Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door ADE01 »

Apart verhaal nog altijd. Ben je geen Nederlander maar wordt je er 1 dan kun je prima meerdere nationaliteiten hebben, maar Nederlanders zelf kunnen dat niet.

Weet iemand of ik mijn paspoort kan behouden wanneer mijn vrouw eerst (niet Nederlands maar ook niet Amerikaans) een Amerikaans paspoort krijgt en ik dan mijn Nederlands paspoort kan behouden omdat ik op dat moment getrouwd ben met een Amerikaanse?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Bennogr »

Als je vrouw Amerikaanse wordt, kun jij volgens mij Amerikaan worden en Nederlander blijven. Immers, je neemt dan de nationaliteit van je partner aan.

Ik zou het wel ergens officieler navragen, want mogelijk is dit TE makkelijk geredeneerd, je weet immers maar nooit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door goldenhills »

Dat klopt. In het NL consulaat werd ons (beide NL) expliciet geadviseerd om niet samen op dezelfde dag de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen, omdat dan geen van beiden kwalificeert voor dubbele nationaliteit. :wink:
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Willem1 »

De SNBN heeft onlangs een webinar gehouden over dubbele nationaliteit, waarin o.a. alle huidige regels aan bod komen. Terugkijken kan via hier : https://www.nederlandersbuitennederland ... onaliteit/ .
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

ADE01 schreef:
12 jun 2020, 01:31
Apart verhaal nog altijd. Ben je geen Nederlander maar wordt je er 1 dan kun je prima meerdere nationaliteiten hebben, maar Nederlanders zelf kunnen dat niet.
Dat klopt niet, de regels zijn identiek, of het nu als nederlander een andere nationaliteit aanneemt, of als je als niet-nederlander de nederlandse nationaliteit aanneemt. Je mag wat NL betreft maar 1 nationaliteit hebben, dus je moet je oude nationaliteit opgeven, tenzij je onder een uitzondering valt. Wellicht doel je op het feit dat er landen zijn waar burgers hun nationaliteit niet kunnen opgeven, maar dat is dus alleen bij die specifieke landen, en daar heeft NL geen invloed op.
Weet iemand of ik mijn paspoort kan behouden wanneer mijn vrouw eerst (niet Nederlands maar ook niet Amerikaans) een Amerikaans paspoort krijgt en ik dan mijn Nederlands paspoort kan behouden omdat ik op dat moment getrouwd ben met een Amerikaanse?
Ja, een vriendin van me heeft dat zo gedaan. Echtgenoot was brits, werd amerikaan, en mocht beide nationaliteiten hebben. Vervolgens kon zij ook amerikaanse worden met behoud nederlandse nationaliteit.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door ADE01 »

Ok, thanks voor alle antwoorden.
hemmie schreef:
12 jun 2020, 18:57
Dat klopt niet, de regels zijn identiek, of het nu als nederlander een andere nationaliteit aanneemt, of als je als niet-nederlander de nederlandse nationaliteit aanneemt. Je mag wat NL betreft maar 1 nationaliteit hebben, dus je moet je oude nationaliteit opgeven, tenzij je onder een uitzondering valt. Wellicht doel je op het feit dat er landen zijn waar burgers hun nationaliteit niet kunnen opgeven, maar dat is dus alleen bij die specifieke landen, en daar heeft NL geen invloed op.
Nee, ik wist oprecht niet dat het zo geregeld was, dank voor de uitleg. Zie nu ook dat de nationaliteit van mijn vrouw niet erkend wordt, ik kan zelfs een derde nationaliteit aannemen.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door KnurfDutch »

Gotta love it:

'Dat klopt niet, de regels zijn identiek, tenzij je onder een uitzondering valt'.

Dat is nou juist het probleem en schept rechtsongelijkheid aan alle kanten.

Ik heb het de link van Willem1 bekeken, dank daarvoor, zeer informatief. Het is nog erder dan ik al dacht. Helaas denkt de meerderheid van NL dat dubbel nationaliteit een slechte zaak is, dus blijt alles bij het oude. Gelukkig waren de Belgen wel wakker in 2007.
Andy
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2022, 22:29

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Andy »

hemmie schreef:
12 jun 2020, 18:57
Ja, een vriendin van me heeft dat zo gedaan. Echtgenoot was brits, werd amerikaan, en mocht beide nationaliteiten hebben. Vervolgens kon zij ook amerikaanse worden met behoud nederlandse nationaliteit.
UK staat toe dubbele nationaliteit. Ik weet het niet of dit gaat werken als beide Nederlandse nationaliteit hebben.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

Ja hoor, inmiddels ken ik ook volledig nederlandse gezinnen die dit zo hebben gedaan, en wij zijn er net aan begonnen. Mijn nu nog nederlandse man heeft citizenship aangevraagd, zo gauw hij dat heeft doe ik dat ook, en dan heb ik (en al onze kinderen als die op de dag dat mijn man naturaliseert nog minderjarig zijn) dubbele nationaliteit, en mijn man alleen de amerikaanse.
Terug in Texas!
Andy
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2022, 22:29

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Andy »

@hemmie Wacht. Zo hij gaat NL paspoort automatisch verliezen.
Dan jij wacht tot het is gedaan en ga ook aanvragen? Dat gaat jaren duren...
En dan gaat hij Nl paspoort terug vragen omdat hij een echtgenoot van jou is? Wordt lastig voor hem tenzij hij terug in NL komt wonen, of hij was “ onevenredig getroffen” door verlies van NL paspoort.
“ Als met dat verlies het Unieburgerschap ook verloren is gegaan en de gevolgen daarvan voor u onevenredig zijn, dan kunt u het Nederlanderschap met terugwerkende kracht terugkrijgen” https://ind.nl/nl/formulieren/5074.pdf
Kortom: een van jullie verliest NL nat. Met de hoop om later het terug te krijgen?
Ik ben in dezelfde situatie, trouwens.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Dutchess »

Andy schreef:
20 jun 2022, 15:27
En dan gaat hij Nl paspoort terug vragen omdat hij een echtgenoot van jou is?
Maar dat schrijft ze toch niet?

Hij zou eventueel z'n NL nationaliteit wel kunnen herkrijgen, want als oud-Nederlander (getrouwd of niet) kan dat altijd, maar dan zou hij eerst een jaar in NL moeten wonen op een niet-tijdelijk visum. En als ze dan nog getrouwd zijn, zou hij dan z'n VS nationaliteit idd niet te hoeven opgeven.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door SemJes »

@Andy Hemmie hoeft niet gesponsord te worden door haar man, dus dat hoeft zeker geen jaren te gaan duren. Wij hebben overigens een maand of 2 tussen de aanvraag van mijn man en die van mij zitten, en hij was uiteindelijk 2 weken eerder aan de buurt dan ik. Kwam goed uit dus :)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door hemmie »

Inderdaad, geen plannen voor hem om de nederlandse nationaliteit terug te krijgen, al is dat wel een optie door op een wedertoelatingsvisum weer een jaar in NL te gaan wonen.
En die jaren is wat overdreven. Het gaat momenteel niet heel vlot hier in TX, maar hij heeft het in februari aangevraagd en ze geven nu aan dat hij rond februari 2023 klaar zou moeten zijn, ik kan het dan, of ook al een paar maanden eerder, ook starten, en hopelijk dan in 2024 naturaliseren. Maar ik heb geen haast, onze prioriteit is dat een van ons genaturaliseerd moet zijn voor oudste oktober 2023 18 wordt, zodat die automatisch ook de amerikaanse nationaliteit krijgt.
Terug in Texas!
Andy
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2022, 22:29

Re: Toch dubbele nationaliteit Nederland?

Bericht door Andy »

De kind kan toch ook apart na zijn 18e VS burger worden. En waarschijnlijk verliest de NL burgerschaap niet.
Waarom dan zo haast? Geeft het voordelen voor een college?
Mijn is 15 en wij zitten te twijfelen of nu een van ons gaat voor US paspoort, of laat het maar, afwachten en laat haar na 18e zelf naturaliseren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer