Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
edkar
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020, 07:38

Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door edkar »

Hallo,

Ik las over een mogelijkheid voor gehuwden of geregistreerde partners om (uiteindelijk) beiden het Nederlanderschap te kunnen behouden. Ben benieuwd of de volgende stappen inderdaad mogelijk zijn

1) De man krijgt op eigen verzoek de nationaliteit van zijn huidige woonland (USA) en verliest daardoor automatisch het Nederlanderschap.
2) Pas aansluitend (dus niet gelijktijdig!) vraagt zijn vrouw de nationaliteit van datzelfde land. De vrouw behoudt het Nederlanderschap omdat zij op dat moment gehuwd is met een man van die andere nationaliteit.
3. Vervolgens naturaliseert de man tot Nederlander (dat kan in principe nog steeds vanuit het buitenland) en behoudt op zijn beurt de NL nationaliteit omdat hij gehuwd is met een Nederlandse. Zijn NL naturalisatieverzoek kan meteen worden ingediend als het huwelijk of geregistreerd partnerschap drie jaar heeft geduurd. Wat vaak al het geval zal zijn.


De rollen van man en vrouw in bovenstaande kunnen uiteraard worden omgedraaid.

Snijdt dit hout, kan dit inderdaad?

Ed
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door babarage »

Als ik op de site van de Rijksoverheid kijk zie ik toch twee problemen. Daar staat expliciet dat je in Nederland moet wonen om te kunnen naturaliseren. Maar vooral dat je afstand moet doen van je nationaliteit. Er zijn uitzonderingen (mag niet van je oorspronkelijke land, kunt niet erven als je je oude nationaliteit niet hebt en zo) maar het lijkt niet of dat aan de orde is in het geval van de Amerikaanse nationaliteit.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door realone »

Is de aanname dat stap 1 al gebeurd is?
babarage schreef:
13 feb 2020, 09:38
Als ik op de site van de Rijksoverheid kijk zie ik toch twee problemen. Daar staat expliciet dat je in Nederland moet wonen om te kunnen naturaliseren. Maar vooral dat je afstand moet doen van je nationaliteit. Er zijn uitzonderingen (mag niet van je oorspronkelijke land, kunt niet erven als je je oude nationaliteit niet hebt en zo) maar het lijkt niet of dat aan de orde is in het geval van de Amerikaanse nationaliteit.
Juist een huwelijk/partnerschap met iemand met die nationaliteit is 1 van de uitzonderingen waardoor je geeft afstand hoeft te doen van jouw nationaliteit.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door babarage »

Je hebt gelijk. Ik heb schuin gelezen waardoor ik dacht dat het niet onder de uitzonderingen valt
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door SemJes »

Stap 1 en 2 zijn bekend, maar stap 3 klinkt interessant! Ik ben benieuwd of men hier verder nog wat inzicht in heeft.
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door realone »

Dit soort dingen staan toch overzichtelijk vermeldt op de websites van de Rijksoverheid/IND, of mis ik iets in dit geheel, in dat geval mijn excuses? In principe is het antwoord altijd 'Nee' tenzij je onder een uitzondering regel valt. Die kans is vrij groot natuurlijk, maar toch kunnen ze heel persoonlijk zijn.

Hier staat het lijstje met voorwaarde: https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas ... satie.aspx
Het grote struikelblok zal dan zijn:
U woont 5 jaar of langer onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in het Koninkrijk der Nederlanden.
Maar daar zijn ook weer uitzonderingen op: https://ind.nl/Paginas/Uitzonderingen-5 ... rmijn.aspx

Waaronder deze (zoals edkar al aangeeft):
U bent getrouwd met of geregistreerd partner van een Nederlander. Na 3 jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap én onafgebroken samenwoning kunt u een verzoek indienen. Deze 3 jaar mag eventueel in het buitenland zijn doorgebracht. Tijdens de hele procedure moet u samenwonen.
Volgens mij is in dit geval het enige onzekere de vraag of, gedurende de 3 jaar huwelijk/partnerschap, de partner ook al die tijd Nederlander moet zijn geweest. De IND zal daar waarschijnlijk zo antwoord op kunnen geven.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

Je stap 3 klopt niet.
Je kunt niet de nederlandse nationaliteit verkrijgen op het moment dat je woont in het land van je huidige nationaliteit. Dus het echtpaar zou eerst weer naar Nederland, of een derde land, moeten verhuizen. Maar als de man geboren en getogen Nederlander is kan hij een wedertoelatingsvisum voor NL aanvragen. Hiermee kan hij, met zijn vrouw, weer in NL gaan wonen en na een jaar in NL kan hij de Nederlandse nationaliteit weer verkrijgen met behoud van de amerikaanse. En dan hebben beide partners dus dubbele nationaliteit.
Terug in Texas!
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door realone »

hemmie schreef:
14 feb 2020, 15:30
Je stap 3 klopt niet.
Je kunt niet de nederlandse nationaliteit verkrijgen op het moment dat je woont in het land van je huidige nationaliteit. Dus het echtpaar zou eerst weer naar Nederland, of een derde land, moeten verhuizen.
Waar staat dat?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

Hier bijvoorbeeld, helemaal bovenaan bij Let op!
Terug in Texas!
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door realone »

Tegenstrijdig dit...

Hier een publicatie hierover uit juli 2019:
https://www.ind.nl/Formulieren/3008.pdf
Daar staan inderdaad op pagina 5:
2. U woont niet in het land waarvan u de nationaliteit bezit.
Echter, in eenzelfde publicatie uit oktober 2019:
https://www.ind.nl/Formulieren/5013.pdf
Op pagina 6 staat enkel:
In het geval van een huwelijk
mag de samenwoning ook in het buitenland zijn
geweest.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

Niet tegenstrijdig, buitenland is derde land, dus niet NL en niet land van eigen nationaliteit.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

En je kunt ook een deel van die 3 jaren in het land van eigen nationaliteit hebben gewoond, als je op het moment van aanvraag daar maar niet meer woont.
Terug in Texas!
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door realone »

hemmie schreef:
14 feb 2020, 17:02
Niet tegenstrijdig, buitenland is derde land, dus niet NL en niet land van eigen nationaliteit.
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar waar haal je dat vandaan? In die documenten wordt overal gesproken over Nederland of buitenland, niet over een derde variant. Vanuit het perspectief van de Nederlandse overheid is dan ook alles wat niet Nederland is het buitenland.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

Je haalt 2 dingen door elkaar.
- Je kunt niet de nederlandse nationaliteit verkrijgen als je in het land van je eigen nationaliteit woont. Hierbij gaat her er dus om dat je de procedure alleen kunt starten en doorlopen terwijl je in NL of een 3e land woont.
- Om o.b.v. huwelijk het naturalisatieproces te starten moet je de afgelopen 3 jaar onafgebroken samen hebben gewoond. Dat mag in NL zijn geweest, maar ook in een ander land (of een combinatie volgens mij).

Je mag dus wel (een deel van) die 3 jaren in het land van je nationaliteit hebben gewoond, maar zo lang je daar woont kun je niet de naturalisatieprocedure opstarten, daarvoor moet je eerst verhuizen naar een ander land.
Terug in Texas!
edkar
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020, 07:38

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door edkar »

Bedankt voor alle reacties!

Het ziet er dus naaruit dat via een korte omweg een dubbele nationaliteit voor twee getrouwde Nederlanders en hun kinderen wel degelijk mogelijk is. Het zal dan volgens mij dan zelfs mogelijk moeten zijn om 5 jaar lang gebruik te maken van de 30% regeling alvorens weer terug te gaan naar de VS met een dubbele nationaliteit.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _regeling/

We van uit gaande dat de persoon als Amerikaan(se) geworven word voor een baan in Nederland i.v.m. deskundigheid die moeilijk te krijgen is in Nederland.

Thoughts!?

Thanks,
Edkar
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Willem1 »

Als het stel inderdaad weer in Nederland gaat wonen, dan klopt dat volgens mij (onder de huidige regels).

Nog een opmerking over je eerdere punt 3: zoals ik het lees moet iemand wel in Nederland wonen om (weer) de Nederlandse nationaliteit te krijgen. Er zijn uitzonderingen waardoor dat geen 5 jaar hoeft te zijn - maar je moet wel in NL wonen. Dat blijkt ook al uit de regel "Een aanvraag [ tot naturalisatie ] dient u in bij de gemeente waar u ingeschreven staat".

Overigens is(?) het kabinet nog steeds van plan om de regels voor 1e generatie emigranten te versoepelen (en tegelijk voor volgende generaties aan te scherpen?). Op 11 september 2018 schreef staatssecretaris Harbers aan de Tweede Kamer dat het streven was om een voorstel daartoe in Q1 2019 klaar te hebben. Dat is niet gebeurd (Harbers is in die periode - om andere redenen - afgetreden). In het Brexit-debat in Q3 2019 werd genoemd dat het ministerie hoopte om "nog voor de Kerst" (van 2019) het nieuwe voorstel klaar te hebben. Inmiddels gaan we richting einde Q1 2020. Als iemand inzicht heeft in de redenen van de vertraging (anders dan de zaak-Tjebbes, want dat is ondertussen allemaal behandeld, zowel op EU niveau als inmiddels ook al door de Raad van State), en/of een nieuwe planning weet, dan hou ik me aanbevolen.
edkar
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020, 07:38

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door edkar »

Ben ook erg benieuwd of de Nederlandse regering met een helder verhaal komt m.b.t. een dubbele nationaliteit, zou mooi zijn als het beleid gelijk getrokken met de rest van Europa..

V.w.b. de 30% regeling heb ik inmiddels begrepen dat je nationaliteit niet van belang is; wel van belang is dat perioden van eerder verblijf in NL worden gekort op de eventuele 30%-regelingsperiode. Als gevolg van deze voorwaarden komen mensen die in NL geboren zijn en niet meer dan 25 jaar uit NL weg zijn over het algemeen niet in aanmerking doordat de volledige periode wordt gekort en er geen recht resteert.

Edkar
Rosie91
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 okt 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Rosie91 »

Wellicht helpt mijn ervaring.

Mijn Man is Amerikaanse, woont 5,5 jaar in Nederland. Wij zijn anderhalf jaar getrouwd. Hij heeft in december 2019 zijn naturalisatie aangevraagd, omdat hij in NL woont dat staat los van het feit dat we getrouwd zijn. De regel voor de aanvraag is dat je in Nederland moet wonen, ingeschreven staan in een gemeente. Als je partner dat niet is, of de 5 jaar doorbreekt kun je niet naturaliseren.

De dubbele nationaliteit, mag alleen als je getrouwd bent een Nederlandse. Vanuit Amerika maakt het niet uit, daar mag je zoveel nationaliteiten hebben als je maar wilt.

Dit weet ik omdat we de gemeente hebben gesproken en IND.

Wij emigreren volgend jaar naar Amerika, maar niet voordat mijn man zijn paspoort heeft. Vertrekken wij eerder en schrijven wij ons uit zal de aanvraag vervallen.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door KnurfDutch »

Heel jammer dat het uit Den Haag stil blijft omtrent dubbele nationaliteit.
Wij zijn met inmiddels meer dan 5 jaar hier. Het begint steeds meer te kietelen om Amerikaan te worden en de banden door te knippen.
Als Nederland niet veel belang hecht aan ons bestaan buiten Nederland, waarom zou dit andersom wel gelden?
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door clp90 »

Iedereen kijkt daar natuurlijk anders tegenaan, maar persoonlijk zou ik nooit maar dan ook nooit mijn Nederlanderschap opgeven om Amerikaanse te worden. Ten eerste uit principe: ik ben en blijf Nederlandse, ook al woon ik in de VS. Of ik hier nou 5, 10, 20 of 50 jaar woon. Ten tweede omdat je nooit weet hoe de wereld en je leven er over een paar jaar uitziet en je zou er toch niet aan moeten denken om terug te willen naar Nederland maar het niet (makkelijk) te kunnen. Maargoed als alles goed gaat kan ik volgend jaar Amerikaanse worden met behoud van mijn Nederlanderschap en daar sta ik niet negatief tegenover.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer