls engineers) maar dat is wel om geautomatiseerde machines te programmeren. Camera's (vision systems), Robots, actuators, pneumatische cilinders en meer van dat. Wellicht ligt jouw interesse ergens anders?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants

Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste » 19 feb 2020, 06:27

Ten eerste: het is niet simpel

Binnen een STEM-veld (Science, Technology, Engineering, Math) liggen je kansen beter dan elders maar het maakt het nog steeds niet makkelijker. Doorgaans gebeurd sponsorship in tween stappen: eerst een H1B (non-immigrant) en als je bevalt dan een EB2/EB3 (greencard).
Het grote probleem is dat er slechts 65000 H1B visa per jaar beschikbaar zijn en zo'n 250.000 aanvragen. In de praktijk betekend dit dat er 1 week per jaar aanvragen gedaan kunnen worden (1e week van April) en slecht zo'n 30% van deze aanvragen behandeld worden. De doorlooptijd als je ingeloot wordt is 6-18 maanden. Door deze obstakels is dit traject niet voor elke werkgever interessant en wordt vnl gebruikt door de grote detacheerders die gewoon 3x het aantal aanvragen doen als dat ze mensen willen aannemen.
Tijdens je H1B ben je gebonden aan het het bedrijf dat sponsort: er zijn wel mogelijkheden om een H1B naar een andere werkgever over te schrijven maar het nieuwe bedrijf moet dan wel ook aan alle voorwaarden voldoen. Pas nadat je een greencard hebt (doorlooptijd 18-36 maanden na het starten van de aanvraag) ben je vrij om te werken waar je wil.
Een alternatief is in de US studeren, bijv. een master nadat je huidige studie is afgerond. Als student in een STEM veld krijg je nl totaal 3 jaar OPT (Optional Practical Training, stage) gedurende welke je kan werken en je werkgever de aanvraag kan afronden zonder eeuwig te hoeven wachten tot je kan beginnen.
Deze opties zijn de meest gebruikte. Er zijn andere wegen ook maar aangezien je zelf geen zin hebt onderzoek te doen maar de oplossing op een presenteerblaadje wilt hebben, voel ik me niet geroepen om een uur uit te trekken om je vraag te beantwoorden. Blijkbaar wil je het niet zo heel erg graag.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question

Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva » 19 feb 2020, 16:54

Ayako schreef:
18 feb 2020, 23:47
Ik wil na mijn studie een software engineer worden in Amerika en ik probeer dus nu uit te vogelen hoe ik dat het beste kan doen(met zo min mogelijk gedoe).
Een emigratie is ingrijpend en kost veel tijd, moeite en geld. Als je bij voorbaat al aangeeft dat het allemaal simpel moet vraag ik me af hoe gemotiveerd je dan bent om er echt voor te gaan?

Dat terzijde, een HBO ICT'er is "nothing special" om het zo maar even bot te zeggen. Voor jou kunnen ze tig anderen, Amerikanen, aannemen die allemaal hetzelfde kunnen als jij en wellicht nog beter omdat ze meer ervaring hebben ook. Dus er zijn niet zo heel veel bedrijven die veel tijd en geld willen steken in het aannemen van een Nederlandse student tenzij je ze echt iets bijzonders te bieden hebt en er echt moeite voor wil doen.

Ik zou zeggen, lees je in op dit forum en gebruik de informatie op websites als https://www.stage-usa.nl/stage en https://www.wilweg.nl/landen/verenigde- ... gde-staten. Kijk ook vooral op websites van Nederlandse bedrijven die vestigingen in Amerika hebben of, nog beter, neem contact op met ze!

Anders dan in Nederland kom je niet echt heel ver in Amerika met een passieve (luie) houding. Men verwacht hier dat je echt laat zien wat je in je mars hebt, moeite doet om te komen waar je wilt komen en mensen overtuigen zal waarom ze je een kans moeten geven.

Veel succes!

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 19 feb 2020, 18:13

Ayako schreef:
18 feb 2020, 23:47
(met zo min mogelijk gedoe).
Hier ben ik gestopt met lezen.

Als je 2 weken op vakantie wilt in Amerika is al een hoop gedoe. Jij wilt er gaan wonen, werken en/of studeren. Ik zou zeggen, bereid je voor op het ergste. Heb je daar geen zin in? Lekker thuis blijven...

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z » 19 feb 2020, 21:19

Of ga voor een Amerikaans bedrijf in Nederland werken, Tesla b.v.
Ben je goed genoeg, en wil je het echt, is dat vaak een goeie opstap naar werken en wonen in Amerika.

Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool » 19 feb 2020, 22:11

Ik denk dat bovenstaand de meest voor de hand liggende tip is. Vind een stage (en baan een paar jaar later) bij een internationaal bedrijf dat een kantoor in de VS heeft. Dan heb je kans middels een overplaatsing binnen het bedrijf te verhuizen. Dat is ook veruit het "makkelijkste" visum.
LA, LA, LA....

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer